Gå til innhold

Tråden for de ikke priviligerte - oss som har gitt opp boligmarkedet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble så eitrendes forbanna av å lese tråden der alle som kjøpte på 90 tallet snakker om hvor lett det er å kjøpe bolig. Så tenkte jeg kunne lage en tråd for alle oss som ikke får kjøpt oss bolig, i alle fall ikke med det første, og litt om hvorfor. For å føle oss litt mindre alene og støtte hverandre i det minste. I et forum fult av dømmende perfekte mennesker kunne jo det vært fint.

Jeg kan starte. Jeg fikk barn før jeg kjøpte bolig.  Ble uplanlagt gravid og tok ikke abort. Mer skal ikke til. Sikkert mange her inne som mener man skal måtte abortere egne barn bare for å komme seg inn på markedet. Men det gjorde altså ikke vi. Vi får ikke spart 10 000 i mnd som foreslått kun pga dette. Er i grunnen litt sinnsykt at det ikke skal mer til for å knuse en drøm. Men barnehage, klær til barna, husleie og strøm koster. Særlig husleie. Vi får spart kanskje 2000 i mnd men med den farten får vi kanskje kjøpt om 20 år.  Så vi får vel bare leie for alltid. Skal vi da velge og ikke få flere barn fordi vi ikke får oss inn på boligmarkedet? Syns det hele er ganske deprimerende. 

Anonymkode: 9351f...0ba

• Liker 6
  • Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er sykelig opptatt av å eie egen bolig. Se til andre land. Der er det helt vanlig å leie. 
Men her på bjerget er man liksom ikke skikkelige folk om man ikke eier boligen sin. Leier man er man rødt flagg og nærmest et umenneske. Det hele grenser til komikk 

Anonymkode: 67218...e5b

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er ekstra ille når de som ikke har råd til å kjøpe bolig også blir fullstendig rævkjørt når de skal leie en bolig. Ihvertfall om du skal bo i Oslo. Leieprisene er vanvittige. 

Anonymkode: 53975...849

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bor i et trygt land, har tak over hodet og mat hver dag. Vil si de fleste av oss er veldig privilegerte. 

Anonymkode: 79105...fbb

• Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad for at jeg i det hele tatt har et sted å være. Nærmer meg 40-årene med stormskritt, men leier leilighet med to andre voksne. Egentlig for å spare, men nå har jeg ikke jobb lenger heller, så da blir det for å overleve. Eneste jeg mangler er en jobb, men selv da tror jeg ikke at jeg får nok til å kjøpe meg leilighet, selv om jeg har EK. Har dessverre også mye studielån.

Anonymkode: 79937...442

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er veldig glad for at jeg i det hele tatt har et sted å være. Nærmer meg 40-årene med stormskritt, men leier leilighet med to andre voksne. Egentlig for å spare, men nå har jeg ikke jobb lenger heller, så da blir det for å overleve. Eneste jeg mangler er en jobb, men selv da tror jeg ikke at jeg får nok til å kjøpe meg leilighet, selv om jeg har EK. Har dessverre også mye studielån.

Verre med stigmatiseringen egentlig, jeg føler meg virkelig dømt når jeg møter nye mennesker som eier både hus og hytte. Dating har jeg sluttet med.

• Liker 7
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

I andre land er det mer vanlig å leie enn å eie. Skjønner ikke behovet til nordmenn som absolutt må eie bolig.

Du er også særdeles priviligert i forhold til mange andre mennesker. Så jeg tenker du skal være takknemlig for det du har. For du lever andres drømmer. Å ikke eie en bolig er ingenting å bli forbanna over, bruk energien din på noe mer fornuftig.

Anonymkode: 0b049...24c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Valg har konsekvenser. 

Anonymkode: 7c1cb...fa1

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I andre land er det mer vanlig å leie enn å eie. Skjønner ikke behovet til nordmenn som absolutt må eie bolig.

Du er også særdeles priviligert i forhold til mange andre mennesker. Så jeg tenker du skal være takknemlig for det du har. For du lever andres drømmer. Å ikke eie en bolig er ingenting å bli forbanna over, bruk energien din på noe mer fornuftig.

Anonymkode: 0b049...24c

Spiller liten rolle hva sim er normen i andre land når vi her snakker om Norge.

Anonymkode: c2227...a9e

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eide, men fikk et kronisk sykt barn og klarte ikke å tolke brevene fra nav riktig og pådro meg derfor ufrivillig gjeld. Har i ettertid forstått at jeg skulle engasjert advokat for å ta dialogen med nav, men midt oppi alt kaoset, redselen og usikkerheten så tenkte jeg ikke så langt og trodde personene jeg snakket med i telefonen når jeg ringte og forhørte meg om innholdet i brevene visste hva de snakket om. Måtte tilslutt selge huset og leier pr. i dag en gammel trekkfull leilighet som gjør barnet sykere, og hele situasjonen har også gjort meg syk. Kan f.eks ikke fyre med ved grunnet lungesykdom og strømregningene er astronomiske selv om vi bare varmer opp og bor på 15m2 i vinterhalvåret. Har ingen forhåpninger om å komme inn på boligmarkedet igjen med det første, men vurderer minihus på hjul for å få en isolert bolig med luftrenseanlegg for barnets skyld. Hadde gjort det for lenge siden, men finner ikke en plass å parkere huset.

Anonymkode: 6ad22...48d

• Liker 1
  • Hjerte 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er nok dette tråden for meg :)

Anonymkode: 712e3...e33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Problemet er ekstra ille når de som ikke har råd til å kjøpe bolig også blir fullstendig rævkjørt når de skal leie en bolig. Ihvertfall om du skal bo i Oslo. Leieprisene er vanvittige. 

Anonymkode: 53975...849

Leieprisene i Oslo er ufattelig lave hvis du sammenligner den med utgiftene du ville hatt hvis du skulle eid leiligheten.

Dagens renter + fellesutgifter+ investert egenkapital gjør det svindyrt å eie egen bolig. Det er ikke rare summen de betaler til seg selv i avdrag, og for de som kjøpte bolig etter 15 års fallende renter og dertil prisstigning, så løper de nå en risiko for å tape en svært stor sum.

Det er tusenvis av objekter som har blitt trukket fra markedet fordi selger nekter å akseptere prisene de kan få, men det er en strategi som kun vil virke kort tid før demningene brister. Det er flere tusen usolgte boliger fra alt fra entrepenører til store boligutleiere som skal selge leilighetene sine fordi de ikke tjener penger lenger ved å leie de ut.

Til alle som ikke eier egen bolig nå - du bor ekstremt mye billigere, du får svært god rente på egenkapital du eventuelt måtte ha, og du løper 0 % risiko for krakket i boligmarkedet som vil komme utover 2024. Sett dere på gjerdet og kjøp eventuelt når prisene har stupt 30 %. Det er nå det gjelder å ikke la seg lure av "bank og eiendomseksperter" som prøver å lure deg i avisen.

En av de mer kjente avis"ekspertene" sa her om dagen at det holdt at man trodde prisene skulle opp, skapte en forventning om det, så ville boligprisene gå opp.  Da ble det relativt komisk å se artikkelen hvor denne personen og resten av "korpset" var samlet og de alle som en spådde sterk boligprisvekst i 2024. Troverdigheten forstår de fleste håper jeg.

Bruk finn knappen - hva er denne boligen solgt for tidligere.

Hvis du - for en bolig som er kjøpt rundt 2020 når renta var 1 prosent, betaler mer i dag - når renta er 6 %  -så har du forstått null økonomi. Forutsatt at ikke den boligen er totaloppuset for flere hundretusen kroner.

Det er det første man lærer når man studerer økonomi at verdien av en bolig går ned når renta stiger og går opp når renta faller.

Anonymkode: a87f2...9f1

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo velkjent at veldig mange som har kommet seg inn på boligmarkedet i løpet av den siste tiden, har vært helt avhengige av å få hjelp av "foreldrebanken". Og det er ikke alle som blir født inn i en familie hvor foreldrene har mulighet til å hjelpe dem. Ifølge en artikkel fra SSB er det hele 48% av boligkjøpere under 30 år som har fått foreldrehjelp, og hos de i 30-årene er det 37% som har fått hjelp av foreldrene, som også er veldig høyt. Nå er denne artikkelen fra 2018, så det har sikkert blitt enda verre i dag. Denne foreldrehjelpen har jo også utvilsomt presset prisene oppover, og laget et større og større skille mellom de som har rike foreldre, og de som ikke har det. Boligmarkedet i Norge er en av de største forskjellsmaskinene vi har, og bidrar til høy gjeld i befolkningen og stor sårbarhet i husholdningene.

Spørsmålet er jo om denne karusellen egentlig kan fortsette særlig mye lenger.. nå har renta gått opp, mange sliter med å selge boliger til den prisen de forventer, mye forårsaket av at folk får låne mindre og rett og slett har mindre penger å putte i bolig. I Januar 2023 satte de ned stresstesten på lån fra 5% til 3%, som gjorde at folk kunne låne mer og på den måten holde prisene oppe en stund til, men hvorfor skulle man egentlig ønske mer boligprisvekst når de høye prisene allerede har skapt så mye problemer? Renta er ikke problemet, de høye boligprisene og den høye gjelda hos nordmenn er problemet. Ikke bare skaper det norske boligmarkedet større og større forskjeller, men det sørger for at husholdningene setter seg altfor hardt ned i gjeld og gjør dem svært sårbare.

Anonymkode: ce3a1...bd5

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble så eitrendes forbanna av å lese tråden der alle som kjøpte på 90 tallet snakker om hvor lett det er å kjøpe bolig. Så tenkte jeg kunne lage en tråd for alle oss som ikke får kjøpt oss bolig, i alle fall ikke med det første, og litt om hvorfor. For å føle oss litt mindre alene og støtte hverandre i det minste. I et forum fult av dømmende perfekte mennesker kunne jo det vært fint.

Jeg kan starte. Jeg fikk barn før jeg kjøpte bolig.  Ble uplanlagt gravid og tok ikke abort. Mer skal ikke til. Sikkert mange her inne som mener man skal måtte abortere egne barn bare for å komme seg inn på markedet. Men det gjorde altså ikke vi. Vi får ikke spart 10 000 i mnd som foreslått kun pga dette. Er i grunnen litt sinnsykt at det ikke skal mer til for å knuse en drøm. Men barnehage, klær til barna, husleie og strøm koster. Særlig husleie. Vi får spart kanskje 2000 i mnd men med den farten får vi kanskje kjøpt om 20 år.  Så vi får vel bare leie for alltid. Skal vi da velge og ikke få flere barn fordi vi ikke får oss inn på boligmarkedet? Syns det hele er ganske deprimerende. 

Kjøpte hus på det berømmelige 90-tallet. 14,5% rente på huslånet. Ingen hjelp fra foreldre. Sykla rundt og fant panteflasker for å kunne kjøpe en pakke bleier som kostet 59,90 allerede den gang. Tre barn. Tror ikke du var mer eitrande forbanna enn meg der jeg sydde meg bind fordi engangs ble for dyrt. Bodde i et 70-talls helvete interiør i 15 år før vi fikk nok til å kjøpe noen spann maling og malte over den psykedeliske tapeten. Tro ikke at alt var bedre før 
Perfekt? NEI!

Rett frustrasjonen din der den hører hjemme - hvor mye er du villig til å ofre for denne drømmen? Hvor mange flasker takler du å pante  for å spare noen tusenlapper i mnd? Du er sikkert også godt i gang med bsu?

Anonymkode: 43665...c4e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er nok mange på Kvinneguiden som ikke er blant eliten. Selv sitter jeg mye på kvinneguiden fordi jeg er kjæresteløs, barnløs og arbeidsløs(og har aldri vært i fast jobb selv om jeg er 40). Da har man mye fritid. Sliter også med en del diagnoser. 

Skjønner at det med bolig er leit. Tenker selv på at jeg skulle kjøpt bolig på 90-tallet. Jeg er gammel nok til at om jeg hadde vært i arbeidslivet så hadde jeg kunnet kjøpt bolig for 20 år siden. 

Men tenker du også bør fokusere på det du har .Har du jobb, venner, kjæreste og barn så har du jo en god del ting i livet. Håper det ordner seg med leilighet for deg. 

Anonymkode: 1c312...275

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Til alle som ikke eier egen bolig nå - du bor ekstremt mye billigere, du får svært god rente på egenkapital du eventuelt måtte ha, og du løper 0 % risiko for krakket i boligmarkedet som vil komme utover 2024. Sett dere på gjerdet og kjøp eventuelt når prisene har stupt 30 %. Det er nå det gjelder å ikke la seg lure av "bank og eiendomseksperter" som prøver å lure deg i avisen.

Ahh ja boligkrakket som er blitt spådd hvert eneste år de siste 20 årene...

Anonymkode: a1e13...9ac

• Liker 8
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig.

Anonymkode: 1c312...275

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ufør på minstesats, så har ikke noe håp om bolig. 
For øyeblikket har jeg det relativt greit med rimlig leie, men får aldri noen stabilitet, kommer alltid til å vite at jeg kan komme til å bli nødt til å flytte med noen få års mellomrom resten av livet, og kanskje stadig lenger ut på landet om leieprisene stiger nok ved byene.

Anonymkode: 10eff...5fc

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke spådd boligkrakk i 20 år.

Hvorfor skulle jeg det?

Boliglånsrenta har ikke gjort annet en å falle de siste 20 årene. Det  har gjort så for hvert eneste år som har gått så har nordmenn fått mer og mer i boliglån. Når nordmenn da alltid låner maks,  så har selvfølgelig prisene bare gått opp. Med en ekstra peak under coronaen når renta ble satt til under 1 %.

Hver eneste gang det har vært tendenser til problemer i boligmmarkedet, for eksempel ved finanskrisen, så har staten gått inn og reddet det som er. De har åpnet sjekkhefte og gitt milliarder i lån gratis til bankene så de bare kunne fortsette å pøse ut store lån til forbrukerne. Hver gang prisene har duppet, så har staten åpnet lommeboka.

Men nå har altså renta gått fra under 1 til over 6 % , uten at det har fått utslag på boligprisene (fordi ekstremt store mengder boliger trekkes fra markdet, folk innbiller seg at det bare er å vente et par måneder så er det fest i markdet igjen. 

Men denne gangen så er det overhodet ingen redning i sikte.  Vi har blitt verdens mest belånte folkeslag og vi har kjerneinflasjon  som ligger 200 % for høyt.  Det er altså ikke mulig å gå inn å manipulere de boligprisene mer - folk får ikke låne like mye penger - og staten kan heller ikke gå inn med mer gratis penger fordi vi da får en inflasjon som eksploderer.

Har du ikke fått med deg hva eiendomsfolkene skriker om daglig i nyhetene og på twitter / x ? 

De krever at hele boliglånsforskriften skrotes.  De krever at kravet til egenkapital fjernes, de krever at det ikke settes maks grense på lån ganger inntekt og de krever at det blir mulig med full avdragsfrihet fra dag 1.  Det er faktisk den eneste måten man kan manipulere boligprisene videre opp, og det burde være et jævlig stort hint at de største aktørene innenfor eiendom krever dette - noe de IKKE hadde krevd hvis det her "som før" bare er en liiiiiiiiiiiiiiiiiiiten fartsdump før boligprisene skal eksplodere videre oppover.

Men for all del, løp og kjøp du!

Anonymkode: a87f2...9f1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

og staten kan heller ikke gå inn med mer gratis penger fordi vi da får en inflasjon som eksploderer.

Det har de da helt fint klart å få til likevel ved å selge massive mengder med kroner til utlandet...

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...