AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Det er så mange unyanserte og ubalanserte tråder her om barnehage, skole og SFO - for eksempel tråden om hvor fæle foreldre er som sender barn i barnehage i romjula. Men det som hadde vært litt interessant å vite: hvor mye tid bruker man på barna? Faktisk tid. For en forelder kan ha barna kortere i barnehage, men sende dem i barnehagen hver dag, og likevel se barna mer enn en som tar fri en uke i jula og som brautende er så opptatt av at de har tatt en uke fri for barna skal ha ferie. Dette er bare et eksempel på tråd i det siste. Du har også den om planleggingsdager og om det er så slitsomt å ha barnet sitt en dag ekstra - Arbeidssituasjon / livssituasjon - Alder på barna - Timer sammen hverdag - / timer sammen helg - Hvor lenge i barnehage / på skole - Uker / dager ferie sammen i løpet av året utenom «obligatorisk» fri om sommeren Anonymkode: 313a7...a8e 2
Sofakona Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 Fri 3-4 uker i sommer, påskeferie og romjula kommer an i forhold til jobb. Vår våkner 05-06 på morgen..levere barnehagen 0800 . Henter 1515. Sammen hele helgen, men sover hos bestemor fredag til søndag ( da fra kveld til morgen) Hun er 5 år 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 Jeg har sønnen min 65 % av tida, og han er 5. Jeg leverer kvart på åtte og henter klokka fire, og da er vi sammen til han sovner rundt halv ni/ni. Vi er også sammen de helgene han er til meg, hele våkentiden hans. Har ikke mye barnevakt, er en gang i måneden kanskje der han er til bestemor noen timer, innomellom en overnatting om jeg er syk for eksempel. Anonymkode: 0f34a...ad2 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 På en typisk hverdag alt fra 6-8 timer. Ikke sfo/barnehage i ferier, med mindre det er noe spesielt. Har heldigvis familie som gjerne stiller opp så de slipper når det er ferie og jeg/far ikke har mulighet til å være hjemme med dem. Anonymkode: 55bfe...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #5 Skrevet 2. januar 2024 Typisk hverdag kanskje 6-8 timer sammen med barna avhengig av hva de har av fritidsaktiviteter og hva som skjer ellers. En time på morgenen og resten fra kl 15 og utover. Jeg har hele sommerferien (altså åtte uker) sammen med dem, mannen min tar fem uker sommerferie. I tillegg tar jeg fri med barna både vinterferie og høstferie og vi har begge fri hele påskeuken samt to uker til jul. Vi jobber privat i IT-bransjen. Barna har hatt korte (ca 6 timer) i barnehagen og hadde bare et par timer SFO da de var i den alderen. De er nå alle fra 12 og oppover. Anonymkode: 92603...793 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #6 Skrevet 2. januar 2024 Fire barn, fire, seks, åtte og ti år. En typisk hverdag spiser jeg frokost med barna fram til de går til skolen, eller blir levert i barnehage ca 8.45 (så jeg er på jobb til 9). Ingen av oss våkner tidlig, vi vekkes når mannen drar på jobb. Jeg er hjemme rundt kl 17, og vi spiser da middag sammen. Mann og barn har da vært hjemme fra ca 15.30. Minst en av oss er hjemme hele kvelden. Skolebarna kan være på ulike aktiviteter eller sammen med venner. Seksåringen blir fulgt til en aktivitet i uka. Yngstemann er sammen med oss fram til leggetid. Vi er sammen med barna hver helg. Igjen finner de eldste på noe uten oss, men vi er tilgjengelige. Vi har dog 2-4 helger i året en av oss ikke er hjemme. Vi deler ferien, så vi har tre uker hver alene med barna, og to uker sammen hele familien. Det er gjerne seks uker om sommeren, høst- og vinterferie, påske og romjul. I tillegg kommer planleggingsdager og noen inneklemt dager. Anonymkode: a09be...be5 1
SPOCA Skrevet 2. januar 2024 #7 Skrevet 2. januar 2024 (endret) - Arbeidssituasjon / livssituasjon Jeg er kontaktlærer på småskoletrinnet, samboer er konsulent. Vi jobber begge 100%. Vi har min stesønn 50/50, dvs annenhver uke. Barnet går i spesialbarnehage på andre siden av byen (det er kamp om plassene, og man tar det man kan få). Dette er et kjempefint sted for barnet, men det medfører mye reising. Barnet har 7 ulike diagnoser, tre av dem svært tunge - lettere psykisk utviklingshemming, autisme, epilepsi m.m. Barnet bør og må gå i spesialbarnehage, da han drar ekstremt god nytte av å være i barnehagen. Barnehagen er veldig fornøyd etter at det gikk over til 50/50, fordi han nå tilbringer mer tid der. Han har 1,5 (2) faste ressurser på seg, det sier seg selv at han krever mye oppfølging: musikkterapi, fysioterapi, oppfølging av spesialpedagoger osv. - Alder på barna Han er snart 6 år (skolestarter), men ligger på ca 2-3 års alder rent kognitivt (6 år grovmotorisk). - Timer sammen hverdag - / timer sammen helg Nå tar jeg utgangspunkt i når barnet er hos oss: i ukedagene er han i barnehagen fra mellom 08:00-08:30 til mellom 15:00-15:30. Dette er sterkt oppfordret av barnehagen, dette er ikke bare oppbevaring for oss. Det er også for å få noe avlasting og at barnet utvikler seg veldig godt når han er i barnehagen. Vi henter barnet i barnehagen rundt 15:30, er hjemme rundt 16:00-16:30 (kommer an på rushtid), hvor far og jeg bytter på å være sammen med barnet. Barnet krever konstant oppsyn, det vil si at vi må låse alle dører (f.eks ytterdør, ned til trapp, inn til toalett) da barnet ikke er i stand til å forstå farer m.m. Heldigvis er huset vi har kjøpt slikt bygget at jeg f.eks kan stå på kjøkkenet og lage mat samtidig som jeg har øye med min stesønn. Han står gjerne i stua og "leser" bøker eller hører på musikk. Vi prøver altså å gjøre han selvstendig, på avstand, da vi er nødt til å passe på (grunnet epilepsianfall han har mange ganger daglig, han biter og tygger på ting osv). Han er svært aktiv, så det krever at man er helt påskrudd alltid. Far og/eller jeg går alltid tur sammen med han, i tillegg til at vi ofte drar til nærmeste bad (min stesønn elsker å bla i bøker, bade og høre på musikk). Vi har også laget egen sansevegg til ham på rommet hans, men det er ikke alltid han er interessert, så vi bruker en del tid på å fange hans oppmerksomhet rundt denne. Barnet tar alltid medisiner på fast tidspunkt og legger seg en time etter dette, dvs alltid kl 20:15. Barnet står opp mellom 05:30 - 06:45 i hverdagene. Det blir altså 2-3 timer sammen hver morgen, og deretter rundt 4-5 timer på ettermiddagen, dvs mellom 6-8 timer hver dag utenom soving. Skal sies at vi mange netter må sove med barnet hvis han f.eks har en kraftig anfallsperiode. I helgene prøver vi ofte å reise til bedreforeldre eller er sammen med mine foreldre, for å få noe avlastning. Dette ønsker besteforeldrene også selv. Søvnen blir ofte ganske fraværende for vår del, og da er det godt når besteforeldre tar barnebarnet noen timer så vi får sove. VI er gjerne utslitt når helgen kommer. Men ellers tilbringes stort sett hver ledige time med barnet. Det blir mange turer ut, bading i badekar eller i svømmehallen, bla og lese bøker, høre musikk og generelt løpe rundt. Han er ekstremt aktiv og leker ikke/interagerer lite med andre barn. Ellers følger vi rutiner for medisiner og legging slavisk. Vi prøver å sove når barnet sover, f.eks midt på dagen eller på natten, men ikke alltid like enkelt i perioder hvor barnet har mange anfall. - Hvor lenge i barnehage / på skole Mellom 5 1/2 til 6 timer i barnehagen. Barnet sover midt på dagen (1 1/2 - 3 timer), så barnet får reelt sett sjeldent mer enn 3 timer i barnehagen. Så han bør derfor verken leveres senere eller hentes tidligere (anbefalt av helseteam, barnehage og spesialpedagoger/PPT/BUP). Barnet tilbringer også 1 uke sammen med barnehagen på behandlingsopplegg i utlandet hver år uten foreldre. Dette for å avlaste foreldre, slik at foreldre skal prioritere familie og andre ting. - Uker / dager ferie sammen i løpet av året utenom «obligatorisk» fri om sommeren 3 uker med mamma og 3 uker med pappa, seks uker til sammen. Er barnehagen alle dager som ikke er røde dager/fridager/planleggingsdager ellers i året. Endret 2. januar 2024 av SPOCA 2
Gjest Annas1992 Skrevet 2. januar 2024 #8 Skrevet 2. januar 2024 Jeg jobber turnus, så er sammen med han alt fra 0 min til 14 timer om dagen. Er jeg uheldig sover han enda da jeg jobber helg, og har lagt seg da jeg kommer hjem (jobber langvakter). Men tar han ut alle fridager i min turnus, og kommer til å gjøre det frem til skolestart etter sommeren.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er så mange unyanserte og ubalanserte tråder her om barnehage, skole og SFO - for eksempel tråden om hvor fæle foreldre er som sender barn i barnehage i romjula. Men det som hadde vært litt interessant å vite: hvor mye tid bruker man på barna? Faktisk tid. For en forelder kan ha barna kortere i barnehage, men sende dem i barnehagen hver dag, og likevel se barna mer enn en som tar fri en uke i jula og som brautende er så opptatt av at de har tatt en uke fri for barna skal ha ferie. Dette er bare et eksempel på tråd i det siste. Du har også den om planleggingsdager og om det er så slitsomt å ha barnet sitt en dag ekstra - Arbeidssituasjon / livssituasjon - Alder på barna - Timer sammen hverdag - / timer sammen helg - Hvor lenge i barnehage / på skole - Uker / dager ferie sammen i løpet av året utenom «obligatorisk» fri om sommeren Anonymkode: 313a7...a8e Gift hvor vi begge jobber 100%. Begge jobber type 0730/08-15/1530. Barn på 5 år. Mannen er lærer og er den som leverer og stort sett henter i bhg pga litt mer fleksibilitet. Jeg er ut av huset før bhg åpner om morgenen. Jeg er hjemme litt over kl 16. Barnet er i seng til 20 så vi (mor og barn) får 4 timer sammen i en typisk hverdag. Barn og far er som regel hjemme før meg så de får 1-2 timer ekstra sammen hver dag. Barnet er alt fra 4-8 timer i bhg. En sjelden gang kan det bli opp mot 9 timer. Vi har alltid fri i helgene så da er vi sammen hele tiden. Jeg og mannen unner hverandre 2-3 såkalte alene-helger i året siden vi ikke har mulighet for barnevakt. Barnet har alltid fri i alle feriene. Har 8 uker sommerferie hvorav 4 av dem har vi alle fri ilag. Barn og far har også fri i høstferie, juleferie (bhg er stengt da), vinterferie og påskeferie og jeg har fri alle røddagene og avspaserer av og til på inneklemte dager. Barnet har da ca 13 uker fri i året pluss planleggingsdager og andre dager vi evt tar fri ved langhelg. Anonymkode: d3d8f...bfa 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Typisk hverdag kanskje 6-8 timer sammen med barna avhengig av hva de har av fritidsaktiviteter og hva som skjer ellers. En time på morgenen og resten fra kl 15 og utover. Jeg har hele sommerferien (altså åtte uker) sammen med dem, mannen min tar fem uker sommerferie. I tillegg tar jeg fri med barna både vinterferie og høstferie og vi har begge fri hele påskeuken samt to uker til jul. Vi jobber privat i IT-bransjen. Barna har hatt korte (ca 6 timer) i barnehagen og hadde bare et par timer SFO da de var i den alderen. De er nå alle fra 12 og oppover. Anonymkode: 92603...793 Jeg jobber også i IT-bransjen. Tar du ulønnet fri om sommeren? Jeg lurer på å ta ulønnet et par uker i sommer for at eldste skal få lengre sommerferie. Anonymkode: bf679...812
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #11 Skrevet 2. januar 2024 Er i ulønnet permisjon med yngste. Eldste er 4-5 timer i barnehagen de fleste dager, fordi han har lyst. Får være hjemme hvis han vil. Når begge er i jobb så begynner én tidlig på jobb og én seint, sån at barna er ca. 6 timer i barnehagen. Mine begynte/begynner i barnehagen når de er 1,5 år. Anonymkode: da16b...a1a 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #12 Skrevet 2. januar 2024 Arbeidssituasjon / livssituasjon Begge foreldre i 100% jobb med reisevei i rushtrafikk. En forelder kjører bil, mens den andre tar buss. Én i tredelt turnus (dag/kveld/natt helt hulter til bulter) inkludert hver 3. helg og en del helligdager på sykehus, én med dagtidsjobb innenfor helsebransjen, kun hverdager. - Alder på barna 1.5 år - Timer sammen hverdag - / timer sammen helg Hverdag: Varierer. Når begge foreldre jobber dag, er vi sammen fra 06 til levering i bhg kl 7:10. Hentes mellom kl 15-16 avhengig av trafikk og den ene partens siste avtale for dagen. Er da sammen fra henting til legging kl 19-19:30. Så kanskje bare rundt 5 timer våkentid sammen totalt de dagene. Når sykehus-forelderen jobber kveld leveres gjerne barnet før (8:30) eller etter (09) frokost. Noen ganger er barnet hjemme til nærmere lunsj og leveres da ca 11:15. Da legger barnet seg rett etter lunsj og sover fra 12:30 til 14:30/15. Hentes kl 15:30 av den andre forelderen. Så er sammen med forelder 6-8 timer de dagene. Når sykehus-forelderen har fri eller skal på første nattevakt, er barnet stort sett hjemme fra bhg. Dersom det er noen ærender som bør gjøres eller f.eks avtaler som passer best uten barn, får barnet kort dag i bhg. Det er slitsomt å jobbe tredelt turnus og den forelderen har veldig godt av et par timer egentid en gang hver andre/tredje uke-ish, eller å sove før nattevakt. Helg: er sammen med én eller begge foreldre hele helgen, avhengig av om den ene jobber i helgen eller ikke. All våkentid sammen. - Hvor lenge i barnehage / på skole 0-9 timer daglig. - Uker / dager ferie sammen i løpet av året utenom «obligatorisk» fri om sommeren Vanskelig å si. Har barnet hjemme så ofte det lar seg gjøre. Har sjeldent fri mange dager på rad, selv på helligdager og typiske ferieuker i andre yrker. Anonymkode: c45ad...fe9 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #13 Skrevet 2. januar 2024 Har ungdommer i hus 15 og 18 år. Jeg er sammen med de/ tilgjengelig for de hele tiden utenom 8-16 da jeg er på jobb. Mannen jobber borte, så er alene med de 4 dager i uka. Slik har det alltid vært. Anonymkode: f6ed6...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #14 Skrevet 2. januar 2024 Sofakona skrev (4 timer siden): Fri 3-4 uker i sommer, påskeferie og romjula kommer an i forhold til jobb. Vår våkner 05-06 på morgen..levere barnehagen 0800 . Henter 1515. Sammen hele helgen, men sover hos bestemor fredag til søndag ( da fra kveld til morgen) Hun er 5 år Hæ, denne setningen var rar😅 dere er jo ikke sammen om hun sover borte hele helgen? Vi har barna i bhg fra 8:45-15:15, så har vi ca. 4 timer sammen på ettermiddagen før de legger seg i 19-tiden de sover en natt borte ca. hver fjortende dag hos besteforeldre. Har vanligvis 4 uker sommerferie (+enkeltdager når besteforeldre har mulighet til å ta dem ut av bhg), en langhelg på høsten, juleferie f.o.m. lillejulaften til andre nyttårsdag og påskeferie. Ofte blir de med besteforeldre på hyttetur etc. hvis det er planleggingsdager/inneklemtdager. Anonymkode: 433cd...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #15 Skrevet 2. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ, denne setningen var rar😅 dere er jo ikke sammen om hun sover borte hele helgen? Vi har barna i bhg fra 8:45-15:15, så har vi ca. 4 timer sammen på ettermiddagen før de legger seg i 19-tiden de sover en natt borte ca. hver fjortende dag hos besteforeldre. Har vanligvis 4 uker sommerferie (+enkeltdager når besteforeldre har mulighet til å ta dem ut av bhg), en langhelg på høsten, juleferie f.o.m. lillejulaften til andre nyttårsdag og påskeferie. Ofte blir de med besteforeldre på hyttetur etc. hvis det er planleggingsdager/inneklemtdager. Anonymkode: 433cd...5c3 Kan man ikke sove borte hos andre sammen? Anonymkode: 313a7...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #16 Skrevet 2. januar 2024 Er uføre hjemmeværendes alene mor! står opp kl 8.00 leverer kl 9:15 henter seneste kl 15:00 legge tid kl. 20:00 Har 100% fast plass men vi tar oss fri iblant selv om det ikke er ferie så går på på badeland, besøke familien eller finner på noe artig. Barnet er 3 og halv og ønsker selv å gå i barnehagen for å leke med venner så det er helt greit. 😊 Anonymkode: 3e453...9bd 1
Forvirret23 Skrevet 2. januar 2024 #17 Skrevet 2. januar 2024 (endret) Jeg er med barna mine hele tiden føler jeg, bortsett fra når de er på skolen da. Så de er hjemme ved 14 tiden vi er sammen, i helgene vi er sammen. De er til tyder så lei meg at de flytter inn til venner/kjæreste Får bare legge til at barna legger seg aldri, så dere som tenker at dere får lite tid med de. Ikke lenge til så legger du deg først 🥴 Endret 2. januar 2024 av Forvirret23 1
Rucula Skrevet 2. januar 2024 #18 Skrevet 2. januar 2024 To barn 3 og 6 år Er gift, begge jobber over 100% En av oss leverer sent (ca 08.25), den andre henter tidlig (15.30) Så er vi med barna frem til de legger seg kl 19.30 Vi er også med dem alle helger og fridager. Jeg har ca 29 feriedager i året (ink avspassering)
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #19 Skrevet 2. januar 2024 Gift. 1 barn, 3 år. Er med barnet 6 timer på dagtid i hverdagene. 2 timer morgen og 4 timer på ettermiddagen. Er sammen hele helgene. Vi og barnet har en uke høstferie, juleferie, påskeferie, 3-4 uker sommerferie og noen langhelger sammen. Barnet har god relasjon med besteforeldre, og overnatter hos dem innimellom. Anonymkode: 5d88c...01f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #20 Skrevet 2. januar 2024 7 åring: Hverdag: 06.45- 07.30. 15.45- 20.00. helg: 09.00- 22.00 Er på 2 fritidsaktiviteter og er med venner noen ettermiddager. Jul: 09.00- 22.00 med unntak av 27. desember. Var da på SFO fra 08.00-15.30. Vinterferie: Sfo påske: Fri Sommer: 3- 4 uker sammenhengende ferie 11 åring: Hverdag: 06.45 (sur kid og trøtt mor) - 07.40 Helg: 11.00- 24.00. Er mye på rommet sitt og gamer eller er med venner da. Eller er sur på rommet 🙈🙄😅. Men er tilgjengelig for han ved behov og finner alltid på noe sammen i løpet av helga. Vinterferie: Er hos besteforeldre i 5 dager Påske: Det samme som helg. Sommerferie: Henger sammen/ er tilgjengelig fra kl 09.00- 24.00 i 4 uker. Hjemme alene/ med venner fra kl 07.45- 16.00 i 2 uker. Hos besteforeldre i 2 uker. Anonymkode: fe0b2...af1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå