AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Skrevet 3. januar 2024 Syns det er vanskelig å få oversikt over mat som er kortreist og med god dyrevelferd. Finnes det lister på nett eller app med merker som er "trygg"? Anonymkode: 725fd...dc0 1
Gjest ti10 Skrevet 3. januar 2024 #2 Skrevet 3. januar 2024 Vil tro det tryggeste er å velge økologisk fra små produsenter, selv om man aldri egentlig har noen garanti. Og kortreist betyr dessverre ikke nødvendigvis god dyrevelferd ...
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Reko-ring. Da er varen sporbar, og du kan vurdere bonden. Anonymkode: 7f809...96d 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 ti10 skrev (7 timer siden): Vil tro det tryggeste er å velge økologisk fra små produsenter, selv om man aldri egentlig har noen garanti. Og kortreist betyr dessverre ikke nødvendigvis god dyrevelferd ... Jeg blir så irritert hver gang jeg leser dette. Jo, man har en garanti når man kjøper økologiske egg, melk og kjøtt - det finnes detaljerte regler for dyrevelferd i Debio-ordningen. Reglene følges opp med en lang prosess for å først få godkjenning og Debio-merke, og så med jevnlige kontroller. Det kom til og med en ny merkeordning for gressfôret storfehold i fjor: https://www.grasbasert.no/ Jeg kjøper også kjøtt på Reko-ring, og det stemmer at noen av produsentene der legger ut dokumentasjon på hvordan dyrene deres har det - noen har også IG-kontoer der man kan følge dagligliv på gården, men dette er mye mer tilfeldig og mindre forpliktende og organisert enn Debio-merket kjøtt. Det forundrer meg at mange synes å tro at bare de vet hvordan bonden ser ut tror de at det den beste garantien for god dyrevelferd. Det noen Reko-bønder imidlertid har er eget gårdsslakteri, og det mener jeg er til stor fordel for dyrene, så dem kjøper jeg gjerne kjøtt fra. Anonymkode: 102ab...213 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 Mer om dyrevelferd i økologisk landbruk: https://debio.no/forskjeller-mellom-okologisk-og-konvensjonell-produksjon/ Sitat Dyrevelferd spiller en sentral rolle i økologisk landbruk. Dyrene skal ha rett til fri bevegelse og naturlig utfoldelse. De skal ha god plass til å bevege seg både ute og inne. Fjøs og utearealer skal legges opp slik at de i størst mulig grad kan utøve sin naturlige adferd. Det stilles konkrete krav til hvor stort minimumsareal de ulike dyreslagene skal ha. De skal fôres med økologisk fôr og primært fôr fra egen gård. Produksjon og fôring skal legges opp slik at dyrene kan følge sin naturlige vekstkurve. De skal ikke presses til å vokse raskt. Dyrene skal som hovedregel ikke holdes bundne eller settes i bur, og i de tilfeller dyr kan bindes skal de luftes regelmessig. Anonymkode: 102ab...213 2
MorTil2 Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Syns det er vanskelig å få oversikt over mat som er kortreist og med god dyrevelferd. Finnes det lister på nett eller app med merker som er "trygg"? Anonymkode: 725fd...dc0 Dyrevernalliansen har en app. Rema 1000 har flere produkter merket godkjent av Dyrevernalliansen og et annet lignende merke. Kjøper du fra Kolonihagen (fortsatt Rema 1000), er god dyrevelferd i fokus. Litt usikker på Coop sitt ãnglamark, men har forstått det slik at disse produktene har visse krav. Bruk appen til Dyrevernalliansen. Så får du god oversikt. Og en tommelfingerregel er at jo billigere et produkt er,jo verre har dyrene hatt det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 MorTil2 skrev (2 minutter siden): Dyrevernalliansen har en app. Rema 1000 har flere produkter merket godkjent av Dyrevernalliansen og et annet lignende merke. Kjøper du fra Kolonihagen (fortsatt Rema 1000), er god dyrevelferd i fokus. Litt usikker på Coop sitt ãnglamark, men har forstått det slik at disse produktene har visse krav. Bruk appen til Dyrevernalliansen. Så får du god oversikt. Og en tommelfingerregel er at jo billigere et produkt er,jo verre har dyrene hatt det. Det trenger du ikke spre usikkerhet om, for: 1. Ânglamark-produktene er økologiske, noe som er en garanti for dyrevelferd i seg selv. 2. Kylling og kalkun av dette merket kommer fra Homlagarden i Hardanger: https://www.homlagarden.no/. Jeg spiser kun kylling derfra, og det kan trygt anbefales. Anonymkode: 102ab...213 1 3
MorTil2 Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det trenger du ikke spre usikkerhet om, for: 1. Ânglamark-produktene er økologiske, noe som er en garanti for dyrevelferd i seg selv. 2. Kylling og kalkun av dette merket kommer fra Homlagarden i Hardanger: https://www.homlagarden.no/. Jeg spiser kun kylling derfra, og det kan trygt anbefales. Anonymkode: 102ab...213 Stoler mer på Dyrevernalliansen app enn blind tro på at økologisk automatisk betyr god dyrevelferd https://www.dyrebeskyttelsen.no/2020/04/24/nytt-okologiregelverk/
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 MorTil2 skrev (33 minutter siden): Stoler mer på Dyrevernalliansen app enn blind tro på at økologisk automatisk betyr god dyrevelferd https://www.dyrebeskyttelsen.no/2020/04/24/nytt-okologiregelverk/ Les deg gjerne opp på Debios hjemmesider, og på hjemmesiden til Holmagarden selv. Anonymkode: 102ab...213 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir så irritert hver gang jeg leser dette. Jo, man har en garanti når man kjøper økologiske egg, melk og kjøtt - det finnes detaljerte regler for dyrevelferd i Debio-ordningen. Reglene følges opp med en lang prosess for å først få godkjenning og Debio-merke, og så med jevnlige kontroller. Det kom til og med en ny merkeordning for gressfôret storfehold i fjor: https://www.grasbasert.no/ Jeg kjøper også kjøtt på Reko-ring, og det stemmer at noen av produsentene der legger ut dokumentasjon på hvordan dyrene deres har det - noen har også IG-kontoer der man kan følge dagligliv på gården, men dette er mye mer tilfeldig og mindre forpliktende og organisert enn Debio-merket kjøtt. Det forundrer meg at mange synes å tro at bare de vet hvordan bonden ser ut tror de at det den beste garantien for god dyrevelferd. Det noen Reko-bønder imidlertid har er eget gårdsslakteri, og det mener jeg er til stor fordel for dyrene, så dem kjøper jeg gjerne kjøtt fra. Anonymkode: 102ab...213 Nei man har ikke garanti. Under Covid for eksempel så var det flere økologiske bønder som ikke fikk de fôret som dyr i økologisk drift skal ha så de måtte da nøye seg med standard fôr, men de stemplet fortsatt produktene sine som økologisk Anonymkode: 53c89...890
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #11 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei man har ikke garanti. Under Covid for eksempel så var det flere økologiske bønder som ikke fikk de fôret som dyr i økologisk drift skal ha så de måtte da nøye seg med standard fôr, men de stemplet fortsatt produktene sine som økologisk Anonymkode: 53c89...890 Dette må du belegge med en troverdig kilde. Men jo, man har garantier - Debio-ordningen er (for tredje gang) klart regulert og blir fulgt tett opp. Anonymkode: 102ab...213 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #12 Skrevet 4. januar 2024 Dyrevennlig Der kan du sjekke alt fra mat til sminke, vaskemiddel og klær Anonymkode: adae1...107
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #13 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette må du belegge med en troverdig kilde. Men jo, man har garantier - Debio-ordningen er (for tredje gang) klart regulert og blir fulgt tett opp. Anonymkode: 102ab...213 Dette fritaket ble tatt i bruk under Covid, så nei man kan ikke stole på at det er økologisk https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matproduksjon/okologisk-mat/liste-over-midlertidig-tillatte-ikke-okologiske-ingredienser-av-landbruksopprinnelse-i-okologiske-naeringsmidler Unntak under covid https://europalov.no/rettsakt/import-kontroll-av-okologiske-produkter-unntaksbestemmelser-i-forbindelse-med-covid-19-pandemien/id-28115 Anonymkode: 53c89...890
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Skrevet 4. januar 2024 https://www.wwf.no/sjømatguiden Anonymkode: 4f2df...bff
Rosa Dartle Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 9.28): Nei man har ikke garanti. Under Covid for eksempel så var det flere økologiske bønder som ikke fikk de fôret som dyr i økologisk drift skal ha så de måtte da nøye seg med standard fôr, men de stemplet fortsatt produktene sine som økologisk Anonymkode: 53c89...890 Men det er unntak. I hovedsak er det absolutt slik at dyrene i økologisk landbruk har det bedre enn konvensjonelt. I eggproduksjon er det veldig stor forskjell, jeg kjøper aldri egg fra konvensjonelt landbruk. Mannen min jobbet med det et år under studiene, og spiste ikke egg på 5 år etterpå siden han syntes det var så jævlig der. For gris bør man se etter om dyrene får utetid. Noe bare sånn ca 1 % gjør.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 Rosa Dartle skrev (23 timer siden): Men det er unntak. I hovedsak er det absolutt slik at dyrene i økologisk landbruk har det bedre enn konvensjonelt. I eggproduksjon er det veldig stor forskjell, jeg kjøper aldri egg fra konvensjonelt landbruk. Mannen min jobbet med det et år under studiene, og spiste ikke egg på 5 år etterpå siden han syntes det var så jævlig der. For gris bør man se etter om dyrene får utetid. Noe bare sånn ca 1 % gjør. Ja det var et unntak, men forbrukerne ble ikke informert om det og om du ser i linkene jeg har lagt ut litt høyere opp så finnes det et eget regelverk som viser at disse unntakene er tillatt så det er ikke slik at dette bare forekommer under covid. Men uansett så var poenget at det ikke stemmer slik som noen påsto at man alltid kan stole på at produktene er økologiske om de er merket med økologisk. Anonymkode: 53c89...890
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå