Gå til innhold

Sykemelding analfissur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt det nå + hemoroider i 2-3 månendter. Det har blitt kronisk. Jeg har aldri vært sykemeldt i mitt liv, men jeg vurderer å prøve å få en sykemelding så jeg kan prøve 100% å gå inn for å bli kvitt det. Jeg har ikke mulighet til å gå å smøre meg 5-6 x i løpet av en arbeidsdag, har ikke mulighet til å gjøre om på kostholdet for det er for hektiske dager. Noen som har vært eller kjenner noen som har fått sykemelding for å 100% gå inn for å bli fri fra analfissur og hemorider?? Går på avføringsmiddel nå, men kan ikke holde på med det i en evighet..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke gå på do når du må på jobb? Du har rett på tilrettelegging 

Anonymkode: be78d...25f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke gå på do når du må på jobb? Du har rett på tilrettelegging 

Anonymkode: be78d...25f

Problemet er at jeg må få gjort det 5-6 x i løpet av dagen… og hele kostholdet mitt på jo endres slik at jeg kan slutte på movicol. Det krever ekstremt mye planlegging. Har ikke sjanse i den hverdagen som er nå. Jobb er 30 min å gå, dårlige bussalternativer og jeg har ikke lappen. Har også 2 gutter på 5 og 6 år og mannen jobber 3 skift. Har ikke sjanse til å ha så stålkontroll på konsten med det livet 😕

Endret av mammaemma
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kan forhøre deg med legen. Du forklarer situasjonen slik den er, og så er det legen som har siste ordet her. Det verste som skjer er at du får et nei. 

Anonymkode: ff4ed...e67

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et oppkonstruert problem. Movicol kan du stå på i årevis, så det er ikke noe problem. Ta Movicol morgen og kveld, og få i deg noe fiber. Smør Rectogesic morgen og kveld. Legg inn rutine på å bæsje når du står opp. Du trenger virkelig ikke sykemelding for å få en analfissur til å gro. 

Anonymkode: 838b5...b13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en grunn til at du har fått de problemene, det er det du må legge som årsak. Jeg har IBS, vært sykemeldt for det flere ganger. Kosthold, rutiner , aktivitetsnivå og stress har veldig mye å si for hvordan kroppen min reagerer. 

Snakk med legen. 

Anonymkode: a48e3...c92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er et oppkonstruert problem. Movicol kan du stå på i årevis, så det er ikke noe problem. Ta Movicol morgen og kveld, og få i deg noe fiber. Smør Rectogesic morgen og kveld. Legg inn rutine på å bæsje når du står opp. Du trenger virkelig ikke sykemelding for å få en analfissur til å gro. 

Hold kjeft da. Ts spurte ikke hvordan leve med det, men om noen har fått sykmld for det.

Anonymkode: eacce...10a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hold kjeft da. Ts spurte ikke hvordan leve med det, men om noen har fått sykmld for det.

Anonymkode: eacce...10a

Ts må forholde seg til å leve med det. Sykemelding burde ikke være et alternativ. Tror det er noen som har litt vondt i viljen og heller vil være hjemmeværende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får selvfølgelig ikke sykemelding for dette, alvorlig talt. Kremen skal smøres på fire dager om dagen, dvs at hvis du står opp f.eks kl 06 og legger deg kl 22 har du hele 16 timer å fordele det på, dvs ca hver 4 time. Så smører du deg når du står opp, når du legger deg, og to ganger om dagen når du uansett er på toalette, f.eks ved lunsj og når du kommer hjem fra jobb. Du lager problemer av ingenting. Når det gjelder kosthold handler det om å få mer fiber i kosten og lage avføringen mykere. Det er på ingen måte stress å gjøre dette, det er bare at du ikke gidder. Og Movicol og lactulose kan du stå på i årevis. Du fikser uansett ikke dette med sykemelding i en uke eller to. helt ærlig, ta deg sammen ts. 

Anonymkode: 34d71...f0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du får selvfølgelig ikke sykemelding for dette, alvorlig talt. Kremen skal smøres på fire dager om dagen, dvs at hvis du står opp f.eks kl 06 og legger deg kl 22 har du hele 16 timer å fordele det på, dvs ca hver 4 time. Så smører du deg når du står opp, når du legger deg, og to ganger om dagen når du uansett er på toalette, f.eks ved lunsj og når du kommer hjem fra jobb. Du lager problemer av ingenting. Når det gjelder kosthold handler det om å få mer fiber i kosten og lage avføringen mykere. Det er på ingen måte stress å gjøre dette, det er bare at du ikke gidder. Og Movicol og lactulose kan du stå på i årevis. Du fikser uansett ikke dette med sykemelding i en uke eller to. helt ærlig, ta deg sammen ts. 

Anonymkode: 34d71...f0a

Det du skriver er absolutt ikke sant. De eneste gangene jeg ikke har sprekt opp er fordi jeg har levd på søtpotet og suppe. Ikke litt overdrivelse engang. Og nei.. ingen krem har virket. Bruker aloe vera planten jeg har hjemme og det er det eneste som har funket LITT... og det var når jeg var syk og var hjemme i 3 dager. Da kunne jrg bare fokusere på kosten og smøre med aloe vera gelé blander 6-7 ganger daglig. De få gangene jeg ikke har gjort nr 2 på 1 hel dag er også kun da det har blitt bedre.. men så sprekker det bare opp igjen. Tror ikke du aner hvor smertefullt dette er. Måtte begynne på avføringsmiddel for å typ ikke få angst for å drite.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at jeg får mye luft i magen og det er enda en faktor som gjør at sårene sliter med å gro. Det svir og sprekker når jeg promper. Høres sykt teit ut.. men det er fakta

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det vært så enkelt hadde jeg ikke stått i situasjonen jeg er i idag. Jeg må typ ha hakket unna diaré for å ikke sprekke opp/opprettholde såret.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde voldsomme smerter med sårhet og sprekker i forbindelse med oppblomstring av hemoroider. I tillegg klødde det noe helt sinnsykt så det var nesten umulig å konsentrere seg om noe annet. Sov ikke om natta fordi det klødde og sved så grusomt. Var bare å bite tenna sammen, er bedre nå, men det tok et halvt år. 

Anonymkode: 757fe...03e

AnonymBruker
Skrevet
mammaemma skrev (15 minutter siden):

Hadde det vært så enkelt hadde jeg ikke stått i situasjonen jeg er i idag. Jeg må typ ha hakket unna diaré for å ikke sprekke opp/opprettholde såret.

Det er ikke enkelt, men det er fullt mulig. Jeg har nesten sammenvokst rumpehull etter mislykket operasjon og kan kun ha flytende avføring, så tro meg, kjenner meget godt til hvordan det er. 

Fiber og vann er viktig. 2 liter vann hver dag, konsekvent. Vær aktiv og slank.

mammaemma skrev (23 minutter siden):

Problemet er at jeg får mye luft i magen og det er enda en faktor som gjør at sårene sliter med å gro. Det svir og sprekker når jeg promper. Høres sykt teit ut.. men det er fakta

Da prøver du Vi-siblin eller lactulose.

mammaemma skrev (20 minutter siden):

Det du skriver er absolutt ikke sant. De eneste gangene jeg ikke har sprekt opp er fordi jeg har levd på søtpotet og suppe. Ikke litt overdrivelse engang. Og nei.. ingen krem har virket. Bruker aloe vera planten jeg har hjemme og det er det eneste som har funket LITT... og det var når jeg var syk og var hjemme i 3 dager. Da kunne jrg bare fokusere på kosten og smøre med aloe vera gelé blander 6-7 ganger daglig. De få gangene jeg ikke har gjort nr 2 på 1 hel dag er også kun da det har blitt bedre.. men så sprekker det bare opp igjen. Tror ikke du aner hvor smertefullt dette er. Måtte begynne på avføringsmiddel for å typ ikke få angst for å drite.

Aloe vera er ingen behandling. Har du prøvd Rectogesic? Hvis den ikke har effekt er neste steg Botox. Vet nok godt hvor smertefullt det er, og verre til. 

AnonymBruker
Skrevet

Slet med samme problem. Brukte laxoberal jevnlig i stedet for movicol. Laxoberal-dråper gir deg veldig løs avføring, og du behøver ikke å presse noe. Om det er medisinsk anbefalt vet jeg ikke. Du får høre med legen. Det hjalp veldig for meg!

Anonymkode: 78049...509

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt grunnlag nok for sykemelding er periode. Det er ekstremt smertefult og plagsomt. Flere blir ufør pga chrons osv, nettopp fordi jobb er vanskelig å kombinere med symptomene i hverdagen. At noen her sier at så fremst det er kronisk må ts bare finne en måte å leve med det, synes jeg er veldig ufølsomt. Ta en sykemelding i en periode, så tilbake på jobb. Det er mindre fare for uføre dersom man lytter til kroppen i forkant. 

Anonymkode: 0e3bd...070

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, mammaemma said:

Har hatt det nå + hemoroider i 2-3 månendter. Det har blitt kronisk. Jeg har aldri vært sykemeldt i mitt liv, men jeg vurderer å prøve å få en sykemelding så jeg kan prøve 100% å gå inn for å bli kvitt det. Jeg har ikke mulighet til å gå å smøre meg 5-6 x i løpet av en arbeidsdag, har ikke mulighet til å gjøre om på kostholdet for det er for hektiske dager. Noen som har vært eller kjenner noen som har fått sykemelding for å 100% gå inn for å bli fri fra analfissur og hemorider?? 

Jeg ville anbefalt en tur til Volvat: https://www.volvat.no/tjenester/proktolog/analfissur/

https://www.volvat.no/tjenester/proktolog/

Selv gikk jeg til Volvat for en hemoroide grad 4 i 2017. Fikk en HAL-RAR- operasjon og ikke blitt nevneverdig plaget siden.

Anonymkode: 98289...154

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...