Gå til innhold

Antidepressiva og søvnvansker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å begynne på antidepressiva igjen. Brukte Venlafaksin for maaaange år siden med god effekt. Prøvde den på ny for et par år siden, men da gav den sterke søvnvansker (selv når jeg tok den om morgenen). Jeg fikk avsoludt ikke sove og sluttet på dem etter bare noen dager. Siden det har jeg holdt meg unna, men nå har jeg vært sykemeldt lenge pga depresjon og livsutfordringer men er ikke syk nok til å komme til hos psykolog pga ventetid. 

Det er også viktig for meg å ha et preparat som ikke påvirker sexlyst. Jeg mener jeg leste om nyere preparater for noen år siden, men finner ikke tilbake til disse. Er det noen her som kan hjelpe meg med tips jeg kan lese meg litt opp på før jeg går til legen? 

Anonymkode: 6a108...968

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/antidepressiva-og-sex

De nevner poropion og mirtazapin her, kanskje det er den siste du tenker på?

Anonymkode: 5c801...895

Ja det stemmer. Det er den jeg leter etter. Ser desverre den har negativ innvirkning på søvn, så jeg får høre hva legen sier. 

Noen med erfaring?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det stemmer. Det er den jeg leter etter. Ser desverre den har negativ innvirkning på søvn, så jeg får høre hva legen sier. 

Noen med erfaring?

Den har negativ effekt på søvn for 10%, men den har også positiv effekt på søvn for 10%. Tror du nesten bare må prøve for å finne det ut.

Anonymkode: 5c801...895

AnonymBruker
Skrevet

En del av de som ikke påvirker seksuallyst er de som kan føre til problem med søvn, og omvendt dessverre. 

Kanskje fastlegen har noen gode tips? Eventuelt at fastlegen forhører seg med en psykiater? 

Anonymkode: 1c648...398

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker Lamictal, og har brukt dette over lang tid. Har ikke opplevd noen negative bivirkninger overhodet, og føler meg heller ikke «flat». :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...