Gå til innhold

Hva hadde du gjort? Bortskjemte skilsmissebarn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og faren skiltes for fem år siden. Faren har skjemt vekk barna og barna (tenåringene) har klaget over at ingenting skjer her hos meg i feriene. «Bare» besøk til familie som jeg trodde de likte.

Så denne julen bestilte jeg en kommende ferie med et flott opphold, langt over min økonomi. 4 dager i London, et hotell midt i sentrum.

Betalt og gledet meg til å dele nyheten.Reaksjonen:

»Nei, gidder ikke. Kan du avbestille?»

De er 14 og 16 år. To jenter.

Er så skuffet og lei meg.

Anonymkode: 1f355...59f

• Liker 2
  • Hjerte 31
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og faren skiltes for fem år siden. Faren har skjemt vekk barna og barna (tenåringene) har klaget over at ingenting skjer her hos meg i feriene. «Bare» besøk til familie som jeg trodde de likte.

Så denne julen bestilte jeg en kommende ferie med et flott opphold, langt over min økonomi. 4 dager i London, et hotell midt i sentrum.

De er 14 og 16. Så klart de ikke vil reise med mor ❤️ 

Gi det noen år, så kommer de tilbake til deg. 

Anonymkode: 5a6cc...249

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, så leit. Men du tenkte ikke på å høre om dette var noe de hadde lyst til, da? Tenåringer kan jo være ganske egoistiske, bortskjemt eller ei. 

Anonymkode: 5ba92...a46

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør de hos far i ferien?

Her var familiebesøk ikke veldig interessant i den alderen, ikke ferie med foreldre heller. Prøvd å la de ha med seg en venn hver? På noe billigere enn Londontur. Det var i alle fall mer populært her, i tillegg til å være hjemme og henge med venner.

Anonymkode: f0f12...5e5

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det de har likt hos far da?

Anonymkode: b3918...503

Skrevet

Man står bare i det. Det siste jeg ville gjort var å prøve å tekkes de. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt ekstremt skuffet hvis mitt barn hadde oppført seg sånn. Vi er i en tid hvor svært mange ikke har råd til mat på bordet. Hadde hatt en lang prat om privilegier og takknemlighet. 

Jeg vokste opp som fattig og dro ikke på ferie før jeg betalte det selv som 20-årig student. 

Anonymkode: cd73f...fa5

• Liker 22
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde blitt ekstremt skuffet hvis mitt barn hadde oppført seg sånn. Vi er i en tid hvor svært mange ikke har råd til mat på bordet. Hadde hatt en lang prat om privilegier og takknemlighet. 

Jeg vokste opp som fattig og dro ikke på ferie før jeg betalte det selv som 20-årig student. 

Anonymkode: cd73f...fa5

Takk. Denne kommentaren varmet. Er så lei meg at tårene triller på mitt eget soverom i dag. 

• Liker 1
  • Hjerte 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt så lei meg og såret dersom det hadde skjedd her hjemme. Jeg har to jenter på 14 og 17. Er 99,9% sikker på at de ikke hadde reagert slik, men med glede over å få dra til London. 
Jeg tror jeg ville snakket med de om hvorfor de reagerte som de gjorde. Tror kanskje jeg ville snakket med de hver for seg. Kanskje 14 åringen har lyst til å dra, men ikke turde å si noe annet når 16 åringen reagerte som hun gjorde? 
Vi reiser på fine ferier- men likevel hadde jo ikke mine barn takket nei til en tur til London. Hvor mye skjemmer far de bort siden du tenker det er grunnen? 

Anonymkode: 17976...852

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Denne kommentaren varmet. Er så lei meg at tårene triller på mitt eget soverom i dag. 

Det skjønner jeg godt, dette fortjener du ikke. Jeg er enig med hun som skriver at du kan snakke med dem om hvorfor de reagerte som de gjorde. De kan godt få vite at det var sårende og at du ble lei deg. Synes ikke det er ok å reagere på den måten, tenåring eller ei.

Anonymkode: 812c0...2dd

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner det sårer - men hva har de gjort hos far som de liker? Jeg tenker litt - kanskje du har valgt noe DU liker og bommet litt på deres interesser og ønsker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner det sårer - men hva har de gjort hos far som de liker? Jeg tenker litt - kanskje du har valgt noe DU liker og bommet litt på deres interesser og ønsker. 

Hadde hun bestilt en tur med hurtigruten kunne jeg ha skjønt denne kommentaren, men London? Hvordan kan ikke den reisen kunne passe til tenåringsjenter? Byen har jo noe som passer for alle!! 

• Liker 17
  • Hjerte 3
Skrevet

Ikke forsøk å konkurrere med far som viser kjærlighet gjennom ting som koster. Vær deg og gi dem dine verdier og opplevelser. De blir større og vil se verdien av det. Tenåringer er tenåringer. 

PS! Såpass store barn kan man være ærlig med om at man selv er et menneske som har følelser, og at de sårer deg. Det er viktig lærdom. Man skal ikke trekke det for langt selvfølgelig, men være ærlig. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Alle 14-16 åringer jeg kjenner hadde blitt glad for dette. Jeg tenker at de i utgangspunktet er ute etter å såre deg på en eller annen måte, ta igjen med deg, fordi de er trygge på deg. Jeg hadde satt meg ned og forsøkt en samtale med dem og om de står på sitt, hadde jeg tatt med meg en venninne og reist på tur alene. De er store nok til å forstå at handling for konsekvenser. 

Jeg hadde blitt skikkelig skuffet selv og jeg hadde ikke vært redd for å si det til dem heller. 

Anonymkode: 70e1d...a36

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Med barn i den alderen er det lurt å lage et personlig gavekort, ikke å bestille billettene. Det hadde vært lettere for meg å få med meg min 16-åring dersom vi hadde en prat om når det passet, og om at vi måtte bestille litt tid i forveien. Så den turen hadde kanskje blitt høsten `24.

Jeg er også en mor som har dårligere økonomi enn far. Men til forskjell fra far så snakker jeg med barnet, og har innsikt i hva hen gjør og interesserer seg for. Jeg gav hen airpods pro fordi jeg visste at de gamle ikke fungerte.

Ungdom nå kommuniserer også på en annen måte enn vi er vant til. Det er mer direkte, og gjerne korte meldinger. "Ok" eller "ja".

Anonymkode: 61726...826

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du er skuffet! Jeg hadde vært helt knust selv. Jeg har to gutter på 13 og 15 selv, og hvis de hadde gjort noe slikt, hadde jeg nok prøvd å snakke med dem. Rolig og behersket, etter at jeg hadde roet meg ned. Realitetsorientert rundt både økonomi og forventninger. Jeg har egentlig litt vanskelig for å tro at to tenåringsjenter virkelig ikke vil dra til London, selv om det er med mamma. 
Klem til deg!

Anonymkode: d4e5c...4a3

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde hun bestilt en tur med hurtigruten kunne jeg ha skjønt denne kommentaren, men London? Hvordan kan ikke den reisen kunne passe til tenåringsjenter? Byen har jo noe som passer for alle!! 

Min niese på 13 år hadde faktisk syns det var bare «helt ok». Hun er ikke særlig interessert i noe som shopping, sminke eller noe i den duren. Hun hadde blitt glad for å være sammen, men det hadde ikke vært noen høydare i seg selv. Så hva er det de har sagt til TS at de gjør hos far, som er så fantastisk - hva er de faktiske interessene til disse jentene? Hva er det han har skjemt dem bort med? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner veldig godt at du er skuffet! Jeg hadde vært helt knust selv. Jeg har to gutter på 13 og 15 selv, og hvis de hadde gjort noe slikt, hadde jeg nok prøvd å snakke med dem. Rolig og behersket, etter at jeg hadde roet meg ned. Realitetsorientert rundt både økonomi og forventninger. Jeg har egentlig litt vanskelig for å tro at to tenåringsjenter virkelig ikke vil dra til London, selv om det er med mamma. 
Klem til deg!

Det jeg mente, men ikke helt klarte å formidle var: Selv om tenåringer kan virke selvsentrerte og egoistiske, så er de overraskende ofte likevel mottakelige for en viss fornuft. Etter en stund. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Deler skuffelsen din😢🥰 dattern min ville elsket London tur sammen med meg, julegaven til mine barn og foreldre var en kreft diagnose bittelille julaften.. bare for å sette julen litt i perspektiv til barna dine😬 

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min niese på 13 år hadde faktisk syns det var bare «helt ok». Hun er ikke særlig interessert i noe som shopping, sminke eller noe i den duren. Hun hadde blitt glad for å være sammen, men det hadde ikke vært noen høydare i seg selv. Så hva er det de har sagt til TS at de gjør hos far, som er så fantastisk - hva er de faktiske interessene til disse jentene? Hva er det han har skjemt dem bort med? 

Poenget mitt var vel at London kan by på veldig mye mer enn shopping og sminke. 

Jeg tror kanskje den som skrev over her at barna ville såre mor er inne på noe. 

• Liker 6
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...