Gå til innhold

Master i pedagogikk eller master i spesialpedagogikk?

Gjest Privat.00

Anbefalte innlegg

Gjest Privat.00

Hei!

Jeg er utdannet barnehagelærer, og ønsker å ta en mastergrad som gir flere jobbmuligheter i arbeidslivet? Vurderer master i pedagogikk eller master i spesialpedagogikk? Hva er forskjellen på disse to studiene, og hvilke gir flere muligheter? Til dere som har tatt en av retningene: Hva jobber dere innenfor i dag? Håper det er noen som kan svare. 

Endret av Privat.00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sett på master i logopedi? Det er en enorm mangel på logopeder over hele landet, muligheter for både å jobbe privat og offentlig og starte eget foretak.

Ellers er nok spesialpedagogikk et sikkert kort. Muligheter for arbeid i PPT ol.

Anonymkode: ed529...41a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for spesialpedagogikk, hvis du ønsker å jobbe med barn, unge og voksne med språk- og lesevansker, skrivevansker, matematikkvansker, nevroutviklingsforstyrrelser osv. Jeg går på første året ved Nord Universitet, og stor trives. 

Jeg kan ikke uttale meg så mye om master i pedagogikk, men det retter seg muligens mer mot læring, forskning, kunnskapsutvikling, formidlingsarbeid og kompetanseheving.

Anbefaler deg uansett å gjøre litt research og sammenligne ulike fordypninger/studieretninger på studiestedene (Nord, NTNU, DMMH, UiT, HiT, iNN, USN, UiA, UiS, UiB er de jeg kommer på i farten).

Anonymkode: 5c290...505

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger

Anonymkode: 63463...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Privat.00
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ville gått for spesialpedagogikk, hvis du ønsker å jobbe med barn, unge og voksne med språk- og lesevansker, skrivevansker, matematikkvansker, nevroutviklingsforstyrrelser osv. Jeg går på første året ved Nord Universitet, og stor trives. 

Jeg kan ikke uttale meg så mye om master i pedagogikk, men det retter seg muligens mer mot læring, forskning, kunnskapsutvikling, formidlingsarbeid og kompetanseheving.

Anbefaler deg uansett å gjøre litt research og sammenligne ulike fordypninger/studieretninger på studiestedene (Nord, NTNU, DMMH, UiT, HiT, iNN, USN, UiA, UiS, UiB er de jeg kommer på i farten).

Takk for svar! Hvilken fordypning/spesialisering går du? USN tilbyr master i pedagogikk med spesialisering rettet mot skole og barnehage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg hører fra folk jeg kjenner er spes.ped-master veien å gå.

Anonymkode: c6aa7...dd3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Privat.00 skrev (På 3.1.2024 den 23.17):

Takk for svar! Hvilken fordypning/spesialisering går du? USN tilbyr master i pedagogikk med spesialisering rettet mot skole og barnehage. 

Det som er litt forskjellen er at du kan få en del av jobbene der det kreves master i pedagogikk med en master i spesialpedagogikk, men at kravene til hvem som kan jobbe som spesialpedagog er strengere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hva du vil jobbe med. Som 505 skriver over her, så er spesped veien å gå dersom du vil jobbe med barn og unge med ulike vansker, og ped veien å gå om du vil jobbe med kompetanseutvikling i org., HR, læring i arbeidslivet, digital læring/utvikling osv.

Anonymkode: 4622d...6d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foresten master i ped og jobber som rådgiver, statlig, innen utdanningsfeltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har master i pedagogikk og har kontorjobb ved et universitet. Tjener ca 700 K i året. Mulighet for hjemmekontor og fleksibel arbeidstid. 

Anonymkode: 79ece...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har foresten master i ped og jobber som rådgiver, statlig, innen utdanningsfeltet. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har master i pedagogikk og har kontorjobb ved et universitet. Tjener ca 700 K i året. Mulighet for hjemmekontor og fleksibel arbeidstid. 

Var det vanskelig å få jobb? Vurderer å gå den veien.

Hilsen student som tar årsstudium i pedagogikk for tiden

Anonymkode: 3b998...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det gikk greit å få jobb - men vær bevisst din kompetanse slik at du får solgt den inn og velg tema på masteroppgaven som er relevant for den type jobb du ønsker deg.

Du får hjelp av karrieretjenesten ved universitetet hvis du syns det er vanskelig med CV/jobbsøknad/jobbintervju.

Lykke til med valget!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valget står mellom de to, ville jeg valgt spesialpedagogikk. 

Det gir deg ekstra kompetanse som er etterspurt overalt. 

Forslaget om logopedi er også bra med tanke på at du kan drive privat som selvstendig næringsdrivende og selge tjenestene dine til kommunen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig ville valgt master i spesialpedagogikk. Skulle jeg valgt på nytt hadde det blitt logopedi. Jeg jobber som spesialpedagog i skolen uten master. 

Anonymkode: b8f9c...af9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialpedagogikk. 

Anonymkode: cad0d...30f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spes.ped. uten tvil. Du vil bli etterspurt og kan ev. opprette firma og selge tjenester til kommuner, mulighet for å tjene mer og jobbe mer fleksibelt. Stå på🙌🏼

Anonymkode: 4c83b...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Privat.00
AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 12.05):

Hva jobber du som, og var det vanskelig å få jobb? Hadde du en annen erfaring eller bakgrunn?

AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 21.01):

Jeg personlig ville valgt master i spesialpedagogikk. Skulle jeg valgt på nytt hadde det blitt logopedi. Jeg jobber som spesialpedagog i skolen uten master. 

Anonymkode: b8f9c...af9

Har du bachelor i spesialpedagogikk?

AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 12.03):

Var det vanskelig å få jobb? Hvilke fordypningsfag tok du?

AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 11.39):

Det som er litt forskjellen er at du kan få en del av jobbene der det kreves master i pedagogikk med en master i spesialpedagogikk, men at kravene til hvem som kan jobbe som spesialpedagog er strengere. 

Åjaa.. men hvis masteren har en fordypningsemne «spesialpedagogikk rettet mot skole og barnehage»? Blir man ikke kvalifisert for jobber som spesialpedagogikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er bhg lærer, så tror jeg det lønner seg å ta spesped. Jeg har bachelor i ped med fordypning i flerkultur og innovasjon, samt kunnskapsutvikling i masteren. Jeg tror det kan være vanskeligere å få den type jobb jeg har med bhg lærer i bunn. Jeg har litt andre fag i tillegg, så fikk jobb etter bachelor. Er dog stor konkurranse om stillingene (som regel mellom 120-200).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for spes.ped.

Er selv bhglærer og har tatt første året av masteren (spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom) 60 stp ved DMMH. Der tilbys den som videreutdanning. Du kan også velge å ta andre året, som da gir grunnlaget for fordypning i masteroppgaven. 120 stp. Jeg hoppet på en annen masterutdanning de tilbudte der. Vurderer å søke om innpass ved et undervisningssted i nærheten av her jeg bor og få ferdig masteren en gang i fremtiden. 

Anonymkode: b5553...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat.00 skrev (På 3.1.2024 den 23.17):

Master i tilpasset opplæring, fordypning i Spesialpedagogikk. Det er nett og samlingsbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...