AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Skrevet 3. januar 2024 Var det lett å bli kvitt lukten? Anonymkode: 9a948...ab6
endo Skrevet 3. januar 2024 #2 Skrevet 3. januar 2024 Dette tar man vel opp på visning. Og så evt på overtakelsesdagen. Men ozon generator kan være en mulig løsning? Funker i bil hvertfall
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #3 Skrevet 3. januar 2024 endo skrev (3 minutter siden): Dette tar man vel opp på visning. Og så evt på overtakelsesdagen. Men ozon generator kan være en mulig løsning? Funker i bil hvertfall Hva mener du skal tas opp på overtakelsen? Ts, det er nesten umulig å bli kvitt. Vi byttet tak, vegger og gulv. Anonymkode: 24bb6...ccd
Tomas77 Skrevet 3. januar 2024 #4 Skrevet 3. januar 2024 Kjøpte et rekkehus i England som luktet bra innrøkt. Strippet all tapet og malte taket med 2x grunning og 2 x matt. Fjernet alle tepper og pusset ned og lakket eikegulvet under. Det gjorde jobben. Merket hvor nikotingult taket var da vi kjørte hvit grunning. 1
endo Skrevet 3. januar 2024 #5 Skrevet 3. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva mener du skal tas opp på overtakelsen? Ts, det er nesten umulig å bli kvitt. Vi byttet tak, vegger og gulv. Anonymkode: 24bb6...ccd Man ønsker vel ikke overta et hus som stinker? Blir jo som å klage på renhold.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #6 Skrevet 3. januar 2024 Ja kjøpte ei leilighet jeg måtte vaske og lufte ut lenge før røyklukten forsvant. Under vasken satt den lenge i, der han hadde kastet røykene i søpla, men det gikk bort til slutt. Tok noen måneder, men det går bort etter hvert Anonymkode: dec49...6de 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #7 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Var det lett å bli kvitt lukten? Anonymkode: 9a948...ab6 Tja. En fetter av meg kjøpte en innrøkt leilighet. Hjalp til litt. Gikk greit å fjerne røyklukt. Men det kommer vel an på hvilke materialer som er brukt i boligen. Trevirke trekker feks godt til seg røyklukt. Den leiligheten hadde betongvegger, gips, metallstendere og tak i betong. Da trengte man kun å fjerne alt av listverk i tak og gulv og karmer i vindu og dører, samt isolasjon i karmer. Pluss skifte alle spalteventiler i vindu samt luker og rengjøring av rørkanaler til avtrekksvifte. Grundig vask 2-3 ganger med spesial nikotinvaskemiddel. Skikkelig utlufting og tørking. Inn med ny karmisolasjon. Og helsparkling av alle vegger med grundig akrylering av hjørner m/papirrems overgang tak/vegg. Faktisk etter sparkling var røyklukt borte. Men for sikkerhetsskyld ble det malt to lag med sperremaling i tak og vegger før ordinær maling. Har hørt om bruk av ozon. Men det kan kun gjøres effektivt i en enebolig. I en leilighet hvor ozon sprer seg til resten av bygget kan det potensielt være skadelig/dødelig. Anonymkode: fa7ec...cb4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #8 Skrevet 3. januar 2024 Bekjente av oss kjøpte en halvpart av tomannsbolig for tre år siden. Nå flytter de fordi de fortsatt ikke har klart å bli kvitt røyklukten. Anonymkode: bd6ef...0f5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #9 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Bekjente av oss kjøpte en halvpart av tomannsbolig for tre år siden. Nå flytter de fordi de fortsatt ikke har klart å bli kvitt røyklukten. Anonymkode: bd6ef...0f5 😳 Anonymkode: 9a948...ab6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Skrevet 3. januar 2024 Ikke leilighet, men arvet plastleker som stinket røyk. Prøvde å legge de i klorvann i flere dager, men måtte bare kaste de. Røyklukten går sannsynligvis ikke vekk, og du nå rive vegger og tak og legge nytt... Anonymkode: aa2ef...c73
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var det lett å bli kvitt lukten? Anonymkode: 9a948...ab6 Kjøpte hus der tidligere eier røkte, men hun insisterte på at hun alltid røkte ute. På overtagelse STINKA huset røyk. Det var helt jævlig. Hadde det vært nå hadde jeg krevd prisavslag/hevet kjøp, men den gang var jeg ung og visste ikke hva jeg hadde krav på. Jeg gjorde ALT for å bli kvitt lukta, men den gikk faktisk ikke vekk. Altså fy faen. Anonymkode: 72fda...a48
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjøpte hus der tidligere eier røkte, men hun insisterte på at hun alltid røkte ute. På overtagelse STINKA huset røyk. Det var helt jævlig. Hadde det vært nå hadde jeg krevd prisavslag/hevet kjøp, men den gang var jeg ung og visste ikke hva jeg hadde krav på. Jeg gjorde ALT for å bli kvitt lukta, men den gikk faktisk ikke vekk. Altså fy faen. Anonymkode: 72fda...a48 Ja, røyklukt kan være en utfordring. Tror du må se grundig gjennom hvilke materialer som er brukt i leiligheten. Noen materialer trekker til seg røyk og lukt lettere enn andre. Disse må fjernes så godt det lar seg gjøre. Og når det verste er fjernet må alt forsegles igjen ved hjelp av sparkling og sperremaling. Gulv er faktisk ikke så ille. Da tobakksrøyk stiger og avsetter avfallsstoffer og lukt høyere opp på vegger og tak. Er jo ikke så mange som røyker lenger. Men tror det er endel selgere og meglerkontor som lurer kjøpere ved å bestille ozonrensing fra sertifiserte firma som har tillatelse til å drive med slikt. Da gjør de en begrenset ozonrensing som fjerner lukten. Men kun for 4-6 uker. Akkurat nok til å gjøre boligen klar til visning.. Anonymkode: fa7ec...cb4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #13 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Akkurat nok til å gjøre boligen klar til visning.. Ja! Helt sikker på det samme. For jeg hadde aldri kjøpt det huset om det lukta sånn på visning. I det huset var det furupanel i tak, stofftapet på veggene, gulvet var originalt slipt og lakket furugulv (veldig pent) - ALT stinka. Anonymkode: 72fda...a48
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #14 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja! Helt sikker på det samme. For jeg hadde aldri kjøpt det huset om det lukta sånn på visning. I det huset var det furupanel i tak, stofftapet på veggene, gulvet var originalt slipt og lakket furugulv (veldig pent) - ALT stinka. Anonymkode: 72fda...a48 Hehe. Ja høres ut som røykehus fra helvete det der. Men litt synd du ikke prøvde ozonbehandling? Ozonbehandling har kun noe for seg som permanent løsning hvis det er snakk om en enebolig. Da kan man bruke maks dosering av ozon siden man kan fjerne alle mennesker fra huset i ett døgn. I et leilighetskompleks er dette umulig. Anonymkode: fa7ec...cb4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #15 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var det lett å bli kvitt lukten? Anonymkode: 9a948...ab6 Du må bytte alt. Selv lister, ledninger og lysbrytere stinker. Lånte en skjøteledning av en storrøyker. Etter en stund hjemme lurte jeg på hvor den sure røyklukt kom fra. Det fallt meg ikke inn at en liten ledninger kunne gi dårlig lukt i stua mi, men det var synderen. Det er helt utrolig hvor godt det setter seg. Anonymkode: 79f4b...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #16 Skrevet 4. januar 2024 Vår gamle leilighet var helt nedrøkt. Siden den var nedslitt og jeg er allergisk valgte vi å rive alt, helt ned til betongen. Det funket. Anonymkode: ab941...029
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #17 Skrevet 4. januar 2024 Vi kjøpte et rekkehus som var fullstendig innrøkt og rev av tapet på vegger (den datt nesten av pga tjæra 😵), rev av laminatgulvet OG vinylgulvet som lå under. Vinylgulvet var altså så ille at vi brakk oss. Vi malte furuvegger og takpaltene, men det kom tjære gjennom malingen og det luktet forferdelig. Men etter at vi malte alt med isolasjonsmaling ble vi faktisk kvitt lukten! Veggene var ubehandlet furu og sponplater. Lykke til 🤞🏼 Anonymkode: dca22...305 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 19.05): Hva mener du skal tas opp på overtakelsen? Ts, det er nesten umulig å bli kvitt. Vi byttet tak, vegger og gulv. Anonymkode: 24bb6...ccd Dette stemmer ikke. Vi malte med en spesiell maling og så 3 strøk vanlig maling. Fjernet all lukt i en ekstremt innrøykt leilighet. Anonymkode: 3a806...f41 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #19 Skrevet 6. januar 2024 Ikke kjøpt, men vi hadde farmoren min boende i sokkelleiligheten fram til hun døde. Slet veldig med å fjerne lukta. Vi klarte å vaske vekk lukta på soverommet og badet, men i resten av leiligheten måtte vi bytte tak, vegger og gulv. Anonymkode: 1b77f...046
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #20 Skrevet 6. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Ikke kjøpt, men vi hadde farmoren min boende i sokkelleiligheten fram til hun døde. Slet veldig med å fjerne lukta. Vi klarte å vaske vekk lukta på soverommet og badet, men i resten av leiligheten måtte vi bytte tak, vegger og gulv. Anonymkode: 1b77f...046 Postet før jeg var ferdig med å skrive, haha. Hun røyket bare i stua. Leiligheten har U-form og soverommet og stua er i hver sin ende av U-en. Mulig stua var for langt unna soverommet til at lukta fikk satt seg ordentlig der. Anonymkode: 1b77f...046
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå