Gå til innhold

Kan du forsvare din egen hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd på østkanten i Oslo i over tredve år med hund. Da er det ganske naturlig å ha møtt skumle episoder der aggresive hunder angriper din egen. Jeg har nok ved et par anledninger reddet livet til egen hund. Har du psyke/fysikk til å gjøre det samme?

Anonymkode: 50717...fee

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får helt panikk og roper og skriker så jeg er ikke så mye til hjelp annet enn at folk pleier å komme til og hjelpe.

Anonymkode: eaf6c...258

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan og har forsvart min egen hund. Flere ganger. Heller det enn at h*n havner i trøbbel pga dårlige eiere med uoppdratte hunder.

Har en mastiff på 75kg. Så jeg trenger ikke å forsvare h*n mot andres hunder til vanlig, men hans tillit og kjærlighet til meg som leder og familie vokser når h*n ser at jeg beskytter h*n mot løsgående hunder som løper rett mot oss i ren aggresjon. Møter svært sjelden store hunder som man ikke kan snakke til fornuft, verre med sofabikkjer og uoppdratte små-hunder som aldri har fått lov til å være hund….

Anonymkode: 5fa55...a76

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt problemer med å forsvare min egen hund. Med eget liv som innsats, om det var det som skulle til. Alt annet er utenkelig. Hvem ville ikke det?? Ligger ikke det som et instinkt hos oss? 

Anonymkode: 586d1...bbf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det har aldri vært aktuelt. Lite dominant  hund som ikke inviterer til konflikt. Hunden går i bånd, og det gjør også de vi møter på vegen. Ved Ekeberg er det løse hunder, men aldri møtt noen virkelig aggressive eller noen eier ikke har kontroll på.

Anonymkode: 8353f...531

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan og har forsvart min egen hund. Flere ganger. Heller det enn at h*n havner i trøbbel pga dårlige eiere med uoppdratte hunder.

Har en mastiff på 75kg. Så jeg trenger ikke å forsvare h*n mot andres hunder til vanlig, men hans tillit og kjærlighet til meg som leder og familie vokser når h*n ser at jeg beskytter h*n mot løsgående hunder som løper rett mot oss i ren aggresjon. Møter svært sjelden store hunder som man ikke kan snakke til fornuft, verre med sofabikkjer og uoppdratte små-hunder som aldri har fått lov til å være hund….

Selv hannhunder må i dag være h*n :nikke:

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis to jevnstore hunder ryker sammen så ser og høres det brutalt ut - men vanligvis går det helt fint. Litt ull og noen dråper blod.

Hvis et menneske putter hender og føtter i mellom så er det store sjanser for at vi blir bitt.

Hvis hunden er gal og vil skade din hund så kan den tenkes å også ville ta deg. Jeg er en stor mann og hundevant men jeg hadde ikke turt å gått i klinsj med en schæfer eller rottweiler (eller golden) om den gjorde seg stygg mot meg. Jeg kunne rope eller kaste ting på den men ikke stikke never eller føtter i dens retning. 

Anonymkode: 646ba...804

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv hannhunder må i dag være h*n :nikke:

Haha😂

Forsøkte å være kjønnsnøytral, det funket til et visst punkt.😂👍 Har hannhund, en utrolig fin og snill en.😍❤️

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er så cringe og se folk "anonymisere" innlegget sitt og så glemme å være konsekvent. Hvorfor må du egentlig skjule at du har en guttemastiff?

Anonymkode: 52409...167

• Liker 7
Skrevet

Ja, jeg har fysikk og psyke til det. Samt relevant trening. Hadde forsvart henne så det merkes. 

Men hunden jeg har nå har en helt utrolig psyke og fysikk, men uvanlig lite dominant, jeg tror de fleste kjøtere hadde funnet ut at det var en dårligide å sloss med henne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg gjorde det en gang jeg var på tur, men da var jeg sånn 15 år eller noe. Hunden var en liten powderpuff (kinesisk nakenhund men med pels). Plutselig kom den en hund uten bånd løpende mot min hund som et lyn. Den siklet og flekket tenner. På automatikk løftet jeg opp hunden min og holdt den så høyt jeg kunne. Hunden hoppet opp mot meg, og tok tak i jakka mi. Så kom eieren og hanket inn bikkja mens han kjeftet på meg som gikk tur med en så liten hund så seint på kvelden. Skalv når jeg gikk hjemover, med ødelagt jakke. Tror ikke jeg hadde gått imellom om en stor hund hadde kommet i dag. Men kan hende jeg hadde handlet på instinkt, sånn som jeg gjorde da jeg var ungdom. Hadde vært vanskeligere om det var en større hund da. 

Anonymkode: 7d7da...aef

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ville dere angrepet en hund som gikk løs på ett barn ?

Jeg har hørt endel folk si at hunder låser seg inn i dette moduset og det eneste som hjelper er rå fysisk vold, sparke så hardt mot hode og kroppen dens som man kan, er det en god framgangsmåte ?

Anonymkode: d27d3...e55

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis to jevnstore hunder ryker sammen så ser og høres det brutalt ut - men vanligvis går det helt fint. Litt ull og noen dråper blod.

Hvis et menneske putter hender og føtter i mellom så er det store sjanser for at vi blir bitt.

Hvis hunden er gal og vil skade din hund så kan den tenkes å også ville ta deg. Jeg er en stor mann og hundevant men jeg hadde ikke turt å gått i klinsj med en schæfer eller rottweiler (eller golden) om den gjorde seg stygg mot meg. Jeg kunne rope eller kaste ting på den men ikke stikke never eller føtter i dens retning. 

Ja, det er en risiko, en ganske stor en, så jeg vil ikke stikke henda imellom. Bakbeina er beste plassen om man ikke har "verktøy". 

Skrevet

Har opplevd kun en ekkel episode. Bor også på østkanten, men hun vært hundeeier i 6 år. Har en liten hund. Jeg løftet min hun opp, og da fikk den andre eieren tid å hente sin hund som har i full byks mot hunden min på en aggressiv måte.

Skrevet

En gang  gikk vi forbi en rottweiler. Kjemperaskt hadde den plutselig hodet til min hund i munnen sin. Jeg fikk dratt til meg min hund samtidig som eieren til andre hunden fikk kontroll på den. Hadde nok ikke vært mye liv igjen i min hund om den hadde bitt til.

Andre ganger gikk vi over gangoverfelt og biler stoppet ikke og holdt på å meie oss begge ned. Var bare flaks. Mer enn en gang slo jeg knyttneven i panseret på biler. Vi var begge godt synlig med refleks samt var opplyst akkurat der. Folk kjørte alltid som noen svin til tross for fartsdumper og whatnot.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løfter hunden opp hvis jeg møter en ustabil hund. Da må den ustabile bite meg først.. og da er det takk og farvel til den. 

(Anmeldelse)

Anonymkode: ab701...96f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For min del anses en Schäfer som en enkel motstander. Gjesp! De er liksom tøffe, men kloke og gir seg fort. Rottweiler er en litt større utfordring. De virkelig skumle, som jeg har møtt, er Akita og Riesenschnauzer. Dette fordi disse rasene river store sår ved å riste motstanderen. En hund på 20kg kan dø på noen sekunder, så det gjelder å handle raskt.

Jeg har kun en gang i min lange "karriere" vært virkelig skremt, og det var ifb med en kamptrent pitbull som tålte den sykeste vold før den ga seg. Da sto det om livet på min egen hund.

Anonymkode: 50717...fee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan man bruke pepperspray/forsvarsspray (den lovlige varianten) mot en hund som angriper? Det burde være effektivt og lurt?

Anonymkode: 80c0c...a60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så cringe og se folk "anonymisere" innlegget sitt og så glemme å være konsekvent. Hvorfor må du egentlig skjule at du har en guttemastiff?

Anonymkode: 52409...167

Mer cringe å henge seg opp i sånne ubetydelige småting

Anonymkode: efef7...c48

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har heldigvis en hannhund som ikke eier behov for å dominere. Han skygger unna eller legger seg paddeflat med en gang han lukter trøbbel. Vil ikke si det er fordi han er spesielt redd eller noe, han er bare ekstremt leken og "lett til sinns". Så hvis ikke han får leke så er han ikke interessert liksom.

Han har blitt angrepet to ganger, begge gangene av mindre hunder (min er mellomstor/stor) som har vist seg å ha aggresjonsproblemer. Det har kommet veldig ut av det blå, også fikk jeg vite av eier ETTERPÅ at det har skjedd flere ganger før 🤦‍♀️

Den andre gangen var det en amstaff som gikk løs og viste seg å komme fra en eier med rusproblem. Typisk overaktivert vaktinstinkt. Vi gikk tur også fløy den bare rett i strupen på hunden min. Visste ikke hva jeg skulle gjøre, prøvde å sparke den bort men det funket ikke så da fant jeg en stokk og slo den så hardt jeg kunne i hodet flere ganger. Til slutt løp den bort av seg selv.

Hunden min måtte ha sprøyte og sy fire sting i nakken stakkars, men tok ikke noen skade sånn mentalt heldigvis. Jeg derimot måtte jobbe litt med meg selv i etterkant for å ikke bli redd for å lufte hunden 🙈 Anmeldte til politiet da men skjedde selvfølgelig ikke noe.. Håper vi slipper å oppleve noe lignende igjen!

Anonymkode: 8e033...441

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...