Gå til innhold

Kan jeg dø?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med høyt blodtrykk i en 6-7 år nå. De siste to årene har jeg ligget på jevnt 150-160/105-110. Fastlegen sier overtrykket ikke er så ille. Men undertrykket er for dårlig. Prøver forskjellige medisiner og dosering, men undertrykket vil ikke ned. 

Anonymkode: 9a566...7f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen på kvinneguiden som har lov til å underskrive med helsepersonell-yrke her. 

Om du er redd for å dø, må du snakke med helsepersonell. Du har din fulle rett til å be om en annens lege vurdering, til og med en tredje, fjerde, femte lege.. 

Anonymkode: fee71...cea

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da bør legen henvise deg til

sykehuset så kan prøve ulike medisiner der. Det er farlig å gå med høyt bl.trykk som du gjør over tid. 

Anonymkode: 1533d...853

• Liker 2
Skrevet

Du må ta dette med fastlegen din. Det er ingen her som kan (eller bør) svare deg på det du spør om.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har slitt med høyt blodtrykk i en 6-7 år nå. De siste to årene har jeg ligget på jevnt 150-160/105-110. Fastlegen sier overtrykket ikke er så ille. Men undertrykket er for dårlig. Prøver forskjellige medisiner og dosering, men undertrykket vil ikke ned. 

Om du kan dø? Tror det her er noe du bør ta opp med legen din og ikke ekspertpanelet på kg..

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Takker for svar. Synes det er så rart. Jeg spiser sunt, trener jevnlig og drikker ikke alkohol. Likevel er det så høyt, selv med medisiner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok. Takker for svar. Synes det er så rart. Jeg spiser sunt, trener jevnlig og drikker ikke alkohol. Likevel er det så høyt, selv med medisiner. 

Feil medisin eller feil dose. Krev henvisning til spesialist. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med stress? Saltinntak? Arvelig disponert? Antar du er sjekket for nyresykdom som bakgrunn for det høye blodtrykket? 

Anonymkode: f5337...645

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom bare fastlegen din har prøvd å behandle deg uten resultat er tiden nå inne for at du ber om en henvisning til spesialist. Det er mange typer medisin man kan bruke for å regulere blodtrykk. Du bør også be om en 24/7 måler der du går et helt døgn. Blodtrykk varierer og det kan være du har fint bt når du er hjemme eller sover. 
Nasjonal veileder hos legeforeningen er ofte et verktøy leger bruker og den er tilgjengelig for alle på nettet. Der blir du litt klokere på forløpet en lege bruker for behandling og du får innsikt i grenseverdier. 

Anonymkode: 47090...c38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det med stress? Saltinntak? Arvelig disponert? Antar du er sjekket for nyresykdom som bakgrunn for det høye blodtrykket? 

Anonymkode: f5337...645

Jeg blir fort stresset. Skal lite til før jeg blir stresset. Så kanskje det betyr endel. Er endel høyt blodtrykk i familien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke bare kan du dø, du skal dø før eller siden. Det er faktisk det eneste sikre her i livet. Men, jeg antar du kan forlenge livet en del om du ber/krever legen om å henvise deg til en som kan dette. Feks. universitetssykehuset i Oslo, som har en ganske så kompetent avdeling på akkurat dette med blod trykk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom bare fastlegen din har prøvd å behandle deg uten resultat er tiden nå inne for at du ber om en henvisning til spesialist. Det er mange typer medisin man kan bruke for å regulere blodtrykk. Du bør også be om en 24/7 måler der du går et helt døgn. Blodtrykk varierer og det kan være du har fint bt når du er hjemme eller sover. 
Nasjonal veileder hos legeforeningen er ofte et verktøy leger bruker og den er tilgjengelig for alle på nettet. Der blir du litt klokere på forløpet en lege bruker for behandling og du får innsikt i grenseverdier. 

Har alltid tatt  24/7 måler. Et par ganger i året. Da tror jeg ber om en spesialist som kan se på dette. Har hatt to fastleger og ingen av de har greid å få ned blodtrykket nok. Hvor lenge tror dere jeg kan gå med dette trykket før det blir skadelig?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så veldig bra å ligge med høyt overtrykk over tid. Hvis du kjenner symptomer bør du ta det rolig. Sette deg ned og ikke fortsette turen osv. Hør med legen hva du bør gjøre. 

Sjekker legen om det er noe underliggende problemer? Sykdommer? Diabetes, hjerteproblemer osv. Kanskje henvisning til hjertespesialist? 

Har dere høyt blodtrykk i familien? Stresser du mye? Lite søvn? Overvekt?

Anonymkode: 2cb01...eac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har alltid tatt  24/7 måler. Et par ganger i året. Da tror jeg ber om en spesialist som kan se på dette. Har hatt to fastleger og ingen av de har greid å få ned blodtrykket nok. Hvor lenge tror dere jeg kan gå med dette trykket før det blir skadelig?

Det kan ikke engang leger svare deg på. Få ned blodtrykket er førsteprioritet og det eneste du trenger å tenke på. Er du overvektig eller i en stresset hverdag er dette steiner du selv kan snu.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Masse årsaker til å ha høyt blodtrykk, mange flere årsaker enn det der, noen har det bare høyt pga genetikk og. Kom deg til spesialist, det er for høyt å gå med det der lenge, merkelig legen ikke brydde seg mer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du bør si til din fastlege at siden du ikke får det ned med medisiner så må du henvises til sykehus for å få hjelp til å finne medisin og behandling å få ned blodtrykket ditt. Du er sikkert arvelig belastet for høyt blodtrykk siden flere i familien din har det. Høyt blodtrykk er ikke en sykdom men et symptom på at det er ikke bra å gå med høyt blodtrykk over tid. Det er en belastning for hjertet ditt hver gang det jobber. Og at du har stress er ikke med på å hjelpe det ned heller. Nei dette må fastlegen din ta på alvor. Henvise deg til sykehus og spesialister, og hvis ikke legen vil det så oppsøk privat lege eller skift fastlege. Ingen vet hvor lenge du kan gå med dette høye blodtrykket før du kan få hjerteinfarkt osv. Men jo før du får hjelp jo bedre er det. 

Anonymkode: cd35b...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...