Gå til innhold

Har jeg ADD/ADHD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren min sier jeg har ADHD fordi jeg er impulsiv og ikke tenker langsiktig. Ja, det stemmer at jeg er impulsiv og tar avgjørelser pga. emosjoner som gir uheldige konsekvenser. Men jeg er kjempeflink til å konsentrere meg. Jeg kan sitte 8 timer å lese en bok, alltid vært skoleflink med bra karakter og kan holde på med en oppgave lenge uten å miste fokus.  Jeg har gått til psykolog før pga. barndomstrauma, og har tatt tester på DPS. De viste ingenting på noen diagnoser. Likevel mener min mor at jeg har ADHD. Hun har også sagt jeg er bipolar tidligere. Hun mener barnet mitt også har ADHD nå, men han er helt normal 5-åring med mye energi og følelser. Jeg har aldri fått en negativ tilbakemelding fra han hverken fra barnehage eller helsestasjon.

Anonymkode: b28f1...975

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør moren din om hvorfor hun tror du må ha en diagnose.  Jeg er på begge sider selv. Har vært en aktiv unge, og har nå en aktiv unge jeg ofte ønsker skulle vært en roligere unge (fordi jeg er så sliten selv). Men han er helt vanlig. Det er bare jeg som er sliten.

Anonymkode: 5f2ef...348

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si

Her så fikk jenta add. Ho kunne fint sitte å perle , puslespill, lego og tegne i lengre perioder. Årsak var hennes strategi å roe hjernen for alle inntrykk. Vi trodde ikke at ho hadde en gang, men fikk diagnosen i forbindelse med tverfaglig utredning for epilepsi. 

Eldste trodde vi hadde adhd altid på farta og der på tverfaglig på epilepsi viste det ingen adhd

Anonymkode: 92faa...b71

Skrevet

Hvis moren din ikke er psykolog må du få litt mer avstand til henne. Folk som slenger ut diagnoser i hytt og pine er det best å holde seg unna, (men det er vel litt seint her vi sitter på Kvinneguiden )

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Med mindre moren din er psykiater synes jeg ikke du skal bry deg om hvilke diagnoser hun har diktet opp at du har. 

Å finne ut om noen har ADHD er en lang prosess. Tidligere traumer kan gi lignende symptomer.

Men at man kan konsentrere seg er ikke et tegn på at man ikke har ADHD, det er helt vanlig at man er god på å fokusere på det som er interessant for en selv.

Om du helt på ekte lurer på om dette er en relevant problemstilling for deg, kan du jo lese deg litt opp. F.eks. denne:

image.png.18547dbce04c259fe51b88f076157885.png

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/adhd-9788202740306?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqNSsBhAvEiwAn_tmxY4snDWRagyzlp19blB3uUlAWiCa7w2Lf0YAbepkGyuHPN0XRvdZJhoCfuYQAvD_BwE

AnonymBruker
Skrevet

Har hun noen spesiell utdanning eller erfaring, som gjør at du tenker at hun kan ha mer kunnskap og bedre vurderingsevne enn både DPS og psykologen du har vært til tidligere? 
Hvilket grunnlag har hun for å si at opptil flere fagpersoner har feildiagnostisert deg? 

Anonymkode: 9c43d...ba6

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hun noen spesiell utdanning eller erfaring, som gjør at du tenker at hun kan ha mer kunnskap og bedre vurderingsevne enn både DPS og psykologen du har vært til tidligere? 
Hvilket grunnlag har hun for å si at opptil flere fagpersoner har feildiagnostisert deg? 

Hun er utdannet sykepleier med videreutdanning innenfor psykiatri. 

Jeg har ikke følt jeg har ADHD, men begynner nå å tvile. Jeg synes det er uheldig å diagnostisere barn som hun nå har gjort med mitt barn. Jeg tror heller mine "symptomer" og atferd kommer fra barndomstrauma. Jeg ble utsatt for psykisk vold som barn, men begge mine foreldre nekter å innse og akseptere dere. Faren min blir rasende om jeg en gang nevner det. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke følt jeg har ADHD, men begynner nå å tvile. Jeg synes det er uheldig å diagnostisere barn som hun nå har gjort med mitt barn. Jeg tror heller mine "symptomer" og atferd kommer fra barndomstrauma. Jeg ble utsatt for psykisk vold som barn, men begge mine foreldre nekter å innse og akseptere dere. Faren min blir rasende om jeg en gang nevner det. 

Ts

Mulig hun har behov for å "bortforklare" problemene dine med noe hun ikke kan noe for? Altså en slags ansvarforskrivelse. 

Anonymkode: 2958a...ee1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts

Men er ikke det akkurat dette hun fortsetter med nå? 

Hun gir deg diagnoser du ikke har, og som dine behandler mener du ikke har. 
Hun kritiserer og diagnostiserer ditt barn, selv om hennes påstander ikke stemmer med faglig personell som ser barnet daglig. 
Hun fortsetter trekke deg og dine vurderinger i tvil, og heve seg over både deg, leger og pedagogisk personell. 
Hun får deg til å tvile på deg selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen her på nett kan diagnostisere deg, det kan heller ikke din mor.

Anonymkode: 2e285...b6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Moren min sier jeg har ADHD fordi jeg er impulsiv og ikke tenker langsiktig. Ja, det stemmer at jeg er impulsiv og tar avgjørelser pga. emosjoner som gir uheldige konsekvenser. Men jeg er kjempeflink til å konsentrere meg. Jeg kan sitte 8 timer å lese en bok, alltid vært skoleflink med bra karakter og kan holde på med en oppgave lenge uten å miste fokus.  Jeg har gått til psykolog før pga. barndomstrauma, og har tatt tester på DPS. De viste ingenting på noen diagnoser. Likevel mener min mor at jeg har ADHD. Hun har også sagt jeg er bipolar tidligere. Hun mener barnet mitt også har ADHD nå, men han er helt normal 5-åring med mye energi og følelser. Jeg har aldri fått en negativ tilbakemelding fra han hverken fra barnehage eller helsestasjon.

Det er absolutt ingen her på forumet som kan svare på det spørsmålet.

Anonymkode: 63ef6...b5c

AnonymBruker
Skrevet

ADD/ADHD trenger ikke gi konsentrasjonsvansker fullt ut, særlig hvis ikke det du konsentrerer deg om er interessant. Ingen på DPS vil heller kunne si noe om det med mindre det faktisk er en ren ADHD utredning de foretar.

Og det er helt riktig det som sies at barndomstraumer kan gi ADHD lignende symptomer.

adhd.png

Anonymkode: 394ab...619

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mulig hun har behov for å "bortforklare" problemene dine med noe hun ikke kan noe for? Altså en slags ansvarforskrivelse. 

Herregud, skulle selvsagt stå ansvarsfraskrivelse 🙈 Og enig i AB over om at moren din muligens fortsatt driver med psykisk vold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...