Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det går an å ta fagskole på nett som regnskapsmedarbeider (30sp). Er dette en «reel kompetanse» i arbeidsmarkedet, eller må man opp på bachelor nivå for å få jobb innen regnskap?

Hilsen utslitt fagarbeider fra barnehagesektoren, som må finne noe annet å gjøre.

Anonymkode: 5b1c3...663

AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer an på hvor du tenker å jobbe. I de litt mer "trauste" bransjene tror jeg det fortsatt er mulig å få jobb som regnskapsmedarbeider uten en full grad. problemet er vel at om det står mellom deg og en nyutdannet med grad, så kan det være du kommer til kort, men det skal jo matche med personlighet også. I tillegg har du arbeirderfaring, selv om det er fiel bransje.

Jeg har selv ikke barchelor, fikk jobben jeg har nå i 2020, men hadde lang erfaring. Startet i en medarbeiderstilling i sin tid, er nå landansvarlig (ikke sjef). Faren er at du blir stuck på samme nivå, men det er jo mulig å ta videre utdanning om du først får en fot innenfor. Jeg vurderte å bytte bransje til bank/finans, men der kommer jeg ikke engang på intervju, selv med 15 års erfaring.  Jeg jobber i dag for en råvaredistributør. Jeg har vurdert å ta en bachelor, men jeg har kommet såpass langt nå at jeg ikke vet om jeg orker å bruke tid og penger på det, har ingen ambisjoner utover å trives på jobb og tjene så vi klarer oss.

Anonymkode: 75418...303

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ser at det går an å ta fagskole på nett som regnskapsmedarbeider (30sp). Er dette en «reel kompetanse» i arbeidsmarkedet, eller må man opp på bachelor nivå for å få jobb innen regnskap?

Hilsen utslitt fagarbeider fra barnehagesektoren, som må finne noe annet å gjøre.

Anonymkode: 5b1c3...663

Det kommer litt an på om du skal jobbe som ekstern regnskapsfører eller som intern regnskapsfører i bedrift. Som ekstern regnskapsfører som jobber i byrå så er det erfaring  som kommer til å være mest avgjørende, hvis du ikke er autorisert å er uten mulighet til å bli autorisert. Dette kan potensielt være enkel bokførings erfaring fra  tidligere stillinger eller lang regnskapserfaring. Sannheten er at i sentrale strøk vil du konkurrere mot masterkandidater med MRR, Bachelor studenter med spesialisering i Regnskapet og Bachelor studenter med annen spesialisering . Jeg hadde først og fremst prøvd å søke på stillinger som intern regnskapsfører i bedrift med  fagskole utdanning, relativt enkle oppgaver og liten beslutningsmyndighet.  

Men i grunn å bunn er erfaring mest avgjørende, Er du uten erfaring så kan det hende at Fagskolene utdanning vil gi det mulighet til å jobbe intern i selskapet, hadde selv brukt bemmaningsbyrå her  for å erverve meg så mye erfaring som mulig. 

Av rekruttering de siste årene sier kan det sies følgende 10 av 12 har vært unge rett fra skolen med mulighet til å få autorisasjon. 2/12 har  særskilt kompetanse innen jordbruksregnskap uten formell kompetanse.   Jobber i et stort byrå, disse er også enklere å få jobb i uten kontaktnettverk. 

Endret av Ezners

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...