AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Jeg må opereres ila de to neste ukene. Har nyfødt barn. Vil sykehuset legge til rette for at baby (og mannen) kan være sammen med meg? Tenker både på tilknytning og amming. Noen som har erfaring med det /vet? Anonymkode: 85c16...676
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg må opereres ila de to neste ukene. Har nyfødt barn. Vil sykehuset legge til rette for at baby (og mannen) kan være sammen med meg? Tenker både på tilknytning og amming. Noen som har erfaring med det /vet? Anonymkode: 85c16...676 Det regner jeg ned at de strekker seg langt for å få til. Blir du innlagt lenge tror du? Anonymkode: 0da07...37a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 Jeg måtte opereres når baby var 2 mnd. Fikk enerom. Mannen måtte hjem til barn nr 1, og jeg hadde baby. I ettertid kan jeg si at dette ikke var helt forsvarlig, mtp at jeg fikk sterke smertestillende og egentlig følte meg ganske rusa. Synes for så vidt det er litt rart at sykepleierne ikke sa noe om dette, mens de peisa på med intravenøs smertestillende til meg. Anonymkode: f68fb...cf7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 Kommer jo helt an på hva du skal opereres for, og hva som er forventet postoperativt forløp. Sikker på at det ikke er dagkirugi? Du får ikke baby med på post.op f.eks, så er det forventet at du f.eks skal ligge der over natten så er det ikke aktuelt. Er du ikke i stand til å ta vare på ungen er det heller ingen grunn til at mann og barn skal være der hele tiden, selv om du syns det er kjekt. Ikke sikkert du kan amme heller, både narkosemidler, smertestillende og antibiotika kan gå over i melken og påvirke barnet. Så, det avhenger altså av hvilken operasjon det er snakk om. Det beste er å utsette det til barnet er større hvis mulig. Anonymkode: b121b...975 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #5 Skrevet 2. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kommer jo helt an på hva du skal opereres for, og hva som er forventet postoperativt forløp. Sikker på at det ikke er dagkirugi? Du får ikke baby med på post.op f.eks, så er det forventet at du f.eks skal ligge der over natten så er det ikke aktuelt. Er du ikke i stand til å ta vare på ungen er det heller ingen grunn til at mann og barn skal være der hele tiden, selv om du syns det er kjekt. Ikke sikkert du kan amme heller, både narkosemidler, smertestillende og antibiotika kan gå over i melken og påvirke barnet. Så, det avhenger altså av hvilken operasjon det er snakk om. Det beste er å utsette det til barnet er større hvis mulig. Anonymkode: b121b...975 Kan ikke utsettes. Alt jeg finner på nett sier at man raskt kan amme etter anestesi. Handler ikke om "kjekt", men å opprettholde nok mat til baby. Anonymkode: 85c16...676 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #6 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan ikke utsettes. Alt jeg finner på nett sier at man raskt kan amme etter anestesi. Handler ikke om "kjekt", men å opprettholde nok mat til baby. Anonymkode: 85c16...676 Du kan amme med en gang du er våken nok. Og med alle smertestillende du får. Det hun over her sier er bare tull. Lykke til🤩. Det er også mulig du kan få ligge på barsel. Ring og spør. Anonymkode: 0da07...37a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #7 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer jo helt an på hva du skal opereres for, og hva som er forventet postoperativt forløp. Sikker på at det ikke er dagkirugi? Du får ikke baby med på post.op f.eks, så er det forventet at du f.eks skal ligge der over natten så er det ikke aktuelt. Er du ikke i stand til å ta vare på ungen er det heller ingen grunn til at mann og barn skal være der hele tiden, selv om du syns det er kjekt. Ikke sikkert du kan amme heller, både narkosemidler, smertestillende og antibiotika kan gå over i melken og påvirke barnet. Så, det avhenger altså av hvilken operasjon det er snakk om. Det beste er å utsette det til barnet er større hvis mulig. Anonymkode: b121b...975 Da jeg ble operert på Ahus ble babyen innlagt sammen med meg, og de ansatte tilrettela for amming. TS, jeg ville ringt og spurt med én gang. Har du fått dato for operasjonen? Brev med telefonnummer til sengeposten? Anonymkode: e3040...194
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #8 Skrevet 3. januar 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Da jeg ble operert på Ahus ble babyen innlagt sammen med meg, og de ansatte tilrettela for amming. TS, jeg ville ringt og spurt med én gang. Har du fått dato for operasjonen? Brev med telefonnummer til sengeposten? Anonymkode: e3040...194 Vet ikke så mye. Ble oppringt fra mitt lokalsykehus at det sannsynligvis blir operasjon på Radiumhospitalet ila to uker og at de ringer meg om det ganske snart. Anonymkode: 85c16...676 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #9 Skrevet 3. januar 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Du kan amme med en gang du er våken nok. Og med alle smertestillende du får. Det hun over her sier er bare tull. Lykke til🤩. Det er også mulig du kan få ligge på barsel. Ring og spør. Anonymkode: 0da07...37a 👆Ikke nødvendigvis sant, kommer an på operasjon og etterbehandling. Jeg måtte avslutte amming før operasjon (men barnet mitt var 18 måneder gammelt) pga medisiner som skulle tas før og etter operasjon, steroider. Dags-operasjon i bihuler. For min del valg av dato av operasjon var frivillig, det kunne utsettes, men om jeg skulle ha operasjon, kunne jeg ikke amme. Det er helt sikkert ikke relevant for deg TS, men jeg synes bare det blir farlig å påstå at man kan alltid amme etter operasjon. Anonymkode: 39398...912
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke så mye. Ble oppringt fra mitt lokalsykehus at det sannsynligvis blir operasjon på Radiumhospitalet ila to uker og at de ringer meg om det ganske snart. Anonymkode: 85c16...676 Hei! Her vil du, som allerede har vist seg, få masse forskjellige svar! Jeg vil tro at dette er noe du kan ringe inn til sykehuset og spørre om slik at du får raskt svar og slipper å bruke tid og tanker på å bekymre deg for akkurat dette. Om det skal vise seg at det ikke lar seg gjøre, så er uansett baby mest tjent med det, mtp at dette er en operasjon som ikke kan utsettes. Da vil jeg tro at det kan være risiko for ditt liv om du ikke får behandlingen du trenger. Baby vil være mer tjent med å ha en mamma i livet sitt, enn å ha blitt ammet som baby ❤️ det er mange barn som ikke ammes av ulike årsaker, som likevel blir friske og raske barn ❤️ Håper alt ordner seg for deg 😊 Anonymkode: dff62...d58
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 Da jeg ble innlagt på Stavanger universitetssykehus med baby på 6 uker ble det ikke tilrettelagt. Jeg var for dårlig til å ha ansvar for babyen selv og mannen fikk ikke overnatte. Husker jeg gråt fordi jeg var uten barnet mitt, og de ansatte så bare dumt på meg.. Anonymkode: b053c...bc4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 👆Ikke nødvendigvis sant, kommer an på operasjon og etterbehandling. Jeg måtte avslutte amming før operasjon (men barnet mitt var 18 måneder gammelt) pga medisiner som skulle tas før og etter operasjon, steroider. Dags-operasjon i bihuler. For min del valg av dato av operasjon var frivillig, det kunne utsettes, men om jeg skulle ha operasjon, kunne jeg ikke amme. Det er helt sikkert ikke relevant for deg TS, men jeg synes bare det blir farlig å påstå at man kan alltid amme etter operasjon. Anonymkode: 39398...912 Det er heller ikke helt sant. Hvis nytten av amming ( nyfødt) er stor kan man amme ved kortvarig steroidbruk. Anonymkode: 0da07...37a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #13 Skrevet 3. januar 2024 Da jeg ble operert og baby var 2 mnd, fikk jeg amme på postop (mannen kom med baby). Hadde sjekket på forhånd at det var greit + spurte hver gang jeg fikk noe om det fortsatt var greit å amme. Var i narkose og fikk tonnevis av forskjellige smertestillende i etterkant. Så sjekk med lege før operasjonen, så er du sikker! Lykke til 🥰 Anonymkode: f68fb...cf7
Seroquel Skrevet 3. januar 2024 #14 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du kan amme med en gang du er våken nok. Og med alle smertestillende du får. Det hun over her sier er bare tull. Lykke til🤩. Det er også mulig du kan få ligge på barsel. Ring og spør. Anonymkode: 0da07...37a Dette ville jeg vært forsiktig med å råde til. Både når det gjelder amming etter legemiddelinntak før, under og etter operasjon og med det å kunne ligge på barselavdeling. Barselavdeling blir helt feil bruk av ressurser da det ikke er riktig avdeling å ligge på kun for amming. Melkeproduksjonen kan stimuleres på andre måter når barnet ikke kan være tilstede, selv om det såklart er det beste for alle parter å amme. Det er mange ammende som i løpet av ammeperioden behøver innleggelse, alle kan ikke fylle de allerede underbemannede og for små barselavdelingene. Moderposten vil nok i stor grad strekke seg langt for å finne en god løsning her. Det er mitt beste tips 👍🏻
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #15 Skrevet 3. januar 2024 Seroquel skrev (31 minutter siden): Dette ville jeg vært forsiktig med å råde til. Både når det gjelder amming etter legemiddelinntak før, under og etter operasjon og med det å kunne ligge på barselavdeling. Barselavdeling blir helt feil bruk av ressurser da det ikke er riktig avdeling å ligge på kun for amming. Melkeproduksjonen kan stimuleres på andre måter når barnet ikke kan være tilstede, selv om det såklart er det beste for alle parter å amme. Det er mange ammende som i løpet av ammeperioden behøver innleggelse, alle kan ikke fylle de allerede underbemannede og for små barselavdelingene. Moderposten vil nok i stor grad strekke seg langt for å finne en god løsning her. Det er mitt beste tips 👍🏻 Ofte er det roligere på føde/barsel enn på sengepost. Så drt går det absolutt an å høre om. Alle narkose og smertestillende midler kan man amme etter å ha fått. Ks pas får også opiater post op og de anbefales absolutt å amme. Anonymkode: 0da07...37a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå