Gå til innhold

Hunden tisser på babyens ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en snart tre år gammel hannhund, terrierrase. Vi har også en fire uker gammel baby, forløst med keisersnitt, så jeg [mor] er for tiden litt funksjonsnedsatt. Far tar alt av turgåing, jeg gjør mitt beste for å engasjere innendørs med nose work og lydighet som kan gjøres fra sofaen.

De første dagene med baby og hund gikk helt fint. Hunden fikk hilse på, de har ligget og sovet ved siden av hverandre (på hundens initiativ og med foreldre ved siden av), det har ikke vært noen tegn på aggresjon. Men nå, de siste dagene, så har hunden begynt å markere inne på babyens ting. Har noen opplevd lignende med sin hund? Hvordan gikk dere frem for å endre adferdsmønsteret til hunden? Kan kjemisk kastrering være til hjelp?

Anonymkode: 62f96...00c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være tegn på stress. 

Anonymkode: 3b8e7...9e2

Gjest jegerrinne
Skrevet

Kan være tegn på stress fra hund, og at hunden ska markere at babyen er hans ansvar

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fulgt med på hunden som en hauk, hatt den i bånd inne, og evt brukt bellyband e.l. som forhindrer markering.
Avbrutt den hver gang den skal til å markere inne, når den viser tegn men FØR den får startet. Om det fester seg som en vane kan det være vanskelig å bli kvitt, så man må få snudd adferden så fort som mulig, og hindre at den oppstår. Da blir den som regel borte igjen. 

Det kommer nok av stress, eller at det er forandring i hjemmet, og at babyens ting lukter nytt/spennende. 
Hunder vet ikke nødvendigvis at det ikke er lov å tisse inne. De aller fleste hunder er husrene og har for vane å tisse ute, men det betyr ikke at de vet at det ene er rett og det andre er galt. Endringer i miljø kan få dem til å glemme disse vanene, så da gjelder det å lære dem inn igjen.

Du kommer sikkert til å få noen svar som handler om trass, dominans, klatring på rangstigen og slike ting, men det er feil. 

Anonymkode: 0495c...2cd

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville fulgt med på hunden som en hauk, hatt den i bånd inne, og evt brukt bellyband e.l. som forhindrer markering.
Avbrutt den hver gang den skal til å markere inne, når den viser tegn men FØR den får startet. Om det fester seg som en vane kan det være vanskelig å bli kvitt, så man må få snudd adferden så fort som mulig, og hindre at den oppstår. Da blir den som regel borte igjen. 

Det kommer nok av stress, eller at det er forandring i hjemmet, og at babyens ting lukter nytt/spennende. 
Hunder vet ikke nødvendigvis at det ikke er lov å tisse inne. De aller fleste hunder er husrene og har for vane å tisse ute, men det betyr ikke at de vet at det ene er rett og det andre er galt. Endringer i miljø kan få dem til å glemme disse vanene, så da gjelder det å lære dem inn igjen.

Du kommer sikkert til å få noen svar som handler om trass, dominans, klatring på rangstigen og slike ting, men det er feil. 

Anonymkode: 0495c...2cd

Takk for konkrete tips!

Siden i går har han hatt bellyband på når vi er innendørs, så får jeg kanskje sette ham i bånd, i hvert fall når jeg er alene hjemme og ikke kan ha øyne på ham til enhver tid.

Han gjør jo ikke dette for å være trassig, prøve å dominere, sette seg over på en eller annen imaginær rangstige; dette er selvfølgelig en massiv omveltning for ham også, og vi vil gjerne finne løsninger som funker for både to- og firbente 😊

Anonymkode: 62f96...00c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...