Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

On 2/22/2024 at 6:56 AM, Atheena said:

Vi ser jo også her inne at det brukes sharia for å sverte palestinere. Det er et typisk negativt ladet begrep og hvis man tenker at nesten alle palestinere støtter sharia så er de ergo dårlig mennesker. De er mer voldelige og bruker primitive lover og ekstreme religiøse regler og kan bli potensielle terrorister. De er dermed noen man ikke har empati med for Israelere er likere oss. 

Det heter sharia, ordet blir brukt fordi det er dette som står i programmet. Det er negativt ladet for de som ikke synest sharia er noe å trakte etter å få implementert. Det er positivt ladet for de som mener sharia er et gode. 

Ordet blir ikke brukt for å sverte noen, men for å beskrive en realitet. 

Når man snakker om negativt ladere begrep, så er debatten om Israel full av negativt ladere begrep, som er mye mindre presis enn sharia, og omstridt om de passer enn sharia. Som folkemord, etnisk rensking, til og med ulovlig okkupasjon, apartheid, kolonimakt etc.

For de som sier de ønsket sharia og islamisme er dette et positivt begrep. 

Det er bra du ikke bestrider at det er sharia de faktisk ønsker. 
Det å høre på ulike representanter fra palestinske myndigheter og organisasjoner er full av det som for meg er negativt lader begreper. Sharia, Jihad, Martyr, Mujahedin, etc. 
Det er mer suspekt og misvisende å bruke ord som frihetskamp om andre sin kamp, når de dem selv kaller det for jihad. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...
Bacteria skrev (På 26.2.2024 den 23.26):

Nå går det virkelig overstyr for noen. 
Amerkansk militær døde etter å ha satt fyr på seg selv utafor Israels ambassade i DC.

https://www.aljazeera.com/amp/news/2024/2/26/us-airman-who-set-himself-on-fire-outside-israeli-embassy-dies

https://forward.com/news/586386/aaron-bushnell-fire-israel-embassy/?amp=1

En psykisk syk mann er «martyr». 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 timer siden):

Ikke noe nytt at militært personell ikke får den helsehjelpen de trenger, sett i forhold til de traumatiske opplevelsene de er med på, i aktiv tjeneste. 

Nei. Men å hylle ham som en helt og martyr er helt bak mål. Han skulle fått hjelp. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sant så sant.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestinerne er nærmere motstandsforkjempere enn terrorister. De sloss mot en suveren okkuperende og undertrykkende makt.

Akuratt som Gunnar Sønsteby, for eksempel. I tyske øyne var han jo en terrorist.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (7 minutter siden):

Palestinerne er nærmere motstandsforkjempere enn terrorister. De sloss mot en suveren okkuperende og undertrykkende makt.

Akuratt som Gunnar Sønsteby, for eksempel. I tyske øyne var han jo en terrorist.

Nei. Ikke som Gunnar Sønsteby. Han drev ikke med voldtekt og kidnapping som metode.

Ikke prøv å sammenlikn våre motstandshelter med ynkelige terrorister. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunaen skrev (På 19.2.2024 den 23.12):

Ja. Før trodde jeg tostatsløsning var mulig. Men nå er det på høy tid å vedta at staten Israel må oppløses, og ikke lenger være en internasjonalt anerkjent stat.

Det har myndigheten i Israel vist at de ikke behersker. Å være et demokrati altså.

Jeg begynner å bli mer og mer enig. Det er få reelle løsninger nå. Israel ødelegger for seg selv, og de har en demokratisk valgt regjering som betyr at folket støtter det

Endret av Majer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (8 minutter siden):

For noe tull. Det er jødehat. Fordi religionen deres befaler det. Det er derfor det er økt sikkerhet rundt jødiske institusjoner verden rundt. Disse islamistene tror at å drepe jøder gir gratisbillett til paradis, for det blir de lært opp til med morsmelka.

Hvis du skulle være i tvil så foreslår jeg å se på hva de viser på palestinsk TV til hverandre. Der er tonen litt annerledes enn det tåredryppende du får servert i norske medier.

Kan aldri tenke meg Gunnar Sønsteby, eller andre norske motstandsmenn, ville satt pris på sammenligningen din. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at Israel gjør noe galt er antisemittisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Det er umulig å se på konflikten på et nyansert vis lengre, pga støttespillerne til Palestina. Dette skader hele konflikten. 

Når ditt svar til det som skjer i Gaza, er ‘jevn Tel-Aviv med jorden’, så gidder jeg ikke.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg skal ærlig innrømme at vendepunktet var når jeg leste om hva som skjedde 7 oktober. Jævligste jeg har lest.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener, og i ettertid er det lett å slutte at det som skjedde i 1948 var en historisk feil. Men nå må man se på realiteter på bakken. Staten Israel eksisterer, og det bor mennesker der. Om du skal flytte 9(?) mill jøder til Texas slik at araberne kan boltre seg der nede blir det etnisk rensing, på riktig. 

Om USA trekker seg ut av hele konflikten,kan det hende at Israel blir bombet ut av eksistens. Det er en reell mulighet. Men er det noe vi vil ha? Det vil i så fall også være folkemord.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 minutt siden):

Om USA trekker seg ut av hele konflikten,kan det hende at Israel blir bombet ut av eksistens. Det er en reell mulighet. Men er det noe vi vil ha? Det vil i så fall også være folkemord.

Tydeligvis er det noe veldig mange vil ha. Folk er gærne. 
Veldig enig med deg. Når jeg leste om grusomhetene 7/10 var det ingen vei tilbake. Jeg hater ekstremisme, og ønsker å stå på den rette siden av historien. 
Grusomhetene på Gaza til tross, islamisme er ikke den rette siden. 
De vi diskuterer med, forstår ikke religiøs ekstremisme. 
Da blir videre debatt fåfengt. 

Endret av Bacteria
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Tydeligvis er det noe veldig mange vil ha. Folk er gærne. 

Folk ser bare svart/hvitt i denne konflikten. De snille og de slemme : /

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Stonegiant said:

Å påstå at Israel gjør noe galt er antisemittisme.

Som da betyr at alt de gjør er riktig? Altså som jøde er jeg unntatt lov og moral, hvis du dømmer meg er du bare en antisemite. Svært praktisk!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stonegiant said:

Ser at du skriver palestinere istedenfor khamas. Interessant. 
Mener du at alle palestinerne er motstandsforkjempere?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengte brukere, brudd på underforumets retningslinjer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...