Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter med en stor klump i magen. Jeg har begynt på en master som innebærer statistikk og R-programmering. Jeg startet bra med en B, men nå har jeg fått en C og en D. På bacheloren min var jeg en B student. Jeg har aldri fått en D og jeg kjenner jeg er kvalm og veldig lei meg. Jeg har jobbet så godt jeg kan men det er my nytt for meg fordi jeg både ikke er vant med engelsk (masteren går på engelsk) og jeg har ikke mye matematisk erfaring som er krevd her.  Jeg føler meg bare så dum og lite verdt.

Jeg har lyst å gi opp. Jeg har etter bacheloren hat lite motivasjon for skole, men valgte å gå videre da bacheloren min i statsvitenskap ikke nødvendigvis gir jobb så enkelt. Jeg har lest så mange fæle artikler om at de med dårlige karakterer på master ikke får jobb. Jeg kan ta de på nytt, men redd for å få dårlig karakter på nytt som igjen skal bekrefte at jeg ikke behersker nivået. Føler hele livet flere fra hverandre, fordi jeg er livredd for å ikke få en ordentlig jobb og at alt jeg har jobbet så hardt for bare var til waste. Jeg har også 4 eksamner dette året, så om jeg skal ta opp, må jeg ta 5 eller 6 eksamner dette semesteret, som virker veldig overvelmende.

Hva hadde dere tenkt? Noen råd for hva jeg kan gjøre fremover. Noen erfaringer? 

Jeg er så lei meg og skuffet. Tenk hvis jeg ikke klarer det.

Anonymkode: 51281...8eb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er basekunnskapene som mangler, bør du jo ta matte og engelsk for du gyver løs på masteren. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Karakterer på masteremner teller kun for de som ønsker toppjobb eller doktorgrad. For andre yrker teller det lite

Anonymkode: 3e186...6d5

• Liker 8
Skrevet (endret)

Bachelor og master er generelt sett to helt forskjellige verdener hva gjelder nivå og vanskelighetsgrad. Tror ikke du behøver å bekymre deg altfor mye om karakterne med mindre du ikke har tenkt å gå en PhD hvor karakterkravene er så å si absolutte. Kan uansett si meg enig i at R programmering kan tidvis være ganske frustrende, men det er som sagt ekstremt mye brukt i statistikk. Er en grunn til at det har kallenavnet aRRRRRghhh der ute.  Det er faktisk vurdert å være blant de vanskeligere programmeringsspråkene der ute å mestre. 
https://www.nobledesktop.com/learn/r-programming/how-difficult-is-it-to-learn-r-programming 

Endret av William_S
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

En mastergrad skal jo være mer utfordrende enn en bachelorgrad. Hvor mye leser og pugger du daglig da? 

Anonymkode: e4c25...9eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får bare angst av å lese hvor redd og lei du er av dårlig karakter. Du må slappe av litt TS

Anonymkode: 7ffd0...888

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 minutter siden, William_S said:

Bachelor og master er generelt sett to helt forskjellige verdener hva gjelder nivå og vanskelighetsgrad. Tror ikke du behøver å bekymre deg altfor mye om karakterne med mindre du ikke har tenkt å gå en PhD hvor karakterkravene er så å si absolutte. Kan uansett si meg enig i at R programmering kan tidvis være ganske frustrende, men det er som sagt ekstremt mye brukt i statistikk. Er en grunn til at det har kallenavnet aRRRRRghhh der ute. 

Endret av Anonym221
Skrevet

Det er nok helt vanlig å gå litt ned første semesteret på master. C er jo ingen dårlig karakter, mer midt på treet, så det ville jeg ikke brydd meg om. Og D er jo kjempebra, relativt sett, hvis du sliter med både matte og engelsk! Bare tenk hvis du hadde måttet ta opp fag - nå kan du heller fokusere på semesteret og fagene som står framfor deg.

Dette er er én D blant mange karakterer. Den kommer ikke til å frata deg jobbmuligheter (hadde du strøket, derimot ...) 

Framover velger du fag og emne for masteroppgaven som ikke lener seg så tungt på mattekunnskaper, men som virkelig interesserer deg og spiller på styrkene dine. Da går nok dette helt fint.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

B,c , d er helt ok karakterer på master. Den viktigste karakteren på master er masteroppgaven. Og den kommer jo sist normalt. Bare jobbe litt hardere, ikke ta opp emnene på nytt. Les deg litt opp på matten ved siden av. Engelsken er som den er, den pleier å bli bedre på andre semester. Hvis du har snitt c når du går ut så er du jo kjempeflink. Syns virkelig ikke du skal gi opp. 

Anonymkode: dd81a...3ac

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

B,c , d er helt ok karakterer på master. Den viktigste karakteren på master er masteroppgaven. Og den kommer jo sist normalt. Bare jobbe litt hardere, ikke ta opp emnene på nytt. Les deg litt opp på matten ved siden av. Engelsken er som den er, den pleier å bli bedre på andre semester. Hvis du har snitt c når du går ut så er du jo kjempeflink. Syns virkelig ikke du skal gi opp. 

Anonymkode: dd81a...3ac

Er ikke nødvendigvis slik at karakteren på masteroppgaven er den viktigste.

Det vil nok variere utifra hvilket studie det er snakk om og om den er på 30 studiepoeng eller 60.

Vil tro en masteroppgave veier tyngre på studier hvor emnene utenom er mindre krevende og er mindre relevante for arbeidsmarkedet, feks slik det kan være på studier innen humaniora.

AnonymBruker
Skrevet

C er en god besvarelse, D viser noen mangler, men det viktigste er på plass. Jeg synes ikke du skal gi opp enda. Fortsett å jobbe jevnt og trutt, og delta gjerne på kurs om studieteknikk eller andre tilbud (for eksempel som Drop-in på uia).

Anonymkode: e8b86...8cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sitter med en stor klump i magen. Jeg har begynt på en master som innebærer statistikk og R-programmering. Jeg startet bra med en B, men nå har jeg fått en C og en D. På bacheloren min var jeg en B student. Jeg har aldri fått en D og jeg kjenner jeg er kvalm og veldig lei meg. Jeg har jobbet så godt jeg kan men det er my nytt for meg fordi jeg både ikke er vant med engelsk (masteren går på engelsk) og jeg har ikke mye matematisk erfaring som er krevd her.  Jeg føler meg bare så dum og lite verdt.

Jeg har lyst å gi opp. Jeg har etter bacheloren hat lite motivasjon for skole, men valgte å gå videre da bacheloren min i statsvitenskap ikke nødvendigvis gir jobb så enkelt. Jeg har lest så mange fæle artikler om at de med dårlige karakterer på master ikke får jobb. Jeg kan ta de på nytt, men redd for å få dårlig karakter på nytt som igjen skal bekrefte at jeg ikke behersker nivået. Føler hele livet flere fra hverandre, fordi jeg er livredd for å ikke få en ordentlig jobb og at alt jeg har jobbet så hardt for bare var til waste. Jeg har også 4 eksamner dette året, så om jeg skal ta opp, må jeg ta 5 eller 6 eksamner dette semesteret, som virker veldig overvelmende.

Kan jeg spørre hva du studerer? Trodde ikke det var mulig å komme inn på master i statistikk med bachelor i statsvitenskap. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du trenger ikke å være lei deg, du gjør det helt ålreit. Kjemp på videre. Det viktigste med en master (med mindre du skal ta en doktorgrad) er faktisk å fullføre.

Anonymkode: 5b69b...6d2

Skrevet
1 hour ago, Juliv said:

Kan jeg spørre hva du studerer? Trodde ikke det var mulig å komme inn på master i statistikk med bachelor i statsvitenskap. 😅

Det står bare at masteren innebærer statistikk (det gjør vel de fleste masterprogrammer?) og R-programmering. Det kan jo være veldig mange samfunnsvitenskapelige masterprogrammer, for eksempel statsvitenskap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Karakterer på masteremner teller kun for de som ønsker toppjobb eller doktorgrad. For andre yrker teller det lite

Anonymkode: 3e186...6d5

Dette! 
Det er en overgang fra bachelor til master, TS, akkurat som det er fra vgs til bachelor. Ikke la en D knekke deg! 
 Hilsen vitenskapelig ansatt på et universitet 

Anonymkode: 0e9d4...ed3

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ville ha venta med å eventuelt ta opp fag. Fokusere på faga du har no til våren. Men kanskje litt vanskelig om faga henger veldig saman, at du må kunne fag 1 for å forstå fag 2, etc.

Ikkje ille med ein D syns eg, kanskje litt dumt for ein phd einaste:) du har jo ein B som er veldig bra og C er bra👌 eg også sleit med engelsken første semester på masteren, fekk også ein D då😅 det kom seg etterkvart, fekk B i snitt. Fins mange gode ordbøker og slikt:) kva jobb man får etterpå er jo ofte tilfeldig, alt etter kva som er ledig og kor man søker😅

Skrevet
Gramma skrev (3 timer siden):

Det står bare at masteren innebærer statistikk (det gjør vel de fleste masterprogrammer?) og R-programmering. Det kan jo være veldig mange samfunnsvitenskapelige masterprogrammer, for eksempel statsvitenskap.

Tusen takk for svar😊

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Juliv said:

Tusen takk for svar😊

Vil legge til at man må ha mange matematikk-fag i bacheloren for å kunne ta master i statistikk. Statistikk-masteren er en realfagsgrad og fagene i den er langt mer matematiske enn statistikk-fagene man har i samfunnsvitenskap. 

Anonymkode: 79fb6...309

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Vil legge til at man må ha mange matematikk-fag i bacheloren for å kunne ta master i statistikk. Statistikk-masteren er en realfagsgrad og fagene i den er langt mer matematiske enn statistikk-fagene man har i samfunnsvitenskap. 

Det er logisk, ja:) for de få studiepoengene jeg har statistikk (i samfunnsvitenskapelig master), var en skikkelig omstilling fra alle "tenke og analysere"-fagene jeg var vant til. 

Og til ts: nettopp derfor er det nok ikke uvanlig å slite med både statistikkfag og R når man kommer opp på master:)

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, Gramma said:

Det er logisk, ja:) for de få studiepoengene jeg har statistikk (i samfunnsvitenskapelig master), var en skikkelig omstilling fra alle "tenke og analysere"-fagene jeg var vant til. 

Og til ts: nettopp derfor er det nok ikke uvanlig å slite med både statistikkfag og R når man kommer opp på master:)

Er enig med deg. Vil legge til at om trådstarter tar mastergrad i statsvitenskap så er det jo også begrenset med hvor mange statistikk-fag det kan være i graden hennes. Så kan jo være at de statistikk-fagene hun tok dette semesteret er alt hun trengte å ta og at hun dette semesteret vil få fag hun er sterk i og har erfaring med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...