AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Skrevet 3. januar 2024 Milde vintrer og milde sommerer har ført til økt villvekst av trær rundt omkring, og der det tidligere var mye fin utsikt er det når trær. langs veiene En nasjonal dugnad på felling av trær langs veiene hadde gitt gratis ved til hele norges befolkning. Noen byråkrater fra kommunen tar seg av fellingen, og folk flest sørger selv for avhenting m/ hengere, og kjører veden hjem. Årleg blir mye god ved kjørt til miljøstasjonene fordi det er langt enklere en å ta bryet å sage dem opptil ved. Impregnert matriale, og behandlet matriale skal ikkje i ovnen. Anonymkode: 68b4d...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #2 Skrevet 3. januar 2024 Hvorfor enda en tråd om nøyaktig det samme? Anonymkode: cf8f4...a59
Lauv Skrevet 3. januar 2024 #3 Skrevet 3. januar 2024 Åhå. Jeg syns jeg ser alle idiotene med motorsag som feller trær i hytt og vær langs veiene rundt forbi. 😂 Det kan være utfordrende nok for profesjonelle. Men sånn bortsett fra det er jo dette en ordning som eksisterer (ihvertfall langs fylkesveiene heromkring). Når det blir ryddet og felt tre langs veiene kan hvem som helst hente dem. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Milde vintrer og milde sommerer har ført til økt villvekst av trær rundt omkring, og der det tidligere var mye fin utsikt er det når trær. langs veiene En nasjonal dugnad på felling av trær langs veiene hadde gitt gratis ved til hele norges befolkning. Noen byråkrater fra kommunen tar seg av fellingen, og folk flest sørger selv for avhenting m/ hengere, og kjører veden hjem. Årleg blir mye god ved kjørt til miljøstasjonene fordi det er langt enklere en å ta bryet å sage dem opptil ved. Impregnert matriale, og behandlet matriale skal ikkje i ovnen. Anonymkode: 68b4d...c4b Du vet at det er folk som eier skogen? Hvordan kan veden bli gratis når kommunalt ansatte jobber med den? Anonymkode: e9e20...bdb 1
Gjest jegerrinne Skrevet 3. januar 2024 #5 Skrevet 3. januar 2024 Koster faktisk å hogge og kappe ved. Og er skogeier som eier skogen. Ja en kan be om selvhogst. Men mange tør ikke gi folk til å hogge selv. Årsak er at hvis personen skulle få tre over seg er det skogeier som får evnt problemer pga HMS regler. Alt av utstyr ska dokumenteres som blir brukt på eiendommen
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #6 Skrevet 3. januar 2024 Nasjonal dugnad? Du har åpenbart aldri ordnet med ved før. Det er tungt arbeid og absolutt ikke noe jeg gidder å gjøre gratis for andre. Du får ordne med din egen ved, husk å kontakte grunneier først. Her i området får man som regel tillatelse fra grunneier å ordne med ved gratis, men man må selvsagt ordne det selv. Anonymkode: 95f3b...075
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #7 Skrevet 3. januar 2024 Det koster å sage ned, frakte trær og hogge dem opp til ved. Videre koster det å frakte dem til utsalgssteder. Det koster også å holde skog ved like. Og nasjonal dugnad? Hvilken skogeier vil tørre å la en gjeng vilkårlige og uerfarne mennesker hogge ved i deres skog? Både pga fare for liv og helse, men også pga store ødeleggelser på skogen. Anonymkode: 70c3a...b32 2
aksase Skrevet 3. januar 2024 #8 Skrevet 3. januar 2024 Det er ikke selve veden som koster, men det er jobben med den. Det du betaler for når du kjøper ved, er utstyr og arbeid med å hogge den, kappe den, kløyve den, pakke den, tørke den og frakte den. Maskiner og motorsager koster penger å kjøpe og vedlikeholde. Maskiner og motorsager trenger drivstoff. Arbeiderne skal ha arbeidslønn, og de skal utstyres med verneutstyr og de skal kurses. Det må også på plass HMS-planer og sikkerhetsrutiner, og man må tegne forsikringer for de ansatte. Så trenges emballasje, som sekker, enten de er små eller store, og paller. Og avfall etter produksjonen må fraktes vekk og håndteres. Når jeg ser hva som skal til for å få en sekk ved klar for salg, synes jeg faktisk veden er billig. 1 1
Traktor Skrevet 3. januar 2024 #9 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): En nasjonal dugnad på felling av trær langs veiene hadde gitt gratis ved til hele norges befolkning. Bare å sette igang med dugnad selv det, og gi bort veden gratis.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Skrevet 3. januar 2024 En bedrift får mye varer i trekasser (reint trematriale) og istedenfor å sende det i conteiner til forbrenningsannlegg la matrialen tilgjengeleg for bygdefolket til selvplukk. Bedriften sparte penger, og bygdefolket fekk gratis ved. Mye av den vilvekst vegetasjonen kan ein med enkelhet kappe opp med en el.kjædesag, og kommer lang også med en "vanleg øks m/ skaft" Mye av vegetasjonen langs vegene som årleg blir "kappet ned havner på dynga" og mye av hadde vert utmerket som ved, og her er det vel bare å finne på noen kreative løsninger som dei fleste kan nytte. Anonymkode: 68b4d...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nasjonal dugnad? Du har åpenbart aldri ordnet med ved før. Det er tungt arbeid og absolutt ikke noe jeg gidder å gjøre gratis for andre. Du får ordne med din egen ved, husk å kontakte grunneier først. Her i området får man som regel tillatelse fra grunneier å ordne med ved gratis, men man må selvsagt ordne det selv. Anonymkode: 95f3b...075 Mange grunneigere gir tillatelse til selvhokst, og gratis ved, men folk "gidder ikkje". Tidligere sanket folk ved /restavfall av byggningsmatrialer og de fyrte med kull, og koks, men norge. Norge er eksportører / produsent av kull med ikkje til eget bruk. El.biler produsert på kullkraftverk, i China er bra for Norge Anonymkode: 68b4d...c4b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 aksase skrev (2 timer siden): Det er ikke selve veden som koster, men det er jobben med den. Det du betaler for når du kjøper ved, er utstyr og arbeid med å hogge den, kappe den, kløyve den, pakke den, tørke den og frakte den. Maskiner og motorsager koster penger å kjøpe og vedlikeholde. Maskiner og motorsager trenger drivstoff. Arbeiderne skal ha arbeidslønn, og de skal utstyres med verneutstyr og de skal kurses. Det må også på plass HMS-planer og sikkerhetsrutiner, og man må tegne forsikringer for de ansatte. Så trenges emballasje, som sekker, enten de er små eller store, og paller. Og avfall etter produksjonen må fraktes vekk og håndteres. Når jeg ser hva som skal til for å få en sekk ved klar for salg, synes jeg faktisk veden er billig. Fra jeg starter kl 0800 en morgen, har jeg ved til 100 sekker klar til kl 1600. Anonymkode: 1a719...506 1
aksase Skrevet 3. januar 2024 #13 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fra jeg starter kl 0800 en morgen, har jeg ved til 100 sekker klar til kl 1600. Anonymkode: 1a719...506 Ikke verst, hvis veden da er kløyvd og sekkene fylt og pakket på pall og klare. Med lønn og utstyr(traktor, vedmaskin, motorsag, drivstoff +++), bør du ha minst 1000,-/timen. 100 sekker på 8 timer, blir 80,-/sekk. Så må du legge veden i en vedsekk som koster ca. 5 kroner(kanskje mindre i større kvanta). Da er du oppe i 85 kroner. Så må du legge til moms ut til kunde, og du kan selge sekkene for 105-110 kroner. Da er du ikke så langt unna vanlig salgspris på 60 liter vedsekk, som vel ligger på 140-160,-/sekk. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #14 Skrevet 3. januar 2024 Her i kommunen er det selvhogst på kommunal grunn. Eneste er at du må kontakte kommunen på forhånd Anonymkode: e0a49...ba0 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #15 Skrevet 3. januar 2024 Du får gå å sage ned et tre selv du da, siden det er så enkelt Anonymkode: 82e5d...4f7 1
Maskinfører Skrevet 3. januar 2024 #16 Skrevet 3. januar 2024 Tipper når strømmen i Norge ble grisedyr så bestemte vedprodusentene seg for å skru opp prisene
Tiuren Skrevet 3. januar 2024 #17 Skrevet 3. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du får gå å sage ned et tre selv du da, siden det er så enkelt Anonymkode: 82e5d...4f7 Det er jo egentlig så enkelt, dersom man kan håndtere en motorsag og øks. Jeg klarer nok ikke 100sekker på en dag som en over skrev, men det blir endel på en dag om man ikke må bære mye. Og god mosjon og frisk luft får man på kjøpet. 1
Amossa Skrevet 3. januar 2024 #18 Skrevet 3. januar 2024 Veldig godt spørsmål. Grunnen er at ingen gidder å sage ved selv. Vi eier store områder som er overgrodd av bjørk. Har via lokalavisen invitert alle som vil å hente ut ved selv. Bare noen få gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #19 Skrevet 3. januar 2024 Min far driver med dette. Han har kjøpt seg fullt verneutsyr, fra topp til tå. Han spør en grunneier han kjenner om å få hogge noen trær til eget bruk, og grunneieren sier alltid ja. Min far sleper trærne hjem til fots, ett tre under hver arm (tynne trær og en kort nedoverbakke, altså). Kapper og kløyver for hånd, og stabler selv. Tørker i to år. Gratis ved, gratis trim, og en fin hobby for en pensjonist med god tid. Så joda, det er mulig. Anonymkode: 69426...32f 2 1
Amossa Skrevet 3. januar 2024 #20 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min far driver med dette. Han har kjøpt seg fullt verneutsyr, fra topp til tå. Han spør en grunneier han kjenner om å få hogge noen trær til eget bruk, og grunneieren sier alltid ja. Min far sleper trærne hjem til fots, ett tre under hver arm (tynne trær og en kort nedoverbakke, altså). Kapper og kløyver for hånd, og stabler selv. Tørker i to år. Gratis ved, gratis trim, og en fin hobby for en pensjonist med god tid. Så joda, det er mulig. Anonymkode: 69426...32f Riktig så mye jobb er det ikke hos oss Mannen min skoger om høsten, og når det blir snø, så kjører han hjem med snøscooter. Der står jeg med elektrisk kappsag og kløyver. Vi pakker i storsekk stativ og lagrer. Det er trivelig arbeid som gir frisk luft og trim. Vi har varmepumpe i huset. og bare når det er ekstra kaldt fyrer vi med ved i tillegg. Egentlig burde vi solgt ved, sånn som prisene er nå. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå