AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Skrevet 3. januar 2024 Her har vi vinterferie i uke 8. Altså siste skoledag før ferien er 16. Feb, så har de ferie hele uke 8. Dere som har samvær, når er det vanlig å mene at denne ferien starter? Anonymkode: b3423...a1e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #2 Skrevet 3. januar 2024 Mange regner vel med fra mandag til søndag, altså en uke, men dette velger man jo helt selv og litt ut fra hva barna ønsker også kanskje. Anonymkode: c8bdd...41f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #3 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange regner vel med fra mandag til søndag, altså en uke, men dette velger man jo helt selv og litt ut fra hva barna ønsker også kanskje. Anonymkode: c8bdd...41f Barnets ønske har ingenting å si i dette tilfellet.. Så da er det ikke vanlig å regne med helgen som ferien starter med? Anonymkode: b3423...a1e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Her har vi vinterferie i uke 8. Altså siste skoledag før ferien er 16. Feb, så har de ferie hele uke 8. Dere som har samvær, når er det vanlig å mene at denne ferien starter? Anonymkode: b3423...a1e For oss er det 16 til 26 februar. Anonymkode: 72d70...b1e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #5 Skrevet 3. januar 2024 Vi har byttet fredag når det er vinterferie. Slik at de får med seg helgen. Men det spørs vel om de skal noe spesielt. Her har vi tilpasset etter det. Noen ganger har det vært mandag-søndag pgs hytteleie. Men stort sett fea etter skolen siste skoledag. Har i hvert fall aldri laget konflikter rundt det, det merker ungene med en gang. Anonymkode: 053bb...389 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #6 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Barnets ønske har ingenting å si i dette tilfellet.. Så da er det ikke vanlig å regne med helgen som ferien starter med? Anonymkode: b3423...a1e Kjenner flere som gjør det også. Anonymkode: c8bdd...41f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #7 Skrevet 3. januar 2024 Tenker både fredag ettermiddag før ferien, søndag kveld første helgen og mandag morgen den ferieuka er "riktig svar" for start. Samme med avslutning at det er enten fredag kveld eller søndag kveld helgen etter. Det blir jo bare tolkning, er jo ikke noen fasit Om det er planlagt tur så tenker jeg at den andre forelder må tilpasse seg det. Er det ikke noe spesielt planlagt så vet jeg ikke helt hvorfor det skulle bli konflikt? Ville bare gitt meg på hva enn den andre mente om den andre mente noe veldig sterkt og ikke ønsket å diskutere. En helg fra eller til har vel ikke så mye å si? Anonymkode: 8063b...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #8 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tenker både fredag ettermiddag før ferien, søndag kveld første helgen og mandag morgen den ferieuka er "riktig svar" for start. Samme med avslutning at det er enten fredag kveld eller søndag kveld helgen etter. Det blir jo bare tolkning, er jo ikke noen fasit Om det er planlagt tur så tenker jeg at den andre forelder må tilpasse seg det. Er det ikke noe spesielt planlagt så vet jeg ikke helt hvorfor det skulle bli konflikt? Ville bare gitt meg på hva enn den andre mente om den andre mente noe veldig sterkt og ikke ønsket å diskutere. En helg fra eller til har vel ikke så mye å si? Anonymkode: 8063b...7fd Tja, det har noe å si da vi får mye kortere tid på hytta. Vi har flere barn som også har ferie og som gleder seg til hyttetur men må vente med å dra fordi mor til barnet lever for å være vanskelig. Vi har barnet annethver helg og ferier så vi og barnet ønsker mest mulig tid. Barnet elsker å være hos oss sammen med de andre søskene sine og vil aldri dra hjem til mor når samværet er over. Vi liker ikke å krangle så svelger mange kameler ellers. Anonymkode: b3423...a1e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #9 Skrevet 3. januar 2024 Med mindre noe annet er presisert ville jeg tatt vinterferie-uken. Anonymkode: 4b049...3ec
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Skrevet 3. januar 2024 For oss har det vært naturlig med fredag til søndag uken etter altså to helger og en uke samvær.. Anonymkode: 22948...a0b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 Vi har nedskrevet i vår kontrakt at helgene før/etter høst/vinter/påskeferie går som normalt. Altså om helgen FØR ferien er min, så er helgen pluss påfølgende uke min, og barnet drar til far på fredag, i hans vanlige samværshelg. om helgen før er far sin, så får jeg barnet søndag, han barnet hele uken pluss påfølgende helg som uansett er min. ferien går altså ikke ut over vanlig helgesamvær. Anonymkode: 1f29d...a25
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 Vinterferien er jo i uke 8 her vi bor. Så det spørs jo hva som står i samværsavtalen deres. Om dere regner helgen før også som en del av ferien. Vi har 50/50, så vi følger vanlige uker i feriene. Jeg har partallsuker, så jeg har vinterferien hvert år og far høstferien. Så deler vi påsken i 2. Da tar en fredag-onsdag, og den andre onsdag-mandag Anonymkode: dcab2...4c9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #13 Skrevet 3. januar 2024 VI tilpasser det etter hvem som har planer, og når planene er. Er det ingen planer går samvær som normalt. Høst og vinterferie havner alltid på fars uke her, så om jeg ønsker å gjøre noe med ungene spør jeg bare om han har tenkt på noe før jeg ev. bestiller. Sommerferien går litt på samme måte egentlig, vi følger ukene så lenge ingen har konkrete planer. Av og til tenker jeg det hadde vært greiere med 3 uker hver f.eks., men det funker greit slik det er nå også så lenge jeg er singel og ikke har en kjæreste å legge planer med, og det er aldri noe problem å "låne" ungene oss i mellom, avklarer bare litt når vi får ferie. I tillegg reiser de gjerne til besteforeldre, er på leir el. så det blir litt som det passer. Jeg har stor forståelse for at det i noen tilfeller kun fungerer med en rigid samværsplan, men jeg er veldig glad vi kan være rause mot hverandre. Det er sjelden problem å bytte helg/dag så lenge den andre ikke har planer. Anonymkode: 62d0c...47d 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #14 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): VI tilpasser det etter hvem som har planer, og når planene er. Er det ingen planer går samvær som normalt. Høst og vinterferie havner alltid på fars uke her, så om jeg ønsker å gjøre noe med ungene spør jeg bare om han har tenkt på noe før jeg ev. bestiller. Sommerferien går litt på samme måte egentlig, vi følger ukene så lenge ingen har konkrete planer. Av og til tenker jeg det hadde vært greiere med 3 uker hver f.eks., men det funker greit slik det er nå også så lenge jeg er singel og ikke har en kjæreste å legge planer med, og det er aldri noe problem å "låne" ungene oss i mellom, avklarer bare litt når vi får ferie. I tillegg reiser de gjerne til besteforeldre, er på leir el. så det blir litt som det passer. Jeg har stor forståelse for at det i noen tilfeller kun fungerer med en rigid samværsplan, men jeg er veldig glad vi kan være rause mot hverandre. Det er sjelden problem å bytte helg/dag så lenge den andre ikke har planer. Anonymkode: 62d0c...47d Høres så fantastisk ut!! Skulle ønske vi og hadde det slik! Men her kan det ikke være noe rom for egne tolkninger for da prøver hun å gjøre det som gagner oss minst, selv om det går utover barnet. Anonymkode: b3423...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #15 Skrevet 3. januar 2024 Det vanlige er vel å ha dette spesifisert i avtalen. Her har vi 50/50, og høstferie og vinterferie regnes fra mandag morgen. Men om noen skal reise bort så er vi begge fleksible. Med bare samvær annenhver helg ellers, så ville jeg tenkt at det naturlige er at feriesamvær starter fredag etter skolen. Men dette er jo noe man må bli enige om og få med i avtalen, i alle fall om samarbeidet er dårlig. Anonymkode: a3952...88e
MissStiles Skrevet 3. januar 2024 #16 Skrevet 3. januar 2024 Vi tilpasser utifra om noen av oss har noen planer eller ikke. Men som regel som deler vi vinterferie og høstferie på 50/50.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #17 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her har vi vinterferie i uke 8. Altså siste skoledag før ferien er 16. Feb, så har de ferie hele uke 8. Dere som har samvær, når er det vanlig å mene at denne ferien starter? Anonymkode: b3423...a1e 16 fe Anonymkode: 37414...b4b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #18 Skrevet 3. januar 2024 Her har vi samvær fom siste skoledag før ferien, som i dette tilfelle er fredag 16.februar tom søndag 23.februar. Anonymkode: 61e84...0cd
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #19 Skrevet 3. januar 2024 Vi får det ikke skrevet i noen avtale, for det nekter hun. Jeg tuller ikke når jeg sier at hun elsker å krangle! Jeg gruer meg til ferien fordi jeg må velge om jeg skal ta kampen om å få barnet den fredagen, slik at vi kan dra på hytta på lørdag og komme hjem neste lørdag istedenfor at vi alle må vente til mandag for å hente barnet, for så å kan dra på hytta fra tirsdag til lørdag, som blir veldig kort tid da det tar 6 timer å reise dit. Anonymkode: b3423...a1e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #20 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tja, det har noe å si da vi får mye kortere tid på hytta. Vi har flere barn som også har ferie og som gleder seg til hyttetur men må vente med å dra fordi mor til barnet lever for å være vanskelig. Vi har barnet annethver helg og ferier så vi og barnet ønsker mest mulig tid. Barnet elsker å være hos oss sammen med de andre søskene sine og vil aldri dra hjem til mor når samværet er over. Vi liker ikke å krangle så svelger mange kameler ellers. Anonymkode: b3423...a1e Er det annenhver helg er det vel enten helga før eller helga etter selve ferien som er med den andre forelderen. Et alternativ er å bytte helg, slik at man får begge helgene knyttet til ferien. Da blir det selvsagt lang tid til neste helg. Anonymkode: c6c07...0b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå