AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Skrevet 3. januar 2024 Tenker bare å høre hva andre mener her. Altså heg er glad i mora mi.. men jeg kan irriteres over henne veldig ofte. Det meste går med på at hun i msnge situasjoner tar lite hensyn til meg og andre folk rundt seg. Heg skal nevne noen eksempler. Kan si at hun er en veldig sosial person, og kommer lett i prat med folk. F.eks spør hun meg om vi skal gå en tur. Ok sier jeg.. koslig. Tenker at vi to som mor og datter får luftet oss litt og pratet sammen. Så går vi i 5 min og hun treffer på ei veninne. De kan stå der å skravle i over en time. Jeg tuller ikke... de prster og prater mens jeg bare står der som en zombie. Altså fint for dem, men jeg har virkelig ikke noe til felles med 65 år gamle damer. Enda mindre interessert i det de prater om. Jeg er bare 25.. jeg prøver å hinte om at nå må vi gå videre, men blir bare ignorert. Når de har stått der og prata i 1,5 time så har jo tida gått såpass at vi bare vender hjem. Det var den "turen". Mange slike eksempler.. vi to skulle på shopping i romjula. Så treffer vi igjen på en veninne av henne. Plutselig blir de enige om at vi tar oss en kaffe og kake på en kafeteria.. bare sånn kjapt sier de. Og så er vi der i over 2 timer! Jeg holder på å dø innvendig!!! Og mister all lysten til shopping. Igjen det de prater om er så urelevent og kjedlig for meg at jeg bare dauer.. jeg vet, jeg kunne bare gått og shoppet alene, men det er ikke det som er poenget mitt. Poenget er at hun bare ignoreret eller ikke bryr seg om at jeg også er der og at planen var helt annen i utgangdpunktet. Det er mange slike situasjoner og de oppstår ofte. Jeg ønsker at vi gjør ting sammen som mor og datter, men helt ærlig så har jeg mistet interessen helt. Hun var på besøk hos en veninne og jeg skulle hente henne, siden de drakk litt vin. Helt ok.. jeg sa at hun bare kunne ringe når som helst så kommer jeg og henter. Kl 22.. kl 02.. kl 04.. spiller ingen rolle. Helt ok for meg. Så ringer hun at jeg skal hente henne. Jeg kjører bort til venninna hennes og plutselig ber hun meg komme inn litt for å høre en morsom historie. Ok.. 5 min tenker jeg. Igjen drøyer det til over 1 time! Jeg sier nesten ingenting.. de bare skravler. For at folk ikke skal missfirstå, jeg er sosial selv, men med folk rundt min alder. Naturligvis er det jo gørrkjedlig for ei på 25 å være i selskap med 65-70 år gamle damer.. men det skjønner ikke mora mi. Ellet jeg tror hun skjønner, men det virker mest som at hun ikke bryr seg rett ig slett. Spørsmålet mitt her er hva dere abdre tenker? Jeg mener da om min mors oppførsel mot meg. Jeg mener det er bare er hennsynsløst og dumt og heg har helt ærlig mistet interessen for å gjøre noe som helst sammen med ho.. Anonymkode: 8435e...da3 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #2 Skrevet 3. januar 2024 det er faktisk respektløst overfor deg. Men når det er sagt vil jeg tro at hun bare "glemmer seg". Hun mener sikkert ikke, og forstår heller ikke, at det kan oppfattes slik. Du sees på som hennes påhengsel, som selvsagt er like interessert i de tingene, eller i dem, hun er interessert i Anonymkode: f816c...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #3 Skrevet 3. januar 2024 Dette løser du best ved å sette grenser. Enten får hun øynene opp, eller så sparer du deg selv tid. Er du på tur så sier du at du tasser videre etter 5 min, er du på shopping så sier du nei til kafe og at du vil se alene og at hun kan ringe når hun er ferdig osv. osv. Anonymkode: 19b05...5cb 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Skrevet 3. januar 2024 men kjære deg, hvorfor gikk du ikke resten av turen selv da? Eller hjem igjen? Hvorfor shoppet du ikke alene eller gikk hjem igjen? Og du, det er lov til å si "Men du mor, nå begynner jeg å bli sliten, så enten blir du med hjem nå, eller så kjører jeg også henter jeg deg i morgen" Anonymkode: 22bb7...ea0 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #5 Skrevet 3. januar 2024 Her er det helt klart at du setter mor på plass neste gang. Du bare går, kjører eller drar din vei om hun ikke blir med. Deretter tar du den praten med henne, og om hun ikke skjønner det så går du ikke noe mer tur med henne om du ikke ønsker stå med gamle damer i en time. Anonymkode: 6e425...29f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #6 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er det helt klart at du setter mor på plass neste gang. Du bare går, kjører eller drar din vei om hun ikke blir med. Deretter tar du den praten med henne, og om hun ikke skjønner det så går du ikke noe mer tur med henne om du ikke ønsker stå med gamle damer i en time. Anonymkode: 6e425...29f Takk som forstår. Enn så lenge har jeg tålt dette pga at hun er min mor. Og jeg respekterer henne og er glad i henne. Men for min del virker det som at hun i mange tilfeller ikke respekterer meg i det hele tatt. Hun tar iallefall ikke noe hensyn. Hadde det vært engangstilfelle, så hadde ikke jeg brydd meg. Men som sagt, det skjer ofte. Jeg har prøvd å hinte og sagt på en pen måte f.eks "mamma, nå må vi gå", men hun bare overhører det og svarer ingenting. Det er som at jeg er bare luft der og da. Anonymkode: 8435e...da3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #7 Skrevet 3. januar 2024 Moren din tar lite hensyn til deg. Men vil påpeke at det ikke er synd på deg som må høre på samtaler som "er så urelevent og kjedlig for meg at jeg bare dauer" En del av det å være voksen er å klare å snakke med alle typer mennesker. Har du forsøkt å bli med i samtale og være en aktiv lytter? Jeg har gjennom hele oppveksten vært på kafe med foreldrene mine og da har venner og bekjente dukket opp. Valget var å rusle rundt litt, sitte der og delta i samtalen eller surmule. Mamma og pappa hadde blitt veldig irriterte og litt skamfulle om jeg surmula. Må avslutningsvis legg til at jeg ikke er en outgoing person. Er introvert og tidvis sjenert. Har allikevel alltid satt pris på å få bli innkludert i samtaler med de som er eldre enn meg. For å bli inkludert måtte jeg aktivt delta. P.s. bli flinkere til å si fra til moren din at dere hadde en avtale og at dere nå skal gå videre for å ha litt sårt tiltrengt mor-datter-tid. Si dette delvis henvendt til den dere møter, så tar de kanskje hintet. Anonymkode: 8f350...167
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #8 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): men kjære deg, hvorfor gikk du ikke resten av turen selv da? Eller hjem igjen? Hvorfor shoppet du ikke alene eller gikk hjem igjen? Og du, det er lov til å si "Men du mor, nå begynner jeg å bli sliten, så enten blir du med hjem nå, eller så kjører jeg også henter jeg deg i morgen" Anonymkode: 22bb7...ea0 Je ser hva du skriver.. jeg KUNNE gjort det. Men det er ikke det som er poenget med tråden.. Anonymkode: 8435e...da3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #9 Skrevet 3. januar 2024 Jeg har en slik venninne og det er utrolig slitsomt å være den som alltid må vente. Samtalene hennes er så en til en at det er umulig å bare melde seg på i praten, ikke gjør hun noe forsøk på å ta med inn heller. Jeg har sluttet å dra steder med henne, jeg går kun på besøk hjemme nå. Anonymkode: d83f9...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Skrevet 3. januar 2024 Dårlig gjort av din mor. Jeg ville sagt det til henne, men spørs om hun evner å endre seg. Men som en annen skriver, sett grenser for deg selv. Jeg går på tur med min mor og på shopping når jeg er hjemme, og det der hadde jeg ikke orket. Men nå er jeg 40 og min mor 70. Anonymkode: 7c621...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Takk som forstår. Enn så lenge har jeg tålt dette pga at hun er min mor. Og jeg respekterer henne og er glad i henne. Men for min del virker det som at hun i mange tilfeller ikke respekterer meg i det hele tatt. Hun tar iallefall ikke noe hensyn. Hadde det vært engangstilfelle, så hadde ikke jeg brydd meg. Men som sagt, det skjer ofte. Jeg har prøvd å hinte og sagt på en pen måte f.eks "mamma, nå må vi gå", men hun bare overhører det og svarer ingenting. Det er som at jeg er bare luft der og da. Anonymkode: 8435e...da3 Sånn er min pappa. Null respekt for andres tid. Han kan være kjempesein hvis han skal hente noen, men hvis det er andre som skal kjøre han noe sted så er det superviktig at de er presise. Anonymkode: 88b9f...e6d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Spørsmålet mitt her er hva dere abdre tenker? Jeg mener da om min mors oppførsel mot meg. Jeg mener det er bare er hennsynsløst og dumt og heg har helt ærlig mistet interessen for å gjøre noe som helst sammen med ho.. Anonymkode: 8435e...da3 Jeg tenker «Hvorfor er du så føkkings hjelpesløs?». Bare si «Mamma, jeg vil la deg skravle/drikke kaffe med Oddbjørg, for jeg har et fjell av vasketøy som venter på meg hjemme» så jeg drar nå. Hadet!» Anonymkode: 6a8b4...1b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #13 Skrevet 3. januar 2024 Moren din er selvsentrert og eier ikke folkeskikk, men du må jo ta ansvar selv her. «Ta en kaffe dere, mens jeg går rundt og handler litt». «Det virker som om dere to har en del å prate om. Jeg går videre jeg. Sees senere, mamma». Bare si det selvsikkert og muntert. Og gå videre. Ellers lærer hun aldri. Eller så kan du droppe å gå tur og shoppe med moren din, det ville nok jeg gjort. Anonymkode: 44687...178 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #14 Skrevet 3. januar 2024 Stå opp for deg selv, jente! Det er uakseptabelt og du må si i fra. Godt mulig hun ikke mener det bevisst slemt, men det er frekt og respektløst mot deg. Bare si "jeg går videre" etc neste gang, behøver ikke å være sint en gang, du har rett til å bestemme hva du vil gjøre, og hvorfor i alle dager skulle det å være å sitte på kafe i to timer. (Dør av tanken uansett hvem det hadde vært, altfor lenge for meg å sitte og skravle!) Anonymkode: 5bb55...0d1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #15 Skrevet 3. januar 2024 Du må sette grenser for deg selv. Hører ikke moren din på deg, så går du bare. Samme med da du skulle hente henne, siden hun ikke kom etter avtale så går du bare og sier at hun får ordne med annet skyss om hun ikke blir med. Anonymkode: 1f185...734
Gjest theTitanic Skrevet 3. januar 2024 #16 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker bare å høre hva andre mener her. Altså heg er glad i mora mi.. men jeg kan irriteres over henne veldig ofte. Det meste går med på at hun i msnge situasjoner tar lite hensyn til meg og andre folk rundt seg. Heg skal nevne noen eksempler. Kan si at hun er en veldig sosial person, og kommer lett i prat med folk. F.eks spør hun meg om vi skal gå en tur. Ok sier jeg.. koslig. Tenker at vi to som mor og datter får luftet oss litt og pratet sammen. Så går vi i 5 min og hun treffer på ei veninne. De kan stå der å skravle i over en time. Jeg tuller ikke... de prster og prater mens jeg bare står der som en zombie. Altså fint for dem, men jeg har virkelig ikke noe til felles med 65 år gamle damer. Enda mindre interessert i det de prater om. Jeg er bare 25.. jeg prøver å hinte om at nå må vi gå videre, men blir bare ignorert. Når de har stått der og prata i 1,5 time så har jo tida gått såpass at vi bare vender hjem. Det var den "turen". Mange slike eksempler.. vi to skulle på shopping i romjula. Så treffer vi igjen på en veninne av henne. Plutselig blir de enige om at vi tar oss en kaffe og kake på en kafeteria.. bare sånn kjapt sier de. Og så er vi der i over 2 timer! Jeg holder på å dø innvendig!!! Og mister all lysten til shopping. Igjen det de prater om er så urelevent og kjedlig for meg at jeg bare dauer.. jeg vet, jeg kunne bare gått og shoppet alene, men det er ikke det som er poenget mitt. Poenget er at hun bare ignoreret eller ikke bryr seg om at jeg også er der og at planen var helt annen i utgangdpunktet. Det er mange slike situasjoner og de oppstår ofte. Jeg ønsker at vi gjør ting sammen som mor og datter, men helt ærlig så har jeg mistet interessen helt. Hun var på besøk hos en veninne og jeg skulle hente henne, siden de drakk litt vin. Helt ok.. jeg sa at hun bare kunne ringe når som helst så kommer jeg og henter. Kl 22.. kl 02.. kl 04.. spiller ingen rolle. Helt ok for meg. Så ringer hun at jeg skal hente henne. Jeg kjører bort til venninna hennes og plutselig ber hun meg komme inn litt for å høre en morsom historie. Ok.. 5 min tenker jeg. Igjen drøyer det til over 1 time! Jeg sier nesten ingenting.. de bare skravler. For at folk ikke skal missfirstå, jeg er sosial selv, men med folk rundt min alder. Naturligvis er det jo gørrkjedlig for ei på 25 å være i selskap med 65-70 år gamle damer.. men det skjønner ikke mora mi. Ellet jeg tror hun skjønner, men det virker mest som at hun ikke bryr seg rett ig slett. Spørsmålet mitt her er hva dere abdre tenker? Jeg mener da om min mors oppførsel mot meg. Jeg mener det er bare er hennsynsløst og dumt og heg har helt ærlig mistet interessen for å gjøre noe som helst sammen med ho.. Anonymkode: 8435e...da3 Et kjent problem jeg har løsningen på; Etter 2 min gå går du din vei. Ikke diskuter, bare gå. Og det virker. Det virker uhøflig men det er ikke mindre uhøflig og respektløst enn å holde deg som veggpynt i timevis.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #17 Skrevet 3. januar 2024 Og forresten: du er ikke nødt til å henge med foreldrene dine når du er voksen. Det kan være lurt å tenke litt på hvilke situasjoner dere to har det hyggeligst og så holde deg til de istedenfor å forvente at hun skal endre adferd. Men for all del, prøv noen av disse andre rådene først og se om de virker. Men det er jammen ikke sikkert at du ser en endring. Anonymkode: 7c9f3...111 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå