Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Sirisiri10 said:

Uten å ramme sivile? Så alle som ikke ble skutt ble ikke rammet? Merkelig teori. 

Kom sivile til skade under aksjonen? Nei.

Hvordan foreslår du at Israel skal ta Hamas?

Kanskje som dette:

43 minutter siden, Duraton said:

Vel, først så inviterer man dem på kaffe og kake. 
Og så må man vise forståelse og medfølelse samt sympati. 
Da vil dem bli fromme som lam og man kan leve sammen i fred.

Du har skjønt det!

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lurven
Sirisiri10 skrev (46 minutter siden):

Uten å ramme sivile? Så alle som ikke ble skutt ble ikke rammet? Merkelig teori. 

Hvordan definerer du å bli rammet da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (1 time siden):

I følge Al Jazeera var det kun én med splintskader han fikk for tre måneder siden, og alle mennene gjemte seg på sykehuset. En av "pasientene" hadde våpen på seg.

Hvordan vil dere føre krig mot noen som gir f i alt som heter lover og regler, gjemmer seg blant de mest sårbare mål, bryter enhver inngått avtale og er en trussel mot alle omgivelser?

Ikke mitt problem at dere Israel venner ikke evner å se alle etiske dilemmaer, men Israel må holde seg innenfor humanretten , selv om motstanderen ikke gjør det 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 timer siden):

Ingen sivile ble skadet, det er ganske imponerende. Og det er ikke utenfor humanitørretten å drepe terrorister, hvis de er i en terrorplanlegingsfase, selv på sykehus ( da er ennikke lenger ikke stridende(, og ufattelig nok har verken Hamas eller pij benektet at de planla terror da de ble drept. 

Jeg tror du også ser at hvis idf hadde gått inn uniformert for å ta disse, ville langt flere kunnet bli skadet og drept, inkludert helsearbeidere og andre sivile

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Ichiko skrev (1 time siden):

Kom sivile til skade under aksjonen? Nei.

Hvordan foreslår du at Israel skal ta Hamas?

Kanskje som dette:

Du har skjønt det!

Det var litt vel svart hvitt. 

Uansett, kommentaren var ang at ingen sivile ble rammet. Hvis kun død regnes som rammet så ja. Men mennesker er litt mer kompleks en som så. Med mindre man anser de på sykehuset som umenneskelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sirisiri10 said:

Uansett, kommentaren var ang at ingen sivile ble rammet. Hvis kun død regnes som rammet så ja. Men mennesker er litt mer kompleks en som så. Med mindre man anser de på sykehuset som umenneskelige. 

Jeg tror de er generelt en god del tøffere i Palestina og Israel enn i Norge. Jeg tviler på at noen kalte inn krise psykiater...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (2 timer siden):

Jeg tenker de anså både potensielle israelske terrorofres liv og de som var på sykehusets liv som så verdifulle at de tok sjansen på en operasjon som minimalisere risikoen for deres liv. Om noen ble traumatisert av  å se det som skjedde, så lever de ihvertfall, noe som langt fra er sikkert de ville gjort hvis idf gikk inn i uniform 

Idf blir fordømt både når de dreper sivile, og når de gjør det ytterste for å unngå det, de kan ikke vinne. 

Endret av Topsi
Skrivefeil
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Ja, og hvis man ser litt stort på det så er jo den egentlige menneskelige lidelsen den dype skuffelsen rundt omkring over at 3 som skulle ut å drepe jøder ble stoppet.

Det er vel det neste man skal ta til Haag.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hank Amarillo said:

Ja, og hvis man ser litt stort på det så er jo den egentlige menneskelige lidelsen den dype skuffelsen rundt omkring over at 3 som skulle ut å drepe jøder ble stoppet.

Det er vel det neste man skal ta til Haag.

😅😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
NatNat skrev (3 timer siden):

Jeg tror de er generelt en god del tøffere i Palestina og Israel enn i Norge. Jeg tviler på at noen kalte inn krise psykiater...

Hva mener du med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Atheena said:

Hva mener du med dette? 

Rett og slett, at folk i Palestina og Israel er nok mer vant til vold, de bor i en tøffere verden enn i Norge. Nordmenn lever i en så beskyttet verden at det er natt og dag tror jeg.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
NatNat skrev (12 timer siden):

Rett og slett, at folk i Palestina og Israel er nok mer vant til vold, de bor i en tøffere verden enn i Norge. Nordmenn lever i en så beskyttet verden at det er natt og dag tror jeg.

Jeg skjønner egentlig ikke hvor du vil med dette og håper at det du ikke sier er at de berøres i mindre grad fordi de er så vant til det. For da har dehumaniseringen sunket inn hos deg? 

Ja vi er ekstremt heldige som bor i Norge og har de velferdssystemene vi har. De siste 50 årene har mer eller mindre vært fantastiske. 

Når det er sagt så er jeg enig i at de er mer vant til vold, men det betyr jo ikke at de ikke traumatiserer av det. Å miste et barn på Gaza er like vondt som om du skulle miste et barn. Det er ikke sånn at en kvinne som lever i et voldelig forhold i Norge tåler volden bedre fordi hun har levd i det i 10 år. PTSD og traumene blir bare verre og verre, til slutt blir man ødelagt som menneske. Mange aksepterer til slutt bare situasjonen og blir apatiske. Barn som ikke blir hørt når de gråter, slutter også å gråte. Det betyr ikke at de tåler det bedre. Mange menn som slår har også store problemer og mange av de har opplevd vold som barn. Bare se på den bølgen vi har med menn som dreper i relasjoner. Det er et samfunnsproblem. Hvordan tror du dette blir på Gaza? Hvordan blir det for barn å vokse opp med traumatiserte foreldre? 

Så det er noe med det som sies til gangs her at vold dessverre avler vold. Det er bekymringsfullt for nå har  vi en befolkning på Gaza som er traumatisert flere ganger. Den nye generasjonen med barn mister barndommen sin og vokser opp med foreldre som kanskje ikke lenger klarer å ta vare på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Atheena said:

Jeg skjønner egentlig ikke hvor du vil med dette og håper at det du ikke sier er at de berøres i mindre grad fordi de er så vant til det. For da har dehumaniseringen sunket inn hos deg? 

Ja vi er ekstremt heldige som bor i Norge og har de velferdssystemene vi har. De siste 50 årene har mer eller mindre vært fantastiske. 

Når det er sagt så er jeg enig i at de er mer vant til vold, men det betyr jo ikke at de ikke traumatiserer av det. Å miste et barn på Gaza er like vondt som om du skulle miste et barn. Det er ikke sånn at en kvinne som lever i et voldelig forhold i Norge tåler volden bedre fordi hun har levd i det i 10 år. PTSD og traumene blir bare verre og verre, til slutt blir man ødelagt som menneske. Mange aksepterer til slutt bare situasjonen og blir apatiske. Barn som ikke blir hørt når de gråter, slutter også å gråte. Det betyr ikke at de tåler det bedre. Mange menn som slår har også store problemer og mange av de har opplevd vold som barn. Bare se på den bølgen vi har med menn som dreper i relasjoner. Det er et samfunnsproblem. Hvordan tror du dette blir på Gaza? Hvordan blir det for barn å vokse opp med traumatiserte foreldre? 

Så det er noe med det som sies til gangs her at vold dessverre avler vold. Det er bekymringsfullt for nå har  vi en befolkning på Gaza som er traumatisert flere ganger. Den nye generasjonen med barn mister barndommen sin og vokser opp med foreldre som kanskje ikke lenger klarer å ta vare på de. 

Jeg snakket om sykehuset og drap av de 3 Hamas mennesker. Ikke noe mer.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg som forherliger brudd på norsk lov.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt negativ til Israel. Jeg er sjokkert over deres massive ukritiske bombing som i så stor grad rammer palestinske sivile. Israel skaper nå palestinske terrorister i store antall som de vil slite med i mange år fremover.

Jeg er også veldig skuffet over vestens unyanserte holdning til konflikten.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gabriel skrev (35 minutter siden):

Jeg har blitt negativ til Israel. Jeg er sjokkert over deres massive ukritiske bombing som i så stor grad rammer palestinske sivile. Israel skaper nå palestinske terrorister i store antall som de vil slite med i mange år fremover.

Jeg er også veldig skuffet over vestens unyanserte holdning til konflikten.

Hva tenker du alternativet til militær intervensjon på Gaza ville vært?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (23 minutter siden):

Hva tenker du alternativet til militær intervensjon på Gaza ville vært?

Det ser jeg det ikke som min oppgave å spekulere i. Jeg kan bare si at det de gjør nå er feil.

Jeg behøver ikke ha noen løsning for å si det. På samme måte som at jeg ikke er rørlegger men kan si at det er en feil når vannet fosser ut feil sted. Jeg behøver ikke dermed vite hva rørleggeren skal gjøre for å reparere dette.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (4 minutter siden):

Det ser jeg det ikke som min oppgave å spekulere i. Jeg kan bare si at det de gjør nå er feil.

Jeg behøver ikke ha noen løsning for å si det. På samme måte som at jeg ikke er rørlegger men kan si at det er en feil når vannet fosser ut feil sted. Jeg behøver ikke dermed vite hva rørleggeren skal gjøre for å reparere dette.

Om en rørlegger kommer med et kostnadsoverslag over hva en reperasjon vil koste og du sier nei fordi du mener det er for dyrt vil jeg tippe de andre i husholdningen forventer at du har en formening om hva konsekvensene av å ikke reparere blir, samt en plan for hvordan man forholder seg til å ikke reparere.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden oktober har jeg blitt dyttet i retning pro-palestina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...