Gå til innhold

Hvordan kan jeg vise støtte og omsorg for noen som ikke vil/kan snakke om ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min beste venn har kjent hverandre i nesten 20 år. Vi er begge sent i 30-årene. Vi bor et stykke fra hverandre, og ser hverandre ikke så ofte pga. forpliktelser med jobb og familie, og i pandemien falt det helt ut. Vi har likevel holdt kontakt jevnlig, frem til rundt et år siden snakket vi sammen hver dag, med lange chatter på WhatsApp, telefonsamtaler osv.

Gradvis har min venn nå trukket seg unna. Vi har snakket om hvorfor: Han hadde det tungt under pandemien, har byttet jobb og gått gjennom et samlivsbrudd, og sliter psykisk på ulike måter. Dette har gjort ham konfliktsky, og vi kom inn et uheldig mønster der han ikke tok opp ting han reagerte på der og da, men bare unngikk temaet. Så hvis jeg for eksempel sa noe han opplevde som sårende, bare glattet han over, og stille en periode. Så tok han det opp flere måneder senere, og det ble vondt for oss begge. Eller hvis jeg ga uttrykk for en mening han var veldig uenig i, bare byttet han tema, og tok aldri temaet opp igjen. Han har også sluttet helt å dele egne meninger eller fortelle om seg selv.

Han har fortalt meg dette, og vil gjerne komme seg ut av det, men klarer det ikke. "Jeg er så dårlig på å kommunisere", sier han, men vi har jo snakket masse sammen i mange år, så dette er jo helt nytt. Han går til psykolog, men det ser ikke ut til å hjelpe.

Problemet mitt nå, er at jeg er usikker på hvordan jeg skal takle situasjonen. Jeg har forsøkt å være "som vanlig" - dele fra mitt eget liv, spørre hvordan det går med ham (jeg får aldri svar), og vise at jeg bryr meg om ham. Men vi kommer ingen vei.

Må jeg bare la ham finne ut av dette selv, eller er det noe jeg kan gjøre? Har noen vært i en tilsvarende situasjon?

Anonymkode: bb2b3...533

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...