Gå til innhold

Spenol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For meg er spenol det eneste som funker for at huden min holder seg pen, stabil og tåler mer. Jeg har prøvd en del forskjellig oppigjennom, men det er den som er bra. 

Jeg hadde noen dager nå hvor jeg brukte sminke, og tok kanskje litt ekstra på nyttårsaften. Det skulle jeg ikke gjort, så det ble tørre røde flekker og det sved. En god dose med spenol og vaselin på flekkene, gjorde at det har gått greit tilbake.

Men så har jeg lest et sted at det visstnok ikke er så greit likevel da pga parabener og diverse, men jeg tør ikke lete etter noe nytt nå.. 

Hva skjer om man bruker en krem som ikke er så heldig ? Eller er det ikke så viktig eller hva ? Flere her som bruker spenol ?

Anonymkode: 6fbb2...1c1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må slutte å bruke vaselin til utslett, røde flekker osv hvertfall.

Anonymkode: 7203c...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må slutte å bruke vaselin til utslett, røde flekker osv hvertfall.

Anonymkode: 7203c...172

Men det funker da.. hvorfor det egentlig hvor kan jeg lese om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For meg er spenol det eneste som funker for at huden min holder seg pen, stabil og tåler mer. Jeg har prøvd en del forskjellig oppigjennom, men det er den som er bra. 

Jeg hadde noen dager nå hvor jeg brukte sminke, og tok kanskje litt ekstra på nyttårsaften. Det skulle jeg ikke gjort, så det ble tørre røde flekker og det sved. En god dose med spenol og vaselin på flekkene, gjorde at det har gått greit tilbake.

Men så har jeg lest et sted at det visstnok ikke er så greit likevel da pga parabener og diverse, men jeg tør ikke lete etter noe nytt nå.. 

Hva skjer om man bruker en krem som ikke er så heldig ? Eller er det ikke så viktig eller hva ? Flere her som bruker spenol ?

Parabener anses å være hormonforstyrrende, og det er derfor mange ønsker å unngå parabener i bl.a. hudpleieprodukter. Samtidig så er dette ganske strengt regulert i Norge, slik at man kan anta at mengdene som benyttes, er trygge. Om du ønsker et produkt uten parabener, så inneholder A-Creme for det meste de samme ingrediensene som Spenol, bortsett fra parabener.

Når det gjelder vaselin, så legger den seg som et beskyttende lag utenpå huden som hindrer fukttap og kan gjøre at hudskader heles raskere, men den gir ikke noe fukt i seg selv, og kan forhindre talg og svette fra å komme ut fra porene. Vaselin bør derfor ikke brukes dersom man har fet og/eller uren hud. Ettersom vaselin ikke er vannoppløselig, må du bruke rens for å få den fjernet skikkelig fra ansiktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (7 timer siden):

Parabener anses å være hormonforstyrrende, og det er derfor mange ønsker å unngå parabener i bl.a. hudpleieprodukter. Samtidig så er dette ganske strengt regulert i Norge, slik at man kan anta at mengdene som benyttes, er trygge. Om du ønsker et produkt uten parabener, så inneholder A-Creme for det meste de samme ingrediensene som Spenol, bortsett fra parabener.

Når det gjelder vaselin, så legger den seg som et beskyttende lag utenpå huden som hindrer fukttap og kan gjøre at hudskader heles raskere, men den gir ikke noe fukt i seg selv, og kan forhindre talg og svette fra å komme ut fra porene. Vaselin bør derfor ikke brukes dersom man har fet og/eller uren hud. Ettersom vaselin ikke er vannoppløselig, må du bruke rens for å få den fjernet skikkelig fra ansiktet.

A creme er det lenge siden jeg har brukt 😀 kan være en god ide å prøve det etterhvert, synes den også gav god konsistens på huden. 

Synes vaselin hjelper på irritasjon i ansiktet, jeg vasker vekk med klut og lunka vann da 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikkje brukt Spenol til anna enn bodylotion. Den fungerer nok greit til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forsøkt å snakke med en seriøs hudpleier og få produkter tilpasset din hud? Snakker ikke om de som nødvendigvis er kjøpt og betalt av et merke, men de virkelig gode fagfolkene. Det kan være verdt forsøket. Riktig hudpleie gjør ofte underverker. Ville også lest meg litt opp på ingredienser, så lærer du deg fort hva som gir ordentlig god fukt uten å skade huden.

Personlig ville jeg ikke tatt i Spenol med ildtang en gang. Hormonforstyrrende stoffer og mineralolje som ikke trekker inn i huden, men legger seg som et lag på utsiden. Med andre ord: den gjør ingenting godt og huden får ikke puste.

Samme med vaselin, som forøvrig er et biprodukt av oljeproduksjon.

Mineraloljen i Spenol (paraffinum liquid) er forøvrig et supert avføringsmiddel. Så kan man jo selv vurdere om det er noe å smøre vintertørre kinn med.

En god tommelfingerregel om du er litt opptatt av å finne gode hudpleieprodukter: får du kjøpt det i matbutikken, bør du ikke smøre det på kroppen.

Endret av Khloe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Khloe skrev (46 minutter siden):

Har du forsøkt å snakke med en seriøs hudpleier og få produkter tilpasset din hud? Snakker ikke om de som nødvendigvis er kjøpt og betalt av et merke, men de virkelig gode fagfolkene. Det kan være verdt forsøket. Riktig hudpleie gjør ofte underverker. Ville også lest meg litt opp på ingredienser, så lærer du deg fort hva som gir ordentlig god fukt uten å skade huden.

Personlig ville jeg ikke tatt i Spenol med ildtang en gang. Hormonforstyrrende stoffer og mineralolje som ikke trekker inn i huden, men legger seg som et lag på utsiden. Med andre ord: den gjør ingenting godt og huden får ikke puste.

Samme med vaselin, som forøvrig er et biprodukt av oljeproduksjon.

Mineraloljen i Spenol (paraffinum liquid) er forøvrig et supert avføringsmiddel. Så kan man jo selv vurdere om det er noe å smøre vintertørre kinn med.

En god tommelfingerregel om du er litt opptatt av å finne gode hudpleieprodukter: får du kjøpt det i matbutikken, bør du ikke smøre det på kroppen.

Jeg har ikke så god råd, og jeg har brukt både la Roche Posay, Jan Martin og a derma, hvor det har gått greit en periode, før det igjen floker seg til med allergiske reaksjoner.

Niacinamide og cicaplast skal visst roe ned litt og er kjempefint - frem til dagen etter hvor det viser seg at jeg ikke tåler det. 

Jeg har ikke råd . Jeg er alenemor og lav inntekt, så derfor har spenol vært et trygt valg og noe jeg utrolig nok tåler.

Enten det eller Nivea sin solkrem på sommeren.

Men ja, hadde vært veldig deilig med finere hud. Jeg har alltid vært plaget av store porer (det er genetisk tror jeg) til tross for gode produkter anbefalt av apotek og egen research . Koreanske produkter har jeg også vært interessert i og testet, og de fungerer bra. Etter etudehouse bestemte seg for å ikke levere til Norge har det dabbet av litt. 

Høres ut som jeg har prøvd veldig mye forskjellig og masse greier på huden i lang tid, jeg har ikke det altså 😅 men har byttet krem så fort huden viser tegn til irritasjon , og gått tilbake til noe trygt for en periode. Etter jeg ble mor har jeg såvidt sminket meg så det har vært ganske enkelt de siste seks, syv åtte årene..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har ikke så god råd, og jeg har brukt både la Roche Posay, Jan Martin og a derma, hvor det har gått greit en periode, før det igjen floker seg til med allergiske reaksjoner.

Niacinamide og cicaplast skal visst roe ned litt og er kjempefint - frem til dagen etter hvor det viser seg at jeg ikke tåler det. 

Jeg har ikke råd . Jeg er alenemor og lav inntekt, så derfor har spenol vært et trygt valg og noe jeg utrolig nok tåler.

Men ja, hadde vært veldig deilig med finere hud. Jeg har alltid vært plaget av store porer (det er genetisk tror jeg) til tross for gode produkter anbefalt av apotek og egen research . Koreanske produkter har jeg også vært interessert i og testet, og de fungerer bra. Etter etudehouse bestemte seg for å ikke levere til Norge har det dabbet av litt. 

Høres ut som jeg har prøvd veldig mye forskjellig og masse greier på huden i lang tid, jeg har ikke det altså 😅 men har byttet krem så fort huden viser tegn til irritasjon , og gått tilbake til noe trygt for en periode. Etter jeg ble mor har jeg såvidt sminket meg så det har vært ganske enkelt de siste seks, syv åtte årene..

Hmm, jeg forstår det er vanskelig å finne. Og selv om du kanskje ikke vil tro det: hudpleie fra apotek er generelt ofte også ganske dårlig. De er best på medisiner, medisinsk utstyr og spesialprodukter, ikke hudpleie.

Nå er ikke jeg hudpleieekspert selv heller, men har ekstremt tørr og sensitiv hud om vinteren som krever sitt. Brenner derfor kanskje litt ekstra for at man bør finne produkter som fungerer. Kanskje du kan prøve å finne ut hva du ikke tåler? Er f.eks. vanlig å reagere på «99% naturlig»-merker som A-Derma.
Jeg kan heller forsåvidt ikke ha cicaplast. Toleraine-serien går derimot fint.

Har også hatt god erfaring med BareMinerals og Gloskin(selv om det kan være dyrt er det ofte på tilbud) og faktisk Beautyact fra Kicks, som har ganske gode ingredienser og er relativt rimelig.

Endret av Khloe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Khloe skrev (17 timer siden):

Det er cluet med å bruke det til det der ment for, såre og vonde spener hos sau, geit og storfe. Det skal beskytte så ikke skitt, støv og søle, og fluemakk kommer til samtidig så det er fuktig. Hvor folk begynte å smøre det i fjeset skjønner ikke vi bønder. 

Anonymkode: 336b0...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er du helt sikker på at du ikke tåler niacinamide? Jeg trodde selv at jeg ikke gjorde det, fordi det hevdes at alle skal kunne bruke det, men jeg ble tørr og rød i huden helt til jeg forsøkte et serum med lavere konsentrasjon, og startet med å bruke det 2-3 dager i uka. Fuktighetskremer med niacinamide tåler jeg helt fint. 

En fuktighetskrem som er veldig fin til sensitiv hud og inneholder få ingredienser (og ikke gir utslag på INCI), er Eucerin UltraSensitive Soothing Care, som finnes for både tørr og kombinert hud. Om du er medlem, koster den 167,90 hos Vitusapotek.

Om du ikke kan bruke niacinamide og BHA, kan du forsøke et serum med koffein, om du tåler det. I tillegg til å være et kraftig antioksidant, er koffein både antiinflammatorisk og en såkalt "vasoconstrictor", dvs. at den bidrar til å redusere blodgjennomstrømmingen til området der den påføres, og dette skal visstnok bidra til at store porer framstår som mindre på grunn av den sammentrekkende effekten. Et rimelig koffeinserum med få ingredienser og uten alkohol og parfyme, er f.eks. dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 50 år, har brukt spenol hele livet. Har prøvd disse moderne produktene noen ganger gjennom årene, men går alltid  tilbake til spenol .
Huden min er veldig fin , lite rynker og andre problemer. Eneste kremen som ikke ligger som klister på hendene lenge etter den er smørt på.
Olivenolje er også fin å smøre på huden 🙂

Anonymkode: 505fc...d5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker bare Spenol på kroppen. I ansiktet må jeg bruke Dermalogica da jeg har eksem og får også kviser hvis jeg bruker så fet krem som Spenol der. Men ellers er den en helt fantastisk fuktighetskrem! 

Anonymkode: 7602f...65b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt mye rart. Også spenol. Men å bruke canoderm i ansiktet har vært helt nydelig. Bruker tretionin på kveld og c vit på dag i tillegg. Anbefaler Canoderm

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...