Aleks0 Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Jeg har tenkt mye etter årets julefeiring. Jeg bodde hjemme til foreldrene mine noen dager før og etter julaften, og det gjorde også søsteren min. Jeg tok mye ansvar for matlagingen i huset, og vasket og ryddet til jul. Jeg gjorde dette for mine foreldres skyld siden de begynner å bli gamle og ikke er så spreke lenger. Jeg er barnløs men søsteren min har barn, så jeg passet også niesene mine mine en del. Jeg har aldri hatt noe nært forhold til søsteren min, men det har blitt dårligere de siste årene. Jeg opplever at hun ofte kommer med krasse kommentarer, hakker på meg og kommer med spøker på min bekostning. Det skjedde også denne jula. Jeg har prøvd å sette grenser og fortalt henne hvor mye dette sårer meg, men det har ikke endret seg til det bedre, så i det siste har jeg gitt opp og prøver å ignorere kommentarene så best jeg kan når vi møtes. Hun oppfører seg ikke sånn mot andre i familien, og jeg merker det er slitsomt å være den som fikser og ordner i huset samtidig som jeg får så mange ekle kommentarer fra henne. Føler meg som en hakkekylling, og det er også sårende at ingen andre i familien griper inn når det skjer. Er det noe jeg kan gjøre for å endre denne dynamikken? Det er så sårt å bli dårlig behandlet av sin egen familie. 1
I Grosny Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 (endret) Aleks0 skrev (4 minutter siden): Jeg har tenkt mye etter årets julefeiring. Jeg bodde hjemme til foreldrene mine noen dager før og etter julaften, og det gjorde også søsteren min. Jeg tok mye ansvar for matlagingen i huset, og vasket og ryddet til jul. Jeg gjorde dette for mine foreldres skyld siden de begynner å bli gamle og ikke er så spreke lenger. Jeg er barnløs men søsteren min har barn, så jeg passet også niesene mine mine en del. Jeg har aldri hatt noe nært forhold til søsteren min, men det har blitt dårligere de siste årene. Jeg opplever at hun ofte kommer med krasse kommentarer, hakker på meg og kommer med spøker på min bekostning. Det skjedde også denne jula. Jeg har prøvd å sette grenser og fortalt henne hvor mye dette sårer meg, men det har ikke endret seg til det bedre, så i det siste har jeg gitt opp og prøver å ignorere kommentarene så best jeg kan når vi møtes. Hun oppfører seg ikke sånn mot andre i familien, og jeg merker det er slitsomt å være den som fikser og ordner i huset samtidig som jeg får så mange ekle kommentarer fra henne. Føler meg som en hakkekylling, og det er også sårende at ingen andre i familien griper inn når det skjer. Er det noe jeg kan gjøre for å endre denne dynamikken? Det er så sårt å bli dårlig behandlet av sin egen familie. Dette handler om rivalisering, om at hun kjemper for sin posisjon et hakk høyere enn deg i hakke-ordenen. Hun må hakke på deg for å hevde sin overordnede posisjon. Ikke ta det personlig. Dette er noe hun har behov for. Men jeg synes synd på gubben hennes hvis han lider under samme slags oppførsel daglig. Jeg tenker også at det kan ha vært et problem for henne at du er for flink hjemme hos mor og far og at hakkingen var nødvendig for å vise at det er hun som er nr 1. Endret 2. januar 2024 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 Dette er gjenkjennbart, men trur ikke jeg opplever det i den skalaen du gjør. Har lite råd. Ignorere og trekker meg unna når jeg kjenner jeg ikke klarer å ignorere mer. Har tidligere prøvd å si mot, ta det opp etc. Men det blir alltid bare en krangel som blir snudd om til hvordan jeg gjør alt feil, ingen selvinnsikt. Er såpass lite sammen(sommer og jul) at jeg får bite det i meg for familiefreden. Anonymkode: f12b2...fc7
Aleks0 Skrevet 3. januar 2024 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette er gjenkjennbart, men trur ikke jeg opplever det i den skalaen du gjør. Har lite råd. Ignorere og trekker meg unna når jeg kjenner jeg ikke klarer å ignorere mer. Har tidligere prøvd å si mot, ta det opp etc. Men det blir alltid bare en krangel som blir snudd om til hvordan jeg gjør alt feil, ingen selvinnsikt. Er såpass lite sammen(sommer og jul) at jeg får bite det i meg for familiefreden. Anonymkode: f12b2...fc7 Kjenner meg igjen i at det å ta det opp blir en krangel hvor alt visstnok er min feil, uansett om jeg tar det opp på en rolig måte. Vanskelig dette, for jeg merker det går utover selvfølelsen min å bite alt i seg.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #5 Skrevet 3. januar 2024 Tror du bør ta det opp igjen. Evt i det hun kommer med en hakkende kommentar, spør henne: "Hva ønsket du at jeg skulle føle når du sa det?" Anonymkode: e7bd4...3ef
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #6 Skrevet 3. januar 2024 20 hours ago, Aleks0 said: (...) jeg merker det er slitsomt å være den som fikser og ordner i huset samtidig som jeg får så mange ekle kommentarer fra henne. Hvorfor er disse to tingene relatert? Ville du ikke bli sliten av husarbeidet hvis du hadde øreklokker på og ikke kunne høre henne? Eller ville det ikke være slitsomt med kommentarene hvis du satt i sofaen i stedet? Anonymkode: ed331...38c 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #7 Skrevet 3. januar 2024 La være å ta imot. Du kan se henne rett i øynene, liten kunstpause, så "Har du det bra?" Da vil de fleste vike sin dårlige oppførsel. Anonymkode: 3d9e4...e1e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #8 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor er disse to tingene relatert? Ville du ikke bli sliten av husarbeidet hvis du hadde øreklokker på og ikke kunne høre henne? Eller ville det ikke være slitsomt med kommentarene hvis du satt i sofaen i stedet? Anonymkode: ed331...38c Å rull inn, frøken petimeter. Anonymkode: 3d9e4...e1e 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #9 Skrevet 3. januar 2024 Stopp et øyeblikk med det du driver med, se rett på henne og si "kan du gjenta det du sa nå?". Hvis hun gjentar, si "hva mener du med det?". Hvis hun sier, det bare var en spøk, si " jeg oppfattet det ikke som en spøk". Boom, ferdig. Anonymkode: c2af7...6e4 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Skrevet 3. januar 2024 Ja, hun finner det kanskje hevdende for seg å hakke på deg, fordi du er et lett bytte for det. Familie er ikke alltid det beste for en. Dessverre. Men fordi vi føler oss litt avhengige, ansvarlige og nær familien, så fortsetter vi på autopilot. Du bør finne en måte å stå opp for deg selv, eller droppe å være tilstede hos foreldrene dine når hun og familien er der. Anonymkode: 6a62a...149
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stopp et øyeblikk med det du driver med, se rett på henne og si "kan du gjenta det du sa nå?". Hvis hun gjentar, si "hva mener du med det?". Hvis hun sier, det bare var en spøk, si " jeg oppfattet det ikke som en spøk". Boom, ferdig. Anonymkode: c2af7...6e4 Denne er veldig bra. Du må bare være selvsikker når du sier det og ikke la deg overrumple uansett hva som kommer ut av kjeften hennes. Anonymkode: 6a62a...149 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Denne er veldig bra. Du må bare være selvsikker når du sier det og ikke la deg overrumple uansett hva som kommer ut av kjeften hennes. Anonymkode: 6a62a...149 Yess, og hvis det kommer dritt tilbake i retur, bare la kommentarene hennes henge i lufta og se på henne noen sekunder. Anonymkode: c2af7...6e4
Aleks0 Skrevet 4. januar 2024 Forfatter #13 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Stopp et øyeblikk med det du driver med, se rett på henne og si "kan du gjenta det du sa nå?". Hvis hun gjentar, si "hva mener du med det?". Hvis hun sier, det bare var en spøk, si " jeg oppfattet det ikke som en spøk". Boom, ferdig. Anonymkode: c2af7...6e4 Denne har jeg prøvd flere ganger, da blir hun sint og sier at jeg er alt for sensitiv og nærtagende. Jeg tror likevel det har gjort at hun ikke kommer med like mange kommentarer når andre er til stede, men hun er aller verst hvis vi er alene i et rom. De gangene jeg har prøvd å si fra da, uten å selv være noe aggressiv eller frekk, har hun skjelt meg ut skikkelig og sagt veldig stygge ting. Så nå trekker jeg meg ofte unna og blir mer stille enn jeg pleier å være når vi begge er i samme rom, unngår å være i samme rom som henne alene osv. Jeg møter ikke familien min så ofte utenom høytider der vi begge er til stede, så skulle ønske jeg slapp å gå på eggeskall rundt henne men vet ikke hva annet jeg kan gjøre.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Skrevet 4. januar 2024 Kan du gi noen eksempler på kommentarer? Finner hun bare på ting, eller har hun av og til et poeng? Hva sier andre som hører kommentarene, tenker de at det er sårende ellerat du er nærtagende? Et alternativ til å gå på eggeskall er å jobbe med deg selv slik at det ikke går innpå deg. Anonymkode: 31d94...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #15 Skrevet 4. januar 2024 Du kan jo etter dere har vært alene si med spøkefull bare fortelle alle de andre så alle hører : Dere kan ikke tro hva søster sa til meg: Gjenta dritten hun sa. Er jeg ikke heldig som har en så støttende søster etterjeg har laget mat, vasket opp osv. Anonymkode: aefd9...91e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #16 Skrevet 4. januar 2024 Det eneste som fungerer på min søster er å være skikkelig slem i retur og bruke hennes verste komplekser mot henne. Og naturligvis aldri vise såre følelser foran henne eller fortelle noe som helst fra livet mitt. Anonymkode: 6bf52...930 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #17 Skrevet 4. januar 2024 Hva sier/ gjør hun? Du må heve deg over det eller ta igjen! Anonymkode: b6f2b...63e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #18 Skrevet 4. januar 2024 Hadde det likt med min søster. Jeg fikk til slutt nok å nå treffes vi kun i familiebesøk/selskaper! Anonymkode: 05399...cd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå