Gå til innhold

Solbrent og føflekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble skikkelig solbrent ett sted på kroppen som jeg glemte å smøre meg. En måned etterpå var det en føflekk der som ikke har vært der før. Er dette varsel? Er noen år siden nå.

Anonymkode: a8c9e...7ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror dere det kun var tilfeldig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg ble skikkelig solbrent ett sted på kroppen som jeg glemte å smøre meg. En måned etterpå var det en føflekk der som ikke har vært der før. Er dette varsel? Er noen år siden nå.

Er det en føflekk du har hatt helt siden da?

Jeg fikk føflekkreft på leggen der jeg hadde blitt solbrent.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis du er yngre enn 70 år, er det lite sannsynlig at du har hudkreft. Median alder for hudkreft er 79 år. Det vil si at halvparten av alle som får hudkreft i Norge er over 79 år. 

Kilde: https://www.kreftregisteret.no/Temasider/kreftformer/hudkreft/

Anonymkode: 27380...b64

Selv om det er slik at veldig mange eldre får hudkreft, så er det også viktig å ta med seg dette: 

Blant både menn og kvinner er dette den kreftformen som forekommer nest hyppigst i aldersgruppen 25-49 år. Det er imidlertid i aldersgrupper over 50 år vi ser den største økningen og høyeste forekomsten, særlig i aldersgruppene ≥ 70 år. 

https://www.kreftregisteret.no/Temasider/kreftformer/melanom/

Så selv om veldig mange eldre får føflekkreft, så er det slik at det er blant den typen kreft som er mest vanlig blant de yngre. Nå er kreft lite sannsynlig i seg selv, men man skal ikke bare regne med at man ikke får det. Jeg var selv 34 da jeg fikk føflekkreft.

Anonymkode: 47070...a28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...