AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Burde det ikke bli ekstra ordinær båndtvang på hunder nå mtp snødybden? (På Østlandet/sør-landet). Jeg så en løs hund på tur i sted som jaget et rådyr, rådyret løp fortvilet bortover vegen og kunne ikke gå ut i terrenget for da ville den vært dødsdømt. Det er 2m høye brøytekanter og over 1m i snø i terrenget. Jeg ba eier ta hunden i bånd, det ville hun ikke fordi hunden hadde «behov for å løpe» og hun begynte å kjefte på meg. 1. Argument for katter/rådyr som blir jaget av løse hunder uten bånd: Det er for dyp snø å løpe i for rådyr nå om en hund jager og dyret vil enten bli bitt/drept av hunden eller dø av frykt. 2. Argument for hundeeiere for å holde hunden i bånd: mtp kulden som er meldt til helgen (minus 24 grader i Oslo området) så er det dumt om hundene blir borte, så bedre å ha de i bånd. Anonymkode: 11edd...b32 8 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 Fra i fjor: https://www.nrk.no/innlandet/flere-kommuner-innforer-ekstraordinaer-bandtvang-for-a-hindre-at-radyr-jages-av-hund-1.16270755 Det haster å få på plass nå også! Anonymkode: 11edd...b32 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 Det er innført fra i dag i Larvik kommune. Anonymkode: dc942...6ca 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 Her kom det ekstraordinær båndtvang kl 12.00. By på sørlandet. Desverre så er det ikke alle som bryr seg, eller evner å tenke selv at det er lurt med båndtvang nå. (Jeg har hund, og hadde aldri hatt han løs med de store snømengdene som er kommet. Pga han sin sikkerhet og. Ikke bare pga rådyr osv, selv om det og hadde vært en god grunn for meg. ) Anonymkode: 89789...f27 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #5 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er innført fra i dag i Larvik kommune. Anonymkode: dc942...6ca Det visste jeg ikke, så utrolig bra!! Håper resten følger etter, håper min kommune følger etter. Anonymkode: 11edd...b32 2
Troyamin Skrevet 3. januar 2024 #6 Skrevet 3. januar 2024 Hvorfor? Det er jo de som ikke bryr seg om å ha kontroll over bikkja i utgangspunktet som har hunder som jager vilt. Vi andre, vi har kontroll. Uansett snømengder som måtte komme. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #7 Skrevet 3. januar 2024 Troyamin skrev (6 minutter siden): Hvorfor? Det er jo de som ikke bryr seg om å ha kontroll over bikkja i utgangspunktet som har hunder som jager vilt. Vi andre, vi har kontroll. Uansett snømengder som måtte komme. Sant, bikkja mi er faktisk oppdratt riktig og jager ikke rådyr eller annet men hører på alle kommandoer fra oss. Lydig og fin hund. Ikke alle som burde eie hund. Stemmer heller for at ikke alle burde få eie kjæledyr, burde vært en lisens man måtte skaffe og en test man måtte ta før man fikk tillatelse til å eie. Altfor mange som bare kjøper ett dyr og ikke tar vare på det ordentlig. Anonymkode: 8a49b...f33 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #8 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Burde det ikke bli ekstra ordinær båndtvang på hunder nå mtp snødybden? (På Østlandet/sør-landet). Jeg så en løs hund på tur i sted som jaget et rådyr, rådyret løp fortvilet bortover vegen og kunne ikke gå ut i terrenget for da ville den vært dødsdømt. Det er 2m høye brøytekanter og over 1m i snø i terrenget. Jeg ba eier ta hunden i bånd, det ville hun ikke fordi hunden hadde «behov for å løpe» og hun begynte å kjefte på meg. Anonymkode: 11edd...b32 I alle fall jakthunder... Men denne hverdagshistorien din er vel noe fargelagt og har to ganske forskjellige sider kanskje? Anonymkode: 8d11b...976 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #9 Skrevet 3. januar 2024 Troyamin skrev (23 minutter siden): Hvorfor? Det er jo de som ikke bryr seg om å ha kontroll over bikkja i utgangspunktet som har hunder som jager vilt. Vi andre, vi har kontroll. Uansett snømengder som måtte komme. Fordi de færreste har kontroll på bikkja si. Sånn er det bare. Man trener tydeligvis ikke på det lenger. Her jeg bor ser jeg aldri løse hunder hverken sommer eller vinter. Ingen har peiling på det. Og når skal de egentlig få trent? Mange må jo reise pokker i vold for å finne seg en lovlig hundesone å trene på. Det gidder man ikke. Dermed blir det en hund som har et helt liv med bånd rundt halsen. Uansett om det er en mini-puddel eller et mega monster.😂 Anonymkode: 8d11b...976 3
Troyamin Skrevet 3. januar 2024 #10 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi de færreste har kontroll på bikkja si. Sånn er det bare. Man trener tydeligvis ikke på det lenger. Her jeg bor ser jeg aldri løse hunder hverken sommer eller vinter. Ingen har peiling på det. Og når skal de egentlig få trent? Mange må jo reise pokker i vold for å finne seg en lovlig hundesone å trene på. Det gidder man ikke. Dermed blir det en hund som har et helt liv med bånd rundt halsen. Uansett om det er en mini-puddel eller et mega monster.😂 Anonymkode: 8d11b...976 Desverre er det færre og færre som gidder å trene hunden sin, ja. Har folk på kurs som blir overrasket over hvor mye det krever å skulle ta inn halvannet år med relativt fri oppdragelse. For hunden har jo vært sååå snill og lydig helt frem til hormonene bruser og mors kjøttkaker ikke frister lenger... Så går det enda lenger tid uten trening. Først når den har selvbelønnet seg med x antall turer alene, både etter naboens katt og kanskje et rådyr, finner folk ut at de må på kurs. Har opplevd at folk velger omplassering og ved ett tilfelle avliving etter at de gav opp treningen. Dette kunne vært unngått hadde folk 1. Kjøpt hund etter egenskaper og ikke bare fordi den var søt, billig osv. 2. Startet innkalling treningen så fort valpen er i hus og stilt krav (og korrigert) til hunden den dagen den ikke vil komme på innkalling. 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I alle fall jakthunder... Men denne hverdagshistorien din er vel noe fargelagt og har to ganske forskjellige sider kanskje? Anonymkode: 8d11b...976 Hvorfor skulle jeg «fargelegge» historie? Fakta var at eier hadde ikke kontroll på hunden sin som jagde et rådyr, eier ropte på hunden og hunden kom ikke/stanset ikke, rådyret var veldig redd og hadde begrenset med rømningsveier pga brøytekanter og høy snø i terrenget. Jeg ba eier ha hunden i bånd siden den jagde rådyr. Eier gikk nok rett i forsvar siden hun kjeftet på meg med argumenter som at hunden trengte å løpe og at det ikke var båndtvang nå. Dette er ikke fargelegging, men fakta og gjenfortelling. Dessverre noen hundeeiere som oppfører seg sånn (mange har kontroll, men de som ikke har kontroll er ofte ikke hyggelige og ser ikke problemet når man sier det til dem). Er du hundeeieren jeg møtte på? Hva er din side av saken? Anonymkode: 11edd...b32 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Burde det ikke bli ekstra ordinær båndtvang på hunder nå mtp snødybden? (På Østlandet/sør-landet). Jeg så en løs hund på tur i sted som jaget et rådyr, rådyret løp fortvilet bortover vegen og kunne ikke gå ut i terrenget for da ville den vært dødsdømt. Det er 2m høye brøytekanter og over 1m i snø i terrenget. Jeg ba eier ta hunden i bånd, det ville hun ikke fordi hunden hadde «behov for å løpe» og hun begynte å kjefte på meg. 1. Argument for katter/rådyr som blir jaget av løse hunder uten bånd: Det er for dyp snø å løpe i for rådyr nå om en hund jager og dyret vil enten bli bitt/drept av hunden eller dø av frykt. 2. Argument for hundeeiere for å holde hunden i bånd: mtp kulden som er meldt til helgen (minus 24 grader i Oslo området) så er det dumt om hundene blir borte, så bedre å ha de i bånd. Anonymkode: 11edd...b32 Som hundeeier selv syns jeg det burde være båndtvang hele året. Heller mer fokus på å skape steder hvor hundene trygt kan løpe fritt borte fra andre dyr og mennesker. Det er så mange hundeeiere som ikke har kontroll på hunden sin eller god nok innkalling på dem, men slipper dem løs uansett.. Hjelper lite å rope "den er snill altså" når hunden din oppsøker andre mennesker eller hunder. Etter å ha hatt hunder i 20 år så stoler jeg fullt ut på mine hunder, men jeg stoler ikke et sekund på andre ukjente hundeeiere og hundene deres. Anonymkode: 4bd4a...9a2 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #13 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi de færreste har kontroll på bikkja si. Sånn er det bare. Man trener tydeligvis ikke på det lenger. Her jeg bor ser jeg aldri løse hunder hverken sommer eller vinter. Ingen har peiling på det. Anonymkode: 8d11b...976 Jeg går endel med hunden med lang line. Da har jeg litt ekstra kontroll «i tilfelle», men samtidig tvinger det meg og hund til å ha bedre kommunikasjon enn om han går i bånd. Det er synd hvis hund skal få stadig mer innskrenket frihet via lov og regulering. Både fordi det er et dårligere hundeliv og fordi det gir hunder som er mindre kontrollert når de først er løs. Anonymkode: 02c6b...094
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #14 Skrevet 3. januar 2024 Dessverre er det akkurat slike som hun du traff som kommer til å blåse i båndtvangen også. De av oss som tar ansvar ville ikke finne på å slippe løs en langbent hund i skogen nå ....kontroll meg i rumpa hvis bikkje med jaktinstinkt ser et dådyr kave i snøen mens eier ser en annen vei.. Anonymkode: 572df...022 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #15 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Burde det ikke bli ekstra ordinær båndtvang på hunder nå mtp snødybden? (På Østlandet/sør-landet). Jeg så en løs hund på tur i sted som jaget et rådyr, rådyret løp fortvilet bortover vegen og kunne ikke gå ut i terrenget for da ville den vært dødsdømt. Det er 2m høye brøytekanter og over 1m i snø i terrenget. Jeg ba eier ta hunden i bånd, det ville hun ikke fordi hunden hadde «behov for å løpe» og hun begynte å kjefte på meg. 1. Argument for katter/rådyr som blir jaget av løse hunder uten bånd: Det er for dyp snø å løpe i for rådyr nå om en hund jager og dyret vil enten bli bitt/drept av hunden eller dø av frykt. 2. Argument for hundeeiere for å holde hunden i bånd: mtp kulden som er meldt til helgen (minus 24 grader i Oslo området) så er det dumt om hundene blir borte, så bedre å ha de i bånd. Anonymkode: 11edd...b32 Du burde ha anmeldt henne. Gjerne også tatt en film og vist henne og sagt at dette leverer du til politiet hvis hun ikke er i stand til å være en bedre hundeeier. Anonymkode: 07bd2...4e9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #16 Skrevet 3. januar 2024 Opprett en facebook side som dreier seg om omegn, hvis det ikke allerede er en. Skriv inne der om problemet og opplevelsen med denne kvinnen ( uten å røpe hvem hun er) og still spørsmål til hvordan folk opplever det. Anonymkode: 52b59...8a0
Forvirret23 Skrevet 3. januar 2024 #17 Skrevet 3. januar 2024 (endret) Blitt innført her ryktes det, min hund klarer ikke å løpe i denne snøen. Jage et rådyr er nok det siste den får til her. Båndtvang hele året er jeg fullstendig i mot, frihet for et dyr er viktig det også. Heller pålegge kursing og kanskje de måtte bestå en eller annen prøve før de får slippe hunden. Min hund er lydig, kommer på innkalling. Min hund er også livredd for å miste oss så er aldri mer enn et par meter unna. Så vil jeg bare legge til at selv om det ikke er båndtvang så har ikke hunden lov til å jage vilt, ikke komme på innkalling osv. Så tror nok ikke båndtvang ville gjort så mye for rådyret her Endret 3. januar 2024 av Forvirret23 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #18 Skrevet 3. januar 2024 Forvirret23 skrev (5 timer siden): Blitt innført her ryktes det, min hund klarer ikke å løpe i denne snøen. Jage et rådyr er nok det siste den får til her. Båndtvang hele året er jeg fullstendig i mot, frihet for et dyr er viktig det også. Heller pålegge kursing og kanskje de måtte bestå en eller annen prøve før de får slippe hunden. Min hund er lydig, kommer på innkalling. Min hund er også livredd for å miste oss så er aldri mer enn et par meter unna. Så vil jeg bare legge til at selv om det ikke er båndtvang så har ikke hunden lov til å jage vilt, ikke komme på innkalling osv. Så tror nok ikke båndtvang ville gjort så mye for rådyret her Jeg tror båndtvang hjelper, fordi det var grunnen hundeeier oppgav «det er ikke båndtvang så ingen kan kreve at jeg har hunden i bånd» når hunden jaget rådyr. Noen hundeeiere gjemmer seg bak at det er «instinkt» «hunden vil bare leke når den jager» osv. Så på hundeeieren jeg møtte så ville det hjulpet å si at det er båndtvang for hun hadde åpenbart ikke lest hundeloven hvor det står at man skal ha kontroll på hunden sin. Men du som jeg siterer virker som en opplyst hundeeier med kontroll på hunden din, da er det dumt med hundeeiere uten interesse for kontroll på egen hund som ødelegger for de som har kontroll. Anonymkode: 11edd...b32 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #19 Skrevet 3. januar 2024 Hvem bryr seg. Virkelig. Anonymkode: 3ac8b...cb2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #20 Skrevet 4. januar 2024 https://dyreliv.no/hund/ekstraordinaer-bandtvang-januar-2024/ Anonymkode: 42efc...25b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå