Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg får studielån i tillegg till den vanlige lønnen min vil studielånet telles med ved påleggstrekk fra namsmannen? 

Anonymkode: c24e0...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antageligvis. De går etter hvor mye du sitter igjen med pr måned å leve for. Da leter de etter alle inntektskilder.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Lån regnes ikke som inntekt. 

Anonymkode: 6b4fc...652

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei 

Anonymkode: d102c...179

Skrevet

Namsmannen vet ikke at du mottar studielån. Men ikke fortell det til kreditor.

Skrevet
ajarRun skrev (9 minutter siden):

Namsmannen vet ikke at du mottar studielån. Men ikke fortell det til kreditor.

Hvordan er det ikke mulig? Alle offentlige etater innhenter informasjon fra andre etater. 

Skrevet
Serafin skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det ikke mulig? Alle offentlige etater innhenter informasjon fra andre etater. 

Nå regnes vel ikke studielån som inntekt i denne konteksten uansett, så det vil ikke være av betydning. Men de henter ikke inn informasjon om det uansett, så det har ingenting å si.

Er litt usikker på om de kan kreve at ektefelle tar opp studielån dersom de studerer, til det vil jeg anta at svaret er ja.

Skrevet
ajarRun skrev (6 minutter siden):

Nå regnes vel ikke studielån som inntekt i denne konteksten uansett, så det vil ikke være av betydning. Men de henter ikke inn informasjon om det uansett, så det har ingenting å si.

Er litt usikker på om de kan kreve at ektefelle tar opp studielån dersom de studerer, til det vil jeg anta at svaret er ja.

De kan vel ikke kreve at noen får gjeld selv om de har krav hos ektefelle?

Skrevet
Fireflies skrev (3 minutter siden):

De kan vel ikke kreve at noen får gjeld selv om de har krav hos ektefelle?

Hvis Gunnar og Jorunn er gift. Gunnar har lønnstrekk, mens Jorunn studerer uten inntekt. Da er spørsmålet om Gunnar er pliktig til å forsørge Jorunn. Hvis Jorunn studerer og har mulighet for å ta studielån og stipend kan det hende Gunnar blir trukket mer. Hvis hun mottar studielån er jeg tilnærmet sikker på at Gunnar blir trukket mer.

Likt blir det hvis Jorunn eier en hytte og Gunnar har trekk, da trenger ikke Gunnar forsørge Jorunn, og han blir trukket mer. Jorunn må da først selge hytta, og så bruke opp pengene på løpende livsopphold før Gunnar blir pliktig til å forsørge henne. Samme type opplegg som ved sosialhjelp.

Det er krav om at ektefelle forsøker å få inntekt. Hvis Jorunn velger å ikke jobbe faller Gunnars plikt til å forsørge bort.

Skrevet
ajarRun skrev (44 minutter siden):

Staten er staten. Hvis det ligger informasjon i offentlige registere så finner de lett ut av det.

Skrevet
Serafin skrev (6 minutter siden):

Staten er staten. Hvis det ligger informasjon i offentlige registere så finner de lett ut av det.

De har ikke praksis for å sjekke det. Offentlige etater kan ikke uten videre utveksle informasjon.

Gjest Lilliii
Skrevet (endret)

.

Endret av Lilliii
Feil tråd
Skrevet
ajarRun skrev (2 timer siden):

De har ikke praksis for å sjekke det. Offentlige etater kan ikke uten videre utveksle informasjon.

Jo. Det gjør de. Skatteetaten kan f.eks. få informasjon fra Statens vegesen eller Statens Lånekasse.

AnonymBruker
Skrevet

Studielånet vil ikke være med i beregning av lønnstrekk. Men kan være gjenstand for pant i den forstand at du har konto med xx tusen på, som det legges beslag på. 

Det sjekkes ikke hvor penger på konto kommer fra, om de er fra lønnet arbeid, gave, studielån eller funnet på gata og satt på konto er ikke nøye. Er det nok midler til å ta pant på konto så vil det bli gjort. 

Men det vil ikke regnes lønnstrekk på studielån. 

Anonymkode: 062c5...5a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...