AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #1 Del Skrevet 3. januar 2024 Hørt om flere som kutter ut brød/erstatter brød med f.eks. knekkebrød/yoghurt og lignende for å gå ned i vekt. Noen som har erfaring med dette og som har gått ned i vekt av å kun kutte ut brød/erstatte brød med annet? Merker jo selv at jeg spiser altfor mye brød, så kostholdet blir ensformig 😅 Blir liksom 2 brødskiver til frokost, 2 brødskiver til lunsj, 2 brødskiver til kvelds, noen ganger brød som tilbehør til middagen... Rett og slett fordi det er godt og enkelt. Anonymkode: 63070...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #2 Del Skrevet 3. januar 2024 Du trenger jo ikke å kutte det ut fullstendig, men som du selv er inne på, spise mer variert. Det blir ensidig og mye karbohydrater med brød til alle måltider, og mange opplever at de lettere går ned i vekt med å kutte ned på karbohydrater, og da kanskje spesielt raske karbohydrater som sukker, hvetebakst, pasta osv. Det har også betydning at det brødet du velger, er grovest mulig. Omelett, salat (med tilstrekkelig proteiner), chiapudding, kjøleskapsgrøt og middagsrester funker bra til lunsj, f.eks. Anonymkode: 1f370...cd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 3. januar 2024 #3 Del Skrevet 3. januar 2024 Jeg har klart å gå ned i vekt med brød til nesten hvert måltid (i perioder hvor jeg ikke gidder å lage middag - ja, jeg er singel 😂). Men jeg har hatt ganske god kontroll på kaloriene i disse periodene, og det passer jo ikke for alle. For noen vil det hjelpe å erstatte brød med knekkebrød, fordi en skive knekkebrød inneholder mindre kalorier enn en brødskive fordi de veier mindre (ofte har knekkebrød flere kalorier enn brød per 100 g, men hvem spiser 100 g knekkebrød på en gang?). Men du MÅ ikke kutte ut brød hvis det er en viktig del av kostholdet for deg. Hvis du ikke kan se for deg et liv uten brød, så ser jeg ikke vitsen med å kutte det ut selv om du skal ned i vekt. Du kan kanskje redusere inntaket litt, og erstatte med mer proteinrike måltider som vil holde deg mett lenger. Alt handler uansett om mengder, så du kan i teorien spise hva som helst. Men du vil jo føle deg bra, så et næringsrikt og variert kosthold er det beste. PS. Jeg vet at mange skyr kaloritelling, men til og med bare én uke med logging av hva du spiser vil føre til store overraskelser for mange. Både med tanke på antall kalorier man får i seg, men også hvor lite protein man faktisk spiser. Det er lurt å lære seg litt om næringsinnholdet til ulike matvarer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Del Skrevet 3. januar 2024 Hvis du erstatter 2 brødskiver med 2 knekkebrød vil det jo hjelpe. Eller erstatter 2 brødskiver meg 1 brødskive. Youghurt kan være fint, les på næringsinnholdet , noen inneholder veldig mye sukker. Kan også erstatte brød med hjertesalat og spise det med pålegg. Hva med roastbeef ( bare det), eggerøre, smoothie, proteinbar, frukt, nøtter.. er jo så mye enkelt og raskt og variere med ut fra hva du liker. 6+ brødskiver om dagen er jo mye, så en halvering vil jo gi utslag . Og kun kutte brød og erstatte det med annet vil ikke nødvendigvis gi vektnedgang om du erstatter det med tilsvarende mat med like mye energi. Det vil jo kanskje være positivt for helsen da med mer variasjon. Det er mange som har gått ned i vekt ved og kutte brød og erstatte det med mat med mindre karbohydrater og mindre energi. Jeg spiser nesten aldri brød til hverdags lenger, jeg kuttet det for og få bedre balanse i energiinntaket , men fant ut at jeg egentlig ikke syntes brødskiver var så spennende mat så ikke noe savn. Anonymkode: bd0bb...10d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå