NatNat Skrevet 30. januar #301 Del Skrevet 30. januar Det var i hvert fall "moro" å se på NRK dagsrevyen, de virkert mer skjokkert at 3 hamas medlemmer ble drept i senga at de var når Hamas angrep i oktober... NRK i kjent stil... never disappoint... 🙄 6 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 31. januar #302 Del Skrevet 31. januar Det er vel i det store og hele temmelig positivt at et større terrorangrep mot sivile ble avverget? 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 2. februar #303 Del Skrevet 2. februar NatNat skrev (På 30.1.2024 den 20.23): Det var i hvert fall "moro" å se på NRK dagsrevyen, de virkert mer skjokkert at 3 hamas medlemmer ble drept i senga at de var når Hamas angrep i oktober... NRK i kjent stil... never disappoint... 🙄 Strengt tatt ville noe annet vært lallende sjokkerende : Hamas er en terror organisasjon: at en terrororganisasjon utfører terror er ikke sjokkerende. Det ligger i premisset. Dette ble presentert å være militære styrker styrt av en ansvarlig regjering. Direkte attentat som bryter alle reglene for krigføring av denne typen er virkelig mye mer sjokkerende, og direkte undergraver Israel som legitim operatør i konflikten. Noe som er spesielt problematisk gitt at Israel allerede sliter med troverdigheten knyttet til sin motivasjon. Kriminelle er fundementalt sett mennesker som bryter loven : Samfunn har kun rett som samfunn hvis de følger loven. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Grisella Skrevet 2. februar #304 Del Skrevet 2. februar Jeg skjønner virkelig ikke at folk klarer å velge side, og å støtte den ene parten her. Jeg støtter ingen av dem!! Det som hamas gjorde i oktober i fjor er forjævlig, det Israel gjør nå er forjævlig. Hamas er generelt forjævlig! Men. Å leve sånn som palestinerne har gjort, skaper nok et voldsomt sinne. De har vært kontrollert av Israel i over 100 år, hatt begrenset med frihet og rettigheter og vært til de grader mindreverdige. Der er ikke akkurat forutsetningene til stede for å vokse opp til et fredelig og ressurssterkt menneske med nestekjærlighet og omsorg. Det er vel det nærmeste jeg kommer å støtte noen. At voksne mennesker i 2023 ikke kan finne ut av ting og klare å leve sammen er helt utrolig. Jeg tenker lav intelligens, kynisme, egoisme, stygge verdier, huleboermentalitet og masse mer. Generelt synes jeg folk som tyr til vold og ikke kan være løsningsorientert og bruke ord mangler intelligens og ikke fortjener respekt fra noen. Det er faen meg patetisk! Og så lite utvikling i positiv retning på så mange år! Det er bare å gratulere. Beklager, men her er det ikke håp. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 3. februar #305 Del Skrevet 3. februar On 2/2/2024 at 10:17 AM, Druid said: Kriminelle er fundementalt sett mennesker som bryter loven : Samfunn har kun rett som samfunn hvis de følger loven. Legger vi dette til grunn er det ikke mange samfunn som har livets rett, i alle fall ikke «Palestina». Trenger verden virkelig enda et islamistisk «shit hole»? 10 hours ago, Ella Grisella said: Det som hamas gjorde i oktober i fjor er forjævlig, det Israel gjør nå er forjævlig. Hva med Hamas og islamistene i «Palestina» gjør nå? De er ikke ferdige, det var ikke en engangs tilfelle. Raketten fortsetter, terrorister som trenger inn i Israel eller forsøker å trenge inn i Israel er ukentlig om ikke daglig. Hva med gisslene de terrorerer daglig? Det er jo ikke sånn at de noensinne sluttet med batteriet sitt. Det pågår enda. Jeg tenker det er islamisme vi ser, og islamisme som har styrt hele jævelskspen i hundre år. Islamisme er mine øyne det laveste av det lave og har aldri ført til et godt samfunn. 15 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 3. februar #306 Del Skrevet 3. februar Ella Grisella skrev (11 timer siden): Men. Å leve sånn som palestinerne har gjort, skaper nok et voldsomt sinne. De har vært kontrollert av Israel i over 100 år, hatt begrenset med frihet og rettigheter og vært til de grader mindreverdige. Man man skille mellom Israels innbyggere og utlendinger. Selvsagt har ikke utlendinger de samme rettighetene i et land som landets egne innbyggere. Arabere i Israel har de samme rettighetene som jødene i Israel, men personer som ikke bor i Israel, har selvsagt ikke de samme rettighetene. Vestbredden og Gaza er ikke en del av Israel, og araberne der har selvsagt ikke de samme rettighetene som Israels innbyggere 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 3. februar #307 Del Skrevet 3. februar Atheena skrev (På 6.1.2024 den 10.07): Dett er bare tull fra ende til annen. Nå har jeg aldri gått i tog eller med palestinaskjerf, men å sammenligne den klåfingra sjefen med Hamas blir bare whataboutism. Hvorfor er du ikke opptatt av de flere hundre tusen kvinnene og barna som ble voldtatt i Kongo? Da snakker vi flere hundretusen kvinner og barn. Mange av de er kvestet nedentil for alltid. Flerehundre tusen, så langt flere enn 7. oktober. Så det burde du være veldig opptatt av! Er det rasisme mot svarte kvinner i Kongo også da eller? Eller er all kritikk mot Israel kun jødehat. Da tar man frem stråmenn om antisemittisme. Blir så tøvete disse innleggene altså. Det er kun halmstrå igjen for å forsvare hva som skjer på Gaza. Vi vet at Israel har presisjonsvåpen, de har heller valgt "dumb bombs" for å ramme flest mulig sivile og presset de sammen helt i sør hvor den bakenforliggende årsaken til det hele er å annektere Gaza. BN har alltid hatt planer om en en-statsløsning. Her er du god. Støttes helhjertet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lothlorien- Skrevet 3. februar #308 Del Skrevet 3. februar NatNat skrev (På 30.1.2024 den 20.23): Det var i hvert fall "moro" å se på NRK dagsrevyen, de virkert mer skjokkert at 3 hamas medlemmer ble drept i senga at de var når Hamas angrep i oktober... NRK i kjent stil... never disappoint... 🙄 Jepp, temmelig absurd hvordan de framstiller det. Det burde jo vært en gladsak nærmest, men neida, stakkars terrorister er NRKs vinkling. 12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 3. februar #309 Del Skrevet 3. februar 4 hours ago, CAPS LOCK said: Man man skille mellom Israels innbyggere og utlendinger. Selvsagt har ikke utlendinger de samme rettighetene i et land som landets egne innbyggere. Arabere i Israel har de samme rettighetene som jødene i Israel, men personer som ikke bor i Israel, har selvsagt ikke de samme rettighetene. Vestbredden og Gaza er ikke en del av Israel, og araberne der har selvsagt ikke de samme rettighetene som Israels innbyggere Jeg er ikke enig med deg her. Jeg ser det som at de faktisk bor i Israel, da jeg ser «de så kallede okkuperte områdene» som del av Israel. (Om det ikke tilhører Israel, hvem tilhører det da? ) Jeg vil si de ikke har statsborgerskap i landet, og egentlig heller ikke hva vi vil kalle oppholdstillatelse. 75% har heller ikke statsborgerskap i noen andre land. Vi her i Norge har noen slike mennesker her i landet også, de har fått avslag på asylsøknad og har ikke statsborgerskap i andre land, så de har bodd på asylmottak i åresvis. De får ikke komme inn her, og vi har ingen plass å sende dem. Tenker det er den beste analogi, men vi har noen få…… Israel har millioner av dem 🤔 Dette gjelder i alle fall Vestbredden, mulig at Israel rent juridisk har gitt opp Gaza, det er neste prosjekt å sette seg inn i. Det store problemet er ho hva skal skje med disse 5 millioner mennesker? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 3. februar #310 Del Skrevet 3. februar Madame Butterfly skrev (2 timer siden): Jeg ser det som at de faktisk bor i Israel, da jeg ser «de så kallede okkuperte områdene» som del av Israel. (Om det ikke tilhører Israel, hvem tilhører det da? ) Israel trakk seg helt ut av Gaza i 2005. Gaza var dermed ikke lenger okkupert. Dessuten blir ikke et geografisk område et del av en land ved okkupasjon, men anneksjon, og Israel har ikke annektert Gaza og Vestbredden. Etter at Israel trakk seg ut av Gaza, ble Gaza styrt av PLO. Etter valget og borgerkrigen i 2006 overtok Hamas makten i Gaza, mens PLO fortsatte å styre Vestbredden i samarbeid med Israel 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. februar #311 Del Skrevet 3. februar On 2/2/2024 at 10:17 AM, Druid said: Strengt tatt ville noe annet vært lallende sjokkerende : Hamas er en terror organisasjon: at en terrororganisasjon utfører terror er ikke sjokkerende. Det ligger i premisset. Dette ble presentert å være militære styrker styrt av en ansvarlig regjering. Direkte attentat som bryter alle reglene for krigføring av denne typen er virkelig mye mer sjokkerende, og direkte undergraver Israel som legitim operatør i konflikten. Noe som er spesielt problematisk gitt at Israel allerede sliter med troverdigheten knyttet til sin motivasjon. Kriminelle er fundementalt sett mennesker som bryter loven : Samfunn har kun rett som samfunn hvis de følger loven. så, med andre ord, Hamas er en terror organisasjon når det passer deg eller den norske regjeringen og samtidig en respektabel info kilde (Det ser ut som NRK får alle sine info fra "myndighetene i Gaza" og de setter ikke særlig spørsmål tegn om de er riktige eller ikke).. bare minner deg at Norge regner ikke offisielt Hamas som en terrororganisasjon 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 3. februar #312 Del Skrevet 3. februar 3 hours ago, CAPS LOCK said: Dessuten blir ikke et geografisk område et del av en land ved okkupasjon, men anneksjon, og Israel har ikke annektert Gaza og Vestbredden. Her er en juridisk diskusjon om folkeretten, etablering av grenser, okkupasjon etc. Fra to sider, og det finnes nok flere vinklinger også. https://youtu.be/qLuVV3UGx1o?si=-ET4eELXg6JmTGQL Jeg fant det intredsnt å høre på Avidan Cover i denne videoen, og begrunnelsen for at Israel okkuperer Vestbredden. Det har for meg vært vanskelig å få tak på hvorfor okkupasjon, og hvorfor den er ulovlig, men jeg har vært klar over at mange påstår dette. Jeg har også sett en historisk forelesning om når den begrepsbruken bredte om seg. Tror ikke jeg finner igjen den forelesningen med det samme. Jeg ser på deg som en meningsfelle når det gjelder det meste i denne konflikten, så mellom oss blir dette flisespikkeri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. februar #313 Del Skrevet 4. februar Jeg anser meg ikke som pro-Palestina eller pri-Israel. Det jeg dog vanligvis gjør er å ikke være blind for Palestina-propaganda her til lands. Det betyr at jeg forstår hvorfor det måtte komme en reaksjon på angrepet 7. oktober. Det sagt, så ser jeg ikke helt hva Nethanyahu vil nå, og jeg tror ikke strategien de kjører nå vil føre med seg noe som helst godt for Israel. Lidelsene som påføres sivile blir nå for store, og man vil skape en del fremtidige terrorister ved å være så harde i klypa. Samtidig må vi slutte å late som at alt dette kunne unngås. Hele samfunnet på Gaza har vært gjennomsyret av terrorister, og de blir skjult i institusjoner som skal beskyttes. Hvis hjelpeorganisasjoner vil skåne sykehus og skoler, må de i større grad hindre at disse stedene brukes av Hamas. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 4. februar #314 Del Skrevet 4. februar Nå er det ikke slik at en kan være sikker i sin sak. men dette er typisk et spørsmål MIFF medlemmer kunne komme med og samtidig får alle MIFF medlemmer til å si at de nåe er mer Israel vennlig for åæ gi inntrykk av at opinionen endrer seg. Det er med andre ord en måte MIFF/IDF forsøker å påvirke opinionen til å akseptere Israels massedrap for å overta Gaza stripen. 6 dagers krigen var som alle nå vet en provokasjon der Israel startet krigen men der de forsøkte å gi skylden på Egypt. Før denne krigen provosert de i mange 10-år Palestinerne for å kunne utslette dette folket. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 4. februar #315 Del Skrevet 4. februar Det tåles visst ikke at Israel faktisk dreper PIJ- og Hamasmedlemmer, og dét uten å ramme sivile på stedet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 4. februar #316 Del Skrevet 4. februar Tråden er ryddet for innlegg signert av helsepersonell og svar til dette. Sciurus, mod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 4. februar #317 Del Skrevet 4. februar Ichiko skrev (12 minutter siden): Det tåles visst ikke at Israel faktisk dreper PIJ- og Hamasmedlemmer, og dét uten å ramme sivile på stedet. Nei, det er ikke det det blir reagert på, det er mangel på problematisering av at pasienter under medisinsk behandling blir henrettet i sykesengen, fra dere Israel venner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 4. februar #318 Del Skrevet 4. februar 42 minutter siden, Apis said: Nei, det er ikke det det blir reagert på, det er mangel på problematisering av at pasienter under medisinsk behandling blir henrettet i sykesengen, fra dere Israel venner. I følge Al Jazeera var det kun én med splintskader han fikk for tre måneder siden, og alle mennene gjemte seg på sykehuset. En av "pasientene" hadde våpen på seg. Hvordan vil dere føre krig mot noen som gir f i alt som heter lover og regler, gjemmer seg blant de mest sårbare mål, bryter enhver inngått avtale og er en trussel mot alle omgivelser? 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 4. februar #319 Del Skrevet 4. februar 45 minutter siden, Ichiko said: Hvordan vil dere føre krig mot noen som gir f i alt som heter lover og regler, gjemmer seg blant de mest sårbare mål, bryter enhver inngått avtale og er en trussel mot alle omgivelser? Vel, først så inviterer man dem på kaffe og kake. Og så må man vise forståelse og medfølelse samt sympati. Da vil dem bli fromme som lam og man kan leve sammen i fred. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 4. februar #320 Del Skrevet 4. februar Ichiko skrev (2 timer siden): Det tåles visst ikke at Israel faktisk dreper PIJ- og Hamasmedlemmer, og dét uten å ramme sivile på stedet. Uten å ramme sivile? Så alle som ikke ble skutt ble ikke rammet? Merkelig teori. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå