AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Jeg mistet min kone i kreftsykdom for 3 måneder siden og jeg har ei venninne som fikk påvist forstadiet til kreft i desember. Hun har gått gjennom to operasjoner og de har fjernet alt slik at det ikke kommer til å utvikle seg til noe mer, og så må hun gjennom litt strålebehandling. Jeg står midt i sorgen og oppryddingen etter min kones dødsfall og har nok med meg selv, og har oppdaget at folk rundt meg tror at jeg har blitt en rådgivningstjeneste for sykdom fordi jeg har mye erfaring med kreftsykdom etter flere år. Min venninner bruker meg som psykolog og samtalerpartner flere ganger i uken, og tekster / ringer meg ofte når det ikke passer for meg å snakke. Snill som jeg er legger jeg meg selv til side og snakker med henne. Jeg kjenner at dette er veldig slitsomt og jeg prøver å unngå å snakke med henne for ofte, og da blir hun sur på meg Hun tenker nok at det er godt å snakke med meg siden jeg har så mye livserfaring på dette området, men for meg er det heavy. Hvordan forklarer jeg for henne at jeg ikke alltid er opplagt til å snakke om kreftsykdom og å være psykolog, siden jeg ikke har noen psykolog selv men må takle alt alene? Anonymkode: 5fbd7...5f0 18
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 «Jeg er litt sliten for tiden. Kanskje det hadde vært bra for deg å snakke med noen profesjonelle?» Anonymkode: 8774b...431 14 12
Smascha Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): «Jeg er litt sliten for tiden. Kanskje det hadde vært bra for deg å snakke med noen profesjonelle?» Anonymkode: 8774b...431 Enig i denne. Kondolerer, TS. ❤️ Det er berre 3 månadar sidan du sjølv mista kona di. Det er alt for tidleg å ha fokus eller bruke energi på andre enn deg sjølv og dei heilt nærmaste. 3 3 7
Stoltskeiv Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): «Jeg er litt sliten for tiden. Kanskje det hadde vært bra for deg å snakke med noen profesjonelle?» Anonymkode: 8774b...431 Enig i dette. Og i beste fall vil hun forstå. De fleste forstår, men man må noen ganger bli påmint av andre at det kan bli for mye. Henvis gjerne også til kreftforeningen kanskje, slik hun vet hvor hun kan henvede seg, selvom hun sikkert allerede vet det ❤️ Endret 2. januar 2024 av Stoltskeiv 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #5 Skrevet 2. januar 2024 10 minutter siden, Stoltskeiv said: Enig i dette. Og i beste fall vil hun forstå. De fleste forstår, men man må noen ganger bli påmint av andre at det kan bli for mye. Henvis gjerne også til kreftforeningen kanskje, slik hun vet hvor hun kan henvede seg, selvom hun sikkert allerede vet det ❤️ Og jeg tenker - om hun ikke forstår, så er det også greit egentlig. Akkurat mens man er i situasjonen får man ikke ekstra energi eller berikelse av en person som bruker en som psykolog: og enten møter man forståelse, ellers får man plukke opp tråden senere når begge har hodet over vann. Akkurat nå trenger du ro, avstand og tid til deg og ditt, ts! Anonymkode: 8774b...431 1 2 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #6 Skrevet 2. januar 2024 Hvorfor tror hun du vil rippe opp i ting? Jeg hadde sagt jeg prøver å legge det bak meg å se fremover. Anonymkode: 340cd...651 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #7 Skrevet 2. januar 2024 Jeg dømmer henne ikke Anonymkode: 902f3...ded 2
lillevill Skrevet 2. januar 2024 #8 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): «Jeg er litt sliten for tiden. Kanskje det hadde vært bra for deg å snakke med noen profesjonelle?» Anonymkode: 8774b...431 Jeg tenker at du kan si "Det er ganske heavy for meg å snakke om, beklager. klem." 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Skrevet 2. januar 2024 Du må være ærlig : "Jeg har mye å takle selv om dagen med min egen sorg og har desverre lite overskudd til å støtte deg." Hun er upassende og veldig egoistisk. Anonymkode: e08d6...680 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Skrevet 2. januar 2024 lillevill skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at du kan si "Det er ganske heavy for meg å snakke om, beklager. klem." Hun har sagt at "det begynner å bli en stund siden hun døde, så nå er jeg vel over det verste", men saken er at sorgen begynner ikke å bli mindre nå men det er nå den kommer! Ts Anonymkode: 5fbd7...5f0 1 9
lillevill Skrevet 2. januar 2024 #11 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg mistet min kone i kreftsykdom for 3 måneder siden og jeg har ei venninne som fikk påvist forstadiet til kreft i desember. Hun har gått gjennom to operasjoner og de har fjernet alt slik at det ikke kommer til å utvikle seg til noe mer, og så må hun gjennom litt strålebehandling. Jeg står midt i sorgen og oppryddingen etter min kones dødsfall og har nok med meg selv, og har oppdaget at folk rundt meg tror at jeg har blitt en rådgivningstjeneste for sykdom fordi jeg har mye erfaring med kreftsykdom etter flere år. Min venninner bruker meg som psykolog og samtalerpartner flere ganger i uken, og tekster / ringer meg ofte når det ikke passer for meg å snakke. Snill som jeg er legger jeg meg selv til side og snakker med henne. Jeg kjenner at dette er veldig slitsomt og jeg prøver å unngå å snakke med henne for ofte, og da blir hun sur på meg Hun tenker nok at det er godt å snakke med meg siden jeg har så mye livserfaring på dette området, men for meg er det heavy. Hvordan forklarer jeg for henne at jeg ikke alltid er opplagt til å snakke om kreftsykdom og å være psykolog, siden jeg ikke har noen psykolog selv men må takle alt alene? Anonymkode: 5fbd7...5f0 Du har 100% lov å trekke deg tilbake. Du trenger ikke svare på chat og du trenger ikke å svare på TLF. Om noen stopper deg på gata så kan du si "Jeg har for tiden mye å tenke på mtp min kones dødsfall, så jeg har ikke hatt lyst å snakke så mye om akkurat det her. Beklager." Smil og gå videre. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #12 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må være ærlig : "Jeg har mye å takle selv om dagen med min egen sorg og har desverre lite overskudd til å støtte deg." Hun er upassende og veldig egoistisk. Anonymkode: e08d6...680 Har hun ikke lov til å være "egoistisk" i denne situasjonen? Hun er sikkert redd, vet ikke hva, hvordan og hvorfor, og ts er kanskje den eneste som kan forstå henne og dele nyttig info. Lett å dømme! Anonymkode: 902f3...ded
lillevill Skrevet 2. januar 2024 #13 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har sagt at "det begynner å bli en stund siden hun døde, så nå er jeg vel over det verste", men saken er at sorgen begynner ikke å bli mindre nå men det er nå den kommer! Ts Anonymkode: 5fbd7...5f0 Da er hun ikke helt rett i pappen! Du kan si det som det er. Det er ikke sånn for meg, og sånn er det med den saken. 2 2 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #14 Skrevet 2. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hun har sagt at "det begynner å bli en stund siden hun døde, så nå er jeg vel over det verste", men saken er at sorgen begynner ikke å bli mindre nå men det er nå den kommer! Ts Anonymkode: 5fbd7...5f0 Det er nå sjokket legger seg, nå det praktiske er gjort unna, nå hverdagen starter. Det kan hvem som helst forstå, selv om man ikke har mistet partneren sin. Jeg kan ikke forestille meg det engang. Mitt råd til deg er å få dette mennesket på avstand. Umiddelbart. Anonymkode: 8774b...431 3 6
lillevill Skrevet 2. januar 2024 #15 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har hun ikke lov til å være "egoistisk" i denne situasjonen? Hun er sikkert redd, vet ikke hva, hvordan og hvorfor, og ts er kanskje den eneste som kan forstå henne og dele nyttig info. Lett å dømme! Anonymkode: 902f3...ded Nei hun skal da ikke plage en mann i sorg. Ærlig talt. 7 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #16 Skrevet 2. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har hun ikke lov til å være "egoistisk" i denne situasjonen? Hun er sikkert redd, vet ikke hva, hvordan og hvorfor, og ts er kanskje den eneste som kan forstå henne og dele nyttig info. Lett å dømme! Anonymkode: 902f3...ded Nei, vet du hva, man må gjerne være redd, sliten og forvirret, men å være egoistisk og tappe et annet menneske for energi og ressurser, som om man er den eneste som går gjennom noe vondt og prioritere seg selv hele tiden, det mener jeg man ikke kan. Du må gjerne gjøre det, men da fortjener du ikke den vennen du gjør det mot. Anonymkode: 8774b...431 4
Polly Ester Skrevet 2. januar 2024 #17 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun har sagt at "det begynner å bli en stund siden hun døde, så nå er jeg vel over det verste", men saken er at sorgen begynner ikke å bli mindre nå men det er nå den kommer! Ts Anonymkode: 5fbd7...5f0 Tror hun er litt i sin egen boble nå, så hun skjønner ikke. Du bør nok si det til henne - at det er nå sorgen kommer veltende. Det er nå ting har roet seg ift begravelse og slike praktiske ting og da kommer sorgen til overflaten og får mer fokus hos deg. Jeg håper du kan få henne til å forstå at du må ta vare på deg i denne sorgen og at hun må finne noen andre å prate med. Kondolerer ❤️ 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #18 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har hun ikke lov til å være "egoistisk" i denne situasjonen? Hun er sikkert redd, vet ikke hva, hvordan og hvorfor, og ts er kanskje den eneste som kan forstå henne og dele nyttig info. Lett å dømme! Anonymkode: 902f3...ded Så hun skal daglig tappe Ts for overskudd og rippe opp i hvordan hans kone hadde det ved å kanskje si akkurat det samme som henne...? Hun burde ringe kreftforeningen. Anonymkode: e08d6...680 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #19 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hun ikke lov til å være "egoistisk" i denne situasjonen? Hun er sikkert redd, vet ikke hva, hvordan og hvorfor, og ts er kanskje den eneste som kan forstå henne og dele nyttig info. Lett å dømme! Anonymkode: 902f3...ded Nei, hun har faktisk ikke lov til det. Nettverket har hun i form av kreftsykepleier i pakkeforløpet, så å snakke med en pårørende til kreft som i tillegg er i sorg burde hun faktisk se at er fullstendig upassende. -I tillegg blir hun sur når han ikke svarer. Nei så egoistisk er det ikke lov å bli. Ts burde være ærlig med henne, og skyve henne litt unna og i retning hvor hun får hjelp (Kreftforeningen har likepersonkontakter feks). Blir hun mer intens og bebreidende så er ikke dette et menneske verdt å ha i livet sitt. Anonymkode: 05364...504 4 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #20 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun har sagt at "det begynner å bli en stund siden hun døde, så nå er jeg vel over det verste", men saken er at sorgen begynner ikke å bli mindre nå men det er nå den kommer! Ts Anonymkode: 5fbd7...5f0 Du må si det til henne, jeg skjønner at det er vanskelig å si, men du må tenke på deg selv❤️ Det er ganske respektløst av henne å mene noe om din sorgprosess. Ja, jeg skjønner at hun nok har mange tanker, men det er ikke din jobb å være støtten hennes, utover hva du selv føler for. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hun ikke lov til å være "egoistisk" i denne situasjonen? Hun er sikkert redd, vet ikke hva, hvordan og hvorfor, og ts er kanskje den eneste som kan forstå henne og dele nyttig info. Lett å dømme! Anonymkode: 902f3...ded Du syns det er helt innafor at en "venninne" er ego opp mot en person som nettopp har mistet sin kjære?? Denne venninnen er bortimot erklært frisk, hun har sikkert fått bøttevis med info og støtte gjennom sin prosess, og allikevel skal hun rippe opp i sin venns krise?? Ja, noen ganger er det lett å dømme. Anonymkode: 0ab8f...a8f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå