Gå til innhold

Barn og griseprat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter (8) har en nabovenninne som ikke klarer å la være å skyte inn kjønnsord flere ganger per setning. 
Hun kommer inn døra her og roper p*kk før noen har sagt hei, og uansett tema eller kontekst (eller hvor mange ganger vi sier stopp), kommer alt tilbake til pupper og piss og p*kk, spesielt det siste.

Hun er nyinnflyttet og tøffer seg naturligvis mye for å passe inn, og endel er helt klart usikkerhet, og sålangt jeg kan observere er det ikke noe adferd som tyder på overgrep - i den grad det er mulig å lese ut fra adferd i farta da.

Min utfordring er hvordan møte dette. Jeg er så j*vla lei av å høre på den praten…

Jeg har en streng policy på at ALT er greit å snakke om i vårt hus, og at INGENTING skal være tabu eller belagt med skam eller skyld. Men det er ikke alt som passer ved bordet, og det er ikke alle måter å snakke på som er OK, selvfølgelig.

Så da må en regne med endel, men hvordan møter jeg nabojenta med grisepraten? Vaske munnen med Zalo eller JiF? 😉

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kamomilla_1000 skrev (Akkurat nå):

Datter (8) har en nabovenninne som ikke klarer å la være å skyte inn kjønnsord flere ganger per setning. 
Hun kommer inn døra her og roper p*kk før noen har sagt hei, og uansett tema eller kontekst (eller hvor mange ganger vi sier stopp), kommer alt tilbake til pupper og piss og p*kk, spesielt det siste.

Hun er nyinnflyttet og tøffer seg naturligvis mye for å passe inn, og endel er helt klart usikkerhet, og sålangt jeg kan observere er det ikke noe adferd som tyder på overgrep - i den grad det er mulig å lese ut fra adferd i farta da.

Min utfordring er hvordan møte dette. Jeg er så j*vla lei av å høre på den praten…

Jeg har en streng policy på at ALT er greit å snakke om i vårt hus, og at INGENTING skal være tabu eller belagt med skam eller skyld. Men det er ikke alt som passer ved bordet, og det er ikke alle måter å snakke på som er OK, selvfølgelig.

Så da må en regne med endel, men hvordan møter jeg nabojenta med grisepraten? Vaske munnen med Zalo eller JiF? 😉

Plumbo?..

Skrevet

Overse henne konsekvent så blir det ikke moro lenger...

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare ignorert det. Hun sier det for å få en reaksjon. Å irettesette det gir oppmerksomhet. Ville bare oversett det som om det var sykt ukult. Men - kan hun ha ticks? :) 

Anonymkode: 42e7d...a5c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Si at hun får snakke pent hvis hun vil være hos dere, hvis ikke får hun dra hjem. Må si jeg tenker mitt om foreldrene...

Anonymkode: d476d...5b5

• Nyttig 3
Skrevet

Fase..

Snart bytter om om til tiss, bæsj og promp he he.. la det være...det er et ord hun har hørt noen si..hun vet ikke hva det er engang...for alt vi vet tror hun det er et dyr ha ha

AnonymBruker
Skrevet

8 år? 

Hun har ikke tics/Tourette da?

Anonymkode: e52d5...5f2

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at å overse det for å se om det gir seg er en god idé. Dersom det ikke fungerer over noen måneder er det vel og helt innafor å si at dere ikke vil ha sånn prat i upassende situasjoner med tanke på at du nevner at dere har fokus på å akseptere enhver prat. Vi må gjøre det samme selv fra tid til annen, også til våre egne barn på 11 og 5 år som gjerne sier fantasifulle ting selv om det ikke kopieres fra oss 😅 så over til det: 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Si at hun får snakke pent hvis hun vil være hos dere, hvis ikke får hun dra hjem. Må si jeg tenker mitt om foreldrene...

Anonymkode: d476d...5b5

Hvorfor det? Her er grunnlaget at eldste vår har ADHD og lærer de mer fantasifulle uttrykkene gjennom tv-serier eller klassekamerater (jenter/gutter) som har eldre søsken 😉

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ignorere funker ikke, sålenge hun har publikum som ler (vår datter eller andre i samme alder) så holdes det gående uansett.

Bæsj og tiss er de ferdig med, nå er det kjønnsorganer og sex det går i. 
Mulig det er litt tics ute og går

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt at barn holder på med slik prat, de vokser de av seg, senere vil de lære seg enda verre ord....og det er ikke noe du kan gjøre med.

Jeg hadde vært mer bekymret for mitt barn om hun var med å mobbe andre

Anonymkode: cf196...67c

Skrevet
Kamomilla_1000 skrev (2 minutter siden):

Ignorere funker ikke, sålenge hun har publikum som ler (vår datter eller andre i samme alder) så holdes det gående uansett.

Da tenker jeg det er innafor å si at dere aksepterer alt av prat fordi ingen ting skal være skammelig (ord de forstår når de er 9), men ikke rundt matbordet osv. Er det tics vil hun ikke kunne styre det uansett hva hun ønsker selv fordi det ofte ikke merkes av de det gjelder .

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere spørre foreldrene? Hvis dere er nærme nok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kamomilla_1000 skrev (45 minutter siden):

Vegg du hva det betyr eller? 

Anonymkode: ae560...dd2

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vegg du hva det betyr eller? 

Anonymkode: ae560...dd2

Var det noe feil i hva vedkommende skrev?

AnonymBruker
Skrevet
Kamomilla_1000 skrev (1 time siden):

Hadde sendt hun hjem igjen med en gang.

Anonymkode: a2b1a...e30

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje tatt en prat med foreldrene i tilfelle det er snakk om Tourettes eller liknende. Hvis det ikke ligger sykdom til grunn kan det være greit for dem å vite hvordan hun oppfører seg.

Din policy om at alt er greit å snakke om er jo fint - men dette er ikke samtaler? Bare utbrudd.

Anonymkode: 2379e...8f1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er folk helt gale!? «Ingenting skal være tabu å snakke om»… men herregud, å slenge ut banneord og kjønnsord er da ikke å «snakke om» ting? Alvorlig talt. Det hadde vært strengt forbudt i mitt hus, og hvis hun ikke hørte etter så hadde hun blitt sendt hjem.

Anonymkode: 2b3cf...693

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er folk helt gale!? «Ingenting skal være tabu å snakke om»… men herregud, å slenge ut banneord og kjønnsord er da ikke å «snakke om» ting? Alvorlig talt. Det hadde vært strengt forbudt i mitt hus, og hvis hun ikke hørte etter så hadde hun blitt sendt hjem.

Anonymkode: 2b3cf...693

Det er nettopp derfor jeg også tenker i retning tics. Du vet hva det er, ikke sant? Ingen spurte foreldrene mine, og senere meg hvorfor jeg oppførte meg som jeg gjorde. Jeg ble nektet å komme på besøk til venner, bortsett fra tre. Det er ikke en god følelse for et barn.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være tourettes? Er jo ikke sikkert hun kan noe for det.

Anonymkode: 02b80...da7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...