AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Skrevet 3. januar 2024 Jeg har snart vært sykemeldt i ett år. Planen er at jeg skal tilbake i arbeid ca en mnd før det har gått et år. Jeg er bare veldig usikker på rettighetene mine, å har mye bekymringer rundt « dersom jeg skulle bli syk» osv. hvordan fungerer dette? I og med at jeg er tilbake i jobb en mnd før rettighetene går ut, vil det si at jeg har en månede å gå på( altså en mnd med sykepengerettigheter) dersom jeg for eksempel skulle få influensa eller lignende? Å hvordan blir det fremover? Er det da slik at hvis jeg har jobbet i 3 måneder for eksempel, så har jeg da opparbeidet meg 4 måneder med rettigheter igjen? Jeg er klar over at dersom man bruker opp rettighetene så er det 6 mnd før man kan ta ut sykemelding igjen, men nå er jo ikke dette tilfelle i mitt tilfelle. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, håper dere forstår å har noen gode råd å komme med! Anonymkode: 41bad...81b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #2 Skrevet 3. januar 2024 Det er ikke sånn at om du jobber i 3 måneder før du blir syk igjen, så har du 4 (1+3) måneder med sykepengerett. Hvis du har mottatt sykepenger som arbeidstaker, så kan du motta sykepenger fra NAV i til sammen 248 dager. Det gjelder uavhengig av om sykefraværet er sammenhengende eller delt opp i perioder. Du tjener deg opp ny periode på 248 dager når du har vært fullt arbeidsfør i 26 uker. Blir du syk igjen før du har opptjent ny rett, så er det kun den ene måneden du har igjen med sykepengerett. Er du fortsatt syk etter dette må du søke arbeidsavklaringspenger. Det er lang saksbehandlingstid på arbeidsavklaringspenger, så om du skulle bli langvarig syk før du har opptjent ny sykepengerett, så bør du søke om arbeidsavklaringspenger så raskt som mulig siden det som hovedregel tidligst innvilges fra den dagen du søker. God bedring, og håper det går fint å komme tilbake i jobb! Anonymkode: 1b58d...e85 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #3 Skrevet 3. januar 2024 Og når du har vært fullt tilbake i arbeid i minst 16 kalenderdager, så vil det også være en ny arbeidsgiverperiode på 16 dager ved sykdom. Anonymkode: 1b58d...e85 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Skrevet 3. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke sånn at om du jobber i 3 måneder før du blir syk igjen, så har du 4 (1+3) måneder med sykepengerett. Hvis du har mottatt sykepenger som arbeidstaker, så kan du motta sykepenger fra NAV i til sammen 248 dager. Det gjelder uavhengig av om sykefraværet er sammenhengende eller delt opp i perioder. Du tjener deg opp ny periode på 248 dager når du har vært fullt arbeidsfør i 26 uker. Blir du syk igjen før du har opptjent ny rett, så er det kun den ene måneden du har igjen med sykepengerett. Er du fortsatt syk etter dette må du søke arbeidsavklaringspenger. Det er lang saksbehandlingstid på arbeidsavklaringspenger, så om du skulle bli langvarig syk før du har opptjent ny sykepengerett, så bør du søke om arbeidsavklaringspenger så raskt som mulig siden det som hovedregel tidligst innvilges fra den dagen du søker. God bedring, og håper det går fint å komme tilbake i jobb! Anonymkode: 1b58d...e85 Vil bare presisere at antall dager med sykepenger er 248/260 (260 hvis man teller med arbeidsgiverperioden). Anonymkode: f95f7...74c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå