Gå til innhold

Storesøsken som sengevæter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn på 6, 9 og 13 år. Alle friske og kjekke, sett bort fra at de eldste ennå har uhell på natten. Yngst har forsåvidt også hatt en del uhell, men det er vel vanlig for alderen. Det som har skjedd er at hun siden slutten av oktober kun har våknet med våt bleie to eller tre ganger, og vi tenker det begynner å bli feil at hun fremdeles bruker nattbleier. Hadde det ikke vært for at storebrødrene fremdeles bruker nattbleier hadde hun nok sluttet allerede. Problemet er at vi ikke vet hvordan vi skal gjøre det. Hun ser veldig opp til storebrødrene, og vi tror det kan bli vanskelig å forklare henne at hun ikke får bruke bleie som brødrene. I tillegg ser vi for oss at dette vil være et stort nederlag for guttene. 

Noen som har erfaring og vil dele hvordan de gjorde det? 

Anonymkode: d8d42...b3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

9og 13 åringen må få hjelp med dette! Du skriver ingenting om hva dere har prøvd, men medisiner? Alarmtruse? Jeg hadde blitt ganske desperat om det var mine barn. Jeg har en 6 åring som fremdeles bruker nattbleier og vi kommer til å søke profesjonell hjelp nå. 

Anonymkode: 8cc77...1fe

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du nevner ikke om det er medisinsk grunn. Men med så gamle og sengevæting hadde jeg prøvd å få legehjelp. Er forskjellige diagnoser som kan være årsak

Anonymkode: db173...08a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig? Tror ikke vi har hatt nattuhell siden 4-årsalderen, og vi har en som bruker rullestol og i utgangspunktet sliter med å rekke å komme seg på do hvis rullestolen ikke er tilgjengelig kjapt nok.

Synes absolutt dere bør vurdere å søke profesjonell hjelp. 

Anonymkode: a5ec5...ddf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke vanlig å bruke bleie når man er 6 år.. Jeg synes du burde tatt kontakt med fastlegen, og ta det derfra. Selv firebarnsmor og alle sluttet med bleie når de var to år, også om natta. Dette er tidlig, men mellom 2-4 år vil jeg anta at de fleste har sluttet med bleie. 

Anonymkode: 5ecdd...5bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt med uhell om natten til ungene blir ganske store, særlig gutter.

Flere av mine venninner har sønner som har vært sengevætere til langt opp i tenårene. (De hadde selvsagt kontakt med lege og alt av behandling ble forsøkt).

Jeg har selv to på 3 og 5 som begge bruker bleie på natt, yngste har ofte tørr bleie om morgenen, eldste aldri. Det blir nok litt sårt for eldste her og om yngste slutter med nattbleie først.

Anonymkode: d78d2...1c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være sengevæter er langt mere vanlig enn man tror. Men de fleste snakker ikke om det. Og man føler seg sykt alene i det.

Og de som ikke vet, de har heller ikke peiling.

Tro meg folkens, en mor med barn på 9 og 13 har forsøkt å få hjelp, og hun prøver stadig å finne nye måter å hjelpe på.

Det er en fortvilende situasjon, men dere er ikke alene.

Ang 3 åringen, så ville jeg trent på bleieslutt slik alle andre gjør. Selv om brødrene bruker bleie, vil de fleste ha den av om de kan.

Anonymkode: 7d65c...727

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at nå er bleien nesten alltid tørr om morgenen, så du trenger den ikke mer? Og at det beste for huden er å sove uten bleie, når en kan det. 

Hos oss bruker storesøster på 6 år nattbleie, og lillesøster på 3 gjør det ikke. Årsaken er jo at storesøster tisser i søvne til tross for tiltak. Vi sier det er fordi blæren hennes ikke klarer å holde igjen tisset og å lage mindre tiss om natten enda, mens lillesøster har en blære som klarer det. Barnas far var sengevæter, og det er flere i min familie som også har slitt med det, så storesøster vet at hun ikke er alene om å ha denne utfordringen. Sistnevnte er godt for henne å vite har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: 11c8b...345

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Femåringen her bruker drynites. Mange barn sliter med detta i ulike andre. Søk hjelp, prøv tiltak.

Anonymkode: 87545...345

AnonymBruker
Skrevet

Det et vanlig at gutter kan slite med sengevæting, men jeg håper da du har begynt med tiltak? Vår på snart 7 har gått på medisin i flere måneder. Han vet han har et problem og siden vi er åpne med ham om det er det ikke noe problem at han på 5 ikke bruker bleie

Anonymkode: 71d55...a2a

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er heller ikke vanlig å bruke bleie når man er 6 år.. Jeg synes du burde tatt kontakt med fastlegen, og ta det derfra. Selv firebarnsmor og alle sluttet med bleie når de var to år, også om natta. Dette er tidlig, men mellom 2-4 år vil jeg anta at de fleste har sluttet med bleie. 

Det er vanlig jo. Det er vanligst å slutte i 4-5 års alderen, men såpass vanlig at de på 6-7 fortsatt bruker bleie på natt at mange leger ikke setter inn tiltak før 9 års alder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vanlig jo. Det er vanligst å slutte i 4-5 års alderen, men såpass vanlig at de på 6-7 fortsatt bruker bleie på natt at mange leger ikke setter inn tiltak før 9 års alder.

Det er helt sykt! Greit nok at det er ikke er «uvanlig» sånn fysisk sett, men psykisk, for en 9 åring kan det være ekstremt tøft! 

Anonymkode: 8cc77...1fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Vanskelig å forklare at hun ikke får bruke bleie som guttene

Ærlig talt. Det er vel ikke gjevt å bruke bleie? 

At det kan være sårt for de store guttene kan jeg forsåvidt forstå, men kan ikke skjønne at det skal brukes som argument for at den minste skal slutte med bleie hvis hun er klar for det?

Anonymkode: a5e8f...a80

AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er jo selvfølgelig å ikke bruke bleie, om man er fem, seks, sju eller tretten(!!). En seksåring vet da vel utmerket godt at det er brødrene som har et problem (de ikke kan noe for, men får legehjelp for), og at det ikke skal snakkes høyt om på skolen for eksemplel, så hun kan da neppe ØNSKE å bruke bleie? Ikke få lov????

Problemstillingen virker absurd, begge mine barn sluttet med bleier når de var 2,5 år, dag og natt, og ingen har hatt uhell noen gang, men jeg vet jo at mange bruker nattbleie ut barnehageårene.

men å gjøre det til normalitet og noe som er vanskelig å forklare at noen slipper,? Må lillesøster ha regulering? Må¨de som ikke har allergi ta allergimedisin eller de som ikke har eksem smøre seg? Hvorfor må ett søsken ha laktosefri melk og én bruke briller, det er da ikke vanskelig å forklare det for en seksåring? Eller 13-åring, ærlig talt. Lillesøster skal da ikke bruke bleier fordi det er et "nederlag" for storebror. Her må dere få bedre hjelp enn dere har, for dette er så langt fra normalt som mulig. 

Anonymkode: 1729c...706

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det vanlig? Tror ikke vi har hatt nattuhell siden 4-årsalderen, og vi har en som bruker rullestol og i utgangspunktet sliter med å rekke å komme seg på do hvis rullestolen ikke er tilgjengelig kjapt nok.

Synes absolutt dere bør vurdere å søke profesjonell hjelp. 

Anonymkode: a5ec5...ddf

Heldig dere da :) Å bruke rullestol har stort sett ingenting med sengevæting å gjøre.... Det er som regel i søvne man tisser, og at man våkner av å tisse. 

Anonymkode: 0eedd...ba5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er greit det du sier her, men selv om DINE barn sluttet med bleie når de var 2 år, så er det slik at noen blir sengevætere langt opp i alder, uten at det er noen spesiell grunn. Var selv sengevæter, men slapp bleie, da mine foreldre la tisselaken. Jeg kunne ikke overnatte hos andre av frykt for å tisse mens jeg sov. Plutselig gikk det over, faktisk i en alder av 11-12 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig! Men prøv å fortell dette til de som har "perfekte barn" fordi de er så perfekte selv og tror at alle som er annerledes enn dem er pga av at de gjør noe galt.... Sånne folk har ikke fortåelse for mangfold - dessverre 😕 

AnonymBruker
Skrevet

Det unormale her er først og fremst ts's problemstilling, som ikke er at niåringen og trettenåringen er sengevætere, men at seksåringen kanskje ikke er det lengre. Det er det hun lurer på, og det er det vi reagerer på. 

En niåring og en trettenåring vet utmerket godt at sengevæting er et problem de færreste sliter med, de vet også at det ikke er noe nederlag at andre ikke er sengevætere. 

Anonymkode: 1729c...706

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle om det er vanlig eller ikke å være sengevæter når man er 9 og 13 år. Ts spør om hun skal fortsette å bruke bleie på en 6åring, alene fordi storesøsken også gjør det. Her tenker jeg vi alle kan rope et klart og tydelig NEI. Det er helt uakseptabelt å bruke bleie på en tørr 6åring fordi storesøsken er sengevætere. Selvfølgelig må hun slutte med bleie. At det er litt sårt for de andre barna får så være, men du kan ikke normalisere bleiebruk så mye at 6åringen helst vil fortsette. 

Anonymkode: d0143...74d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sjølvsagt skal ikkje 6 åringen framleis bruke bleie berre fordi eldre søsken brukar det. Forklar 6 åringen at han/ho er blitt for stor for bleie, og at huden, tissen og kroppen generelt har godt av å ikkje bruke bleie og få lufte seg. Dei eldste brukar bleie fordi dei må, kroppen er ikkje klar, men din kropp er klar og det er ein positiv ting.

Her slutta minste med nattbleie før eldste, tok 1 veke før han ville prøve óg. Mykje uhell i starten og eg prøvde å forklare han at kroppen blir klar til ulik tid og det var ingenting gale i at han måtte ha bleie om natta sjølv om ho ikkje trengte det, men han insisterte og 3 veker seinare var han tørr óg. Dei var 2 og 4 år gamle då så litt annerledes, men poenget står. Når ein er klar til å slutte med bleie skal ein gjere det, uavhengig av søsken :)

Når det er sagt så håper eg du er i kontakt med helsevesenet for dei eldste sin del, kan umogleg være gøy for dei! Min bror var óg sengevæter til han var 12-13 år, og hugsar at det var utruleg fortvilande for han. Så håper de får hjelp :)

Anonymkode: a0943...3a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...