Gå til innhold

Påkledning hund i kulda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestilt varmedekken til begge, men bør vi også ha potesokker? Vi har bare tynne potesokker som vi har brukt for å forebygge såre poter når det er varm asfalt, men de hjelper vel lite når det blir så kaldt? 

Anonymkode: fea52...cda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hvilken type potesokker anbefaler dere, hvis det er nødvendig?

AnonymBruker
Skrevet

Så kaldt som det er meldt nå, så bør man ha potesokker, ja. Gjerne noen som er lagd for vinter. 

Hvilke som er best avhenger en del av hunden, passform, underlaget de skal brukes på, osv. 

Anonymkode: a5129...7f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så kaldt som det er meldt nå, så bør man ha potesokker, ja. Gjerne noen som er lagd for vinter. 

Hvilke som er best avhenger en del av hunden, passform, underlaget de skal brukes på, osv. 

Anonymkode: a5129...7f6

Underlag: snø

Hund: setter

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Underlag: snø

Hund: setter

De fleste jeg kjenner med settere bruker potesokker av denne typen. Ikke nødvendigvis fra Non-Stop, men altså denne firkantede typen med borrelås. Størrelsen finner du ved å måle poteavtrykket tvers over. 

Selv har jeg hunder som det er utrolig vanskelig å finne potesokker som passer til og når man først finner noen som passer så legger hunden seg på ryggen og nekter å ta så mye som et skritt. Men siden jeg bor på et sted hvor det ganske ofte blir så kaldt som det er meldt nå om vinteren så bruker jeg potesalve/-krem (Må være vannfri!) og begrenser turene ut til et minimum. 

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (7 minutter siden):

De fleste jeg kjenner med settere bruker potesokker av denne typen. Ikke nødvendigvis fra Non-Stop, men altså denne firkantede typen med borrelås. Størrelsen finner du ved å måle poteavtrykket tvers over. 

Selv har jeg hunder som det er utrolig vanskelig å finne potesokker som passer til og når man først finner noen som passer så legger hunden seg på ryggen og nekter å ta så mye som et skritt. Men siden jeg bor på et sted hvor det ganske ofte blir så kaldt som det er meldt nå om vinteren så bruker jeg potesalve/-krem (Må være vannfri!) og begrenser turene ut til et minimum. 

Takk! 😊 Det er de vi har som vi bruker på sommeren. De virker bare så tynne å bruke vinterstid. De beskytter kanskje litt mot hard og kald snø og skare vil jeg tro, men ikke mot kulda i seg selv da de virker lite isolerende 🤔 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! 😊 Det er de vi har som vi bruker på sommeren. De virker bare så tynne å bruke vinterstid. De beskytter kanskje litt mot hard og kald snø og skare vil jeg tro, men ikke mot kulda i seg selv da de virker lite isolerende 🤔 

Jeg tror ikke du kan tenke at de skal beskytte mot kulda slik våre sko gjør, men det finnes varianter i fleece også uten at jeg er helt sikker på at de varmer noe særlig mer. Mer "skoaktige" sokker finnes jo også som f.eks. disse, men jeg mistenker at tilvenning tar mer tid enn du har nå frem til det blir veldig kaldt. Tilvenning tar tid (Og mine tar ikke så mye som et skritt...) fordi hunden i mye større grad mister den følelsen med underlaget de er så avhengig av. Men hvis dine allerede er vant til å gå med potesokker så kan det hende at det går helt fint! 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Potesokkene beskytter og hindrer ising mellom tredeputene, men varmer ikke nevneverdig. Når det er sagt har jeg ikke tenkt å gjøre mer med mine settere enn å korte ned turene litt og droppe trening i fjellet. Vanlige turer på 30 til 45 minutter i bevegelse hele tiden tåler de godt

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre sokkene er helt vanntette og med ull så blir det kaldt uansett. Fleece blir kaldt med en gang det er vått. Vi bruker de tynne på vår golden retriever, også blir det heller kortere turer og passe på å være i bevegelse. Ikke sett noen tegn til at hun er kald ennå. 

Anonymkode: 7f740...238

AnonymBruker
Skrevet

Min bruker bare tynne potesokker i tøy, den typen det linkes til lenger opp her. De varmer jo ikke, men det er stor forskjell på å ha de på vs ikke ha de på likevel. Går vi tur uten, så stopper hun opp og løfter på potene hele tiden, og plages tydelig. Men tar jeg de på, så blir hun irritert i starten, men så glemmer hun de og går deretter vanlig resten av turen.

Går uansett kortere turer i sprengkulda 😊

Anonymkode: b9dcc...d61

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi bruker Non-stop sine protector bootie. Disse er laget i tykk gummi og er veldig slitesterke.

https://www.nonstopdogwear.com/no/produkt/protector-bootie/

Anonymkode: 1ccc5...443

Jeg har bl.a. prøvd disse og jeg synes de var fryktelig vanskelige å få på fordi de er så tykke/stive, men jeg vil tro de fungerer utmerket når de først sitter der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi bruker Non-stop sine protector bootie. Disse er laget i tykk gummi og er veldig slitesterke.

https://www.nonstopdogwear.com/no/produkt/protector-bootie/

Anonymkode: 1ccc5...443

Vi bruker disse. Har en staff som lett får såre poter av veisalt, og opplever generelt at han har litt sarte poter, Han er uansett ikke glad i altfor kaldt vært, trives best mellom -5 og +10 grader. Elsker snø da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser det bildet der tror jeg faktisk vi har noen lignende i cordura et sted som vi kjøpte til ene hunden en gang han ødela en klo. Skal se om jeg kan lete opp dem. Takk for hjelpen! Det er uansett kun den ene hunden som virker plaget og letter på potene med en gang vi stopper opp. Er allerede gått ned til 12 minus her nå og morgendagen blir vel enda kaldere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når jeg ser det bildet der tror jeg faktisk vi har noen lignende i cordura et sted som vi kjøpte til ene hunden en gang han ødela en klo. Skal se om jeg kan lete opp dem. Takk for hjelpen! Det er uansett kun den ene hunden som virker plaget og letter på potene med en gang vi stopper opp. Er allerede gått ned til 12 minus her nå og morgendagen blir vel enda kaldere.

Jeg passer ofte en veldig liten hund som har så små/smale poter at det er så og si umulig å få potesokker til å sitte. Hun tåler da heller ikke noe særlig kulde, men sluttet å løfte på labbene etter at jeg har smurt noen ganger med potesalve og tar på det før vi går ut. 

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (På 3.1.2024 den 10.41):

tid (Og mine tar ikke så mye som et skritt...)

Samme som min det. Han nekter å bevege seg før han har tatt av sokkene. Men når han går uten så tar det ikke lang tid før han løfter labbene fordi det er vondt/kaldt. Så jeg tror det blir korte luftinger her neste dagene.

Anonymkode: bc335...047

Skrevet

Vi testet med de vanlige tynne potesokkene, og det gikk veldig bra! De har ikke lettet noe på potene. Jeg hadde ikke helt troa, men det var nok det som skulle til! Takk for tips alle 😊

• Liker 1
Skrevet

Ps: vi har også testet noen andre vi har, har litt forskjellige i cordura og noen slags sokker/boots.

De jeg likte aller best er de helt til venstre, de sitter godt på foten, er myke, men har cordura under. IMG_9769.thumb.jpeg.da07522e08ba1aa6b88bc72651e26618.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...