Sologvår Skrevet 2. januar 2024 #1 Del Skrevet 2. januar 2024 Jeg skal på jobbintervju om et par dager på en rådgiverstilling i en statelig organisasjon. Jeg ønsker veldig gjerne denne jobben, og føler stort press på å gjøre det bra. Og det stresset er ikke bra, kjenner jeg får helt hjernetåke. Prøver å google typiske spm og finne gode svar, men jeg synes det er vanskelig. Så hva er dine beste tips? Hvilke spørsmål burde jeg finne gode svar på? Hvordan få opp selvtilliten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #2 Del Skrevet 2. januar 2024 Skru sjarmen på og vær deg selv 110%. Arbeidsgiver merker om man gjør seg til. Tenk business casual, vær interessert og les rommet. Dette går så bra så! Anonymkode: 63478...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 2. januar 2024 #3 Del Skrevet 2. januar 2024 Lytt, la de som intervjuer deg få styre. Vent på tur med å prate, og vær deg selv. Alle er nervøs på jobbintervju. Det er null stress. De er nysgjerrig på deg, og likte søknaden din. Så du starter med å lede 1-0,husk det. Lykke til! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 2. januar 2024 #4 Del Skrevet 2. januar 2024 Vis entusiasme for feltet/arbeidsoppgavene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 2. januar 2024 #5 Del Skrevet 2. januar 2024 Øv på « kan du si litt om deg selv». Den er så stor og åpen og lur å preppe. Vinkl mot jobb men også litt person/interesser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 2. januar 2024 #6 Del Skrevet 2. januar 2024 (endret) Rett deg opp i kroppen og skru deg "på". Er lett å bli "trykket" og bakpå i slike settinger. By på deg selv. Vær personlig. Tør å snakke om deg og ditt. Vis hvem du er, også privat. Si at du er nervøs. Svarer du "nei" (som mange gjør) på spørsmålet om du er nervøs, så blir du gjerne tatt i en løgn. For det er ekstremt sjeldent at noen ikke er det, og ikke være det er bare rart. Å svare at du er nervøs kan gi deg en "tabbekvote". Du kan bruke at du er nervøs som unnskyldning hvis du merker at du svarer dårlig underveis, og ønsker å svare på nytt igjen. Si ja til drikke, og ha drikken i umiddelbar nærhet. Får du et spørsmål du må tenke litt på, så kan du ta deg en slurk før du svarer. Det kjøper deg 4-5 sekunder til å tenke over hva du skal si, og det er ekstremt nyttig når spørsmålene blir vanskelige, enn å bare "dure på" med et svar når spørsmålet blir stilt. Still masse spørsmål selv. Spørsmål DU lurer på. Svar på spørsmålene utifra hvordan de ønsker at du skal svare. Ergo, les rommet mens du svarer. Ta gjerne med deg notater, og notèr også underveis. Du skal ikke på eksamen, og det er positivt å være forberedt. Forbered deg på spørsmål om hvem du er, hva dine styrker og svakheter er, hva du kan bidra med, hvorfor de skal velge deg osv. Husk at intervju er en toveissamtale, og ikke en eksamen. Våg å prate normalt, kontrastille spørsmål og ikke være såå saklig hele tiden. Og bonusen: Når intervjuet er "ferdig" og intervjuerne sier "nå har vi ikke noe mer" o.l., så ta ordet. Kom med en motivasjonsappell i 1-2 minutter. Gjenta hvorfor de bør ansatte deg, oppsummèr det som er viktig, si at du er veldig motivert og klar for oppgaven, fortell at dette ønsker du virkelig osv. Det blir altså det siste som skjer i intervjuet, og det de vil huske deg best for. Endret 2. januar 2024 av Bombasi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sologvår Skrevet 2. januar 2024 Forfatter #7 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skru sjarmen på og vær deg selv 110%. Arbeidsgiver merker om man gjør seg til. Tenk business casual, vær interessert og les rommet. Dette går så bra så! Anonymkode: 63478...5fe Jeg ender ofte opp med å enten bli en veldig moderert utgave av meg selv, eller så blir jeg alt for mye. Det er vanskelig å finne balansepunktet og det å tørre å være seg selv. Må prøve å holde hodet kaldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 2. januar 2024 #8 Del Skrevet 2. januar 2024 (endret) Skriv gjerne ned noen spørsmål du ønsker å stille på forhånd. Det pleier å gi god uttelling, for da blir det veldig tydelig at du er godt forberedt. Ellers er det som de fleste her sier: vær deg selv, vær blid og hyggelig og entusiastisk, og stol på deg selv. Du er der fordi de mener du er kvalifisert, så vis at du selv også tror på at du er rett person for jobben👍🏻 Endret 2. januar 2024 av Bovina sancta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sologvår Skrevet 2. januar 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 2. januar 2024 Fjollefyr skrev (8 minutter siden): Lytt, la de som intervjuer deg få styre. Vent på tur med å prate, og vær deg selv. Alle er nervøs på jobbintervju. Det er null stress. De er nysgjerrig på deg, og likte søknaden din. Så du starter med å lede 1-0,husk det. Lykke til! Ja! Dette må jeg huske 1-0 til meg! Jeg kjenner jeg tenker sånn på hva jeg «konkurrerer» mot. Men det har jeg ingen kontroll over, jeg må finne troen på meg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sologvår Skrevet 2. januar 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 2. januar 2024 Frøkenfryden skrev (4 minutter siden): Øv på « kan du si litt om deg selv». Den er så stor og åpen og lur å preppe. Vinkl mot jobb men også litt person/interesser. Godt tips, den er alltid litt rar. Noen vil vite mer om personligheten min mens andre tenker rent jobbmessig. Ofte har jeg holdt denne kort, fordi jeg ikke har så lyst til å sitte å prate mye om meg selv. Men jeg tror kanskje jeg kan bli litt kort, da jeg bare vil videre i intervjuet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 2. januar 2024 #11 Del Skrevet 2. januar 2024 Ikke for at du skal få mindre motivasjon. Men, det er ofte ikke så mange aktuelle kandidater selv om mange søkere. Med aktuelle mener jeg da både motivasjon og at de vil passe inn i jobb med oppgaver og mellom-menneskelig. Og det er ikke bra at du føler et så stort press, hvis du settes ut av balanse av det, det bør man ikke ha i en jobb, det er tross alt ‘bare’ en jobb . Tenk; denne jobben får jeg om det er meningen jeg skal ha den. Prøv å legge fra deg tanken på intervju helst hele dagen før, og ha ‘egentid’ så du kan stille uthvilt. Da sitter svarene løsere og er mer genuine og ‘intuitive’ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #12 Del Skrevet 2. januar 2024 Jeg husker best da de spurte meg om hvorfor de skulle velge akkurat meg blant de 5 som fikk tilbud om intervju (mens alle i rommet stirret på meg) 😄. Husker videre at jeg fikk spørsmål om hvilke forventninger jeg hadde til lønn. Jeg gikk fra det private med god lønn til rådgiver i staten, så det var jo relevant spørsmål. Videre fikk jeg en «case» jeg skulle løse hjemme og deretter sende min mulige nye leder. Casen var svært relevant for de oppgavene jeg eventuelt skulle utføre i den nye jobben. Ellers var de mest opptatt av habilitetsspørsmålet (jeg jobber i en bransje der mange kjenner hverandre), om jeg hadde vært i noen større konflikter på tidligere arbeidsplasser og hvordan jeg eventuelt hadde taklet disse, hvordan jeg takler å bli pålagt oppgaver av leder, feks skrive vedtak, som jeg selv er uenig i, fleksibilitet siden jobben min innebærer en del reising med mer. Tror det viktigste er å være tydelig på at du virkelig ønsker denne jobben. Jeg har aldri stilt noe særlig spørsmål på intervjuer og har alltid fått de (veldig få) jobbene jeg har søkt på. Anonymkode: a04e8...4d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #13 Del Skrevet 2. januar 2024 Øv deg med en venn/venninne eller familiemedlem. Du vet sikkert om de vanlige spørsmålene de som vil intervjuer deg vil være. Be de som du øver deg med stille deg helt random spørsmål mellom de vanlige spørsmålene. Det gjør deg klar til hvis det skjer på intervjuet. På intervjuet: Må bare legge til hva andre skriver. Øyekontakt med en gang! Anonymkode: 62190...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #14 Del Skrevet 2. januar 2024 Vis ingen svakheter. Du må fremstille deg selv perfekt. Anonymkode: 4b1c3...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sologvår Skrevet 2. januar 2024 Forfatter #15 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg husker best da de spurte meg om hvorfor de skulle velge akkurat meg blant de 5 som fikk tilbud om intervju (mens alle i rommet stirret på meg) 😄. Husker videre at jeg fikk spørsmål om hvilke forventninger jeg hadde til lønn. Jeg gikk fra det private med god lønn til rådgiver i staten, så det var jo relevant spørsmål. Videre fikk jeg en «case» jeg skulle løse hjemme og deretter sende min mulige nye leder. Casen var svært relevant for de oppgavene jeg eventuelt skulle utføre i den nye jobben. Ellers var de mest opptatt av habilitetsspørsmålet (jeg jobber i en bransje der mange kjenner hverandre), om jeg hadde vært i noen større konflikter på tidligere arbeidsplasser og hvordan jeg eventuelt hadde taklet disse, hvordan jeg takler å bli pålagt oppgaver av leder, feks skrive vedtak, som jeg selv er uenig i, fleksibilitet siden jobben min innebærer en del reising med mer. Tror det viktigste er å være tydelig på at du virkelig ønsker denne jobben. Jeg har aldri stilt noe særlig spørsmål på intervjuer og har alltid fått de (veldig få) jobbene jeg har søkt på. Anonymkode: a04e8...4d0 Kjære vene, hva svarte du til deg spørsmålet om hvorfor de skulke velge deg? Husker jeg har fått noe likt, jeg oppsummerte vel kort hva jeg hadde vært innom som mine «sterke» sider. Var utrolig kleint, sitte der å smile og si det som den største selvfølgeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sologvår Skrevet 2. januar 2024 Forfatter #16 Del Skrevet 2. januar 2024 Bombasi skrev (25 minutter siden): Rett deg opp i kroppen og skru deg "på". Er lett å bli "trykket" og bakpå i slike settinger. By på deg selv. Vær personlig. Tør å snakke om deg og ditt. Vis hvem du er, også privat. Si at du er nervøs. Svarer du "nei" (som mange gjør) på spørsmålet om du er nervøs, så blir du gjerne tatt i en løgn. For det er ekstremt sjeldent at noen ikke er det, og ikke være det er bare rart. Å svare at du er nervøs kan gi deg en "tabbekvote". Du kan bruke at du er nervøs som unnskyldning hvis du merker at du svarer dårlig underveis, og ønsker å svare på nytt igjen. Si ja til drikke, og ha drikken i umiddelbar nærhet. Får du et spørsmål du må tenke litt på, så kan du ta deg en slurk før du svarer. Det kjøper deg 4-5 sekunder til å tenke over hva du skal si, og det er ekstremt nyttig når spørsmålene blir vanskelige, enn å bare "dure på" med et svar når spørsmålet blir stilt. Still masse spørsmål selv. Spørsmål DU lurer på. Svar på spørsmålene utifra hvordan de ønsker at du skal svare. Ergo, les rommet mens du svarer. Ta gjerne med deg notater, og notèr også underveis. Du skal ikke på eksamen, og det er positivt å være forberedt. Forbered deg på spørsmål om hvem du er, hva dine styrker og svakheter er, hva du kan bidra med, hvorfor de skal velge deg osv. Husk at intervju er en toveissamtale, og ikke en eksamen. Våg å prate normalt, kontrastille spørsmål og ikke være såå saklig hele tiden. Og bonusen: Når intervjuet er "ferdig" og intervjuerne sier "nå har vi ikke noe mer" o.l., så ta ordet. Kom med en motivasjonsappell i 1-2 minutter. Gjenta hvorfor de bør ansatte deg, oppsummèr det som er viktig, si at du er veldig motivert og klar for oppgaven, fortell at dette ønsker du virkelig osv. Det blir altså det siste som skjer i intervjuet, og det de vil huske deg best for. Mange gode tips her. Kannen utdype dette med å svare på spørsmålene utifra hvordan de ønsker at du skal svare? Det er jo dette med å lese rommet som er vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 2. januar 2024 #17 Del Skrevet 2. januar 2024 Sologvår skrev (39 minutter siden): Jeg skal på jobbintervju om et par dager på en rådgiverstilling i en statelig organisasjon. Jeg ønsker veldig gjerne denne jobben, og føler stort press på å gjøre det bra. Og det stresset er ikke bra, kjenner jeg får helt hjernetåke. Prøver å google typiske spm og finne gode svar, men jeg synes det er vanskelig. Så hva er dine beste tips? Hvilke spørsmål burde jeg finne gode svar på? Hvordan få opp selvtilliten? Synd spm allerede ikke blir drillet på en skole. unødvendig å stresse seg opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #18 Del Skrevet 2. januar 2024 Det viktigste er at du er deg selv, og at du vurderer om du vil passe inn i arbeidsmiljøet og trives der. Jeg har alltid gått inn i intervjuet og tenkt at hvis jeg er rett for jobben, og jobben rett for meg, får jeg jobben. Om ikke, var den ikke ment for meg. Som leder vil jeg ikke ha en "perfekt" kandidat som svarer rett på alle spørsmål, jeg vil ha en som virkelig vil jobbe hos oss med de rette kvalifikasjonene for jobben😊 Anonymkode: 9033c...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #19 Del Skrevet 2. januar 2024 Frøkenfryden skrev (35 minutter siden): Øv på « kan du si litt om deg selv». Den er så stor og åpen og lur å preppe. Vinkl mot jobb men også litt person/interesser. Ja les deg opp om jobben og beskriv hvor godt du passer inn der, diskret altså Anonymkode: 4c0b6...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #20 Del Skrevet 2. januar 2024 Jeg intervjuer en god del og litt nerver synes jeg er en god ting. Viser motivasjon og at det har kostet en innsats fra jobbsøkeren. Kjekkaser (av begge kjønn) som drar den "jeg er skapt for dette og om to år vil jeg ha stolen din" er langt verre. Anonymkode: a8fbf...d17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå