Gå til innhold

Kan man ta skolebarn ut av skolen for å reise noen måneder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 3 år. Planlegger å reise 6-8 uker til Sør-Amerika i oktober og november, samt 8-12 uker til Asia og Oseania i januar, februar, mars. 
Lurer da på om dette er noe vi bør gjøre mens sønnen enda går i barnehagen, altså før 6 år, eller om det vil være mulig etter han har begynt på skolen. 
Har hørt folk si deres barn ikke fikk fri fra skolen en uke for å dra til syden, så tenkte man kanskje er låst når barnet begynner på skolen. 

Anonymkode: 9e00d...707

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Dy kan risikere å miste skoleplassen når du er borte så lenge.

Men kan du legge frem en god plan der du tar ansvar for barnets læring som lesing og skriving. Følge læreplanen kan det hende du får ja.

Dra før skolen starter. Har dere frihet til å gjøre alt uten å tenke skole.

Anonymkode: fb2f1...d67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville gjort det mens barnet går i barnehage. I skolen kan det bli mer komplisert og mest sannsynlig må barnet skrives ut av skolen, dere må få godkjent hjemmeskole til barnet og barnet kan måtte begynne ved en annen skole når dere kommer tilbake 

Anonymkode: a1bab...606

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Dy kan risikere å miste skoleplassen når du er borte så lenge.

Men kan du legge frem en god plan der du tar ansvar for barnets læring som lesing og skriving. Følge læreplanen kan det hende du får ja.

Dra før skolen starter. Har dere frihet til å gjøre alt uten å tenke skole.

Anonymkode: fb2f1...d67

Hvor mange uker skal til før man risikerer å miste skoleplassen?

Anonymkode: 50788...049

AnonymBruker
Skrevet

Såvidt jeg vet, skrives man ut av skolen dersom man skal være borte mer enn to uker. Det er vel mest av alt en formalitet, og selv om man i teorien kan miste skoleplassen, tror jeg nok ikke det skjer i praksis. Det son skjer, er at du tar på deg ansvaret for opplæringen, og det er jo faglig sett overkommelig i småskolealder. Ei reise vil jo gi mange opplevelser og muligheter for læring innenfor mange fagområder. Det jeg ville tenkt på, er det sosiale. Dersom dere planlegger å reise etter skolestart, ville jeg ventet så lenge at barnet har rukket å komme inn i det sosiale først. Å reise noen uker etter oppstart i første klasse, ville jeg unngått. Da dannes nye konstellasjoner både blant ungene og foreldrene, og lærerne har ekstra fokus på å gjøre elevene trygge på skolen. Det tror jeg kan være fint å ha som base dersom dere så skal reise noen måneder.

Anonymkode: 2fbe9...4f7

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

En kan. Men da er du ansvarlig selv for hjemme undervisning mens de er ute av skolen

AnonymBruker
Skrevet

Når tenkte dere da? Mye læring  og grunnlag for læring skjer de første årene på skolen. Det kan være nokså skadelig for et barn å bli fratatt det. Det skal ikke så veldig mye fravær til, og spesielt noen måneder er mye. Dårligere leseferdigheter, mattekunnskap osv. Om det er snakk om 5-6 klasse hadde jeg ikke vært så betenkelig med det. Men, du kan bare ha en viss sum fravær fra skolen. Ville dratt i barnehage årene. 

Anonymkode: e1fdc...cc2

AnonymBruker
Skrevet

Barnet skrives ut av skolen ved fravær lengre enn to uker. Rektor kan ikke gi permisjon lenger enn to uker. 
Dersom det er knapt om plassen på skolen kan barnet risikere å miste plassen sin- og må kanskje starte i en annen klasse enn tidligere. 
Jeg ville definitivt reist før skolestart. Evt reist i sommerferien. 

Anonymkode: 51017...181

• Liker 3
Skrevet

Barnehagen..om dere først skal bort i oktober og november...og fra januar til mars er velig lenge. Du risikerer å miste plass...men da må du nesten begynne med hjemmeskole når dere skal reise.

Men skal dere reise hele oktober og november..og hele januar til mars?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man. Du må ta ta over undervisningen av ditt barn selv. Har gjort det samme. Min eldste sønn tok 5.klasse på reisefot. Vi reiste i 10 måneder ( Asia og Australia) vi var på reisefot fra 1. september - 15. juni. Kom tilbake til sommerferien og startet i 6.klasse på høsten. 

Anonymkode: 0b7d3...227

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Når tenkte dere da? Mye læring  og grunnlag for læring skjer de første årene på skolen. Det kan være nokså skadelig for et barn å bli fratatt det. Det skal ikke så veldig mye fravær til, og spesielt noen måneder er mye. Dårligere leseferdigheter, mattekunnskap osv. Om det er snakk om 5-6 klasse hadde jeg ikke vært så betenkelig med det. Men, du kan bare ha en viss sum fravær fra skolen. Ville dratt i barnehage årene. 

Tenker enten når han er 4-5 år, eller når han er mellom 9-11 år. Tror det blir før skolestart da så man slipper styret med utmelding og innmelding. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker enten når han er 4-5 år, eller når han er mellom 9-11 år. Tror det blir før skolestart da så man slipper styret med utmelding og innmelding. 

Jeg ville personlig gått for 4-5 år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan også risikere å miste plass i barnehagen 

Anonymkode: 8774b...326

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du kan også risikere å miste plass i barnehagen 

Det er en montessoribarnehage på bygda i Nord-Norge med 9 barn mellom 0-6 år. De skriker etter barn…

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en montessoribarnehage på bygda i Nord-Norge med 9 barn mellom 0-6 år. De skriker etter barn…

Da er vel ikke skoleplass noe problem heller.. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det er best å reise når barnet er i barnehagealder. Ville ikke ha reist når barnet går i første klasse. Det faglige kan de alltids lære av foreldrene (du må søke om å ha hjemmeundervisning) men det er mye sosialt som skjer også. Regner med det går greit å få skoleplassen tilbake siden det er få barn (og sikkert få skoler?), men vær obs på at du ikke er garantert at barnet får komme tilbake i samme klasse.

Anonymkode: a4887...0e8

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger å være på reise i 4-5 måneder når vårt eldste barn går i 4. klasse, og den yngste fremdeles i barnehagen.

Jeg har forstått det sånn at fjerdeklassingen har rett til å begynne på nærskolen igjen når vi kommer tilbake, men det er ikke sikkert at det blir i samme klasse. Det er en ulempe, men jeg tror fordelene med turen veier opp for det. 

Anonymkode: 16083...7c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...