Gå til innhold

Vannlekkasje, hvilke rettigheter har man?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi fikk en vannlekkasje på kjøkkenet i går som gjør at vi har måtte stenge vannet. Forsikringen er selvfølgelig kontaktet og det kommer en takstmann i morgen eller fredag. Men vi bor nå altså uten vann. Ikke får vi dusjet, trekt ned i toalettet, eller vasket hender eller noe. Hva gjør man i slike situasjoner? Mine foreldre bor ca 45 min unna. Å ikke har de plass til oss alle sammen. 

Anonymkode: 94e6f...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi fikk en vannlekkasje på kjøkkenet i går som gjør at vi har måtte stenge vannet. Forsikringen er selvfølgelig kontaktet og det kommer en takstmann i morgen eller fredag. Men vi bor nå altså uten vann. Ikke får vi dusjet, trekt ned i toalettet, eller vasket hender eller noe. Hva gjør man i slike situasjoner? Mine foreldre bor ca 45 min unna. Å ikke har de plass til oss alle sammen. 

Så å ringe en rørlegger er helt uaktuelt? De hadde plombert rørene med lekasje og dere kunne brukt vannet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
endo skrev (Akkurat nå):

Så å ringe en rørlegger er helt uaktuelt? De hadde plombert rørene med lekasje og dere kunne brukt vannet. 

Rørlegger er også selvfølgelig kontaktet, men hadde ikke mulighet til å komme før i morgen. Er ikke bare å knipse i fingrene så kommer rørleggere strømmende til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørlegger er også selvfølgelig kontaktet, men hadde ikke mulighet til å komme før i morgen. Er ikke bare å knipse i fingrene så kommer rørleggere strømmende til. 

Jo. Det finnes rørleggervakt og mye annet. Så det er faktisk det.  Og det opplyste nok forsikringsselskapet om også.

Endret av endo
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå det hadde vært kjekt å hatt vanndunker i beredskap. Da kan du skylde ned i do, vaske hender og lage mat.

Nå for tiden kan man også ganske mange steder i landet smelte snø til vann. 

Alternativt må du kjøpe vann.

Hva dere eventuelt har av rettigheter til å få dekket en alternativ bolig ved vannlekkasje, er i så fall noe som er oppgitt i forsikringen.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Japp beredskapslageret....

Men hva sier forsikringsselskapet? Dekker de hotell et par dager? 

Anonymkode: 358e5...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
endo skrev (9 minutter siden):

Jo. Det finnes rørleggervakt og mye annet. Så det er faktisk det.  Og det opplyste nok forsikringsselskapet om også.

Splittbinders skrev (3 minutter siden):

Det er nå det hadde vært kjekt å hatt vanndunker i beredskap. Da kan du skylde ned i do, vaske hender og lage mat.

Nå for tiden kan man også ganske mange steder i landet smelte snø til vann. 

Alternativt må du kjøpe vann.

Hva dere eventuelt har av rettigheter til å få dekket en alternativ bolig ved vannlekkasje, er i så fall noe som er oppgitt i forsikringen.

Hva mer sa forsikringsselskapet siden du vet at de sa vi skulle ringe rørleggervakt?

Vi hadde 2 store dunker med vann stående som vi så langt har brukt til toalett. Men med 6 personer i huset går de relativt kjapt unna. Smelter snø gjør vi også. Vi vet alt dette, var absolutt ikke det jeg spurte om i innlegget mitt. 

Grunnen til jeg spurte er for å høre om erfaringer fra andre. Blekka fra forsikringsselskapet er jo langt som et vondt år. Å mannen min tenkte ikke på å spørre da han pratet med de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mer sa forsikringsselskapet siden du vet at de sa vi skulle ringe rørleggervakt?

Vi hadde 2 store dunker med vann stående som vi så langt har brukt til toalett. Men med 6 personer i huset går de relativt kjapt unna. Smelter snø gjør vi også. Vi vet alt dette, var absolutt ikke det jeg spurte om i innlegget mitt. 

Grunnen til jeg spurte er for å høre om erfaringer fra andre. Blekka fra forsikringsselskapet er jo langt som et vondt år. Å mannen min tenkte ikke på å spørre da han pratet med de. 

Så dere leser ikke engang avtalene dere inngår? 

Fordi forsikringsselskaper gjerne vil begrense skadeomfanget. Og er vel ganske allmen kunnskap om rørleggervakt osv.. for det å begrense skader.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men når rørleggeren har vært der og plombert, så kan dere jo bruke vannet på badet igjen. Det er jo bare vannet til kjøkkenet som stenges. 
Så da får dere bruke smeltevann i toalettet og vanndunkene til mat og håndvask. Vann kan dere hente på f.eks bensinstasjonen.

Anonymkode: 6ea6a...0d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vannlekasje på kjøkkenet ?  Er det en vannkrane eller tilførsel til vaskemaskin så er det vel stengekrane så ein  unngår å stenge av hele huset.  Er det vannlekasje i en skjøt så kan ein nytte provisorisk slange, eller får kjøpt skjøtestykke hos Biltema, rørlegger butikk. 

Det å ha div. rørlegger utstyr liggende er del av en beredskap, men mange er desv. nokså hjelpeløs når slike problem oppstår.

Anonymkode: 7f8d3...9da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker dere må avgårde og fylle opp de to dunkene igjen… høre med naboer etc om de kan hjelpe. Ikke hørt om noen som får bo på hotell pga vannet er stengt, men… 

Anonymkode: a7e85...111

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent vann hos naboen, ellers er det alltid lurt å ringe flere rørleggerfirma og se hvem som kan komme først.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
endo skrev (15 minutter siden):

Så dere leser ikke engang avtalene dere inngår? 

Fordi forsikringsselskaper gjerne vil begrense skadeomfanget. Og er vel ganske allmen kunnskap om rørleggervakt osv.. for det å begrense skader.

😂 oi, du har lite å finne på eller? Skaff deg en hobby 💁‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forsikringselskapet dekker ikkje  årsaken til  vannlekasjen, og feil på rør / kraner etc.  men bare følgeskade. av evntl, vannlekasjen

Anonymkode: 7f8d3...9da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rørleggere med vakt som drar ut med en gang.

Her så kan vi slå av vann til kjøkken og kun vann på bad, og motsatt

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Duff skrev (13 minutter siden):

Hent vann hos naboen, ellers er det alltid lurt å ringe flere rørleggerfirma og se hvem som kan komme først.

Dette. Naboen mistet vannet i påsken. De fikk nøkkel til kjellerleiligheten vår og kunne hente vann, vaske klær og dusje der. Ingen normale naboer vil si nei når noen står på døra og spør om å få fylle et par vanndunker.

Anonymkode: 66406...405

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, AnonymBruker said:

😂 oi, du har lite å finne på eller? Skaff deg en hobby 💁‍♀️

Jeg har faktisk flere hobbyer :) og lite finne på? Ja du har rett. Bruke tiden min på å realitetsorientere noen som later som de eier hus og er voksne tilsier at jeg har lite finne på. Tiden min hadde nok vært til bedre bruk på noen som ikke prøver trolle men heller faktisk ønsker hjelp. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarer ikke folk noe selv lenger? På bla biltema/megaflis finnes det alt av rørdeler og verktøy.

Anonymkode: 9e16a...dd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
endo skrev (28 minutter siden):

Jeg har faktisk flere hobbyer :) og lite finne på? Ja du har rett. Bruke tiden min på å realitetsorientere noen som later som de eier hus og er voksne tilsier at jeg har lite finne på. Tiden min hadde nok vært til bedre bruk på noen som ikke prøver trolle men heller faktisk ønsker hjelp. 

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Klarer ikke folk noe selv lenger? På bla biltema/megaflis finnes det alt av rørdeler og verktøy.

Anonymkode: 9e16a...dd9

Min mann har vært på biltema å handlet litt deler. Hvorfor det fortsatt er problemer tenker jeg ikke å dele med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...