Gå til innhold

Hunden vår holder oss våken hele natta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden vi hentet hunden for ca et halvt år siden har jeg ikke hatt en full natts søvn, flere dager har jeg brutt ut i gråt på dagen fordi jeg er så sliten. Vi satt opp kamera for et par måneder siden og ser at hunden går opp og ned og frem og tilbake i senga og rundt hodene våre. Vi bestemte oss derfor prøve bur hele natta(fra før av har vi brukt det et par timer på kvelden for å roe ned), det går fint et par timer og så begynner hylinga. Vi ligger våkne og venter på noen sekunders stillhet så vi kan åpne buret igjen. Det er også sterk seperasjonsangst involvert (som vi trener masse på) så et annet rom er utelukket. Kan noen hjelpe? Jeg er så sliten at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Anonymkode: f33f7...198

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere sier ikke noe om hvilken rase eller hvor gammel hunden er. Men kan et alternativ være å øke mengden fysisk og mental aktivisering slik at hunden er mer trøtt om kvelden? Da kan det være at den sover mer rolig og ikke vandrer så mye.

Når det er sagt så er det vanlig at hunder flytter litt på seg og skifter liggestilling om natten.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Sikkert ikke så veldig hyggelig gjort men er jo nødvendig i dette tilfellet tenker jeg:  hva med å gi hunden noe å sove på hver kveld evt kun fri fra det i helger for å se om ting blir bedre? 

Hør med veterinær? 

Skrevet

Mange bur har åpning i taket, skaff et sånt. Når du legger deg, ha buret ved siden av sengen. Stikk hånden nedi om den er urolig, men «sov» videre, ikke snakk eller anerkjenn lydene utover litt kroppskontakt.

Gjør dette, ingenting annet, i noen uker.

Ville tatt en tur innom dyrlege med kiropraktikk-utdannelse og sjekket for låsninger også, siden den er urolig etter noen timer i en stilling.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er en chihuahua på rundt 9 måneder nå. Vi går turer på rundt halvannen til 2 timer, varierte turer, samt litt søk inne og ute. Er det vanlig med låsninger hos valper? Dette med bur med åpning i taket skal vi prøve, skal vi ta hånden nedi med en gang vi hører klynking/uling eller vente til klynkingen gir seg noen sekunder?

Skrevet

Etter et halvt år er det uansett på tide å få hunden ut av soverommet

AnonymBruker
Skrevet

Pass på at valpen får nok søvn også på dagtid. 

Anonymkode: c7e78...04b

AnonymBruker
Skrevet
spinner skrev (9 minutter siden):

Etter et halvt år er det uansett på tide å få hunden ut av soverommet

Men hvordan med så sterk separasjonsangst? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å legge ett teppe over buret? Sånn at det ikke blir for åpent, og for mye.for hunden å passe på? Vi hadde en periode her der vi måtte innskrenke området hans til gangen der han hadde ett lite område. Ble det for stort, så stresset han. Der var det ingen vinduer eller lys utenifra. Hadde på en liten radio og lampe. (Vi hadde bråkete hus på dagen med masse unger og alltid noe som skjedde. Tror det ble for stille på natta.) Etterhvert utvidet vi områdene hans, og nå sover han der han vil i huset. Ofte i senga til en av ungene/tenåringene. 

Anonymkode: 5d6ff...dfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliten hund, og noe å tygge på i buret. Ignorer klynking, eller gi den ett lite og rolig «det er natt» så den vet du er der. 
Og husk, det tar tid, men er du konsekvent så blir det gradvis bedre. 

Anonymkode: 3b86e...69e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd å legge ett teppe over buret? Sånn at det ikke blir for åpent, og for mye.for hunden å passe på? Vi hadde en periode her der vi måtte innskrenke området hans til gangen der han hadde ett lite område. Ble det for stort, så stresset han. Der var det ingen vinduer eller lys utenifra. Hadde på en liten radio og lampe. (Vi hadde bråkete hus på dagen med masse unger og alltid noe som skjedde. Tror det ble for stille på natta.) Etterhvert utvidet vi områdene hans, og nå sover han der han vil i huset. Ofte i senga til en av ungene/tenåringene. 

Anonymkode: 5d6ff...dfc

Ja vi har teppe over,men kan teste radio fremover.  Takk for tips. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliten hund, og noe å tygge på i buret. Ignorer klynking, eller gi den ett lite og rolig «det er natt» så den vet du er der. 
Og husk, det tar tid, men er du konsekvent så blir det gradvis bedre. 

Anonymkode: 3b86e...69e

Ignorerer vi klynkingen blir det til uling ganske fort. Tror dessverre vi er på et punkt der det ikke blir bedre om vi ikke skifter taktikk. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en chihuahua på rundt 9 måneder nå. Vi går turer på rundt halvannen til 2 timer, varierte turer, samt litt søk inne og ute. Er det vanlig med låsninger hos valper? Dette med bur med åpning i taket skal vi prøve, skal vi ta hånden nedi med en gang vi hører klynking/uling eller vente til klynkingen gir seg noen sekunder?

Du skriver at hvis dere ignorerer så går klynkingen over i uling, så da ville jeg tatt hånden ned med en gang.

Legg gjerne en brukt t-skjorte eller noe i buret også, slik at det er lukt av deg/dere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (9 minutter siden):

Du skriver at hvis dere ignorerer så går klynkingen over i uling, så da ville jeg tatt hånden ned med en gang.

Legg gjerne en brukt t-skjorte eller noe i buret også, slik at det er lukt av deg/dere. 

Takk for svar! Da skal vi prøve det. 

Skrevet

Ryddet for innlegg med oppfordring til lovbrudd,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Låsninger kan komme når som helst, men noen hunder får det lettere enn andre. Ville sjekket siden den blir urolig etter å ha falt til ro.

Angående hånden så ville jeg startet med hånden nedi, og tatt den opp når det er naturlig, og nedi med en gang det var uroligheter, helst før klynk. Det handler om å trygge, ikke oppdra. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lot hunden sove de par første ukene med barna eller en voksen på kjøkkengulvet. Han var så «jafsete» at det var en selsom opplevelse.

Etter det fikk han sove på kjøkkenet mens vi sov på soverommet. Det ble noen netter med gråting og formaning og grind så han ikke skulle bryte seg ut, men han gav seg til slutt.

Nå sover han i (åpent) bur alene, og er hjemme alene på dagtid mens vi er på jobb/skole. Han (og vi) er veldig sosial ellers.

Anonymkode: 8eee1...9ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Da skal vi prøve det. 

Legg sokkene og kanskje en genser dere har brukt den dagen ned i buret når dere legger dere. Er også enig i å ta ned en hånd når den klynker, for det er tydelig at hunden klynker fordi den føler seg utrygg og ikke fordi den er trygg men misfornøyd. Ignorering vil ikke få den til å føle seg mer trygg. Forhåpentligvis, når den får ligge med klær som lukter av dere og blir betrygget når den våkner i mørket, så vil den føle seg tryggere i løpet av noen uker og få mindre behov for betryggelse i løpet av natten. 

Anonymkode: ca32c...5eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...