Proaktiv Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Jeg tenker da på å benytte noen kroner for å unngå vold og overgrep. Iflg Justisdepartementet sitt samarbeid med Menon Economics koster vold og overgrep årlig 100 milliarder. Vi vet at myndighetene har spandert 100 milliarder på de rikeste for at de skal bli rikere. https://www.nrk.no/norge/100-milliarder-kroner_-krisepakkene-der-de-rike-fikk-mest-1.16668754 Tror du de vil spandere 10.000,.- (ti tusen kroner) på deg for å unngå vold og overgrep. Neppe. Først betaler de 100 milliarder til de rikeste og så "spanderer de 100 milliarder for at vold og overgrep skal få fortsette". Jeg tror vi har et lite problem om vi fortsetter å stemme på de politikerne som har lagt opp til de økonomiske transaksjonene de siste 10 årene). Og dessverre hjelper det ikke å lese programerklæringene for de er bare skrevet for å gi inntrykk av at de ønsker å gjøre noe, dvs ulovlig markedsføring som mange ville kalt det om det ble gjort av bedrifter. 1 4
hraff Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 (endret) Man kan ikke forvente å få masse penger av myndighetene. Skaff deg en jobb og tjen pengene selv! Det du kaller at de rike fikk masse penger var i praksis at de måtte betale litt mindre i skatt. Endret 2. januar 2024 av hraff 4
Proaktiv Skrevet 2. januar 2024 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2024 jeg synes likevel det er vanvittig at myndighetene gir 100 milliarder til de rikeste i skattefradrag mens de ser bort fra de 100 milliardene i samfunnskostnader pga vold og overgrep. Mye av dette kunne vært stoppet ved at myndighetene spanderte 10.000,-/år fror at de som opplever trusler skal kunne sikre seg. Jeg har de pengene jeg trenger. Men det er andre som ikke har det. Skal vi pga av deres økonomi akseptere at de blir drept for at de rikeste skal få noen milliarder hver ? 2
jabx Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Mange ord fra deg, men du sier ikke noe om hva du mener pengene burde vært brukt til. 1
endo Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 On 1/2/2024 at 11:26 PM, Proaktiv said: jeg synes likevel det er vanvittig at myndighetene gir 100 milliarder til de rikeste i skattefradrag mens de ser bort fra de 100 milliardene i samfunnskostnader pga vold og overgrep. Mye av dette kunne vært stoppet ved at myndighetene spanderte 10.000,-/år fror at de som opplever trusler skal kunne sikre seg. Jeg har de pengene jeg trenger. Men det er andre som ikke har det. Skal vi pga av deres økonomi akseptere at de blir drept for at de rikeste skal få noen milliarder hver ? Hvordan skal de sikre seg? Leie en securitas vakt i 2 dager? Kjøpe en bedre dørlås? Eller kanskje pengene skulle gått til politiet? De som faktisk kan gjøre noe. 2
LCFA Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 On 1/2/2024 at 3:24 PM, hraff said: Man kan ikke forvente å få masse penger av myndighetene. Skaff deg en jobb og tjen pengene selv! Det du kaller at de rike fikk masse penger var i praksis at de måtte betale litt mindre i skatt. Ja, politikerne har lurt oss inn i et språklig bakvendtland når det å ta mindre omtales som å gi (skattelette). 2
Baktus2024 Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 slik jeg lever iht eget ønske så har jeg nok..jeg trenger ikke mer. om jeg hadde hatt 10k mer pr mnd nå så hadde ikke jeg hatt det noe ansleis , så , nei...takker og bukker..
Proaktiv Skrevet 24. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2024 endo skrev (16 timer siden): Hvordan skal de sikre seg? Leie en securitas vakt i 2 dager? Kjøpe en bedre dørlås? Eller kanskje pengene skulle gått til politiet? De som faktisk kan gjøre noe. Det vil koste ca 10.000,- pr år å gi et tilbud til 30% av befolkningen. For ytterligere 10-15"% vil kostnadene ha en engangskostnad på ca 1 mill og deretter ca 10.000,- pr år. Iflg div statistikk (fra 2012 "Vista analyse/Justisdepartementet og Menon Economics/Justisdepartementet 2023) er samfunnskostnadene ved 1 drap på en kvinne mellom 30-40 år i snitt 1 milliard. I 2021 kostet vold og overgrep 93 milliarder ifølge Menom Economics/Justisdeparetementet. Idag er kostnadene sannsynligvis over 100 milliarder. Det er med andre ord STORE penger å spare med minimale tiltak. Men politikere og byråkrater ønsker ikke tiltakene som kan spare menneskeliv og enorme samfunnskostnader. Alt dette har jeg beskrevet i flere andre tråder om vold og overgrep
Supermerry Skrevet 25. januar 2024 #9 Skrevet 25. januar 2024 Proaktiv skrev (12 timer siden): Det vil koste ca 10.000,- pr år å gi et tilbud til 30% av befolkningen. For ytterligere 10-15"% vil kostnadene ha en engangskostnad på ca 1 mill og deretter ca 10.000,- pr år. Iflg div statistikk (fra 2012 "Vista analyse/Justisdepartementet og Menon Economics/Justisdepartementet 2023) er samfunnskostnadene ved 1 drap på en kvinne mellom 30-40 år i snitt 1 milliard. I 2021 kostet vold og overgrep 93 milliarder ifølge Menom Economics/Justisdeparetementet. Idag er kostnadene sannsynligvis over 100 milliarder. Det er med andre ord STORE penger å spare med minimale tiltak. Men politikere og byråkrater ønsker ikke tiltakene som kan spare menneskeliv og enorme samfunnskostnader. Alt dette har jeg beskrevet i flere andre tråder om vold og overgrep Den beste politikken Norge kan ha for å minske vold og overgrep mot kvinner, er å endre innvandringspolitikken. Innvandrere fra 3. verden og deres etterkommere er ekstremt overrepresentert i vold og overgrep mot kvinner (og annen kriminalitet; særlig voldskriminalitet). Og nei, dette handler ikke om trangboddhet. Det handler om kultur. 1
Proaktiv Skrevet 25. januar 2024 Forfatter #10 Skrevet 25. januar 2024 Supermerry skrev (47 minutter siden): Den beste politikken Norge kan ha for å minske vold og overgrep mot kvinner, er å endre innvandringspolitikken. Innvandrere fra 3. verden og deres etterkommere er ekstremt overrepresentert i vold og overgrep mot kvinner (og annen kriminalitet; særlig voldskriminalitet). Og nei, dette handler ikke om trangboddhet. Det handler om kultur. basert på det jeg kan se stemmer ikke det med drapene hittil i år. Jeg vet ikke eksakte tall men det ser ut til at 8-9 avd 10 er etnisk norske. Si fra om det er helt feil. uansett er det for lettvint å skylde på oppvekst bakgrunn. For 150 år siden var du "en rekanes kar" som alle mistenkte selv om du var fra nabobygda. etter krigen var det håpløst om du kom til Oslo fra Nord Norge. Etterhvert var det svenskene som ble kritisert. For 40-50 år siden flyttet vi all skylda videre sørover til "degos" fra sør europa. Deretter var det midtøsten og afrikanere, som forøvrig fortsatt får skylda for alt som er galt. lettvinte løsninger som å skylde på andre gir tydeligvis ikke det resultatet vi ønsker om vi ser på de siste drapene. Men om vi får politikere og byråkrater som ønsker løsninger fremfor å forsøke analysere ihjel problemet (f.eks som enkelte sier at "vi må snakke om det") kan vi klare å få til noe.
jabx Skrevet 25. januar 2024 #11 Skrevet 25. januar 2024 Proaktiv skrev (På 24.1.2024 den 13.32): Det vil koste ca 10.000,- pr år å gi et tilbud til 30% av befolkningen. Hvor har du det fra?
Proaktiv Skrevet 26. januar 2024 Forfatter #12 Skrevet 26. januar 2024 Det er estimerte kostnader for å lage en oversikt over tiltak som er utviklet 1
jabx Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 Proaktiv skrev (15 timer siden): Det er estimerte kostnader for å lage en oversikt over tiltak som er utviklet Estimert av hvem? Hvor? Når?
Proaktiv Skrevet 29. januar 2024 Forfatter #14 Skrevet 29. januar 2024 Av meg. Eller snakk med Hjelpemiddelsentralen og spør hvor mye det koster dem å lage en oversikt over f.eks. ringeklokker. Spør hvor mange timer de bruker på å se gjennom dokumentasjon fra 5 ringeklokkeleverandører å lage en liste som de legger ut på nettet og basert på time kostnadene for denne medarbeideren er det enkelt å regne seg frem til totalkostnaden (Ihvertfall for de aller fleste utenom stat/kommuneansatte byråkrater 😂)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå