AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Ble litt overrasket da jeg snakket med en annen mor i barnehagen om hvilken varmmat de får. Det er stort sett: skive med makrell i tomat, fiskekaker, fiskepinner, kokt egg på skive, grøt i en eller annen form. Jeg forstår at økonomien sikkert ikke er god. Men slik jeg forstår det så serveres fiskekaker og pinner til skive. Ikke med f.eks litt potet og gulrot eller annet grønt. Bare farsemat og ikke noe rent. Savner kanskje litt variasjon. Man kan jo servere annet av egg. Speilegg, omelettmuffins, eggerøre, omelett. Og variere tilbehør til kjøtt/fisk, men kanskje ikke brød hele tiden? Syns det er synd de ikke får smake og lære i barnehagen å spise "ordentlig mat". Vi trener på dette hjemme, og han spiser det meste. Men noen lærer kanskje å spise bedre i barnehagen. Hva lager de i deres barnehage? Må nevne at det ikke er egen kokk/kjøkkenansatt i barnehagen, så sikkert begrenset med tid. Anonymkode: a438e...223 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 Det går nok på tid! I vår bhg er det kun varmmat 1 gang i uken og da får de linsesuppe, fiskekaker i wrap med grønnsaker eller pasta med grønnsakssaus 😊 Anonymkode: c71a7...882 10 2
Sofakona Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 Ansatte,tid, økonomi, om det er mye allgeri og religion inn i bildet 9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 Hva betaler dere i matpenger? I min barnehage tar vi 400kr/mnd i matpenger. Vi serverer alle måltider, varmmat 2 dager i uka, og frukt til ettermiddagsmaten. Vi har fisk fast 1 dag i uka og varierer litt hva vi serverer den andre dagen. Vi sererer grønnsaker og potetmos til. Men da er det posegrønnsaker. Anonymkode: 40a77...d72
Maskinfører Skrevet 2. januar 2024 #5 Skrevet 2. januar 2024 På Fredager serveres det sikkert spagetti med ketchup 🥰 var en klassiker det når jeg gikk i barnehagen for 34 år sia 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #6 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det går nok på tid! I vår bhg er det kun varmmat 1 gang i uken og da får de linsesuppe, fiskekaker i wrap med grønnsaker eller pasta med grønnsakssaus 😊 Anonymkode: c71a7...882 Det er jo mer variert! Og mer grønnsaker. Her er det skiver som serveres til det meste. Anonymkode: a438e...223
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #7 Skrevet 2. januar 2024 Grøt til frokost hver dag for dem som vil(evt brød) , varmmat to dager i uka, da kan det være mye forskjellig, både rein fisk og farsemat, kjøttdeig osv, men alltid grønnsaker og poteter eller pasta til hvis det er naturlig. Til suppe serveres brød(og grønnsaker i suppa) og av og til er det pizza, det serveres uten noe til. 3-åringene lager mat(halv gruppe)/smaker på selvlagd mat fra resten av gruppa en gang i uka. Da er det mat med «rene» råvarer. Anonymkode: 8983f...17d 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #8 Skrevet 2. januar 2024 Da er det nok pga bemanning. En ansatt på kjøkkenet for å lage mat i 1-2 timer avhengig av maten er det ikke alle som har muligheten til. Men hadde vært misfornøyd uavhengig av det. Mitt barn har varmmat tre dager i uken samt salatbar hver fredag. Anonymkode: 47d3b...130 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er det nok pga bemanning. En ansatt på kjøkkenet for å lage mat i 1-2 timer avhengig av maten er det ikke alle som har muligheten til. Men hadde vært misfornøyd uavhengig av det. Mitt barn har varmmat tre dager i uken samt salatbar hver fredag. Anonymkode: 47d3b...130 Det er egen kokk i barnehagen til barnet. Anonymkode: 47d3b...130
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Skrevet 2. januar 2024 Foretrekker at de voksne er med barna framfor å lage mat, så klager ikke. Anonymkode: d2250...9f7 4 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #11 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ble litt overrasket da jeg snakket med en annen mor i barnehagen om hvilken varmmat de får. Det er stort sett: skive med makrell i tomat, fiskekaker, fiskepinner, kokt egg på skive, grøt i en eller annen form. Jeg forstår at økonomien sikkert ikke er god. Men slik jeg forstår det så serveres fiskekaker og pinner til skive. Ikke med f.eks litt potet og gulrot eller annet grønt. Bare farsemat og ikke noe rent. Savner kanskje litt variasjon. Man kan jo servere annet av egg. Speilegg, omelettmuffins, eggerøre, omelett. Og variere tilbehør til kjøtt/fisk, men kanskje ikke brød hele tiden? Syns det er synd de ikke får smake og lære i barnehagen å spise "ordentlig mat". Vi trener på dette hjemme, og han spiser det meste. Men noen lærer kanskje å spise bedre i barnehagen. Hva lager de i deres barnehage? Må nevne at det ikke er egen kokk/kjøkkenansatt i barnehagen, så sikkert begrenset med tid. Anonymkode: a438e...223 Bare det å steke speilegg til mange tar veldig mye mere tid, enn å koke egg. Å skjære opp ferskt grønt tar også mye tid. Brød kan de få levert ferdig skåret. Både fiskekaker og fiskepinner kan tilberedes enkelt i stekovnen, så greit å lage til mange, uten at en voksen må stå ved grytene. Anonymkode: 3e6c0...48c 6 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #12 Skrevet 2. januar 2024 Vi har ikke varmmat i barnehagen for de har ikke kjøkken. Det har vært mye diskusjon om man skulle ha catering eller andre varianter, men de fleste foretrekker at de voksne er sammen med barna enn drive med matlaging. Så alle har med det de ønsker. Anonymkode: d1a4b...a2a 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #13 Skrevet 2. januar 2024 Jeg synes det er helt fint at de ansatte heller er med barna enn å lage mat. Anonymkode: 4d104...f01 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #14 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ble litt overrasket da jeg snakket med en annen mor i barnehagen om hvilken varmmat de får. Det er stort sett: skive med makrell i tomat, fiskekaker, fiskepinner, kokt egg på skive, grøt i en eller annen form. Jeg forstår at økonomien sikkert ikke er god. Men slik jeg forstår det så serveres fiskekaker og pinner til skive. Ikke med f.eks litt potet og gulrot eller annet grønt. Bare farsemat og ikke noe rent. Savner kanskje litt variasjon. Man kan jo servere annet av egg. Speilegg, omelettmuffins, eggerøre, omelett. Og variere tilbehør til kjøtt/fisk, men kanskje ikke brød hele tiden? Syns det er synd de ikke får smake og lære i barnehagen å spise "ordentlig mat". Vi trener på dette hjemme, og han spiser det meste. Men noen lærer kanskje å spise bedre i barnehagen. Hva lager de i deres barnehage? Må nevne at det ikke er egen kokk/kjøkkenansatt i barnehagen, så sikkert begrenset med tid. Anonymkode: a438e...223 Intet av det du nevner er jo «varmmat», ts? Om barnehagen påstår de serverer et varmt måltid så forventer jeg suppe, gryterett etc. Altså varm mat. Fiskekake, makrell, egg etc på brødskive er helt vanlig brødmat. Marginalt høyere på næringsverdi enn brødskive med ost, (gitt at fiskekaken inneholder et absolutt minimum 80-90% fisk, selvsagt). Og at pålegget ellers ikke er ultraprossesert. I så fall er måltidet som serveres «junkfood». Og om barnehagen «bruker opp» dagens brødmåltid så må jo foreldrene ta seg bryet med å servere grønnsaker til frokost? Man gir ikke barn brødskiver 2-4 ganger per dag, gitt at man ikke har en økonomi som tilsier at å tilby barna et sunt kosthold er umulig. Her burde barnehagen vært ærlige og sagt at barna gies et brødmåltid (eller altså «junkfood») midt på dagen. Noe som er helt greit, poenget er bare at man ikke lyver om hva man tilbyr barn (eller voksne) som måltid. Anonymkode: fdb4c...644 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #15 Skrevet 2. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Intet av det du nevner er jo «varmmat», ts? Om barnehagen påstår de serverer et varmt måltid så forventer jeg suppe, gryterett etc. Altså varm mat. Fiskekake, makrell, egg etc på brødskive er helt vanlig brødmat. Marginalt høyere på næringsverdi enn brødskive med ost, (gitt at fiskekaken inneholder et absolutt minimum 80-90% fisk, selvsagt). Og at pålegget ellers ikke er ultraprossesert. I så fall er måltidet som serveres «junkfood». Og om barnehagen «bruker opp» dagens brødmåltid så må jo foreldrene ta seg bryet med å servere grønnsaker til frokost? Man gir ikke barn brødskiver 2-4 ganger per dag, gitt at man ikke har en økonomi som tilsier at å tilby barna et sunt kosthold er umulig. Her burde barnehagen vært ærlige og sagt at barna gies et brødmåltid (eller altså «junkfood») midt på dagen. Noe som er helt greit, poenget er bare at man ikke lyver om hva man tilbyr barn (eller voksne) som måltid. Anonymkode: fdb4c...644 Spørsmålet er om det er varm mat eller måltider? Anonymkode: d1a4b...a2a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #16 Skrevet 2. januar 2024 Vi hadde ikke kokk men lagde alt mulig rart. Varmmat to dager i uka, til bursdag fikk bursdagsbarnet bestemme (ble ofte pannekaker da). Vi hadde polske, afghanske, franske og norske retter pluss andre retter fra ulike land. Vi tok utgangspunkt i mat barna likte uavhengig av hvilen nasjon de kom fra. Anonymkode: 2117f...03e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #17 Skrevet 2. januar 2024 Hvis de skal lage mer fancy mat må de ansette kokk. Det er etter min mening verdt pengene, hvis ikke må de ta av personalet som skal være med barna. Her spleiser vi foreldre på kokk hver måned i barnehagen. Verdt hver krone Anonymkode: 6d1f7...7a9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #18 Skrevet 2. januar 2024 Ingen matservering, vi har med all mat selv. Og så lenge matservering i barnehage ikke er et satsningsområde i Norge er det fint at de ansatte bruker tid på gulvet med barna og på tur i skogen. Anonymkode: 8b206...cb8 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #19 Skrevet 2. januar 2024 Ha barna hjemme da! Barnehage er frivillig Anonymkode: 35d25...035
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #20 Skrevet 2. januar 2024 Snakk med SU om foreldre er villige til å betale for kokk i barnehagen. Anonymkode: 20627...219 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå