AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Skrevet 3. januar 2024 Jeg og en til har arvet, dvs han er hovedarving og arver 2/3 og jeg arver 1/3. Skal vi sammen rydde og tømme dødsboet eller er det han som har mest ansvar for det siden han arver mest? Anonymkode: 3af81...271
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #3 Skrevet 3. januar 2024 Dere snakker sammen. Dere har arvet begge to. Anonymkode: b817b...db3 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Skrevet 3. januar 2024 svartkatt skrev (Akkurat nå): Snakk sammen!! Regner med dette står i arveloven. Har prøvd å få i gang en dialog men det er vanskelig. Nå har jeg begynt å rydde og brukt masse tid og penger på å få ut skrot, siden utleier ønsker å leie ut huset til andre og husleien er dyr å betale for at det skal stå tomt. Ts Anonymkode: 3af81...271 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #5 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere snakker sammen. Dere har arvet begge to. Anonymkode: b817b...db3 Jeg må slå i bordet med lov og regler for å få han til å hjelpe meg Ts Anonymkode: 3af81...271 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #6 Skrevet 3. januar 2024 Arv er ikke betaling for rydding av dødsbo... Anonymkode: 8f1dd...1bf 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #7 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arv er ikke betaling for rydding av dødsbo... Anonymkode: 8f1dd...1bf Hva mener du? Ts Anonymkode: 3af81...271 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #8 Skrevet 3. januar 2024 Om dere har arbeid med skifte kan den med mest arbeid ta seg betalt for det. Men ellers er det bare samtale dere i mellom som kan avgjøre dette. SLik jeg har forstått dette Anonymkode: e1600...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #9 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Regner med dette står i arveloven. Har prøvd å få i gang en dialog men det er vanskelig. Nå har jeg begynt å rydde og brukt masse tid og penger på å få ut skrot, siden utleier ønsker å leie ut huset til andre og husleien er dyr å betale for at det skal stå tomt. Ts Anonymkode: 3af81...271 Om det er snakk om en leid leilighet er det vel bare å ta de tingene dere vil ha og så betale noen for å kaste resten om dere ikke har lyst til å gjøre det selv. Anonymkode: 8f1dd...1bf 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Ts Anonymkode: 3af81...271 At det ikke er slik at den som arver mest er mer forpliktet til å rydde dødsboet. Anonymkode: 8f1dd...1bf
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om det er snakk om en leid leilighet er det vel bare å ta de tingene dere vil ha og så betale noen for å kaste resten om dere ikke har lyst til å gjøre det selv. Anonymkode: 8f1dd...1bf Jeg har allerede begynt å rydde og jeg har også tatt jobben med papirmøllen etter avdøde, da hovedarving har meldt seg helt ut og holder ikke avtaler. Ts Anonymkode: 3af81...271 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At det ikke er slik at den som arver mest er mer forpliktet til å rydde dødsboet. Anonymkode: 8f1dd...1bf Det høres jo logisk ut at hovedarving har mest ansvar. Ts Anonymkode: 3af81...271 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #13 Skrevet 3. januar 2024 Om det er en utleiebolig har dere strengt tatt ikke ansvar for å rydde noe som helst. Ta det dere vil ha , forlat åstedet. Anonymkode: cf506...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #14 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det er en utleiebolig har dere strengt tatt ikke ansvar for å rydde noe som helst. Ta det dere vil ha , forlat åstedet. Anonymkode: cf506...f8d Selvfølgelig har vi ansvar. Er det liksom utleier som skal få den jobben da mener du? Ts Anonymkode: 3af81...271 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #15 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Om det er en utleiebolig har dere strengt tatt ikke ansvar for å rydde noe som helst. Ta det dere vil ha , forlat åstedet. Anonymkode: cf506...f8d Oj, så du tenker at utleier får ansvaret for dødsboet her å taper både tid og penger? Ts, rydd og kast, også skriver du regning på tiden og pengene du har brukt og forlang at du betales før oppgjøret fordeles. Anonymkode: 08902...c1f 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #16 Skrevet 3. januar 2024 Send en mail til andre parten: "Hvis det er noe du ønsker å ha fra avdødes bopel, må du hente dette innen xx. Etter den datoen vil resten sendes på søpla." Anonymkode: cb841...aed 2
c_buk Skrevet 3. januar 2024 #17 Skrevet 3. januar 2024 Du kan selvsagt ikke rydde og så ta betalt for jobben i boet dersom det ikke er avtalt. Dette er et privatrettslig område, og dersom du frivillig har gjort jobben med å ordne dødsboet, så er det på din kappe. Dere kan avtale at enten en av dere bidrar ekstra, mot at dette kompenseres i boet. Evt. så benytter dere dere av profesjonelle tjenester (advokat og rydding av bolig), og så betales dette fra boet. Sistnevnte er nok mest ryddig om den andre arvingen er noen du ikke samarbeider godt med. 9 3
Kristin70 Skrevet 3. januar 2024 #18 Skrevet 3. januar 2024 25 minutter siden, AnonymBruker said: Om det er en utleiebolig har dere strengt tatt ikke ansvar for å rydde noe som helst. Ta det dere vil ha , forlat åstedet. Anonymkode: cf506...f8d Hvis det ikke ryddes kan utleier kreve betaling for å rydde leiligheten, disse kostnadene vil redusere arven. Til TS: jeg forstår at det er kjipt å gjøre alt dette selv. Du må i alle fall ha oversikt over alle kostnadene du pådrar seg og kreve at den andre parten tar sin del av disse (2/3). Du kan prøve deg med å kreve betaling for å rydde, men det kan bli vanskelig å få gjennomslag for. For egen del må du bare vurdere om arven er verd all jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #19 Skrevet 3. januar 2024 c_buk skrev (16 minutter siden): Du kan selvsagt ikke rydde og så ta betalt for jobben i boet dersom det ikke er avtalt. Dette er et privatrettslig område, og dersom du frivillig har gjort jobben med å ordne dødsboet, så er det på din kappe. Dere kan avtale at enten en av dere bidrar ekstra, mot at dette kompenseres i boet. Evt. så benytter dere dere av profesjonelle tjenester (advokat og rydding av bolig), og så betales dette fra boet. Sistnevnte er nok mest ryddig om den andre arvingen er noen du ikke samarbeider godt med. Jeg har prøvd å snakke med hovedarvingen flere ganger og avtale at vi skal rydde sammen, men han dukker aldri opp, derfor har jeg bare tatt meg til rette for å få fortgang i saken . Jeg kommer til å trekke pengene fra boet siden jeg også har blitt bobestyrer Ts Anonymkode: 3af81...271 1 3
c_buk Skrevet 3. januar 2024 #20 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har prøvd å snakke med hovedarvingen flere ganger og avtale at vi skal rydde sammen, men han dukker aldri opp, derfor har jeg bare tatt meg til rette for å få fortgang i saken . Jeg kommer til å trekke pengene fra boet siden jeg også har blitt bobestyrer Ts Anonymkode: 3af81...271 Du kan selvsagt prøve deg på det, og det er mulig det vil gå fint. Men slike ting som dette er en grunn til at arvesaker er en gjenganger i det privatrettslige. At du ønsker fortgang i saken er ikke en rettslig faktor for at du forsøker å forfordele deg selv deler av boet. Derfor er det mest ryddige å få på plass en avtale i forkant eller engasjere tredjepart. Dersom ikke den andre arvingen gjør noe ut av saken så går det fint. Dersom den andre parten motsier at dere ikke fordeler 1/3 og 2/3, så vil trolig den andre parten vinne her. St du frivillig trår til fordi du ønsker fortgang medfører ikke automatisk at du skal ha betalt for dine tjenester. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå