Gå til innhold

Bør det være krav til 2 år praksis som sykepleier før opptak   

69 stemmer

1. 1. Bør det være krav til 2 år praksis som sykepleier før opptak

• Ja
      41
    • Nei
      12
    • spørs på hvilken master
      16

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det pågår nå diskusjon mellom praksisfeltet og utdanningsinstitusjoner om det skal være krav til to års yrkespraksis for opptak til feks operasjon, anestesi, jordmor og lignende. Det har jo vært foreslått å fjerne og skolene skal i utgangspunktet kunne bestemme dette selv men praksisfeltet er ikke enig. De er redd studentene skal være vanskelig å veilede. Hva tenker dere?

Blir det egentlig så mange flere spesialsykepleiere ved å fjerne praksiskrav, om det er slik at det er søkere til utdanningen i utgangspunktet (feks har jordmorutdanningen høyt søkertall)? Jeg sliter litt med å forstå det.  Tror og det kan føles som mye ansvar og komme rett ut i rollen som jordmor, anestesisykepleier mm. Uten å ha kjent på å ha selvstendig ansvar som sykepleier først. Samtidig kan det jo være veldig variabelt hvor man har praksis fra (på jordmor i alle fall) så argumenteres med at det kanskje ikke er nødvendig. Men jeg tenker at for feks anestesisykepleier, bør man ikke da ha i alle fall litt erfaring med kritisk syke pasienter? Legge inn venflon? Og lignende. Samme med intensivsykepleie. Eller tenker jeg helt feil?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anestesisykepleier uten klinisk blikk. Det blir fint…

Det bør helt klart være er krav om praksis.

Anonymkode: 1b9b5...40d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er mer problematisk med karakter kravet. Mange gode sykepleiere som ikke har C i snitt. 

Anonymkode: fe872...854

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns det er hårreisende at dette vurderes i slike utdannelser hvor man har så mye ansvar for liv og helse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kravet til jordmor og helsesykepleierutdanningen er ett år og ikke to. 

Jeg mener det bør være praksiskrav ja.

Anonymkode: 530bf...4db

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hvilken master, helseinformatikk f eks burde være greit, abio og jordmor, not so much

• Liker 1
Skrevet

Har diskutert med en del både unge sykepleiere og på universitet. Tror en interessant ordning kunde ha vært gjennomgående utdanning, men med en 2 årig trainee del mellom bachelor og master. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Har diskutert med en del både unge sykepleiere og på universitet. Tror en interessant ordning kunde ha vært gjennomgående utdanning, men med en 2 årig trainee del mellom bachelor og master. 

Men mener du da at noen kan ta kun 3 år, eller at studiet i praksis blir 7 pr, f eks at man kan velge før man begynner det ene eller det andre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Synes det er mer problematisk med karakter kravet. Mange gode sykepleiere som ikke har C i snitt. 

Synes kravet om C i snitt er helt ok, en må vise at en forstår faget, men det bør da åpnes for å ta opp fag etter avsluttet grunnutdanning 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er jeg 500% enig i!! Surt og man får ikke tatt opp fag for å forbedre om man har gått "gammel" utdannings modell.

🤬

Anonymkode: bf8cc...75f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Anestesisykepleier uten klinisk blikk. Det blir fint…

Det bør helt klart være er krav om praksis.

Anonymkode: 1b9b5...40d

Ja det tenker jeg og er litt skummelt. Eller jordmor for den saks skyld. Begge yrkene har jo veldig mye selvstendig ansvar.  

AnonymBruker
Skrevet

Det kreves jo flere steder ikke bare praksis, praksis kan være så mangt. Men RELEVANT praksis. Så det er feks ikke mulig å komme inn hvis du ikke får jobb feks på sykehus. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kreves jo flere steder ikke bare praksis, praksis kan være så mangt. Men RELEVANT praksis. Så det er feks ikke mulig å komme inn hvis du ikke får jobb feks på sykehus. 

Dette med relevant praksis er egentlig min kjepphest oppi det hele. Jeg mener en sykepleier med et år erfaring fra intensiv er bedre rustet til videreutdanning i anestesi enn en med fem år fra hjemmesykepleien eller DPS.

Jeg er helt enig i at studentene i ABIO og jordmor-utdanningene skal ha (relevant) erfaring før opptak til videreutdanning. 

Det er krevende å veilede anestesisykepleiestudenter mer lite erfaring, så å veilede de som evt har null erfaring frister lite.

Jeg er derimot uenig i en del av mine kollegaer som mener en 24-åring er «for ung» til å ta videreutdanning i anestesisykepleie. Jeg har veldig god erfaring med å veilede motiverte og faglig sterke unge sykepleiere inn i anestesiyrket. De blir dyktige, reflekterte og har MANGE år foran seg som spesialsykepleiere.

Anonymkode: 7cf04...c01

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja men har vært snakk om å fjerne totalt evt kreve kun et år og lignende. Tror det skal fjernes totalt for jordmor 

AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (1 minutt siden):

Ja men har vært snakk om å fjerne totalt evt kreve kun et år og lignende. Tror det skal fjernes totalt for jordmor 

Grusomt. En jordmor bør først bli vandt til å håndtere folk og ha skikkelig gode bedside maners. De skal virkelig inn i intimsonen, og ha kjempe stort ansvar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette med relevant praksis er egentlig min kjepphest oppi det hele. Jeg mener en sykepleier med et år erfaring fra intensiv er bedre rustet til videreutdanning i anestesi enn en med fem år fra hjemmesykepleien eller DPS.

Jeg er helt enig i at studentene i ABIO og jordmor-utdanningene skal ha (relevant) erfaring før opptak til videreutdanning. 

Det er krevende å veilede anestesisykepleiestudenter mer lite erfaring, så å veilede de som evt har null erfaring frister lite.

Jeg er derimot uenig i en del av mine kollegaer som mener en 24-åring er «for ung» til å ta videreutdanning i anestesisykepleie. Jeg har veldig god erfaring med å veilede motiverte og faglig sterke unge sykepleiere inn i anestesiyrket. De blir dyktige, reflekterte og har MANGE år foran seg som spesialsykepleiere.

Anonymkode: 7cf04...c01

Ja akkurat for anestesi er jeg enig. Tror ikke jeg ville begitt meg ut på det med i hovedsak kommunehelsetjeneste erfaring. har feks null mengdetrening i venflon, lite erfaring med kritisk syke og medisiner/observasjoner/pleie av de.  Så både for intensiv og anestesi må sykehuspraksis (på intensiv, overvåkning osv) være det beste? For operasjon er jeg litt usikker for det er nesten helt sin egen greie. Så jeg føler verken sengepost eller kommunen forbereder. Men kanskje kirurgisk avdeling forbereder til en viss grad. 

For AKS sykepleie så er erfaring fra kommunehelsetjenesten mer relevant . For jordmor er kanskje begge deler relevant. Fordelen med kommunehelsetjenesten er et man får stor grad av selvstendighet (særlig i hjemmesykepleien kanskje, men også på sykehjem) fordi man er vant til å ha sykepleieransvar for mange. Og en del jordmødre ender jo opp med å jobbe i kommunen. Fordelen med spesialisthelsetjenesten er vel at man er mer øvet i akuttsituasjoner, legge venflon mm. Så for jordmor tror jeg betyr deler kan være relevant 

Skrevet
Topsi skrev (38 minutter siden):

Men mener du da at noen kan ta kun 3 år, eller at studiet i praksis blir 7 pr, f eks at man kan velge før man begynner det ene eller det andre?

Ikke helt klart hva jeg har tenkt, men har tenkt å ta en diskusjon med det universitet som jeg har god relasjon til når det gjelder både bachelor og master utdanning (og forskning). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Grusomt. En jordmor bør først bli vandt til å håndtere folk og ha skikkelig gode bedside maners. De skal virkelig inn i intimsonen, og ha kjempe stort ansvar.

Kan hende jeg blander med anestesi forresten . Men er i alle fall allerede redusert fra krav om to år til ett år yrkespraksis for opptak.

Skrevet

Det bør være et minimumskrav, og flere videreutdanninger bør kreve relevant praksis.

AnonymBruker
Skrevet

Det bør absolutt være praksiskrav i ABIO-utdanningene, de eneste som mener noe annet er politikere uten peiling og en del administrativt ansatte på høyskolene som ikke forstår fagfeltenes kompleksitet. Man trenger å ha kjent på ansvaret som selvstendig sykepleier, ha trent opp litt klinisk blikk, lært tverrfaglig samarbeid, å iverskette tiltak og observere effekten, vite hvordan man selv reagerer i ulike situasjoner, kunne kommunisere og fungere i samspill med kolleger og pasienter, ha vært i noen etiske dilemma og ikke minst vite at man faktisk fungerer i et helserelatert yrke og turnus. Tidligere erfaring har stor sammenheng med hvor godt studentene klarer seg under videreutdanning, og også for hvordan de fungerer i etterkant. Har selv hatt kolleger som har kommet seg gjennom studiet, men brukt uhorvelig lang tid (år) før de egentlig fungerer greit i jobben.

Så er det sånn at på operasjonsavdelinger og intensiv jobber med pasienter som på mange måter er mer sårbare og forsvarsløse enn de man møter i hjemmesykepleie eller på en sengepost. Det skal svært lite til før en feil får alvorlige, til og med dødelige konsekvenser. Mange nyutdannede verdensmestre må ofte gå på en smell før de får ydmykhet for faget, og sa er det bedre å få den smellen fordi du bommet på noe som kan korrigeres på sengepost, enn å invalidisere ett menneske som ikke kunne motsette seg det som ble gjort. Dessuten ser man ekstremt mange relativt nytudannede som sutrer over hvor lite de liker tsurnus (bare se de siste sidene på karriereforumet på KG). Uten praksiskrav risikerer man en hel haug med folk som tar spesialsering med ikke orker å jobbe i den fordi det er turnus, intensivsykepleiere har f.eks en av de tøffeste turnusbelastningene i helsevesenet. Det kommer heller ikke til å bli flere spesialsykepleiere, det er ingen utfordringer med å få søkere pr i dag, alle plasser fylles opp. Den eneste forskjellen blir sluttkompetansen de kommer ut med, som kommer til å bli dårligere uten praksiskrav. 

Anonymkode: a99df...593

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...