Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg hadde frem til uke 28 blodtrykk på 107/70 - siste måling før uke 32. På kontroll i uke 32 hadde blodtrykket økt til 125/81, og det har nå de siste 3 ukene ligget rundt der. (Er nå i uke 35). JM følger opp med jevnlige målinger, men er det andre som bare har fått litt økt blodtrykk og at det har stabilisert seg litt høyere enn vanlig uten at det ble noe mer ut av det? Jeg føler hun gjør meg unødvendig bekymret, samtidig som jeg er glad for oppfølging. 

Anonymkode: d37c2...f66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde lavt blodtrykk under svangerskapet og ble sent på ekstra kontroll når det bikket 150 systolisk. Jeg tenker 125/80 er fint. Det er innenfor normalen, ikke så stor stigning fra tidligere og kroppen jobber nødvendigvis hardere. Mitt blodtrykk kom i kombinasjon med stjernesyn og svimmelhet. Om du får noe tegn på svangerskapsforgifting blir det tatt tak i selv lm blodtrykket er innenfor «normalen», spesielt så lenge det er høyere en du pleier ha, er min erfaring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tilsvarende målinger, mener jeg å huske. Lavt i første halvdel eller mer, så litt økning i siste del. Økte ikke noe særlig mer før fødsel, som startet av seg selv en uke over termin. Ikke noe påvisbart i urinen eller noe sånt. 

Anonymkode: ca52e...1bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde noe lavere i starten og økte litt. Men det du beskriver et normalt blodtrykk?

Anonymkode: bd5ef...60e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg hadde tilsvarende målinger, mener jeg å huske. Lavt i første halvdel eller mer, så litt økning i siste del. Økte ikke noe særlig mer før fødsel, som startet av seg selv en uke over termin. Ikke noe påvisbart i urinen eller noe sånt. 

Anonymkode: ca52e...1bd

Okei, godt å høre, da satser jeg på at det holder seg som dette frem til fødsel. Jeg har hatt 1+ i urinen på en kontroll, men ikke de to siste. Har heller ikke vann i kroppen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg hadde noe lavere i starten og økte litt. Men det du beskriver et normalt blodtrykk?

Ja, det er derfor jeg blir litt forvirret. Det er normalt, men høyere enn jeg pleier å ha så er vel derfor hun vil følge opp, samtidig føler jeg at jeg blir unødvendig bekymret .. 

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er derfor jeg blir litt forvirret. Det er normalt, men høyere enn jeg pleier å ha så er vel derfor hun vil følge opp, samtidig føler jeg at jeg blir unødvendig bekymret .. 

Jeg forstår man vil følge med, bare fordi man følger med på alt, også urin, hvis det er spor av, men å følge opp høres jo litt rart ut. Jeg ville bare spurt hva hun mener og hva hun tenker så du slipper være bekymret.

Jeg tok og sjekket helsekortet mitt nå, for å kunne si konkret hva jeg har hatt. Første gang de målte hadde jeg 110/72, og siste gang nå hadde jeg 128/82. Det har økt litt jevnt og trutt. Ikke fått en eneste kommentar, bare «alt ser fint ut» og jeg går på svangerskapskontroll på sykehuset pga diverse. 

Men er det at hun følger opp med å måle blodtrykket hver gang? For det skal de uansett. Eller er det noen ytterligere oppfølging hun gjør?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår man vil følge med, bare fordi man følger med på alt, også urin, hvis det er spor av, men å følge opp høres jo litt rart ut. Jeg ville bare spurt hva hun mener og hva hun tenker så du slipper være bekymret.

Jeg tok og sjekket helsekortet mitt nå, for å kunne si konkret hva jeg har hatt. Første gang de målte hadde jeg 110/72, og siste gang nå hadde jeg 128/82. Det har økt litt jevnt og trutt. Ikke fått en eneste kommentar, bare «alt ser fint ut» og jeg går på svangerskapskontroll på sykehuset pga diverse. 

Men er det at hun følger opp med å måle blodtrykket hver gang? For det skal de uansett. Eller er det noen ytterligere oppfølging hun gjør?

Takk for at du sjekket! I hvilken uke hadde du 128/82? Da har vi jo hatt omtrent lik økning. Jeg har de siste ukene vært på kontroll hver uke/hver tiende dag - så hun følger opp med hyppigere kontroller, selv etter at proteinet forsvant helt. Tydeligvis ganske ulik praksis da! 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for at du sjekket! I hvilken uke hadde du 128/82? Da har vi jo hatt omtrent lik økning. Jeg har de siste ukene vært på kontroll hver uke/hver tiende dag - så hun følger opp med hyppigere kontroller, selv etter at proteinet forsvant helt. Tydeligvis ganske ulik praksis da! 

Jeg er i uke 34 :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...