AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Del Skrevet 3. januar 2024 Jeg synes dette med feriepenger er litt vanskelig å forstå. Jeg begynner i ny jobb 1.februar. Skal ha 3 uker ferie i juli/august. Når blir disse 3 ukene trukket? Hvis de blir trukket i juni når man som regel får feriepenger (og jeg har jo ikke spart opp feriepenger fra denne jobben), vil det si at jeg får lønn for en uke i juni? Jeg får feriepenger fra nåværende jobb når jeg slutter, men lurer bare på hvordan dette er når man begynner i ny jobb. Anonymkode: f823a...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #2 Del Skrevet 3. januar 2024 Trolig får du bare lønn for 1 uke i juni ja. Også er det jo greit å tenke på om du skal ha mere ferie i år, for det blir også da "trukket" i lønn. Anonymkode: 22f73...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #3 Del Skrevet 3. januar 2024 Feriepengene du får fra nåværende jobb er meningen at skal dekke de ukene hvor du blir trukket for ferie i ny jobb. Så spar de! Anonymkode: 788ac...397 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Del Skrevet 3. januar 2024 Hvorfor er dette et problem? Du får jo feriepenger fra nåværende jobb. Anonymkode: 939fb...dec 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 3. januar 2024 #5 Del Skrevet 3. januar 2024 Det stemmer. Du får jo 2023-feriepengene fra forrige arbeidsplass, så det er bare å spare dem til sommeren. Det varierer kanskje fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om de trekker i juni eller juli, men prinsippet er det samme. Det er lovpålagt 4 uker og 1 dag ferie, så du blir vel trukket for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #6 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er dette et problem? Du får jo feriepenger fra nåværende jobb. Anonymkode: 939fb...dec Sier ikke at det er et problem, får jo fdriepenger fra der jeg jobber nå, og skal jo spare de. Anonymkode: f823a...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 3. januar 2024 #7 Del Skrevet 3. januar 2024 Men hva hvis dette er vedkommendes første jobb og ingen sparepenger eksisterer? Det bør være mulig å jobbe da? Må du virkelig ta tvangsferie? Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #8 Del Skrevet 3. januar 2024 Hedda-78 skrev (4 minutter siden): Det stemmer. Du får jo 2023-feriepengene fra forrige arbeidsplass, så det er bare å spare dem til sommeren. Det varierer kanskje fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om de trekker i juni eller juli, men prinsippet er det samme. Det er lovpålagt 4 uker og 1 dag ferie, så du blir vel trukket for det. Jeg skal kun ha 3 uker ferie. De sa ingenting om at det var lovpålagt med 4. Håper jeg ikke blir trukket for 4 da. Det må jeg sjekke Anonymkode: f823a...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 3. januar 2024 #9 Del Skrevet 3. januar 2024 Det første året kan du velge selv om du vil ta ut ferie og hvor mye, hvis du ikke har råd kan du la være 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Del Skrevet 3. januar 2024 Topsi skrev (2 minutter siden): Det første året kan du velge selv om du vil ta ut ferie og hvor mye, hvis du ikke har råd kan du la være Lurt å vite hva man snakker om før man svarer så bastant. Fremkommer i hovedinnlegget at ts får feriepenger fra annen arbeidsgiver utbetalt. Anonymkode: c684d...b46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Del Skrevet 3. januar 2024 8 minutter siden, Schmuhu said: Men hva hvis dette er vedkommendes første jobb og ingen sparepenger eksisterer? Det bør være mulig å jobbe da? Må du virkelig ta tvangsferie? Schmuhu Ja, man har både rett og plikt til å ta ut ferie. Les ferieloven. Anonymkode: 39076...4e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes dette med feriepenger er litt vanskelig å forstå. Jeg begynner i ny jobb 1.februar. Skal ha 3 uker ferie i juli/august. Når blir disse 3 ukene trukket? Hvis de blir trukket i juni når man som regel får feriepenger (og jeg har jo ikke spart opp feriepenger fra denne jobben), vil det si at jeg får lønn for en uke i juni? Jeg får feriepenger fra nåværende jobb når jeg slutter, men lurer bare på hvordan dette er når man begynner i ny jobb. Anonymkode: f823a...a8f For å opptjene rett til ferie må du ha jobbet det foregående året. Er din nye jobb i samme bedrift f.eks samme kommune? Anonymkode: 29557...f44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 3. januar 2024 #13 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å opptjene rett til ferie må du ha jobbet det foregående året. Er din nye jobb i samme bedrift f.eks samme kommune? Anonymkode: 29557...f44 Dette er feil. Du har rett på ferie, men hvis bortfallet av lønn er større en feriepenger fra forrige/nåværende arbeidsgiver kan du nekte å ta ferie. Det er feriepenger som opparbeides foregående år, ikke rett til ferie. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 3. januar 2024 #14 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lurt å vite hva man snakker om før man svarer så bastant. Fremkommer i hovedinnlegget at ts får feriepenger fra annen arbeidsgiver utbetalt. Anonymkode: c684d...b46 Joda, men jeg fikk igså feriepenger fra annen arbeidsgiver,. Fikk likevel lov å ta ut kun 2 uker ferie da jeg startet i ny jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #15 Del Skrevet 3. januar 2024 Du snakker med lønnskontoret å hører hvordan de gjør det på den aktuelle arbeidsplassen. Noen steder må man si i fra dersom man ønsker lønn i juni og heller trekk når ferien avvikles, noen steder går det automatisk for nyansatte med mindre man sier i fra at man skal trekkes lønn i juni. Hvor mye feriepenger du har tjent opp er også medvirkende. Jeg fikk full lønn i juni for to år siden når jeg startet i ny jobb, og ble deretter trukket i lønn når jeg faktisk avviklet ferie. Det gikk automatisk siden jeg ikke ba om trekk i juni. Da jeg startet i jobben før det, så hadde jeg ikke oppspart full ferie fra før, da måtte jeg si i fra at jeg ikke skulle trekkes i lønn i juni, og at jeg ikke skulle avvikle full ferie. Schmuhu skrev (16 minutter siden): Men hva hvis dette er vedkommendes første jobb og ingen sparepenger eksisterer? Det bør være mulig å jobbe da? Må du virkelig ta tvangsferie? Schmuhu Det blir ett annet tema, siden TS får feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, det er ikke TS første jobb. Og ja, man kan godt kalle det tvangsferie all den tid man er pliktig i henhold til ferieloven å ta ut ferie når man har tjent opp feriepenger. Anonymkode: d90f8...ee2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #16 Del Skrevet 3. januar 2024 Topsi skrev (5 minutter siden): Joda, men jeg fikk igså feriepenger fra annen arbeidsgiver,. Fikk likevel lov å ta ut kun 2 uker ferie da jeg startet i ny jobb Det er ikke tillatt i henhold til ferieloven. Ferie (arbeidstilsynet.no) Sitat Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakerne tar ferie Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie. Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt. Arbeidstaker har rett og plikt til ferie Arbeidstakere har rett og plikt til å avvikle full ferie. Dette gjelder også når de skifter arbeidsgiver. Anonymkode: d90f8...ee2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #17 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du snakker med lønnskontoret å hører hvordan de gjør det på den aktuelle arbeidsplassen. Noen steder må man si i fra dersom man ønsker lønn i juni og heller trekk når ferien avvikles, noen steder går det automatisk for nyansatte med mindre man sier i fra at man skal trekkes lønn i juni. Hvor mye feriepenger du har tjent opp er også medvirkende. Jeg fikk full lønn i juni for to år siden når jeg startet i ny jobb, og ble deretter trukket i lønn når jeg faktisk avviklet ferie. Det gikk automatisk siden jeg ikke ba om trekk i juni. Da jeg startet i jobben før det, så hadde jeg ikke oppspart full ferie fra før, da måtte jeg si i fra at jeg ikke skulle trekkes i lønn i juni, og at jeg ikke skulle avvikle full ferie. Det blir ett annet tema, siden TS får feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, det er ikke TS første jobb. Og ja, man kan godt kalle det tvangsferie all den tid man er pliktig i henhold til ferieloven å ta ut ferie når man har tjent opp feriepenger. Anonymkode: d90f8...ee2 Men man kan jobbe et annet sted i ferien da. Anonymkode: 939fb...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 3. januar 2024 #18 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke tillatt i henhold til ferieloven. Ferie (arbeidstilsynet.no) Anonymkode: d90f8...ee2 Ok, jeg fikk ihvertfall lov å ta ut to uker,. Men da brøt vi sikkert reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #19 Del Skrevet 3. januar 2024 22 minutter siden, Topsi said: Det første året kan du velge selv om du vil ta ut ferie og hvor mye, hvis du ikke har råd kan du la være Nei, ferieloven er rimelig klar på at man ikke kan velge å la være å ta ferie sånn uten videre. Søke om redusert ferie grunnet manglende feriepengeopptjening er et av flere unntak, men generelt så er man pålagt å ta ut ferie - også første året. Anonymkode: f75ee...1aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 3. januar 2024 #20 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke tillatt i henhold til ferieloven. Ferie (arbeidstilsynet.no) Anonymkode: d90f8...ee2 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ferieloven er rimelig klar på at man ikke kan velge å la være å ta ferie sånn uten videre. Søke om redusert ferie grunnet manglende feriepengeopptjening er et av flere unntak, men generelt så er man pålagt å ta ut ferie - også første året. Anonymkode: f75ee...1aa Jeg ser jeg tok feil, men at vi nok brøt reglene da jeg byttet jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå