Gå til innhold

Hunden beit barn - ressursforsvar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Unghund på 2,5 år. Ingen ressursforsvar ovenfor mat eller tyggebein. MEN, han stjeler stadig ting, bla.barnas leker… Mine barn vet de skal bytte mot noe og ikke forsøke ta ting ut av munnen på hunden. I går strakk yngste frem hånden og hunden hugget da til. Hull i huden og en svært øm hånd i dag hos barnet. 

I dag gjorde han det samme mot meg, men jeg rakk å dra til meg hånden. Knurret og viste tydelig at den ville beholde det de. Hadde stjelt Det skal sies at dette er en hund med en del utfordringer fra før. Han er ganske «skarp». 

Men dette bekymrer meg veldig. For de tennene er skarpe! Det var ikke bare napping for å si hold deg unna, det var et hardt bitt. Jeg har lenge følt meg litt utrygg på han, da han har gjort det samme mot min mann(også bitt så blodet rant) 

Vi har trent og trent på dette, men det viser seg å være utrolig vanskelig å endre. Den får nok stimuli og turer, og vi har gjort alt vi kan for å lese signaler… 

Erfaring eller tips? 

Anonymkode: 0f769...261

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den kan ikke gå løs sammen med barn.

Det kan ikke være noen leker/ting rundt hunden. Ikke barneleker, og ikke hundeleker.

Hunden på avsperret område, eller omplasser til voksne

Anonymkode: 6c920...4ab

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg tenker den hunden må enten omplassere til folk med erfaring uten barn, eller avlives. Neste gang kan det være et annet barn den bitet

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Dere vil ikke komme noen vei i treningen hvis både dere og barna fortsetter å strekke hånden ut for å ta ting fra hunden. Skal dere jobbe med ressursforsvar så tar det tid og hunden må erfare at ting aldri blir forsøkt tatt fra den.

Skal det fungere med barn så må dere sørge for at barn og hund aldri er alene, at det aldri er barneleker eller andre ting i nærheten som hunden kan ta. 

Det er dere som må ta avgjørelsen på om dette er en jobb dere vil ta på dere med barn i hus. Ressursforsvar kan fint jobbes med, men det krever mye mer så fort det er snakk om barn inne i bildet.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker den hunden må enten omplassere til folk med erfaring uten barn, eller avlives. Neste gang kan det være et annet barn den bitet

Helt enig! Hunder som har ressursforsvar på denne måten skal ikke bo sammen med barn. Man kan ikke garantere uansett mengden trening at barn eller hunden ikke feiler igjen desverre.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nesten samme problem. Skeptisk da baby ble født (liker egentlig ikke barn). Men gikk greit da han selv kunne velge å gå bort å snuse osv når baby lå på gulvet. Nå er baby 1,5år. Han småløper rundt om kring og er blitt veldig interessert i hunden. Kan løpe rett mot med hånden frem for å kose. Dette blir for mye for hunden. Han knurrer, men har enda ikke bitt. 

En bekjent er villig til å passe på deltid (mye borte i helgene, så da har vi hunden). Det er helt umulig å passe på 24/7. Og det er bedre å gjøre koe før uhellet skjer. I helgene skal vi alltids klare å være mer påpasselig. Vi har også to grinder som kan dele av stuen. Så kan barnet leke i fred. Også blir det nok mye uteaktiviteter i helgene.

Vi øver på at baby ikke skal gå bort til hunden. Men er grenser for hvor sikker den øvingen er. Blir nok lettere når baby blir større og forstår mer. Hunden har også egen plass, som kum er hunden sin.

Anonymkode: 2c434...86c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (11 minutter siden):

Det er det vi er redde for. Jeg tør ikke la barna ha besøk uten voksne til stede. Og vi er tett på også når barna er i nærheten av hunden. Det er en liten og søt hund, så det er jo fort at barn automatisk stormer bort og vil klappe…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er det vi er redde for. Jeg tør ikke la barna ha besøk uten voksne til stede. Og vi er tett på også når barna er i nærheten av hunden. Det er en liten og søt hund, så det er jo fort at barn automatisk stormer bort og vil klappe…

Hvis noe skylle skje, og det har vært episoder før, som det da har vært at barnet og mannen din er bitt, så vil dere bli holdt ansvarlige. Det finnes jo folk som vil ta ansvar for slike dyr,  hvorfor ikke forsøke å omplassere før det skjer en tragedie?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å omplassere hunden er bare å flytte problemet ett annet sted, avliv den.

Anonymkode: fc9eb...8bc

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette høres ikke ut som en hund som dere var kapasitet til å håndtere. Mulig dere har kunnskapen, men denne hunden bør absolutt ikke omgås barn. Selv om man bestemmer seg for at barnet aldri skal være alene med hunden, er det bare et lite øyeblikk med uoppmerksomhet som skal til, før det skjer igjen. Tenker at den bør omplasseres til noen med kunnskap og ønske om å jobbe med problemstillingen. Samtidig som det er vanskelig å finne noen med nok kunnskap som er villig til å ta til seg hvilken som helst hund.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke latt hunden da gått med barn. Hadde å fjernet alt av leker når hunden var ser. 

Og ofte har hund bitt 1 gang er det fare for å gjøre igjen. Og å omplassere er nå å bare flytte problemet til andre. Her var vi rimlig klare hva vi gjorde da en hund beit en vi kjenner uten grunn, da vi satt i stua. Ble avlivning samme kveld

Anonymkode: 709ae...827

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har nesten samme problem. Skeptisk da baby ble født (liker egentlig ikke barn). Men gikk greit da han selv kunne velge å gå bort å snuse osv når baby lå på gulvet. Nå er baby 1,5år. Han småløper rundt om kring og er blitt veldig interessert i hunden. Kan løpe rett mot med hånden frem for å kose. Dette blir for mye for hunden. Han knurrer, men har enda ikke bitt. 

En bekjent er villig til å passe på deltid (mye borte i helgene, så da har vi hunden). Det er helt umulig å passe på 24/7. Og det er bedre å gjøre koe før uhellet skjer. I helgene skal vi alltids klare å være mer påpasselig. Vi har også to grinder som kan dele av stuen. Så kan barnet leke i fred. Også blir det nok mye uteaktiviteter i helgene.

Vi øver på at baby ikke skal gå bort til hunden. Men er grenser for hvor sikker den øvingen er. Blir nok lettere når baby blir større og forstår mer. Hunden har også egen plass, som kum er hunden sin.

Dette er uforsvarlig. Uansett hvor godt man passer på og garderer seg, så kan uhell skje. Det er ikke lenge siden en ettåring ble drept av en av hundene i familien. Et uhell. De hadde også grind for å dele av områder. Hunden fikk likevel tak i barnet og drepte det.

Anonymkode: 83044...cc1

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (28 minutter siden):

Dere vil ikke komme noen vei i treningen hvis både dere og barna fortsetter å strekke hånden ut for å ta ting fra hunden. Skal dere jobbe med ressursforsvar så tar det tid og hunden må erfare at ting aldri blir forsøkt tatt fra den.

Skal det fungere med barn så må dere sørge for at barn og hund aldri er alene, at det aldri er barneleker eller andre ting i nærheten som hunden kan ta. 

Det er dere som må ta avgjørelsen på om dette er en jobb dere vil ta på dere med barn i hus. Ressursforsvar kan fint jobbes med, men det krever mye mer så fort det er snakk om barn inne i bildet.

Enig med denne. Det er mulig å jobbe med, men det tar tid og kunnskap, og det er ikke mye rom for "feil", for én feil kan føre til at noen mister et øye. Og selv om man har jobbet med det, så kan man aldri stole helt på hunden rundt barna og vennene til barna. Ressursforsvar for ting kan også blø over i ressursforsvar for andre ting med tiden om man ikke jobber riktig med det. 

Omplassering er mulig om man finner rett person, men da må man være veldig ærlig om hundens historie. Jeg hadde vært villig til å ta en hund med ressursforsvar for ting om hunden hadde passet godt inn i hverdagen min ellers, men det er fordi jeg ikke ønsker barn selv og har erfaring med å trene vekk ressursforsvar. Det er nok andre der ute også, men det er jo en fare for at hunden blir en kasteball, så dere må være nøye på hvem den omplassere til. 

Avlivning er jo også noe dere må vurdere. Jeg hadde ikke ønsket en hund med en bitehistorie i hus om jeg hadde barn. Det er vanskelig å passe på hele tiden. 

Anonymkode: 9bdc3...105

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke latt hunden da gått med barn. Hadde å fjernet alt av leker når hunden var ser. 

Og ofte har hund bitt 1 gang er det fare for å gjøre igjen. Og å omplassere er nå å bare flytte problemet til andre. Her var vi rimlig klare hva vi gjorde da en hund beit en vi kjenner uten grunn, da vi satt i stua. Ble avlivning samme kveld

Anonymkode: 709ae...827

Jeg er uenig. Omplassering kan være et bra alternativ her, da problemet er kjent og egentlig ganske lett å behandle. 
Det er ikke vanskelig å trene vekk ressursforsvar, men det tar tid, og så lenge hunden fortsatt opplever at barnet strekker seg etter ting den har så er det umulig. Hos andre eiere uten barn vil det være fullt mulig å håndtere en liten hund med ressursforsvar. 

Det er noe annet enn om en hund biter såkalt "uten grunn". 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Unghund på 2,5 år. Ingen ressursforsvar ovenfor mat eller tyggebein. MEN, han stjeler stadig ting, bla.barnas leker… Mine barn vet de skal bytte mot noe og ikke forsøke ta ting ut av munnen på hunden. I går strakk yngste frem hånden og hunden hugget da til. Hull i huden og en svært øm hånd i dag hos barnet. 

I dag gjorde han det samme mot meg, men jeg rakk å dra til meg hånden. Knurret og viste tydelig at den ville beholde det de. Hadde stjelt Det skal sies at dette er en hund med en del utfordringer fra før. Han er ganske «skarp». 

Men dette bekymrer meg veldig. For de tennene er skarpe! Det var ikke bare napping for å si hold deg unna, det var et hardt bitt. Jeg har lenge følt meg litt utrygg på han, da han har gjort det samme mot min mann(også bitt så blodet rant) 

Vi har trent og trent på dette, men det viser seg å være utrolig vanskelig å endre. Den får nok stimuli og turer, og vi har gjort alt vi kan for å lese signaler… 

Erfaring eller tips? 

Her har dere alt latt det gå for langt. Du skulle aldri satt barna i en situasjon hvor de må bytte for å få tilbake tingene. Og nå lot du hunden vinne i og med at du trakk til deg hånden. I tillegg har den tidligere bitt din mann.

Hvordan har du jobbet med dette? Jeg vil uansett si at dette ikke er noe dere kan bli kvitt. Usikkerheten vil sitte i dere og det vil gjøre at dere aldri vil kunne stole på hunden igjen. 

Og jeg driter i 100% positiv tantene nå, men den hunden hadde jeg satt grundig på plass! Desverre tror jeg ikke dere har kunnskap og erfaring nok til å gjøre dette, så det vil jeg ikke anbefale.

Tom Furre/Tom Furres Hundesenter, Kai Iversen/Problemhund eller Roar Kjønstad/Norsk Schæferhund klubb avd Oslo er folk du bør kontakte for å få kyndig hjelp med en slik hund. Få tatt en MH så fort som mulig sånn at du har noe å vise til, når hunden skal evalueres videre. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Inntil videre: Fjern alle ting som hunden kan tenkes å stjele som den ikke skal ha er jo bud nummer en. Hold barnas leker i egne områder hvor hunden ikke får tilgang, avgrens med fysiske sperringer som dører/grind og lignende. Ikke la barna være alene med hunden hvor de risikerer å komme i samme situasjon igjen.

Når hunden først stjeler noe - har dere bare prøvd å ta det i fra han eller prøvde dere å bytte mot f.eks. en godbit eller hundeleke? Er dere konsekvent med det dere gjør? Har dere vært i kontakt med hundetrener, atferdskonsulent, e.l.? Ville uansett aldri strekt ut hånden for å ta fra noe fra en hund som sliter med ressurs forsvar. Det er jo en grunn til at den fortsetter med det fordi den opplever å bli tatt fra ting og derfor fungerer ikke treningen. Det hjelper ikke å sette av tid til å trene på det, men så faller det bort i hverdags kaoset/man glemmer seg enkelte ganger.   

Ville tatt kontakt med hundetrener, atferdskonsulent eller lignende hvis det ikke er gjort fra før for å få en profesjonell vurdering på om de tror dere har evnen/kapasiteten til å kunne trene bort ressurs forsvaret, samt en PLAN. Det er krevende å trene bort, men enda mer krevende med barn i bildet. 

Alternativene utover det, som også er det jeg anbefaler, er jo omplassering. Da må dere være nøye så de som eventuelt overtar hunden ikke er en barnefamilie/har tenkt å få barn/er helt ferdige med barn og ikke har småbarn, vet GODT om "bagasjen" til hunden og som har kunnskapen til å trene bort ressurs forsvaret. Da burde dere skrive kontrakt på prøvetid, at dere tar tilbake hunden hvis det ikke funker så dere kan se etter ny eier selv og lignende. 

Anonymkode: 7106d...eb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avliv. Beklager.

Jeg liner syr bedre enn mennesker, men hunder som biter sånn du beskriver er tikkende bomber. 

Anonymkode: e4f49...11c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette hadde jeg aldri turt. Hadde det vært min hund hadde den blitt omplassert eller avlivet på flekken. En hund kan drepe såpass små barn. Som du sier er det vanskelig å passe på 24/7. Et fatalt bitt kan ta sekunder. 

Anonymkode: 39918...a8d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 14.22):

Dette er ikke et umulig problem å fikse. Hunden passer på sitt. Det er innstinkt for mange om det ikke er "avlært". Og det er mer vanskelig som voksen. Dette er en liten sikkert bestemt rase, som kan ha blitt typisk litt " dullet" med? Fått bestemme litt for mye? Uansett, voksne erfarne mennesker kan fint avlære dette, og jeg mener det er verdt et forsøk på omplassering først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Becka skrev (29 minutter siden):

Dette er ikke et umulig problem å fikse. Hunden passer på sitt. Det er innstinkt for mange om det ikke er "avlært". Og det er mer vanskelig som voksen. Dette er en liten sikkert bestemt rase, som kan ha blitt typisk litt " dullet" med? Fått bestemme litt for mye? Uansett, voksne erfarne mennesker kan fint avlære dette, og jeg mener det er verdt et forsøk på omplassering først. 

Jeg er enig i at det er best å la erfarne, voksne mennesker få overta hunden. Å gå rett på avliving syns jeg er unødvendig. Om hunden viser at den har kapasitet og/eller ønske om å drepe så blir det en helt annen sak. Ressursforsvar er ikke verdens undergang om den havner i rett hjem. Å fjerne barn og andre dyr er allerede et stooort pluss for hunden!

Anonymkode: 584d6...223

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...