Gå til innhold

Rosa muggsopp i sofa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor for tiden i ett hus med ekstremt dårlige luft- og fuktforhold. Huset er fra 70-tallet. Eierene er helt blåst når det kommer til hold av bygg. Kjelleren var utleieleilighet men kan ikke lengre brukes grunnet mugg.

Vi har fått kranglet oss til å få én ekstra ventil i stua, det har hjulpet nok til at det nå er mulig å fyre i peisen uten åpent vindu, det var fysisk umulig før. Vi har også kjøpt oss luftavfukter som går konstant i gangen (rommet midt i huset).

Luftfuktigheten ligger på 70-80 prosent om sommeren og 60-70 prosent på vinteren.

Vi har bodd her i 2år og hele familien har blitt sykere og sykere siden vi flyttet inn. Vi er i prosessen med å flytte!

Det er ingen synlig mugg på vegger bak sofa eller andre steder i denne etasjen. Men vi misstenker at det er fylt i mugg under parkett og i vegger. Ett hus som står i så lang tid med så høy luftfuktighet må jo bli angrepet… En tidligere leietager i kjelleren forteller at «jeg var på ferie, og da jeg kom hjem var det vokst en stor sopp opp av gulvet». Jeg tenker umiddelbart mulighet for ekte hussopp. Dette var altså etasjen under oss.

Men så var det møblene. Dette er ene sofaputa (uten trekket), jeg tok den i dusjen grunnet ett uhell hos ett barn. Sofaen er 13år, men var ikke slik før vi flyttet hit for 2 år siden (hadde av trekket før flytting). Det grå er bare støv/lo fra trekket! Men det rosa/røde, kan det være muggsopp i skumgummien?

Isåfall burde vi vel kaste alle «myke» møbler når vi flytter?

Elsker denne sofaen, blir rett ut skikkelig lei meg med tanken på at den skal være angrepet av sopp :’(

IMG_8813.jpeg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den så ikke frisk ut, den sofaen. En gyllen tommelfingerregel er at mye tekstiler og møbler kan bli ødelagt av fuktige hjem. Alt fra madrasser til klær til tremøbler (særlig ubehandlet tre er ekstra utsatt i forhold til å dra til seg mykotoksiner. 

Du kan prøve å lufte/rense sofaen før du kjøper ny. 

Anonymkode: 20094...6be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...