AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Hvordan gjør dere andre som setter lavt skattetrekk det med betalingen av restskatt? Betaler dere det før utgangen av mai eller venter dere til betalingsfristen for restskatt? Tidligere har jeg betalt i mai for å slippe rente, mens nå tenker jeg på å vente siden avkastningen jeg har på pengene er såpass mye høyere enn renten på restskatten. Anonymkode: c2d48...11e
Frodo Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 Du må jo betale ca 1 år med rente og det får du ikke på pengene fra 31. mai til forfall på restskatten.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 Venter til forfall. Rentene jeg får på sparekonto er høyere enn Skatteetaten sin rente Anonymkode: e5077...aed 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 Betaler i slutten av mai og lar det stå igjen i underkant av 100 kr. Anonymkode: 8ebe0...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #5 Skrevet 2. januar 2024 Frodo skrev (52 minutter siden): Du må jo betale ca 1 år med rente og det får du ikke på pengene fra 31. mai til forfall på restskatten. ? Hvis jeg betaler innen utgangen av mai får jeg 0 i rente. Hvis jeg venter til forfall får jeg 1 år rente, men det er lavere rente enn jeg har i avkastning på pengene. Anonymkode: c2d48...11e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #6 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): ? Hvis jeg betaler innen utgangen av mai får jeg 0 i rente. Hvis jeg venter til forfall får jeg 1 år rente, men det er lavere rente enn jeg har i avkastning på pengene. Anonymkode: c2d48...11e Men er rentene du får fra mai til august/sept (forfall), fortsatt høyere enn 1års renter på restskatten? Anonymkode: 7bd22...df1
Frodo Skrevet 2. januar 2024 #7 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): ? Hvis jeg betaler innen utgangen av mai får jeg 0 i rente. Hvis jeg venter til forfall får jeg 1 år rente, men det er lavere rente enn jeg har i avkastning på pengene. Anonymkode: c2d48...11e Rente frem til utgangen av mai får du uansett, men det du får ekstra etter 31. mai er ikke nok til å dekke renter på restskatten fra 1. juli 2023.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #8 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men er rentene du får fra mai til august/sept (forfall), fortsatt høyere enn 1års renter på restskatten? Anonymkode: 7bd22...df1 Ja, det vil de være. Anonymkode: c2d48...11e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Skrevet 2. januar 2024 Frodo skrev (6 minutter siden): Rente frem til utgangen av mai får du uansett, men det du får ekstra etter 31. mai er ikke nok til å dekke renter på restskatten fra 1. juli 2023. Jo, det er det faktisk. Anonymkode: c2d48...11e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det er det faktisk. Anonymkode: c2d48...11e Det regnestykket, og hvordan du får såpass avkastning på 3 måneder hadde vært interessant å se. Anonymkode: 7bd22...df1 2
newman01 Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Jo, det er det faktisk. Anonymkode: c2d48...11e Det regnestykket skulle jeg likt å sett. Enten er hodet mitt fortsatt på juleferie, eller så tar du litt feil. På den ene siden skal man betale rente på restskatten fra 01.07 året før til første forfall i september året etter. Betaler man restskatt før 31.mai slipper man unna renter fra juli året før til mai året etter, men går glipp av bankens innskuddsrente for juni, juli og august. Med mindre du har en bank som gir deg 4x høyere rente enn AS Norge skal ikke den påstanden gå.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 newman01 skrev (31 minutter siden): Det regnestykket skulle jeg likt å sett. Enten er hodet mitt fortsatt på juleferie, eller så tar du litt feil. På den ene siden skal man betale rente på restskatten fra 01.07 året før til første forfall i september året etter. Betaler man restskatt før 31.mai slipper man unna renter fra juli året før til mai året etter, men går glipp av bankens innskuddsrente for juni, juli og august. Med mindre du har en bank som gir deg 4x høyere rente enn AS Norge skal ikke den påstanden gå. Jeg har da ikke pengene mine på en konto i banken. Anonymkode: c2d48...11e
newman01 Skrevet 3. januar 2024 #13 Skrevet 3. januar 2024 Det vil jo for ganske mange utgjøre en betydelig økonomisk risiko å plassere skattepenger i fond eller andre usikre sparingsformer som spretter opp og ned i takt med børsen. Når man veit at man garantert må betale en skatteregning senest 31.05 er man ganske sårbar for en liten dupp i det aktuelle tidsrommet. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #14 Skrevet 3. januar 2024 newman01 skrev (31 minutter siden): Det vil jo for ganske mange utgjøre en betydelig økonomisk risiko å plassere skattepenger i fond eller andre usikre sparingsformer som spretter opp og ned i takt med børsen. Når man veit at man garantert må betale en skatteregning senest 31.05 er man ganske sårbar for en liten dupp i det aktuelle tidsrommet. Når man har rikelig med verdier å ta av er ikke slik risiko lenger et problem og jeg investerer heller ikke i noe som er utsatt for den typen variasjoner som fond og aksjer er. Problemstillingen her er ikke om man generelt skal ha lavt skattetrekk og betale høy restskatt, for det er en forutsetning for spørsmålet. Det jeg spør om er om andre som velger dette velger å betale restskatten innen utgangen av mai, eller venter til restskatten forfaller. Anonymkode: c2d48...11e
newman01 Skrevet 3. januar 2024 #15 Skrevet 3. januar 2024 Hva slags svingningsfrie investeringer med ekstremt høy rente er det du har? Nå ble jeg nysgjerrig, kanskje jeg må omdisponere investeringene mine 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #16 Skrevet 3. januar 2024 newman01 skrev (4 timer siden): Hva slags svingningsfrie investeringer med ekstremt høy rente er det du har? Nå ble jeg nysgjerrig, kanskje jeg må omdisponere investeringene mine Ekstremt høy rente får man jo ikke, men ligger på mellom 14 og 16 stort sett på det jeg investerer i. Anonymkode: c2d48...11e
Coachshinny Skrevet 3. januar 2024 #17 Skrevet 3. januar 2024 Frodo skrev (23 timer siden): Du må jo betale ca 1 år med rente og det får du ikke på pengene fra 31. mai til forfall på restskatten. Det vil tross alt ikke være menge kronene i renter, i verste fall noen få hundrelapper, litt avhengig av størrelsen på rest skatten.
newman01 Skrevet 3. januar 2024 #18 Skrevet 3. januar 2024 4 minutter siden, Coachshinny said: Det vil tross alt ikke være menge kronene i renter, i verste fall noen få hundrelapper, litt avhengig av størrelsen på rest skatten. I tilfeller som diskuteres her vil det beløpe seg til 100-200k i restskatt vil jeg tro. Målet er å kunne investere pengene fremfor å låne dem bort gratis til staten. 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ekstremt høy rente får man jo ikke, men ligger på mellom 14 og 16 stort sett på det jeg investerer i. Anonymkode: c2d48...11e 14-16% rente som ikke er aksjer, ikke svinger med markedet og som er tilgjengelig når skatteregningen skal betales... Jeg lurer fortsatt på hva dette er. Crowdfunding? 1
drohatha Skrevet 3. januar 2024 #19 Skrevet 3. januar 2024 6 minutter siden, newman01 said: 14-16% rente som ikke er aksjer, ikke svinger med markedet og som er tilgjengelig når skatteregningen skal betales... Jeg lurer fortsatt på hva dette er. Crowdfunding? Vet at Crowdfunding kan ha de rentene, men de er jo da låst i en viss periode. Så kan man jo time det til en viss grad med når man skal betale restskatt.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #20 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ekstremt høy rente får man jo ikke, men ligger på mellom 14 og 16 stort sett på det jeg investerer i. Anonymkode: c2d48...11e Er det ikke ganske fjernt å svare på et spørsmål med utgangspunkt i en økonomi hvor du åpenbart sitter på mye større midler enn folk flest og i tillegg kan gjøre helt spesielle investeringer hvor man får garantert skyhøy avkastning på kort tid? Og du i tillegg ikke frykter om det skulle skjære seg? Du innser vel at dette ikke er realiteten for den gjengse nordmann? Anonymkode: caed0...c3b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå