Gå til innhold

Lepper "flasser" innvendig og utvendig.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever akkurat det samme som deg, basert på beskrivesen og bildene dine. Jeg bruker heller ikke leppestift. Så om det er samme som meg, så har du faktisk tørre lepper. Bare tørr i så ekstrem grad at du flasser. 

Jeg gikk til hudlege, og ble fortalt at huden på leppene er dårlig på å holde på fuktighet, så selv om man fukter med leppepomader og sånt, er oftest hovedproblemet at de ikke får nok fukt fra innsiden. Jeg er svært dårlig på å drikke nok, spesielt på vinteren, og kan drikke under en liter i løpet av en hel dag, som er alt for lite. Så første steg er å drikke mer. 

I tillegg til at det er viktig å bruke en leppepomade som ikke har mineralolje/er vannbasert/har alkohol, spesielt mens leppene heler. Ikke bruk Lipsyl liksom (jeg får av en venninne som lager med kokosolje, shea og avokadoolje og bivoks, men du finner sikkert noe på apoteket). Ha et tonn av de, en på nattbordet, en i vesken, en i bilen, en på badet, en på kontoret osv., sånn at du alltid har leppepomade tilgjengelig. 

Nå om vinteren bør du også sørge for at du beskytter ekstra mot kulde og vær, så bruk skjerf og evt. ha vaselin (f.eks. Kløver Vaselin, gul rund boks) utenpå leppepomaden før du går ut, for å "låse" inn fuktighet og beskytte leppene mens du er ute. 

Ikke slikk på leppene dine, men bruk leppepomade (spytt tørker de ut mer), og ikke dra i huden, men bruk en leppeskrubb, veldig forsiktig, et par ganger i uka. Og drikk minst en og en halv liter vann om dagen (du får i tillegg oftest væske gjennom mat, så du når 2L om dagen)

Hvis du klarer å drikke nok hver dag, samt behandle leppene med leppepomade i to uker, og problemet likevel vedvarer, så bør du absolutt ta turen til en hudlege. 

Lykke til! ❤️

Anonymkode: 911d1...b79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det mulig det er eksem når det også er innover i munnen? Men ja kanskje hudlege hadde vært tingen, aldri tenkt på det ettersom det er så avgrenset område.

Anonymkode: 3db5a...661

Det går jo mest sannsynlig innover fordi du drar av flak, da drar du også av frisk hud og det oppstår sår.

Anonymkode: d3c90...f7f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det som deg og det eneste som har hjulpet meg er prolip stift fra apoteket. Bruker den på kveldstid før jeg legger meg. 

Anonymkode: 6fe59...377

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt det siden jeg var liten, trodde egentlig det var normalt, men det er fryktelig irriterende. Jeg har stadig løs hud som må draes av på selve leppene. Hver dag må jeg bruke pinsett å dra av store flak med død hud. På utsiden er det ikke alltid like lett da den døden huden tørker ut og leppene blir såre om jeg drar dem av. Dette gjør at leppestift nesten aldri ser fint ut, pluss at jeg får munnsår pga irritasjonen om jeg drar i hud som er tørket. Hva er årsaken til sånt og er det noe jeg kan gjøre med det? Har prøvd å skrubbe leppene jevnlig uten hell..

Anonymkode: 3db5a...661

Registrerer du årstidsvariasjoner, f.eks. ved at det blir verre om vinteren og bedrer seg om sommeren?

Anonymkode: bf589...c1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det helt likt! Men hos meg er det snusen som forårsaker det. 

Anonymkode: a7436...447

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det sånn pga. atopisk eksem. Bruker Mildison på leppene så er det borte med en gang. 

Anonymkode: 1eeb3...ef9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...