Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som sårer meg med ting hun sier. Hun er mor og bestemor og sier at familien betyr "absolutt alt" for henne. I så fall betyr vel det per definisjon at vennskapet vårt betyr ingenting for henne? Jeg er skilt og kunne ikke få barn. Da sier hun "du har jo ingen som vil ta vare på deg i alderdommen". Det er jo dessverre sant, men jeg hadde faktisk ikke tenkt så mye på dette før hun sa det. 

Jeg blir såret av slike utsagn. Er jeg for hårsår, er det slikt man bare må tåle og overse? 

Anonymkode: 8c501...b66

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje mer en figur av snakking, men hun tråkker over grensa når hun sier sånn.

Anonymkode: 84012...c30

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er kanskje mer en figur av snakking, men hun tråkker over grensa når hun sier sånn.

En figur av snakking????

• Liker 24
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å si at familien betyr alt er da virkelig ikke noe du kan pirke på, det sier heller ikke noe om vennskapet deres. Der høres du bare misunnelig og bitter ut!!

Den andre kommentaren kunne hun spart seg for, men du får ikke frem samtalen det kom frem i. Kan ha vært i en samtale med bekymring for deg etter alt vi vet

Anonymkode: d6b02...c53

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Mezzosoprena said:

En figur av snakking????

Google translate "figure of speech" 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Bella78
Skrevet

At familien betyr alt for henne må være innafor å si, det betyr jo ikke at ikke du også er viktig for henne. At du ikke har noen til å ta seg av deg derimot, den kunne hun spart seg for. Det var helt unødvendig å bringe på banen, og heller ikke nødvendigvis sant. Du er kanskje tante til noen eller liknende? Uansett ikke noen hun burde kommentere på den måten.  Dessuten er det mange som har barn som flytter avsted, så det er ingen garanti i seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun er mor og bestemor og sier at familien betyr "absolutt alt" for henne. I så fall betyr vel det per definisjon at vennskapet vårt betyr ingenting for henne? Jeg er skilt og kunne ikke få barn. Da sier hun "du har jo ingen som vil ta vare på deg i alderdommen".

Familien betyr sikkert absolutt alt for henne, men det betyr IKKE at hun ikke bryr seg om deg. 

Og det å få barn, er garantert ingen garanti for at de tar vare på deg i alderdommen, ingen fare. 

Du er nok litt hårsår, men jeg synes også at du skal ha litt mer selvfølelse og selvtillit, ikke bry deg så mye om hva andre sier og ikke tolk alt som blir sagt. 

Anonymkode: fe31f...78f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mezzosoprena said:

En figur av snakking????

07a66c8a-1c31-43a0-9853-84ebe7faed7e.jpg

Anonymkode: 690c6...d09

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et godt eksempel på at ikke alle engelske uttrykk egner seg til å oversette direkte! :ler:

Anonymkode: c0862...967

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
endo skrev (1 minutt siden):

Eh ja, jeg kjenner uttrykket - men vi bruker det ikke på norsk.

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig betyr familien absolutt alt. Det er en måte å snakke på som handler om at familien kommet først, det er de som får de største følelsene og ligger ens hjerte nærmest. Selv om setningen i teorien utelukker alt annet, så har de aller fleste av oss i praksis plass til flere nære relasjoner og venner er viktige. Vi er glad i dem og setter dem høyt. Vennene mine kommer allikevel ikke like "høyt" opp som barna og mannen min. 

At du ikke har noen til å ta vare på deg som gammel kan bli sant, men du kan også ha nære relasjoner med tantebarn, venner barn, andre unge mennesker. Jeg har alltid fulgt med på de eldre naboene mine for å se om de får besøk. Hadde de ikke fått regelmessig besøk hadde jeg ringt på i ny og ne og spurt om de ønsket selskap, besøk, hjelp, komme på middag osv. 

Det er svært tankeløst av din venninne å påpeke at du ikke har noen når du blir gammel, særlig når du er ufrivillig barnløs. Vet hun at du er det?

Det er flere som bryr seg om deg enn du tror ❤️

Anonymkode: 59aec...b4b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt - Slapp av jeg har ikke tenkt å be deg om tjenester siden jeg ikke har barn. 

Det er forresten litt tungt for meg å ikke ha barn kan vi snakke om noe annet?

Anonymkode: a0d4a...6ff

AnonymBruker
Skrevet
endo skrev (9 minutter siden):

På norsk heter det «billedlig talt», i motsetning til «bokstavelig talt». Man kan ikke nødvendigvis oversette alle uttrykk direkte ord for ord 😊

Anonymkode: 1b7d0...1b8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange kvinner som legger hele sin verdi i å være mor/ha familie, og det er absolutt ikke noe galt med de(bortsett fra at de ofte er kjedelige😜). Det jeg ikke liker er når de gir oss single og barnløse null verdi-der reagerer jeg.

Min beste veninne(eller kanskje bare veninne) vurderte en periode å flytte vekk, fordi hun hadde «ingenting som holdt henne igjen». Der fikk jeg i fleisen at jeg ikke hadde verdi for henne. Mine få venner er verdifulle for meg, men ikke motsatt. Ingen av de er både single og barnløse🧐Ser jeg bør prøve å få noen flere venner nå😭

Anonymkode: 2a422...28c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

At familien betyr alt, er ikke galt å si. Det betyr ikke at du ikke betyr noe for henne. 

Kommentarene om at du ikke vil ha noen i alderdommen, kunne hun spart seg for. Og hun får seg nok en overraskelse når hun sitter der på sykehjemmet og ikke får besøk av barn/barnebarn mer enn 1-2 ganger i måneden eller sjeldnere. 

Anonymkode: 7cdb0...cc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange kvinner som legger hele sin verdi i å være mor/ha familie, og det er absolutt ikke noe galt med de(bortsett fra at de ofte er kjedelige😜). Det jeg ikke liker er når de gir oss single og barnløse null verdi-der reagerer jeg.

Min beste veninne(eller kanskje bare veninne) vurderte en periode å flytte vekk, fordi hun hadde «ingenting som holdt henne igjen». Der fikk jeg i fleisen at jeg ikke hadde verdi for henne. Mine få venner er verdifulle for meg, men ikke motsatt. Ingen av de er både single og barnløse🧐Ser jeg bør prøve å få noen flere venner nå😭

Å, det hørtes vondt ut. Sender deg en klem 🤗

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her legger du nok mer i det enn det hun sier. Hun snakker om seg og du tar det personlig fordi du egentlig er trist over din egen situasjon. Din bakgrunn farger din oppfatning. 

Familien min betyr alt for meg også, men vennene mine betyr også veldig mye for meg. Stod jeg i et helt umulig dilemma og måtte velge mellom vennskap og nærmeste familie, ville jeg valgt familien så klart. Noe annet ville jo vært merkelig. 

Anonymkode: 11acb...98a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å, det hørtes vondt ut. Sender deg en klem 🤗

Takk🥰hun veninnen din kunne spart seg den kommentaren rundt alderdom. Er mange eldre som knapt får besøk, og man bør ikke basere seg på det heller. Jeg lærer meg stadig å finne glede i litteratur, film og kreative hobbier. Det føles ofte bedre enn mennesker😔😝

AnonymBruker
Skrevet

Kommentaren om at familie er "absolutt alt" er helt vanlig og innafor. Betyr på ingen måte at du eller ditt vennskap er verdiløst.

Den andre kommentaren kunne hun ha spart seg for.

Anonymkode: 3c5df...18f

Skrevet

Du overtenker. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...