Gå til innhold

Andregangsfødende: Hvordan visste du fødselen var i gang med nr 2?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er andregangsfødende, med en pause på 6 mnd mellom graviditetene, så det er ikke lenge siden jeg var gravid og fødte :) Jeg har begynt å tenke tilbake på «Hvordan skal jeg vite fødselen er i gang?». Jeg tenkte ikke så mye på det første gang, men det gjør jeg nå.

Alle sier at man bare vet, siden det er andre gang og det føles ut som om alle forventer at jeg skal vite det for det er så kort tid siden, men sannheten er at vannet gikk, og etter det kom det bare en storm av rier etter ca. 1.5-2 timer hvor jeg ikke husker mer. Jeg aner ikke hva som skjedde. I begynnelsen husker jeg det som et par bittesmå stikk i eggstokken, som om mensen var på vei (eller noen labre kynnere), og det har man nok av under graviditeten. Og jeg gikk fra 0 cm til 4 cm veldig raskt og til 10 cm aner jeg ikke.

Jeg husker bare rett før det blir ganske svart at det var kaotisk, kroppen stod i bro i senga og de sa det var ingen fødestue ledig. Det rare med situasjonen var at vannet mitt gikk som en foss mens jeg var fysisk på sykehuset, så jeg trengte ikke ringe inn eller tenke særlig på prosessen. Og babyen var der på under 5 timer etter vannet hadde gått. Det eneste sykehuset har sagt, er at jeg må ringe med en eneste gang og at jeg må bare bevege meg mot bilen mens vi ringer hvis det er noen symptomer. Eller i verste fall, ambulansen. Og her starter stresset mitt: for jeg aner ikke jeg skal se etter om ikke vannet går som første symptom. Det eskalerte så fort sist at jeg føler jeg har ikke sjans til å gjenkjenne noe. Og de små stikkene som var i forkant før ting ble svart, de er det nok av i graviditeten. 

Jeg vet fødsler kan være ulike fra gang til gang. Men, alt dette gjør at jeg føler at det er som første gang jeg skal føde, om ikke verre for da visste jeg jo ikke og hadde null forventninger på meg, og jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal se etter. Så noen spørsmål: 

- Hvis din fødsel startet med at vannet gikk første gang. Var det samme andre gang, eller hadde du noen andre symptomer først?
- Første gang gikk slimproppen min tre timer før, men ingen brydde seg med det. «Kunne ta to uker til fødsel startet eller mer». Erfaringer og likheter mellom nr 1 og nr 2? 
- Hva var ditt første symptom uansett om det var vannet eller ei? Hva gjorde at du mistenkte det var i gang? 
- Var den andre fødselen raskere enn den første? Var det noe likhetstrekk i det hele tatt? 

Takk for alle svar :hjertesmil:

Anonymkode: 7844c...c24

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Første fødsel startet med at vannet gikk, så da visste jeg jo at det ble fødsel snart uansett. Men var ikke et sekund i tvil da riene begynte, rett på vonde stormrier 😅 men ved andre fødsel ble jeg skikkelig lurt. Det begynte med kynnere, som jeg allerede var vant med, men disse kom liksom litt hyppigere. Var ubehagelige, men ikke direkte vonde. De var heller ikke helt regelmessige. Tenkte etterhvert at det kaaanskje var noe, men smart som jeg var varslet jeg ikke barnevakt engang, men gikk for å legge meg da disse kynnerne hadde holdt på flere timer. Men brått ble de liksom litt mer intense, men kjentes fortsatt ikke ut som rier i det hele tatt. Ringte føden, men de tok meg ikke seriøst da det var opp til 12-18 min mellomrom. Sa jeg likevel ville komme inn, siden jeg hadde født raskt før, og ved sjekk var det 5 cm åpning. Ungen var ute 1,5 time etter 🙈 skal sies at jeg fikk noen skikkelige rier etter jeg kom til sykehuset. 

Anonymkode: 1e56a...0fb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var ikke til å ta feil av andre gang. Riene kom ca 10 sekund etter jeg våknet om natten, og de var intense!( og hvert minutt) Det tok en time fra jeg åpnet øynene og til barnet var født. Heldigvis bare 15 minutter kjøretur til sykehuset! ( Første fødsel var lang) 

Endret av Perfume
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Første fødsel startet med at vannet gikk, så da visste jeg jo at det ble fødsel snart uansett. Men var ikke et sekund i tvil da riene begynte, rett på vonde stormrier 😅 men ved andre fødsel ble jeg skikkelig lurt. Det begynte med kynnere, som jeg allerede var vant med, men disse kom liksom litt hyppigere. Var ubehagelige, men ikke direkte vonde. De var heller ikke helt regelmessige. Tenkte etterhvert at det kaaanskje var noe, men smart som jeg var varslet jeg ikke barnevakt engang, men gikk for å legge meg da disse kynnerne hadde holdt på flere timer. Men brått ble de liksom litt mer intense, men kjentes fortsatt ikke ut som rier i det hele tatt. Ringte føden, men de tok meg ikke seriøst da det var opp til 12-18 min mellomrom. Sa jeg likevel ville komme inn, siden jeg hadde født raskt før, og ved sjekk var det 5 cm åpning. Ungen var ute 1,5 time etter 🙈 skal sies at jeg fikk noen skikkelige rier etter jeg kom til sykehuset. 

Anonymkode: 1e56a...0fb

Notat til meg selv: Bare ring barnevakt med en gang, heller litt før :ler: Hørtes ut som en heftig opplevelse! Jeg er litt redd for å ignorere det selv, for jeg har hatt mye kynnere og vondt de siste ukene, hvor jeg et par ganger har tenkt: NÅ tror jeg det skjer noe. Også roer det seg veldig kort tid etterpå. Det blir litt ulv ulv. For nå er jeg så vant til det at jeg ikke reagerer på det. Og med tanke på sist hvor det bare eskalerte helt plutselig fra 0 til 100, så kjenner jeg på litt frykt for å ikke fatte hva som skjer. Jeg forstår jo at man vet, når det skal skje, men det er litt uheldig om det blir hjemmefødsel for jeg er litt tett i pappen og går og hviler uten å varsle noen 😝

1 hour ago, Perfume said:

Vel, det var ikke til å ta feil av andre gang. Riene kom ca 10 sekund etter jeg våknet om natten, og de var intense!( og hvert minutt) Det tok en time fra jeg åpnet øynene og til barnet var født. Heldigvis bare 15 minutter kjøretur til sykehuset! ( Første fødsel var lang) 

Åj! Såpass. Sykehuset har sagt at det er ofte ca halvert tid på fødsel nr 2, om ikke mer. Jeg har heldigvis kort vei til sykehuset også. Håper det blir som med din, at det ikke er til å ta feil av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde styrtfødsel med nr 1. Vannet gikk og jeg hadde aktiv fødsel på 2,5 timer.

Med nr 2 begynte vannet å lekke. Ble innlagt med en gang fordi det gikk så fort sist. Det tok et døgn før ting satte i gang og aktiv fødsel var på 3,5 timer. 

Med nr 3 begynte riene med mensmurringer kvelden før, og fikk jevne tak da jeg våknet i 09-tiden neste morgen. Skulle ha planlagt keisersnitt som ble gjennomført i 16-tiden eller noe sånt (husker virkelig ikke), men det var null stress eller indikasjoner på at ting skulle rase i veg.

Så det trenger ikke være så dramatisk akkurat. 

Anonymkode: 736cc...171

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vannet gikk med nr 1 hjemme også tok riene seg opp gradvis etter det og baby var ute 7 1/2 time etter vannet gikk.

Med nr 2 begynte det med rier. Var litt usikker i det jeg gikk å la meg, mens syns kynnerne jeg hadde virket litt mer regelmessig selv om jeg slappet av. Så valgte å stå opp igjen også ble riene mer og mer kraftige, så ringte sykehuset og dro inn. Baby var ute 5.30 så ca 5 1/2 time etter jeg syns kynnerne var mer regelmessig (men ikke vonde ennå)

Anonymkode: afb90...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første fødsel var jeg ikke i tvil, startet rett på sterke smertefulle rier. Ingenting annet det kunne vært, ble raskt hvert 6/7 minutt. Kom seg dessverre aldri forbi 4cm, så endte i keisersnitt etter 38 timer. Gravid med nr 2 nå, antar det kommer til å gjøre like vondt denne gangen også. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første fødsel var lang,da jeg ble satt igang før tiden. Så kroppen var ikke klar. 

andre gang kjente jeg noe var på gang,men ingen slimpropp og vannet gikk ikke. Det var ikke vondt så heg tok en dusj og ga frokost til barn nr 1. fikk en magefølelse på å ringe sykehuset som ikke hadde så hastverk da det ikke virket som rier jeg hadde. Men forklarte jeg hadde lite barn hjemme og vil føle meg mer komfortabel etter en sjekk. 

dro inn til sykehuset, ble sjekket og ungen kom 25 min etter. Så det gikk kun 3 timer fra jeg kjente noe som ikke lignet rier og til ungen var ute. 

så følg magefølelsen,bare antydning til at noe er på gang er grunn nok til å ta deg inn for sjekk. Hadde ikke jeg ringt så hadde jeg født foran barnet mitt på 1 år ved frokostbordet. 

Anonymkode: e8260...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Første fødsel var lang,da jeg ble satt igang før tiden. Så kroppen var ikke klar. 

andre gang kjente jeg noe var på gang,men ingen slimpropp og vannet gikk ikke. Det var ikke vondt så heg tok en dusj og ga frokost til barn nr 1. fikk en magefølelse på å ringe sykehuset som ikke hadde så hastverk da det ikke virket som rier jeg hadde. Men forklarte jeg hadde lite barn hjemme og vil føle meg mer komfortabel etter en sjekk. 

dro inn til sykehuset, ble sjekket og ungen kom 25 min etter. Så det gikk kun 3 timer fra jeg kjente noe som ikke lignet rier og til ungen var ute. 

så følg magefølelsen,bare antydning til at noe er på gang er grunn nok til å ta deg inn for sjekk. Hadde ikke jeg ringt så hadde jeg født foran barnet mitt på 1 år ved frokostbordet. 

Anonymkode: e8260...f9c

Å herlighet, det hadde vært litt av en historie… det er det allerede, men å føde foran 1 åringen hadde gått av med seieren for fødehistorie. 

Takk til alle som deler! Det hjelper å kjenne på at det kan skje veldig ulikt, og det er faktisk ikke nødvendigvis noe man skal vite; jeg ble stresset over at det kommer mye at «man bare vet», og «du har jo født før, så». Jeg ble litt stresset av det, men jeg tenker: man vet ikke før man er der og kanskje man ikke vet da heller, og det er helt greit. Ungen skal nå ut uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var som deg med første, vannet gikk og riene strømmet på. Det var greit for da visste man hva som foregikk.

Andre gangen tenkte jeg som deg, hvordan i alle dager skulle jeg vite? Jeg kjente murringer gjennom dagen, på kvelden tok det seg opp litt og når jeg tok tiden var det 5-10 minutter mellom. De ble aldri regelmessige, slik som første gang. Når det tok seg opp i hyppighet og styrke så begynte det å gå opp for meg, ringte føden og fødte 2 timer etterpå.

Heldigvis er det sjeldent at en fødsel starter så brått at ungen kommer før du rekker å tenke, så ville nok slappet av. Du rekker å innse at fødselen er i gang, og forhåpentligvis komme deg til sykehus før ungen kommer.

Anonymkode: af873...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...