Flynn Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Håper noen kan hjelpe meg her med noen (kanskje dumme) spørsmål. Jeg har bodd i en leilighet i snart 2 år, kjøpte i april 2022. Bygget ble bygget i 2001. Den siste tiden har det vært fasaderenovering og arbeid på bygget i regi av borettslaget, og det har vært mye borring, arbeid med balkonger, fasade etc. I den anledning kikket jeg litt på leiligheten innvendig og oppdaget en sprekk jeg ikke har sett før. Den er over døren til balkongen, og strekker seg fra listen over balkongdøren og opp til taket. Kan sprekken ha oppstått på grunn av arbeidet som er gjort på bygget? Eller ser det ut som en sprekk som oppstår naturlig? Må jeg gjøre noe med den, eller er det helt ufarlig? Sprekk nr 2 (bildet av en sprekk til høyre for en dør) er «selvpåført», da jeg snublet over hunden som lå på gulvet og deiset inn i veggen med skulderen først. Jeg hørte et brak/en knekkelyd da jeg traff veggen. Det ble en sprekk/brukket lettvegg/gipsvegg inne i selve veggen, så sprekken sees bare utenfra, er ingen sprekk i malingen på en måte, men jeg kjenner at det er «svikt» i veggen. Dette er på en vegg som hører til mellom soverommet og kjøkkenet. Må jeg gjøre noe med denne? Håper på gode råd herfra 🤞🏻
newman01 Skrevet 3. januar 2024 #2 Skrevet 3. januar 2024 Du trenger strengt tatt ikke gjøre noe med sprekk nr.2 i den sprukne gipsplata, men av estetiske hensyn kan det være greit. Det blir også litt dårligere støyisolerende egenskaper til veggen, siden det ene laget er ødelagt. Ikke spesielt vanskelig å fikse, men tidkrevende. Skjær ut et firkantet område som er noe større enn sprekken 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #3 Skrevet 3. januar 2024 Den første sprekka ville jeg fått sjekka. Du vet ikke hvor dyp den er og om det eventuelt kan oppstå lekkasje fra utsiden. Anonymkode: 0fc3b...c7c 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Skrevet 3. januar 2024 Den første sprekken hadde jeg nok bedt borettslaget komme å ta en titt på. Sannsynlig resultat av arbeider om det er oppstått nå. Anonymkode: 636e7...452 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #5 Skrevet 3. januar 2024 Det første bilde ser ut som vanlige setningsskader. Etter en stund kan gipsplater forflytte seg littegrann og du får slike sprekker. Nå har sikkert platene fått "satt seg" og du kan pusse over og sparkle over, og male. Så blir det fint igjen👍 Anonymkode: 96ceb...2d4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå